پیشنهاد کوبا: اعزام یک هیأت حفاظتی بین‌المللی به غزه

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: ادگار گل ــ

دولت کوبا به جنبش عدم تعهد پیشنهاد کرد از اعزام فوری یک هیأت حفاظتی بین‌المللی با مأموریت مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت کند.

«برونو رُدریگز»، وزیر امورخارجۀ کوبا، در دیدار وزرای خارجه در «کامپالا» پایتخت اوگاندا، که برای تدارک نوزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در روزهای ۱۹ و ۲۰ ژانویه برگزار می‌شود، شرکت کرد.

«رُدریگز» در نشست کمیسیون جنبش عدم تعهد دربارۀ غزه گفت که هیأت مزبور وظیفۀ عاجل خواهد داشت امنیت و حفاظت از مردم غیرنظامی فلسطین را تأمین و ارسال کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی به غزه را تسهیل کند.

«رُدریگز» در بیانیۀ خود تأکید کرد: «جامعۀ بین‌المللی شاهد نسل‌کشی است که بر مردم فلسطین اِعمال می‌شود. اسرائیل، نیروی اشغالگر، با بمب و راکت مردم بی‌دفاع غزه را مورد حمله قرار می‌دهد. اسرائیل با اجرای “دکترین سلب مالکیت” بحران انسانی در ابعادی عظیم را در مناطق اشغال‌شدۀ فلسطین از ۷۵ سال پیش ایجاد کرده است.»

وزیر خارجۀ کوبا «کشتار مداوم» غیر‌نظامیان، به‌ویژه زنان و کودکان، مددکاران سازمان ملل متحد، بمباران‌های بی‌هدف مردم نوار غزه، تخریب منازل، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های شهری، و همچنین قطع کامل تأمین آب، مواد غذایی، برق، و سوخت فلسطینی‌ها را به‌شدت محکوم کرد. او خواهان متوقف شدن فوری کوچ اجباری فلسطینی‌ها از سرزمینی که قانوناً متعلق به آنهاست شد.

«رُدریگز» در ادامه تأکید کرد: «مصون ماندن از مجازات، که دولت اسرائیل با اتکاء به آن عمل می‌کند، باید خاتمه یابد. چنین شیوۀ عملی فقط با این واقعیت قابل توضیح است که اسرائیل اطمینان دارد با حمایت ایالات متحدۀ آمریکا و دیگر اعضای ناتو مجبور به پاسخگویی نخواهد شد.»

کوبا همچنین از فراخوانی برای برگزاری کنفرانس صلح پشتیبانی کرد؛ کنفرانسی که هدف آن تضمین احترام به حقوق بشر مردم فلسطین و پذیرش فوری کشور فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد خواهد بود.

وزیر خارجۀ کوبا در پایان بر حمایت این کشور از شکایت آفریقای جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی به‌دلیل نقض مفاد کنوانسیون پیشگیری و مجازات نسل‌کشی از سوی اسرائیل تأکید کرد: «هر دقیقه‌ای که با بی‌مجازات ماندن اسرائیل، انفعال، استانداردهای دوگانه، یا سکوت دولت‌ها سپری شود، به‌قیمت جان مردم بی‌گناه بیشتری تمام می‌شود. اینک جامعۀ بین‌المللی باید فعّال شود.»

درخواست‌های مشابهی در هفتمین دیدار قارۀ آفریقا، که در همبستگی با کوبا در استان «مپومالانگا» در آفریقای جنوبی برگزار شد، از سوی «فرناندو گونزالس یورت»، رئیس «انستیتوی دوستی ملل کوبا»، مطرح گردید. او از همۀ گروه‌های حاضر در نشست خواست تا نامۀ سازمان‌هایی را امضا کنند که از کشور‌ها خواسته می‌شود از شکایت آفریقای جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کنند. او بر این اعتقاد بود که «اقدام مشترک ملل و دولت‌های جهان ضروری» است.

منبع: آمریکا ۲۱، ۱۹ ژانویۀ ۲۰۲۴
https://www.amerika۲۱.de/۲۰۲۴/۰۱/۲۶۷۸۰۹/kuba ـ forder ـ schutzmission ـ fuer ـ gaza

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *