توسعهٔ پایدار روابط چین و روسیه برای صلح و رفاه جهانی مفید است

Print Friendly, PDF & Email

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ۱۶ مه در پکن با مطبوعات دیدار کردند.


شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در ۱۶ ماه مه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که برای یک سفر دولتی در چین به‌سر می‌برد، در تالار بزرگ مردم پکن گفت‌وگو کرد. سران دو کشور ضمن دیدار مشترک با مطبوعات، در چارچوب هفتاد و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک چین و روسیه، در مورد تعمیق همکاری‌ها و هماهنگی در مشارکت راهبردی جامع برای عصر جدید، بیانیه‌ای امضا و صادر کردند (از این پس «بیانیه» نامیده می‌شود). چین و روسیه تحت هدایت راهبردی دو رهبر، روابط دوجانبهٔ خود را بر اساس اصول عدم تعهد، عدم رویارویی، و هدف قرار ندادن طرف‌های ثالث به‌طور مداوم توسعه داده‌اند که نمونه‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد ـ برد بین دو کشور است که توسط هر دو قدرت بزرگ تنظیم شده است. این نه‌تنها با منافع اساسی هر دو کشور و مردم آن‌ها سازگار است، بلکه به صلح، ثبات، و رفاه منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند.



امسال هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و روسیه است. رئیس‌جمهور شی با جمع‌بندی پیشرفت قابل‌توجه در روابط چین و روسیه در ۷۵ سال گذشته گفت که این پیشرفت ناشی از تعهد دو کشور به پنج اصل است: اول، چین و روسیه احترام متقابل را به‌عنوان اصل اساسی روابط خود می‌دانند و همیشه از منافع اصلی یکدیگر حمایت می‌کنند. دوم، چین و روسیه به همکاری برد ـ برد به‌عنوان نیروی محرکهٔ روابط خود متعهد هستند و برای تقویت الگوی جدید سود متقابل تلاش می‌کنند. سوم، چین و روسیه به دوستی پایدار به‌عنوان پایه و اساس روابط خود متعهدند و مشعل دوستی چین و روسیه را به پیش می‌برند. چهارم، چین و روسیه به هماهنگی استراتژیک به‌عنوان زیربنای روابط خود و هدایت حکومت جهانی در مسیر درست، متعهد هستند. پنجم، چین و روسیه به انصاف و عدالت به‌عنوان هدف روابط خود متعهد، و معتقد به حل‌وفصل نقاط حساس از راه سیاسی هستند. این «پنج اصل» الگویی نمونه‌ برای روابط بین دو قدرت بزرگ همسایه است و روابط چین و روسیه را به سمت موفقیت‌های جدیدی رهنمون خواهد بود.

در تاریخ روابط بین‌الملل مدرن، رابطهٔ چین و روسیه، رابطه‌ای بین دو قدرت بزرگ، بی‌نظیر است. این دو کشور متحد نظامی ـ سیاسی نیستند، بلکه مدل جدیدی از روابط قدرت‌های بزرگ را نشان می‌دهند که مشخصهٔ آن عدم تعهد، عدم تقابل و هدف قرار ندادن کشور ثالث است. توسعهٔ روابط آن‌ها منطق درونی و نیروی محرکهٔ خاص خود را دارد؛ هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری ایجاد نمی‌کند و در معرض دخالت یا اختلاف هیچ شخص ثالثی نیست. این خلاصه‌ای از تاریخ فوق‌العادهٔ ۷۵ سالهٔ توسعه روابط چین و روسیه است. هردو کشور به حاکمیت ملی، امنیت، و منافع توسعه، و همچنین مسیر توسعه‌ای که انتخاب کرده‌اند احترام می‌گذارند، و این همان راز است که چرا روابط آنها به الگویی برای توسعه مشارکت بین قدرت‌های بزرگ و کشورهای همسایه تبدیل شده است. همان‌طور که رئیس‌جمهور شی گفت، این نه‌تنها راهی درست برای همکاری چین و روسیه است، بلکه مسیری است که روابط کشورهای بزرگ باید در قرن بیست و یکم آن را پیش برند.



همکاری نزدیک چین و روسیه نیروی محرکه‌ای برای ثبات در چشم‌انداز بین‌المللی است. در سال جاری، روسیه ریاست دوره‌ای کشورهای بریکس را بر عهده می‌گیرد، و چین نیز طی سال جاری ریاست دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده خواهد داشت. دو کشور برای ارتقای ثبات و توسعهٔ منطقه‌ای، تقویت هماهنگی بین طرح کمربند و جاده و اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا، و به‌طور مشترک همکاری بین سازمان همکاری شانگهای، سازوکار بریکس و کشورهای جنوب جهانی را ترویج می‌کنند. هردو کشور از چندجانبه‌گرایی حمایت می‌کنند، با هژمونی و یکجانبه‌گرایی در سازمان‌های بین‌المللی، مانند سازمان ملل متحد و گروه ۲۰، مخالفند، و به‌طور مؤثر دموکراتیزه شدن و چندقطبی‌شدن نظم جهانی را ترویج و قاطعانه از انصاف و عدالت بین‌المللی حمایت می‌کنند.



در حال حاضر، برخی کشورها از «امنیت ملی» به‌عنوان دستاویزی برای ترویج جهانی‌زدایی و سیاست‌های گروهی استفاده، و با ربودن متحدان، برای «جداسازی» و ایجاد «حیاط کوچک، حصار بلند» تلاش می‌کنند. این امر پیچیدگی و عدم قطعیت موقعیت‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی را افزایش داده است. چین و روسیه، به‌عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، دیدگاه‌های امنیتی مشابهی دارند و ارتباطات راهبردی موثری را حفظ می‌کنند. آن‌ها به‌طور مشترک با بازی‌های حاصل جمع صفر و ذهنیت جنگ سرد، سیاست گروهی، بلوک‌های تقابلی، تقسیم جهان بر اساس ایدئولوژی و سیستم‌های سیاسی، و سیاست‌های تقابلی و مداخله در امور داخلی سایر کشورها مخالفند. این یک ثروت مثبت برای جهان است. در این بیانیه، چین و روسیه پیشنهاد می‌کنند که با توجه به شرایط ژئوپلیتیک کنونی، بررسی ایجاد یک سیستم امنیتی پایدار در فضای اوراسیا بر اساس اصول امنیت برابر و غیرقابل تقسیم، با ترسیم نقشه‌ای برای دستیابی به امنیت واقعی منطقه‌ای ضروری است.



در سال‌های اخیر، با تمرکز روسیه بر «چرخش به شرق» در همکاری‌های اقتصادی خارجی، همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و روسیه به‌سرعت توسعه یافته است. چین برای ۱۳ سال متوالی بزرگترین شریک تجاری روسیه بوده است و ۳۲ درصد از تجارت خارجی روسیه را به خود اختصاص داده است. روسیه در سال ۲۰۲۳ به چهارمین شریک تجاری بزرگ چین تبدیل شد. این دستاوردها آسان نیست و توسط هردو کشور با غلبه بر چالش‌های مختلف خارجی و عوامل نامطلوب به‌دست آمده است، که پایهٔ محکم روابط چین و روسیه را برجسته می‌کند. امسال همچنین ‌«سال‌ فرهنگی چین و روسیه» است. دو کشور و مردم آنها خواست و انگیزه نیرومندی برای تقویت درک متقابل و حفظ دوستی پایدار از طریق تعمیق تبادلات فرهنگی دارند.



یک کوه از انباشت خاک و یک اقیانوس از انباشت آب تشکیل می‌شود. پس از ۷۵ سال انباشت رابطهٔ قابل اطمینان، دوستی پایدار و همکاری همه‌جانبه بین چین و روسیه انگیزه‌ای نیرومند برای دو کشور فراهم می‌کند تا علی‌رغم همهٔ دشواری‌های ممکن به پیش روند. در آینده، با قرار گرفتن در یک نقطهٔ شروع تاریخی جدید، دو کشور به‌طور مشترک توسعهٔ همه‌جانبهٔ مشارکت راهبردی جامع چین و روسیه را تحت رهبری رؤسای دیپلماسی دولت برای دورهٔ جدید ترویج خواهند کرد؛ توسعه‌ای که برای مردم دو کشور منافع بیشتری را به‌ارمغان می‌آورد و به امنیت و ثبات جهانی کمک می‌کند.

منبع: گلوبال تایمز، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۴۰۵/۱۳۱۲۴۷۷.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *