ناتو قصد ایجاد منطقه‌ای نظامی نظیر «شنگن» را دارد

Print Friendly, PDF & Email

برلینر‌سایتونگ، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳ ـــ «ژنرال الکساندر سولفرانک»، فرمانده راهبردی ناتوِ مستقر در آلمان، در مصاحبه‌ای با رویترز (۲۳ نوامبر) گفت که ناتو قصد دارد منطقۀ نظامی گسترده‌ای در اروپا، نظیر «منطقۀ ویزای شنگن» ایجاد کند تا در صورت جنگ با روسیه جابه‌جایی سریع نیروهای نظامی، تجهیزات، و مهمات امکان‌پذیر باشد. او هشدار داد که بوروکراسی ممکن است مانع بزرگی برای اقدامات فوق‌الذکر باشد. به‌گفتهٔ او: «ما در حال از دست دادن زمان هستیم. آنچه را که ما در زمان صلح نتوانیم انجام دهیم، موفق به انجام آن در صورت بروز بحران و یا جنگ نخواهیم شد.»

در ادامه، رویترز به‌نقل از فرمانده مزبور نوشته است: «از زمان پایان جنگ سرد، ناتو حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به سمت شرق پیش رفته است، و به این ترتیب طول مرزهای جبهۀ شرقی ناتو مجموعاً به ۴۰۰۰ کیلومتر رسیده است. گسترش منطقۀ ناتو، و این واقعیت که همۀ نیروهای نظامی در جبهه‌های شرق مستقر نیستند، به این معناست که در صورت بروز بحران یا جنگ، نیروهای نظامی و تجهیزات باید به‌سرعت به جبهۀ شرقی منتقل شوند. بنابراین، ناتو باید در جبهه‎های شرق انبارهایی برای ذخیرۀ مهمات، توپ، خمپاره‌انداز، سوخت، قطعات یدکی، و آذوقه تأسیس کند.

سخنگوی کرملین، «دیمیتری پسکوف»، در واکنش به این تصمیم ناتو به خبرنگاران گفته است که اقدامات تحریک‌آمیزی مانند تصمیم اخیر ناتو و پیشروی هرچه بیشتر به‌سوی مرزهای روسیه موجب افزایش نگرانی‎های امنیتی این کشور و حادّ‌تر شدن تنش در اروپا می‌شود، و مسکو با اقدامات متقابل به آن پاسخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *