غیبت کامل اتحادیۀ اروپا: چین در جنگ غزه میانجی است

Print Friendly, PDF & Email

راشا تودی، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ اتحادیۀ اروپا درست مانند جنگ اوکراین در یافتن راه حلی سیاسی برای حل بحرانی غزه غایب است. در اتحادیۀ اروپا بی‌عملی، درماندگی، و تشتت حاکم است. در طرف دیگر چین قرار دارد که می‌کوشد راه حل سیاسی و پایداری را در بحران چند دهسالۀ فلسطین پیدا کند.

دهه‌هاست که مناقشۀ خاورمیانه در جریان است و کشورهای غربی قادر یا مایل به حل آن نبوده و نیستند. هروقت درگیری‌ها حادتر شده، کشور‎های غربی به راه‌حل دو کشور، و به حق موجودیت اسرائیل تأکید کرده‌اند، ولی وقتی بحران کاهش یافت هیچ اقدامی برای تحقق راه حل دو کشور انجام نداده‌اند.

اکنون اسرائیل می‌خواهد نوار غزه را از وجود فلسطینی‌ها «پاک» کند. وزیر اطلاعات اسرائیل خواهان «کوچ اختیاری» فلسطینی‌ها به کشور‌های دیگر شده و گفته است که جامعۀ جهانی بهتر است به‌جای بازسازی غزه و صرف هزینه برای کمک به مردم فلسطین، هزینۀ کوچ فلسطینی‎ها را تأمین کند.

در همین رابطه، ابتدا رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، «جوزف بورل»، و سپس رئیس کمیسیون این اتحادیه، «اورسولا فن در لاین»، روانۀ اسرائیل شدند. «بورل» خواستار آتش‌بس شد و «فن در لاین» خواستار رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه. ولی هیچیک به موضوعات اساسی‌تری مانند رفع حصر غزه، آزادی اسرا، و خاتمه دادن به حملات اسرائیل به اردوگاه‌های پناهندگان و بیمارستان‌ها و حتی مسایل اساسی تر از آن نپرداختند. پس جای تعجب نیست که کشور‌های عربی ـ اسلامی در جست‌وجوی راه‌حلی برای پایان دادن به بحران، به اتحادیۀ اروپا رجوع نکنند بلکه به چین روی آورند.

درست در ابتدای کنفرانس وزرای خارجۀ کشورهای عربی ـ اسلامی، که روزهای بیستم و بیست و یکم نوامبر در حال برگزاری است، وزیر خارجۀ چین گفت که شرایط غزه همۀ کشورهای جهان را درگیر کرده، زیرا مناقشۀ غزه وجود یا عدم وجود انسانیت در جهان را زیر سؤال برده است. او از جامعۀ جهانی خواست بی‌درنگ وارد عمل شوند و از تداوم و گسترش جنگ جلوگیری کنند.

هدف این کنفرانس، که در پکن برگزار می‌شود، رفع تنش و جلوگیری از حادتر شدن مناقشه در جنگ اسرائیل و فلسطین، حفاظت از مردم غیرنظامی و یافتن راه‌حلی عادلانه برای مسألۀ فلسطین خواهد بود.

 

یک نظر

  • سیروس

    هر چه بحران ها در جهان حادتر وبیشتر وگستردتر میشود،نقش اروپا بویژه اتحادیه اروپا کم رنگ تر میشود.
    پروژه اولیه اتحاد اروپا وجوه انسانی داشت،متاسفانه با تسلط هر چه بیشتر سرمایه درپروسه ،این پروژه به افتضاح فعلی انجامید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *