جنایتی دیگر در شاهچراغ

Print Friendly, PDF & Email

گروه «۱۰ مهر» ــ

در عملیات تروریستی حرم شاهچراغ شیراز در شامگاه یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲، دو تن از هموطنان ما جان باختند و هفت تن دیگر مجروح و مصدوم شدند.

تکرار حملۀ تروریستی به شاهچراغ از سلسه اقدامات ایذائی و جنگ ترکیبی است که توسط عوامل مزدور قدرت‌های امپریالیستی آمریکا و اروپا و همدستان صهیونیست و مرتجع آن‌ها در منطقه، صورت می‌گیرد. هدف از این اقدامات تبهکارانه، ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشور ما و اخلال در روندهای رو به رشد مناسبات میان ایران و بلوک شرق و کشورهای مختلف جنوب جهانی و ورود ایران به پیمان‌های اقتصادی و امنیتی نظیر شانگهای و نیز بریکس در آینده است. تازه‌‌‌ترین موفقیت ایران در روابط بین‌المللی، حضور جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو است.

اقدامات همه‌جانبۀ تخریبی توسط امپریالیسم جهانی به‌سرکردگی امپریالیسم آمریکا علیه انقلاب مردم ایران از سال ۱۳۵۷تاکنون، تازگی ندارد. اما دلیل شدت یافتن آن در چند سال اخیر، که با جنگ شناختی نیز همراه بوده است، سرعت تغییرات در توازن قوای بین‌المللی و ظهور جهان چندقطبی است که ناقض سرکردگی و سلطۀ آمریکا است. نقش سیاسی و جایگاه جغرافیایی ایران در اتحادهای جدید بین‌المللی به‌سوی جهان آینده، آن دلیل اصلی است که بازندگان و بازدارندگان این روند علیه کشور ما را بسیج کرده است.

در این میان واکنش دولت‌ها و رسانه‌ها و احزاب و جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی توجه‌برانگیز است. برخی دولت‌های ریز و درشت غربی، مانند دولت‌های آمریکا و انگلیس و پاره‌ای دولت‌های اروپایی، دربارۀ اقدام تروریستی در شیراز سکوت اختیار کردند. برخی رسانه‌های غربی و فارسی زبان غرب نشین مانند بی‌بی‌سی در همان شب ترور آن را حملۀ مسلحانه خواندند که از سوی داعش صورت گرفته است. تاکنون دولت ایران از اعلام رسمی این حملۀ تروریستی توسط داعش خودداری کرده است. اما علیرغم سکوت برخی از دولت‌ها و شبهه‌آفرینی برخی از رسانه‌ها و نیروهای سیاسی داخل و خارج پیرامون این عملیات جنایتکارانه، روسیه نخستین کشوری بود که از طریق وزارت خارجۀ خود ترور را محکوم و آمادگی خود را برای مبارزه با اقدامات تروریستی به‌همراه شرکای ایرانی‌شان اعلام کرد. اتحادیۀ اروپا و سازمان ملل متحد نیز آن را محکوم کردند و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، ضمن محکوم دانستن ترور در ایران، خواهان محاکمۀ عاملان آن شد. چند روز بعد، شورای امنیت سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه رویکرد صریح و قاطعانۀ اعضای این شورا را مبنی بر محکوم شمردن ترور در شاهچراغ و محاکمۀ عاملان، سازمان‌دهندگان، تأمین‌کنندگان مالی و حامیان این اقدامات تروریستی، اعلام نمود. آن‌ها همچنین ضمن اظهار تسلیت و همدردی با خانواده‌های قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران، از همۀ کشورها خواستند تا براساس تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطۀ شورای امنیت، با جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ذیربط در این زمینه همکاری فعال داشته باشند.

آنچه در این عملیات تروریستی قابل توجه و پراهمیت است، مداخلۀ مردمی در خنثی کردن ترور از سویی و بی‌تفاوتی گروه‌های دیگری از مردم ایران نسبت به مسأله از سوی دیگر بود. اقدام فداکارانۀ فردی از نیروهای خدماتی حرم در حمله به فرد تروریست، که موجب دستگیری او و پیشگیری از ابعاد فاجعه شد، از جمله اقدامات مردمی حائز اهمیت و قابل تقدیر است. اما موفقیت نسبی شبهه‌آفرینان در جلب نظر گروه‌هایی از مردم کشور نسبت به داده‌های دروغ جهان مجازی و ناباوری و عدم اعتماد آن‌ها به داده‌های رسمی، نشان از گسل‌های اجتماعی دارد که دشمنان مردم ایران به آن امید بسته‌اند.

راه عقیم گذاشتن اهداف این دشمنان داخلی و خارجی علیه منافع و امنیت ملی کشور ما، تأمین منافع زحمتکشان کشور است. افزایش فاصله‌های طبقاتی و مظالم اجتماعی دست بیگانگان و مزدوران وطنی آن‌ها را در هرگونه اقدام ضدایرانی باز خواهد گذاشت.

ما هرگونه اقدام تروریستی علیه جان و مال مردم ایران و از جمله حملۀ تروریستی اخیر به حرم شاهچراغ را بشدت محکوم، و همدردی خود را با خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیده اعلام می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *