یک سال از درگذشت رفیق عزیز ما اردشیر گذشت

Print Friendly, PDF & Email

حدیث هولِ قیامت که گفت واعظ شهر               کنایتی است که از روزگار هجـران گفت
نشـان یـارِ سفــر کــرده از کـه پـرسـم بـاز               که هرچـه گفت بَریدِ صبا، پریشان گفت
                                                                                                             (حافظ)

یک سال از مرگ نابهنگام رفیق و همراه عزیزمان، اردشیر جم نشان، گذشت. یک سالی که هر روزش با یاد و نام او سپری شد. می‌گویند «مرگ‌های پیش‌بینی شده، پیشاپیش درد مصیبت را قدری تسکین می‌دهد، امّا مرگ های پیش‌بینی ناپذیر بر اثر ناگهانی بودن حدوث خود، غرق مصیبتمان می‌کند».

رفیق اردشیر ناگاه و در زمانی رفت که تازه زحمات و پیگیری‌های چندین و چند ساله‌اش به ثمر می‌نشست. او با باوری عمیق به خط‌مشی سیاسی حزب تودۀ ایران و با قلبی آکنده از مهر میهن و مردم، برای مقابله با سردرگمی‌ها و راست‌روی‌های ناشی از نابودی اردوگاه سوسیالیسم، به‌همراه یکی از رفقای هم‌سنگر خود، گروه «۱۰ مهر» را بنیاد نهاد. آنان در مشارکتی هدفمند با دیگر رفقایی که در طول این راه بدان پیوستند، و با باور به سیاست انقلابی حزب تودۀ ایران، که تاز سوی رهبری آن در آستانهٔ انقلاب بهمن تدوین و تا سال ۱۳۶۱ و قبل از دستگیری‌ها اجرا می‌شد، با کار جمعی و با روشنگری و اقناع، گروه «۱۰ مهر» را به سنگری مستحکم در دفاع از خط‌مشی تاریخی حزب تودۀ ایران بدل ساختند.

هم این اعتقاد راسخ زنده‌یاد رفیق اردشیر به حقانیت راه حزب و درستی سیاست آن در برخورد به انقلاب ایران بود که او را بر آن داشت تا پس از ضربهٔ جنایتکارانه به حزب تودهٔ ایران، و به‌دنبال آن، فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم، همهٔ زندگی خود را وقف دفاع از جهان‌بینی علمی و خط‌مشی انقلابی حزب تودهٔ ایران نماید.

امروز، پس از یک سال از درگذشت این رفیق بس گرامی، خرسندیم که توانسته‌ایم با انتشار کارپایه سیاسی گروه «۱۰ مهر»، وظایف، مسؤولیت‌ها، و کارآیی گروه «۱۰ مهر» را گسترش دهیم و آن را در عرصۀ مبارزۀ نیروهای چپ، هرچه فعال‌تر و مؤثرتر سازیم و به آرمان و آرزوهای همیشگی رفیق اردشیر ـــ بر اساس شیوهٔ برخورد مشخص به شرایط مشخص، که ویژگی برجستهٔ رفیق اردشیر نیز بود ـــ جامهٔ عمل بپوشانیم.

در این روند تاریخی بس دشوار و پرتلاطم، پشتکار، پیگیری، و فعالیت شبانه‌روزی رفیق عزیز ما اردشیر، مهم‌ترین تضمین‌کنندهٔ ادامهٔ کار ما بود. و امروز، ما جای خالی او را، که هیچ‌گاه پرکردنی نیست، هر لحظه و در هر کاری، با پوست و گوشت خود لمس می‌کنیم.
تصور همیشگی ما این بود که مبارزه‌مان را تا به آخر همراه با رفیق اردشیر ادامه خواهیم داد. افسوس که به ناگاه و خیلی زود او را از دست دادیم، اما، راهی را که همراه با رفیق عزیزمان اردشیر، با هم آغاز کردیم مصممانه ادامه خواهیم داد و در هر گامی که برخواهیم داشت، او را همراه خود خواهیم داشت.

به قول رفیق عزیزمان اسد کشتمند، که پس از یورش وحشیانه رژیم به حزب تودۀ ایران، مهماندار مهربان و با صفای بسیاری از ما در دوران اقامت در افغانستان بود: «اردشیر فرزند خلف خلق بزرگ ایران و فرزند شایسته حزب تودۀ ایران است.»

راهش پر رهرو و یاد عزیزش همواره گرامی.

٪ نظرات

  • علی امریکا

    یادش گرامی باد. در راه باورهای سیاسی خود همواره در تلاش بود

  • امیرهوشنگ اطیابی

    یاد این رفیق دیرین در وجود عزیزانش و آنها که او را از نزدیک می‌شناختند جاودان می‌ماند. در دوران فعالیت خستگی‌ناپذیر در آستانهٔ انقلاب و پس از آن با او آشنا شدم که فعالیتی مشترک هم داشتیم. همین، دوستی و صمیمیتی عمیق و ماندگار برایمان شد.
    علیرغم همهٔ تیرهای زهرآگین کینه، تفرقه، بی‌مرامی، بی‌صداقتی، خشک مغزی، دشمنی، مقام‌پرستی، دیکتاتور مسلکی، دورویی و پنهانکاری، تهمت و افترا، برچسب‌زنی … و علیرغم آنها که بویی از مبارزات قبل و پس از انقلاب نبرده بودند، او همچنان با منش، رفتار و گفتار توده‌ای، امیدوارانه سعی داشت همچون سنت رهبران شهید حزب، با تحمل و سعهٔ صدر راه وحدت و اتحاد بپیماید؛ محترمانه بگوید، بنویسد و رفتار کند و خستگی‌ناپذیر بماند؛ و همچنان به آرمان‌هایش وفادار بماند. من هیچگاه شاهد عصبانیت این انسان نبودم.
    در ضمن شما را به نوشتهٔ یار و همراهش رجوع می‌دهم: «به یاد آنکه با عشق گل سرخ زیست»
    https://10mehr.com/%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%86%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%DA%AF%D9%84-%D8%B3%D8%B1%D8%AE-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

  • ناشناس

    در جوانی عمقی که شاهدش بودیم قابل مشاهده نبود ریشه‌ای که دراو جوانه میزد باید درخت تنومندی میشد و برای ما درس آموز.ایندهای که عمر خود را بر سر آن گذاشت تداوم مابقی زندگی اوست که برایش خیلی زود تمام شد. رفقای ده مهر ادامه دهنده راه او و حزب توده ایران هستند که جزء ادامه هیچ کاستی ای در آن راه ندارد موفق و پیروزباشید

  • قاسم ارین

    در جوانی عمقی که شاهدش بودیم قابل مشاهده نبود ریشه‌ای که دراو جوانه میزد باید درخت تنومندی میشد و برای ما درس آموز.ایندهای که عمر خود را بر سر آن گذاشت تداوم مابقی زندگی اوست که برایش خیلی زود تمام شد. رفقای ده مهر ادامه دهنده راه او و حزب توده ایران هستند که جزء ادامه هیچ کاستی ای در آن راه ندارد موفق و پیروزباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *