انتقاد کاخ سفید از شکایت نسل‌کشیِ آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: دیو دِکَمپ ــ

اگر اسرائیل در دیوان بین‌المللی لاهه به نسل‌کشی محکوم شود، ایالات متحدۀ آمریکا هم درگیر خواهد شد.

روز چهارشنبه کاخ سفید از شکایت آفریقای جنوبی از نسل‌کشی اسرائیل در دیوان بین‌المللی لاهه، که عالی‌‌‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد است، به‌تندی انتقاد کرد.

در خصوص شکایت ۸۴ صفحه‌ای آفریقای جنوبی علیه اسرائیل، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «ما این شکایت را بی‌دلیل، غیرسازنده و بدون هرگونه پایه و اساس ارزیابی می‌کنیم.»

اگر اسرائیل در دیوان بین‌المللی لاهه به نسل‌کشی محکوم شود، پای ایالات متحده هم به میان خواهد آمد، زیرا دولت این کشور از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه بدون قید و شرط، یا بدون تعیین خط قرمز، با تحویل تسلیحات و پشتیبانی سیاسی حمایت می‌کند. ایالات متحده حتی حملۀ اسرائیل به اهداف غیرنظامی را هم توجیه می‌کند و تعداد زیاد قربانیان غیرنظامی را به‌عنوان هزینۀ عملیات بی‌اهمیت می‌داند.

روزنامۀ اسرائیلی «هاارتص» نوشته است: دادرسی علیه اسرائیل ممکن است سال‌ها به‌طول انجامد ولی خواستۀ فوری آفریقای جنوبی از دیوان بین‌المللی لاهه، تأیید این اتهام است که اعمال اسرائیل می‌توانند به‌عنوان نسل کشی ارزیابی شوند و صدور دستور موقت برای توقف عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه است. برای صدور دستور موقت، استماع از متهم برای روزهای یازدهم و دوازدهم ژانویه تعیین شده و اسرائیل خود را برای این جلسه و دفاع آماده می‌کند، که حاکی از نگرانی اسرائیل از شکایت است.»

دیوان بین‌المللی لاهه، در صورت صدور دستور موقت برای توقف عمیات نظامی، صلاحیت اجرای آن یا اِعمال تمهیداتی علیه اسرائیل در صورت تأیید نسل‌کشی را ندارد. ولی حکم دادگاه ضربۀ سیاسی سنگینی برای ایالات متحدۀ آمریکا و اسرائیل خواهد بود.

آفریقای جنوبی دلیل محکمی علیه اسرائیل دارد، زیرا در کم‌تر از سه ماه، در نتیجۀ حملات اسرائیل به نوار غزه ۲۲ هزار فلسطینی، بیش از همه زنان و کودکان، کشته شده‌اند. بیش از ۵۰ هزار فلسطینی مجروح شده‌اند و قریب به ۹۰ درصد از آن‌ها در داخل اراضی غزه آواره شده‌اند.

جنایت نسل‌کشی در مادۀ ۲ کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل متحد تعریف شده است: «جنایتی است که با این قصد ارتکاب می‌یابد تا ملیت، قوم، نژاد، یا معتقدان به مذهبی به‌طور کامل یا محدود نابود شوند.» قصد وارد آوردن خسارات سنگین بدنی به گروهی از افراد فوق‌الذکر باید ثابت شود تا تقصیر فاعلِ جرم در نسل‌کشی احراز گردد.

آفریقای جنوبی در شکایتِ خود نقل‌قول‌هایی از مقامات اسرائیل آورده است که قصد اسرائیل در انجام «نسل‌کشی» یا ناکام ماندن این کشور در ممانعت از نسل‌کشی را اثبات می‌کنند. در آغاز حملۀ اسرائیل به نوارغزه، «یوان گالانت»، وزیر دفاع این کشور، ضمن اعلامِ قصد محاصره کردن کامل غزه گفت: «جنگ ارتش اسرائیل در غزه علیه “حیوانات انسان‌نما است”.»

نقل‌قول دیگری که در شکایت آفریقای جنوبی قید شده از رئیس‌جمهور اسرائیل «اسحاق هرتسوگ» است: «در غزه غیرنظامیِ بی‌گناه وجود ندارد. کل ملت فلسطین در غزه مسؤولند؛ خلاف واقع است که غیرنظامیان غزه چیزی نمی‌دانستند و مشارکتی هم در ماجرا نداشتند. این کاملاً خلاف حقیقت است…. ما جنگ را ادامه خواهیم داد تا کمر آن‌ها را بشکنیم.»

منبع: آنتی‌کریگ، ۶ دسامبر ۲۰۲۴
https://antikrieg.com/aktuell/۲۰۲۴_۰۱_۰۶_weisseshaus.htm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *