پیشنهاد آتش‌بس بایدن برای درگیری غزه ناشی از نیازهای سیاسی است

Print Friendly, PDF & Email

گامی در راه مهار فشار فزاینده بر واشنگتن و در عین حال به‌منظور افزایش نفوذ در خاورمیانه

آوارگان فلسطینی در ۳۰ مه ۲۰۲۴ در جبلیه، شمال نوار غزه دیده می‌شوند. منابع محلی گزارش دادند که نیروهای اسرائیلی از مناطق غربی و جنوبی جبلیه در شمال غزه عقب‌نشینی کرده‌اند، در حالی که برخی از سربازان در مناطق شمالی و شرقی شهر باقی مانده‌اند. کمیتهٔ اضطراری شمال نوار غزه در بیانیه‌ای از ساکنان این منطقه خواست صبور باشند و در حال حاضر به مناطق شمالی نوار غزه بازنگردند.

(عکس: شین هوا)

پیشنهاد آتش‌بس سه‌مرحله‌ای جدید ایالات متحده برای اسرائیل و حماس نشان‌دهندهٔ آخرین تلاش دولت بایدن برای فرونشاندن فشار فزایندهٔ داخلی و بین‌المللی به‌خاطر موضعگیری جانبدارانهٔ دولت ایالات متحده از اسرائیل در مناقشه کنونی، و در عین‌حال به‌منظور افزایش نفوذ خود در خاورمیانه است. 


رویترز گزارش داد بایدن روز جمعه یک پیشنهاد آتش‌بس سه‌مرحله‌ای را برای پایان دادن به جنگ در غزه، که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و باعث یک بحران انسانی شده است، ارائه کرد. این پیشنهاد خواستار آتش‌بس، آزادی گروگان‌های اسرائیلی، اسرای فلسطینی، و بازسازی غزه است.



حماس گفت که این پیشنهاد را «مثبت» می‌بیند. رسانه‌ها گزارش دادند که اسرائیل گفته است تا زمانی که حماس در قدرت باقی بماند، جنگ پایان رسمی نخواهد داشت. این موضوع پرسش‌هایی را در مورد زمان‌بندی و تفسیر پیشنهاد آتش‌بس ایجاد کرده است.



«ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت ملی اسرائیل، در «ایکس» (X) تهدید کرد «اگر نتانیاهو با توافق آتش‌بس اعلام شده توسط بایدن موافقت کند، دولت را منحل خواهد کرد.» و شبکهٔ ۱۲ اسرائیل گزارش داد، «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی اسرائیل، تهدید کرد که در صورت پایان جنگ بدون از بین رفتن حماس، از دولت استعفا خواهد داد.



موضع اصلی احزاب مختلف سیاسی در اسرائیل این است که در حال حاضر نمی‌توان به‌طور کامل به درگیری با حماس پایان داد. تا زمانی که حماس به‌طور کامل از بین نرود و گروگان‌ها نجات پیدا نکنند، اسرائیل جنگ را به‌طور کامل پایان نخواهد داد. «نیو شینچون»، مدیر اجرایی مؤسسهٔ تحقیقاتی چین ـ عربی دانشگاه نینگشیا، به گلوبال تایمز گفت که این بدان معناست که درگیری ادامه خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: اعلام زودهنگام طرح آتش‌بس از سوی آمریکا نیز برای اعمال فشار بر اسرائیل است. 



«نیو» گفت که بایدن در این مقطع پیشنهاد آتش‌بس را عمدتاً در پاسخ به فشارهای فزایندهٔ داخلی و بین‌المللی بر اسرائیل و آمریکا پس از حمله اسرائیل به غزه و خشم ناشی از آن، و نیز به‌رسمیت شناخته شدن فلسطین توسط برخی از کشورهای اروپایی، که باعث شکاف بین اروپا و آمریکا شده است، منتشر کرد. 



اوایل این هفته، کاخ سفید اعلام کرد که معتقد نیست عملیات اسرائیل در رفح به‌منزلهٔ یک «عملیات زمینی بزرگ» است که بتواند از خط قرمز عبور کند و باعث تغییر احتمالی در سیاست آمریکا شود. پس از حملهٔ هوایی اسرائیل و تیراندازی ناشی از آن در روز یکشنبه، اعلام شد که دست‌کم ۴۵ فلسطینی کشته شده‌اند.



در اواخر ماه مه، اسپانیا، ایرلند و نروژ رسماً کشور فلسطین را به‌رسمیت شناختند، که به‌گفته آن‌ها، اقدامی برای تمرکز مجدد بر تلاش‌ها به‌منظور یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ در خاورمیانه است.



با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیروهای داخلی از مناقشهٔ فلسطین و اسرائیل برای پیشبرد اهداف سیاسی خود سوء‌استفاده می‌کنند. در اطلاعیه‌ای در روز جمعه، قانونگذاران آمریکایی از هر دو طرف طیف سیاسی به‌طور رسمی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای سخنرانی در کنگره در واشنگتن دعوت کردند.



جمهوری‌خواهان بر سر حمایت از بنیامین نتانیاهو توافق گسترده‌ای دارند، امّا در حزب دموکرات شکاف‌های قابل‌توجهی وجود دارد. «نیو» گفت، بنابراین، دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، تلاش جمهوری‌خواهان برای ایجاد تفرقه در حزب دموکرات است. 



علاوه بر پاسخ به فشارهای داخلی و بین‌المللی، پیشنهاد آتش‌بس جدید بایدن ابزاری برای برتری‌جویی و نفوذ در خاورمیانه نیز هست. او گفت: «اکنون واشنگتن متوجه شده است که در مقابل جامعهٔ بین‌المللی ایستاده و بیش از هرچیز نگران کاهش نفوذ خود در منطقه است. از همین رو ایدهٔ آتش‌بس را مطرح کرده است و از کشورهای منطقه نیز می‌خواهد تا دستورالعمل‌ها را دنبال کنند.» «زو ویلی»، مدیر مؤسسهٔ مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای.



در ۳۱ ماه مه، «بیانیهٔ مشترک چین و کشورهای عربی در مورد مسألهٔ فلسطین» منتشر شد. در این متن آمده است که قطعنامه‌های مربوطهٔ سازمان ملل باید به‌طور کامل و مؤثر اجرا شوند و هر دو طرف با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا آتش‌بس فوری در نوار غزه را ترویج کنند و در اسرع وقت به‌دنبال راه‌حلی جامع، عادلانه و پایدار برای مسألهٔ فلسطین باشند.


در این بیانیه آمده است که هر دو طرف با اجرای طرح‌ها، نیات و اقدامات برای بیرون راندن اجباری مردم فلسطین از سرزمین خود، که چشم‌انداز صلح در خاورمیانه را تضعیف و درگیری‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند، مخالف‌اند. بیانیهٔ مشترک چین و کشورهای عربی در دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی به تصویب رسید.



«ژو» می‌گوید که رویکرد چین به مسألهٔ اسرائیل و فلسطین پرداختن به علائم و علل ریشه‌ای مسأله است، در حالی که ایالات متحده فقط بر علائم تمرکز دارد. وی همچنین تصریح کرد که چین بر حاکمیت منطقه‌ای تأکید و از به‌رسمیت شناختن راه‌حل دو دولتی توسط کشورهای عربی حمایت می‌کند. از سوی دیگر، ایالات متحده تنها بر آتش‌بس بدون پرداختن به مسائل بشردوستانه یا به‌رسمیت شناختن حق فلسطینیان بر سرزمین خود تأکید دارد. امتناع از حمایت از تشکیل کشور فلسطینی، ایالات متحده را به‌طور کامل با دولت نتانیاهو همسو می‌کند.

«ژو» خاطرنشان کرد که اقدامات کنونی بایدن همگی صرفاُ برای منافع سیاسی اوست.

منبع: گلوبال تایمز، ۲ ژوئن ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۴۰۶/۱۳۱۳۴۹۶.shtml

 

 

یک نظر

  • سیروس

    سلام. خیلی جالب است که این مقاله نیز شاموتی بازی ها والفاظ و گفته های بایدن در مورد موضع دولت اسرائیل به فلسطین را شکاف در مواضع دموکرات ها و … میداند.
    دموکراتها در حمایت از اسرائیل گوی سبقت را از جمهوری خواهان ربوده اند.این مقاله نیز با بکار گیری “زبان چوبی” که ساعتها حرف میزند تا چیزی نگوید، میخواهد حمایت تمام قد و بلا دریغ امریکا از نسل کشی اسرائیل را کم رنگ جلوه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *