چرخش به راستِ ناگهانی در آخرین لحظات: «استاد ـ شاگردی» و «افزایش سن و سابقه بازنشستگی» دوباره سر برآورده است!

Print Friendly, PDF & Email

طبق گزارش نسرین هزاره مقدم، خبرنگار ایلنا، متنِ ضدکارگریِ برنامه‌ٔ هفتم توسعه به محل مناقشه‌ای جدی میان فعالان کارگری، دولت، و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. و نکته اینجاست که بعد از یکی دو ماه اظهارات نمایندگان مجلس یازدهم مبنی بر حذف موارد ضدکارگری برنامه، از قبیل «طرح استاد شاگردی» یا «افزایش سن و سابقه»، دوباره در آخرین روزهای بررسی در کمیسیون تلفیق، در گردشی عجیب به‌عقب، این موارد دوباره به برنامه الحاق شده است!

ظاهراً در آخرین روزهای بررسی برنامه‌ٔ هفتم در کمیسیون تلفیق، نمایندگان عضو این کمیسیون بخش‌هایی از برنامه را که مورد انتقاد بوده و قبلاً ادعای حذف آن را داشته‌اند بدون هیچ توضیحی به برنامه پیوست کرده‌اند. آنچه اعضای کمیسیون تلفیق به برنامه افزوده‌اند، بازه‌ٔ گسترده‌ای دارد: از یک‌سو، استاد ـ شاگردی با قوت بسیار باز گشته، و از سوی دیگر، افزایش سن و سابقه یا همان اصلاحات پارامتریک و ادغام صندوق‌ها به متن برنامه الصاق شده است.

براساس بند الحاقی ۲، به‌منظور ترویج نظام استاد ـ شاگردی و ارتقای مهارت آموزی، بنگاه‌ها و اصناف دارای حداکثر چهار نفر شاغل بیمه‌شده در پایان شهریور ۱۴۰۲، می‌توانند تا حداکثر چهار نفر را با پرداخت دستمزد توافقی و بدون الزام به پرداخت حق بیمهٔ بیکاری و بازنشستگی و صرفاً با پرداخت حق بیمهٔ درمان و از کار افتادگی، به‌کارگیری نمایند. به‌کارگیری اشخاص موضوع این بند برای هر فرد حداکثر دو سال و مشروط به حفظ تعداد شاغلین بیمه‌شده در تاریخ صدر این بند توسط بنگاه یا صنف در مدت استفاده از مزایای این بند است.

نمایندگان محترم ظاهراً خیلی عجله داشته‌اند تا سرمایه‌داران را از همین شهریور امسال از نعمتِ بیگاری کارگر و کارِ تقریباً رایگان مستفیض سازند! با تصویب این بند در صحن مجلس، از همین شهریور ماه، کارفرمای سودجو، که سال‌هاست به‌دنبال قانونی‌سازیِ بیگاری و استثمار است، می‌تواند کارگرانِ نیازمند و بیکار را با دستمزد توافقی (یک‌دهم یا یک‌بیستم خط فقر) و بدون بیمه و بازنشستگی به‌کار بگیرد. ظاهراً لابی‌گری‌های چندساله‌ٔ حامیان سرمایه‌داری، از جمله انجمن خیریهٔ نذر اشتغال امام حسین (ع)، حالا جواب داده است!
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news ـ ۱۳۹۵۹۹۴
(خواندن متن کامل این مطلب را به علاقمندان مسایل کار و کارگری توصیه می‌کنیم.)

مرگ یک معدنچی در معدن زغال‌سنگ گله توت در زرند کرمان

در روز ۱۶ شهریور، منابع کارگری در معدن زغال‌سنگ گله توت زرند به خبرنگار ایلنا گفتند که یکی از کارگران معدنچی واحد استخراج، به نام «حامد منصوری» حدود ۳۴ساله، حین انجام کار به دلایل نامعلومی جان خود را از دست داد. بر پایه این اطلاعات، فرد جان باخته از کارگران واحد اسخراج معدن زغال‌سنگ گله توت بوده است که از قرار معلوم در روز حادثه با یکی دیگر از همکاران در این واحد فعالیت داشته است. منابع کارگری می‌گویند این حادثه در معدن زغال سنگ گله توت در روز ۱۳ شهریور،  هم‌زمان با حادثه مرگ شش کارگر معدنچی طزره، رخ داده است و به همین دلیل رسانه‌ها آن‌طور که باید به موضوع مرگ وی نپرداخته‌اند. به گفته وی؛ علت وقوع حادثه در دست بررسی است.
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news ـ ۱۳۹۴۶۶۵

گلایهٔ کارگران ابنیهٔ فنی راه‌آهن جنوب شرق از فشار کار و نداشتن ابزار مناسب

یک منبع کارگری در خطوط ابنیهٔ فنی راه‌آهن جنوب شرق در تماس با خبرنگار ایلنا گفت برخی کارگران خطوط ابنیهٔ فنی ناحیهٔ ریلی جنوب شرق از فشار کار و نبود امکانات و ابزار مناسب کار گلایه‌مند هستند. این کارگران، با بیان این که در حال حاضر در شرایط سخت کویری در خطوط ریلی جنوب شرق کشور با حداقل امکانات به‌کارخود ادامه می‌دهند، گفتند: اخیراً یک دستگاه لودر که وظیفه کنار زدن شن و ماسه را از خطوط ریلی را برعهده دارد به دلایل فنی خراب شده و ما کارگران ناچاریم با دست خالی ماسه‌ها را کنار بزنیم. بنابراین در زمینهٔ فشار کاری که در نتیجه فراهم نشدن امکانات و ابزار کار مناسب بر ما کارگران تحمیل می‌شود، انتقاد داریم. او در تشریح مشکلات فشار کار گفت: هر روز در خطوط ریلی بدون امکانات و ابزار مناسب ساعت‌ها مشغول کار هستیم. در طول این ساعات، به‌دلیل فشار زیاد کار دچار انواع مشکلات جسمی، درد عضلات و ستون فقرات هستیم و با این حداقل حقوق که مزایای آن هم به ما داده نمی‌شود، شرایط بسیار سخت است. به گفته یکی دیگر از کارگران، شرکت‌های پیمانکاری به‌نحوی از کارگران کار می‌کشند که همهٔ توان آنها را می‌گیرند. تعدادی از همکارانمان به‌دلیل مشکلاتی که از نواحی مختلف بدن مانند کمر، زانو، چشم برایشان به‌وجود آمده هم‌اکنون نیازمند درمان هستند. او با با انتقاد از مسؤولان شرکت راه‌آهن که نظارتی بر کار پیمانکاران ندارند، گفت: با وجود آن که امکانات و ماشین‌آلات مجهز برای آسان کردن کار در خطوط ریلی وجود دارد، کارگران با حداقل امکانات و ابزار کار در خطوط ریلی مشغول کارند. بنابراین شرکت راه آهن باید نظارت خود را به عملکرد پیمانکاران در تأمین ماشین‌آلات مناسب کار و کاهش فشار به کارگران بیشتر کند.
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news ـ ۱۳۹۴۳۷۷

۷۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرالله دریابیگی، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مازندران، در مراسم تجلیل از کانون بازنشستگان شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس آباد و نوشهر، ضمن قدردانی از زحمات کانون‌های بازنشستگی استان گفت: ۷۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی با ماهی ۷ میلیون تومان فقط زنده‌اند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه‌می‌دارند!  او ضمن انتقاد شدید از شرایط معیشتی بازنشستگان گفت: زندگی امروز پیشکسوتان تولید و سازندگی در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.  نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور تصریح کرد: بازنشستگان شریف ایران کارگران دیروز این مرز و بوم‌اند که در سخت‌ترین شرایط در دفاع مقدس و هم‌زمان سنگر تولید ایثارگری کردند و ۳۰ سال تمام در برابر تحریم‌های ظالمانه پرچم عزت و شرف جمهوری اسلامی را بالا آورده‌اند، و حالا شایسته نیست که در تأمین حداقلی‌ترین نیازهای خود بمانند!  او ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون الزام درمان رایگان، نحوهٔ توزیع تسهیلات بازنشستگان تأمین اجتماعی و دخالت‌های مکرر دولت در امور داخلی سازمان تأمین اجتماعی، از جمله تلاش برای واگذاری بانک رفاه، گریزی هم به تعهدات بیمهٔ آتیه حافظ و مشکلات بازنشستگان در غرب استان زد و گفت: از وزارت تعاون و کار و مدیران سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم با اجرای عدالت در خدمات‌رسانی به بازنشستگان، آرامش را به این خانوادهٔ ۴.۵ میلیون نفری برگردانند. 
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news ـ ۱۳۹۵۶۸۵

تجمع بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان

به‌گزارش خبرنگار ایلنا، بازنشستگان فولاد اصفهان صبح روز یکشنبه ۱۹ شهریور ماه در اعتراض به‌عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر تجمع کردند.  بازنشستگان فولاد، خواستارِ تکمیل همسان‌سازی حقوق‌ها و اجرای کامل آیین‌نامهٔ فولاد، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامهٔ فولاد، و افزایش مستمری سال ۱۴۰۲ بر اساس نرخ تورم هستند.
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news ـ ۱۳۹۵۵۹۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *