گزیده اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

سفیر آمریکا: اسرائیل می‌تواند «هر کاری که لازم باشد» علیه ایران انجام دهد
“تام نایدز” افزود: تا زمانی که تهران پهپادهای خود را به مسکو ارسال می‌کند، واشنگتن مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام را از سر نخواهد گرفت. وبلاگ “کرادلِه” در تاریح ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ نوشت، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، «تام نایدز»، در ۱۹ فوریه به دولت تل‌آویو گفت که می‌تواند “هر کاری را که لازم باشد” علیه ایران انجام دهد و علیرغم در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای، در این‌باره از حمایت ایالات متحده برخوردار است. همانطور که رئیس‌جمهور [جو بایدن] گفته است، ما کنار نخواهیم ایستاد و نخواهیم دید که ایران اصلاً به سلاح هسته‌ای دست می یابد، ثانیاً، همه گزینه‌ها روی میز است، و دیگر این که  اسرائیل می‌تواند و باید هر کاری که برای مقابله با [ایران] نیاز دارد انجام دهد، و ما از آنها حمایت می‌کنیم. «نایدز» افزود تا زمانی که ایران در جریان عملیات نظامی خود در اوکراین پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار دهد، مذاکرات غیرمستقیم با تهران در خصوص احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه نخواهد داشت. «نایدز» تأکید کرد که «ایران هسته‌ای» نه‌تنها تهدیدی برای تل‌آویو، بلکه موضوعی برای کل غرب آسیا و واشنگتن است. این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که سفیر آمریکا در اسرائیل موضع دولت بایدن را در مورد اصلاحات قضایی اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تأیید کرد و به رهبر حزب “لیکود” توصیه کرد که «ترمز کند».
منبع: «وبلاگ کرادلِه»
https://thecradle.co/article-view/۲۱۶۵۸/israel-can-do-whatever- it-needs-against-iran-us-ambassador

«مدودف» از پاسخ روسیه به “اقدام برای شکست” این کشور پرده برداشت
به گزارش “اسپوتنیک” ایران در تاریخ ۲۲ فوریه فدراسیون روسیه در کانال تلگرامی خود از قول نایب رئیس شورای امنیت روسیه نوشت، آمریکا خود را برتر و مصون می‌داند، در حالی که اگر خواستار شکست روسیه هستند، آنگاه در آستانه یک درگیری فراگیر جهانی قرار می‌گیریم. به گزارش “اسپوتنیک”، “دمیتری مدودف” رئیس‌جمهور پیشین روسیه روز چهارشنبه در کانال تلگرامی خود نتیجه‌گیری آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه امنیت استراتژیک و تلاش موازی برای نابودی روسیه با یکدیگر مرتبط نیستند را اشتباه بزرگ ایالات متحده دانست. او این احساس برتری را جنون خودبزرگ‌بینی و بلندپروازی غیرعقلانی نامید. «مدودف» در بخش دیگری از نوشته خود با اشاره به تعلیق روسیه از مشارکت در پیمان “استارت نو”، آورد: “دیروز پیامی از سوی رئیس‌جمهور روسیه به مجمع فدرال ارسال شد که از‌جمله، تعلیق مشارکت ما در “استارت نو” را اعلام کرد. تصمیمی دیرهنگام که سال گذشته به اجتناب‌ناپذیر بودن آن اشاره کردم. تصمیمی که ناشی از جنگ اعلام شده توسط ایالات متحده و سایر کشورهای ناتو به کشور ما است”.
این سیاستمدار روس در ادامه با اشاره به عبارت معروف «بایدن» در ورشو که گفته بود “اگر روسیه عملیات ویژه نظامی را متوقف کند، این جنگ خاتمه می‌یابد، اما اگر اوکراینی‌ها دست از دفاع خود بردارند، دیگر اوکراینی وجود نخواهد داشت”، گفت: “این یک دروغ محض است. حقیقت کاملاً متفاوت است. اگر روسیه بدون دستیابی به پیروزی، عملیات ویژه را متوقف کند، روسیه را تکه‌تکه خواهند کرد. در صورتی که ایالات متحده ارسال تسلیحات به کیف را متوقف کند آنگاه درگیری در این کشور پایان خواهد یافت”.
منبع: «اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۲۲۲/%D۹%۸۵%D۸%AF%D۹%۸۸%D۸%AF%D۹%۸۱-%D۸%A۷%D۸%B۲-%D۹%BE%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AE-%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%B۳%DB%۸C%D۹%۸۷-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۹%۸۲%D۸%AF%D۸%A۷%D۹%۸۵-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C-%D۸%B۴%DA%A۹%D۸%B۳%D۸%AA-%D۸%A۷%DB%۸C%D۹%۸۶-%DA%A۹%D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%B۱-%D۹%BE%D۸%B۱%D۸%AF%D۹%۸۷-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۴%D۸%AA-۱۴۷۱۰۵۴۰.html

تحت فشار آمریکا، امارات رأی‌گیری سازمان ملل درباره شهرک سازی‌های اسرائیل را لغو کرد
هفته گذشته، امارات متحده عربی در محکومیت توسعه غیرقانونی شهرک‌‌سازی توسط اسرائیل، پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل را ارائه کرده بود. وبلاگ “کرادلِه” ــ ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ می‌نویسد، در یادداشتی که خبرگزاری “رویترز” به‌دست آورده است، امارات متحده عربی در ۱۹ فوریه به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که به قطعنامه‌ای که برای توقف «کامل و فوری» شهرک‌سازی‌های اسرائیل در خاک فلسطین ارائه شده، و برای نشست روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده بود، رأی نخواهد داد. با توجه به گفت‌وگوهای مثبت بین احزاب، ما اکنون در حال کار بر روی پیش‌نویس «بیانیه ریاست جمهوری» هستیم که به‌دنبال اجماع بیشتری است. این اتفاق تنها چند روز پس از آن رخ می‌دهد که ابوظبی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت تنظیم کرده است که از اسرائیل می‌خواهد «فوری و کامل تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین، به‌ویژه کرانه باختری اشغالی، جایی که اسرائیل اخیراً آن را تأیید کرده است، متوقف کند». پیش‌نویس قطعنامه قانونی شدن ۹ شهرک جدید همچنین «تمام تلاش‌ها برای الحاق را محکوم می‌کند». بر اساس گزارش ۲۰ فوریه خبرگزاری عربستان سعودی “العربیه”، واشنگتن از اماراتی‌ها درخواست کرده است که این قطعنامه را متوقف کنند، زیرا در چند روز گذشته تلاش کرده‌اند تا بین دو طرف توافقاتی حاصل شود. بنابر گزارش‌ها، اسرائیل با «تعلیق موقت» شهرک‌سازی، تخریب خانه های فلسطینی‌ها و اخراج اجباری موافقت کرده است.
منبع: «وبلاگ کرادلِه»
https://thecradle.co/article-view/۲۱۶۶۲/uae-calls-off-un-vote-on-israeli-settlements-under-us-pressure

مونیخ: کنفرانسی دربارۀ امنیت در غیاب آن
«نیکولای بابکین» در ۲۲ فوریه طی مقاله‌ای در«بنیاد فرهنگ استراتژیک» می‌نویسد، پنجاه‌ونهمین کنفرانس امنیتی مونیخ (۱۷ تا ۱۹ فوریه) بیشتر شبیه به یک کنگره حزبی بود که در آن مهمترین چیز نشان دادن “انسجام صفوف” است. کنفرانس‌های مونیخ همیشه ابزار آتلانتیسیسم بوده‌اند، و به‌ویژه این بار به اتاق پژواکی تبدیل شده است که بلندترین صدای غرب ــ صدای آمریکایی ــ را منعکس می‌کند. نزدیک به پنجاه سیاستمدار آمریکایی وارد مونیخ شدند. روسیه دعوت نشد. در این زمینه، تلاش نمایندگان فرانسه و آلمان برای یادآوری اینکه بدون روسیه بحث در مورد امنیت در اروپا بیهوده به‌نظر می‌رسد مضحک به‌نظر می رسید. کنفرانسی که با شعار امنیت برگزار می‌شود به گردهمایی نیازمندان جنگ تبدیل شده است. اوکراین محور همه بحث‌ها از ابتدا تا انتها بود. «کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روسیه را به “جنایت علیه بشریت” متهم کرد و به کیف قول حمایت بی‌دریغ آمریکا را داد. «ریشی سوناک» قول داد حمایت نظامی بریتانیا از کیف را “دوبرابر” کند. «امانوئل ماکرون» از متحدان خواست تا عرضه تسلیحات را تشدید کنند و گفت که فرانسه برای یک درگیری طولانی آماده است. «اولاف شولز» خواستار پیوستن به آلمان در ارسال تانک به اوکراین شد. همه می‌گفتند که علاقه غرب به حمایت از اوکراین برای مدت زمان طولانی است، و غرب تا هر زمان که جنگ طول بکشد از کیف حمایت خواهد کرد.  و «زلنسکی» عجله می‌کند و می‌خواهد سریع‌تر عمل کند … طبیعتاً هیچ راه‌حل جادویی وجود نداشت. در این کنفرانس به‌ندرت از ایران نام برده شد: حتی یک کلمه درباره “تهدید هسته‌ای ایران”!  تهران تایمز کنفرانس مونیخ را “کنفدراسیون احمق‌ها” نامید. «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین، موضوع تایوان را با دو جمله پایان داد: «اجازه دهید به مخاطبان اطمینان دهم که تایوان بخشی از خاک چین است. این کشور هرگز کشور نبوده و در آینده نیز نخواهد بود.» وانگ یی» با تندی از مخاطبان اروپایی خواست که از آمریکایی‌هایی که “به مرگ و زندگی اوکراینی‌ها و آسیب رساندن به اروپا اهمیت نمی‌دهند، دوری کنند.” چین مخالف ادامه جنگ است.
منبع: «بنیاد فرهنگ استراتژیک»
https://www.fondsk.ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۲۲/mjunhen-konferencija-po-bezopasnosti-v-otsutstvie-takovoj-۵۸۵۸۲.html

«لاوروف»: مسکو و پکن آماده حفاظت از منافع یکدیگر هستند
“اسپوتنیک” درتاریخ ۲۲ فوریه می‌نویسد: وزیر امور خارجه فدارسیون روسیه «لاوروف» می‌گوید روابط روسیه و چین به صورت پویا در حال توسعه است و کشورها آماده حمایت از یکدیگر هستند. به گزارش “اسپوتنیک”، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با یکی از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، رئیس دفتر کمیسیون کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در مسائل خارجی گفت: روابط بین روسیه و چین به صورت پویا در حال توسعه است، علیرغم آشفتگی در صحنه جهانی، مسکو و پکن آماده دفاع از منافع یکدیگر هستند.
«لاوروف» خاطرنشان کرد: روابط ما به‌طور پیوسته و پویا در حال توسعه است و با وجود تلاطم شدید در صحنه جهانی، ما همبستگی و آمادگی برای دفاع از منافع یکدیگر بر اساس احترام به قوانین بین‌المللی و نقش مرکزی سازمان ملل را نشان می‌دهیم.
منبع: « اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۲۲۲/%D۹%۸۴%D۸%A۷%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۹%۸۱-%D۹%۸۵%D۸%B۳%DA%A۹%D۹%۸۸-%D۹%۸۸-%D۹%BE%DA%A۹%D۹%۸۶-%D۸%A۲%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۸%AF%D۹%۸۷-%D۸%AD%D۹%۸۱%D۸%A۷%D۸%B۸%D۸%AA-%D۸%A۷%D۸%B۲-%D۹%۸۵%D۹%۸۶%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۸%B۹-%DB%۸C%DA%A۹%D۸%AF%DB%۸C%DA%AF%D۸%B۱-%D۹%۸۷%D۸%B۳%D۸%AA%D۹%۸۶%D۸%AF-۱۴۷۱۹۲۸۶.html

دستکاری در انتخابات بیش از ۳۰ کشور جهان توسط تیم اسرائیلی «خورخه»
بنابر گزارش وبلاگ veteranstoday در تاریخ ۱۹ فوریه،  بر اساس تحقیقات رسانه‌ای مخفی که روز چهارشنبه منتشر شد، یک  شرکت اسرائیلی با هک، خرابکاری و انتشار اطلاعات نادرست به دنبال تأثیرگذاری بر بیش از ۳۰ انتخابات در سراسر جهان برای مشتریان خود بوده است. این شرکت با تحقیق در مورد روزنامه‌نگارانی که به‌عنوان مشتریان بالقوه ظاهر می‌شدند تا اطلاعاتی در مورد روش‌ها و قابلیت‌های آن جمع‌آوری کند، «تیم خورخه» نام گرفت. این گزارش می‌گوید، رئیس آن، «تل حنان»، یک عامل سابق نیروهای ویژه اسرائیلی است که به توانایی کنترل حساب‌های ظاهراً امن تلگرام و هزاران پروفایل جعلی در شبکه‌های اجتماعی و همچنین ایجاد داستان‌های خبری افتخار می‌کرد. این تحقیقات توسط کنسرسیومی از روزنامه‌نگاران از ۳۰ رسانه، از‌جمله “گاردین” در بریتانیا، “لوموند” در فرانسه، “اشپیگل” در  آلمان  و “ال پایس” در  اسپانیا، تحت مدیریت غیرانتفاعی داستان‌های ممنوعه مستقر در فرانسه انجام شد. این به شواهد فزاینده‌ای اضافه می‌کند که نشان می‌دهد شرکت‌های خصوصی پنهان در سراسر جهان از ابزارهای هک تهاجمی و قدرت پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای دستکاری افکار عمومی و تحت تأثیر قرار دادن رأی‌دهندگان سود می‌برند.
منبع: «وبلاگ veteranstoday»
https://www.veteranstoday.com/۲۰۲۳/۰۲/۱۹/israeli-firm-dubbed-team-jorge-meddled-in-more-than-۳۰-elections-around-the-world-through-hacking-sabotage-and-disinformation-with-black-ops-service-fronted-by-ex-special-forces-oper

در سفر رسمی «اسد» به عمان: عمان از سوریه حمایت می‌کند
سفر رئیس‌جمهور «اسد» به عمان ادامه روند عادی‌سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی وقوع زلزله شدید در فوریه است. وبلاگ “کرادلِه” در ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ می‌نویسد، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه روز دوشنبه ۲۰ فوریه از سلطان‌نشین عمان بازدید کرد و در فرودگاه مورد استقبال سلطان «هیثم بن طارق»  قرار گرفت و پس از آن یک سری گفت‌وگوهای رسمی در کاخ “البرکه” در مسقط انجام شد .وب سایت رسمی ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد: اعلیحضرت «سلطان» ضمن تسلیت مجدد به رئیس‌جمهور «اسد» و مردم سوریه برای قربانیان زلزله ویرانگر، بر حمایت مستمر کشورش از سوریه برای غلبه بر آثار زلزله تأکید کرد. «سلطان» همچنین تصریح کرد که سوریه یک کشور عربی برادر است و مشتاقانه منتظرعادی‌سازی روابط بین سوریه و سایر کشو‌رهای عربی است. عمان از‌جمله معدود کشورهای عربی بود که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به جنگ نیابتی تغییر رژیم به رهبری آمریکا علیه سوریه نپیوست. در همین حال، رئیس‌جمهور «اسد» قدردانی عمیق خود را از حمایت «سلطان» و عمان و کمک‌های امدادی به مردم سوریه پس از زلزله ویرانگر ابراز داشت. رئیس‌جمهور همچنین از حمایت عمان در جنگ سوریه با تروریسم قدردانی کرد.
منبع: «وبلاگ کرادلِه»
https://thecradle.co/article-view/۲۱۶۹۸/oman-offers-support-to-syria-during-official-visit-of-president-assad

صربستان قصد دارد جنگنده‌های روسی را با جنگنده‌های فرانسوی جایگزین کند
“الکساندر ووچیچ” رئیس‌جمهور این کشور گفت صربستان از جنگنده‌های روسی صرف‌نظر می‌کند و “رافال” فرانسوی را خریداری خواهد کرد. به گفته “ووچیچ”، سرویس‌دهی به جنگنده‌های روسی میگ ۲۹ که صربستان آخرین گروه آن را در سال ۲۰۱۷ دریافت کرده بود، به دلیل تحریم‌ها غیرممکن شده است. “بلومبرگ” گزارش می‌دهد: آنطورکه رئیس‌جمهور صربستان گفته است، عملاً هیچ چیزی را در ارتباط با اهداف نظامی نمی‌توان از روسیه وارد کرد. “الکساندر ووچیچ”، رئیس‌جمهور صربستان، شنبه گذشته پس از دیدار با “آنتونی بلینکن”، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، از بهبود روابط میان صربستان و ایالات متحده آمریکا خبر داد. پیش از این، “بلینکن” از صرب‌ها خواسته بود که در کنار اوکراین قرار بگیرد و در روابط با روسیه تجدیدنظر کنند و کوزوو را به رسمیت بشناسند.
منبع: «وزگلیاد»
https://vz.ru/news/۲۰۲۳/۲/۲۰/۱۲۰۰۱۴۷.html

“بلینکن”: روابط روسیه و ایران “به‌طور فزاینده‌ای زیان‌بار” می‌شود
“آنتونی بلینکن”، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن در تلاش است تا علیه نزدیکی روسیه و ایران اقدامی انجام دهد. در این‌باره “سپاه پاسداران” نیز گزارش می‌دهد. “بلینکن”اشاره کرد: «ما برای افشای این موضوع، اقدام علیه آن و اعمال تحریم‌ها کار می‌کنیم. روابط روسیه و ایران روز‌به‌روز برای ما زیان‌بارتر می‌شود و در واقع یک خیابان دو طرفه است. رئيس ديپلماسی آمريكا افزود: ايران نه‌تنها تجهيزات روسيه را تأمين می‌كند، بلكه روسيه نيز تجهيزات نظامی از‌جمله جنگنده‌های مدرن را به ايران می‌رساند. به‌نظر می‌رسد این دقیقاً همان چیزی است که در حال رخ دادن است و در صورت دستیابی به این فناوری، ایران را به یک تهدید بیشتر تبدیل خواهد کرد».
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۲۰/blinken-otnosheniya-mezhdu-rossiey-i-iranom-stanovyatsya-vsyo-bolee-pagubnymi

ترکیه خواهان بازپرداخت پول هواپیماهای جنگنده از آمریکا شد
ترکیه از ایالات متحده آمریکا خواسته است که پول سرمایه‌گذاری شده در برنامه جنگنده F-۳۵ را بازگرداند. “مولود چاووش اوغلو”، وزیر امور خارجه ترکیه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با “آنتونی بلینکن”، از آمریکا خواست پولی را که ترکیه در برنامه F-۳۵ سرمایه گذاری کرده بود، قبل از کنار گذاشته شدن آن، بازگرداند: «این یک تصمیم یکجانبه بود. رقمی بالغ بر ۴/۱ میلیارد دلار است که پرداخت کرده‌ایم. ما منتظر بازپرداخت پول پرداخت شده هستیم.”
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۲۰/turciya-trebuet-u-ssha-vozvrata-deneg-za-istrebiteli

حجم مبادلات تجاری روسیه و امارات به بالاترین حد خود رسید
“دنیس مانتوروف”، معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه و وزیر صنعت و تجارت به خبرنگاران گفت: گردش تجاری بین روسیه و امارات در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید: این گردش تجاری تا ۶۸ درصد رشد کرد و به ۹ میلیارد دلار رسیده است. وی اشاره کرد که شراکت بین کشورهای ما رو به افزایش است و این روند مثبت در آمار تجارت روسیه و امارات منعکس شده است. طبق داده‌های ما در سال ۲۰۲۲ تجارت بین روسیه و امارات ۶۸ درصد افزایش یافته و به ۹ میلیارد دلار آمریکا رسیده است. این یک رکورد در تاریخ روابط بین کشورهای ما است». “مانتوروف” همچنین تأکید کرد که حجم صادرات روسیه به امارات با ۷۱ درصد افزایش به ۵/۸ میلیارد دلار و واردات با ۶ درصد به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. معاون نخست‌وزیر تصریح کرد که: امارات در تجارت با فدراسیون روسیه جایگاه اول خود را در بین کشورهای جهان عرب حفظ کرده است».
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۲۲۰/tovarooborot-۱۸۵۳۱۴۱۵۵۴.html

وزارت دفاع روسیه در مورد تحریک بزرگ “هسته‌ای” کیف هشدار داد
قبل از شروع یازدهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رژیم کیف همچنان به آماده شدن برای یک اقدام تحریک‌آمیز گسترده برای متهم کردن فدراسیون روسیه طی یک عملیات نظامی ویژه به” نقض فاحش” تعهدات کنوانسیون ایمنی هسته‌ای طی یک جلسه ویژه ادامه می‌دهد. این مطلب در ۱۹ فوریه در وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام شد. در این سازمان نظامی اشاره کردند که «برای اجرای این تحریک، چندین کانتینر حاوی مواد رادیواکتیو با دور زدن بازرسی گمرکی از خاک یکی از کشورهای اروپایی به اوکراین تحویل داده شد که برای صحنه‌سازی آلودگی محلی در منطقه یکی از تاسیسات خطرناک تشعشع‌آور تحت کنترل رژیم کیف استفاده خواهد شد. در این سازمان نظامی خاطرنشان کردند که “هدف از تحریک متهم کردن نیروهای مسلح فدراسیون روسیه است که گویا حمله بی‌رویه به تاسیسات خطرناک تشعشع‌آور در اوکراین، منجر به نشت مواد رادیواکتیو و آلودگی منطقه می‌شوند».
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۱۹/minoborony-rossii-predupredilo-o-masshtabnoy-yadernoy-provokacii-kieva

اتحادیه اروپا تحریم‌های ضد روسیه را تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ تمدید کرد
مجله رسمی اتحادیه اروپا گزارش داد که شورای اتحادیه اروپا تمدید تحریم‌ها علیه روسیه را تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ تصویب کرده است. این مجله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تدابیر محدودکننده باید تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ تمدید شوند». در این بیانیه تأکید شده است که “اتحادیه اروپا در حمایت خود از (…) اوکراین تزلزل‌ناپذیر است” و خاطرنشان می کند که تصمیم درباره تمدید تحریم‌ها از روز پس از انتشار در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا اجرایی خواهد شد. روز قبل آن  شورای اتحادیه اروپا در سطح وزرای امور خارجه درباره دهمین بسته تحریمی علیه فدراسیون روسیه که توسط “جوزپ بورل”، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه گزارش شده است، گفت‌وگو شده بود. رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت: “در هر صورت آن باید در چند ساعت آینده، چند روز آینده، قبل از ۲۴ فوریه تأیید شود». وی خاطرنشان کرد که “موانع باقی مانده برطرف خواهند شد، این وظیفه همه وزرا است.” در حال حاضر ۱۳۸۶ فرد و ۱۷۱ سازمان تحت تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه قرار دارند.
منبع: «اینترفاکس»
https://www.interfax.ru/world/۸۸۷۰۸۶

طالبان بخشی از پایگاه‌های نظامی خود را به مناطق ویژه اقتصادی تجدید سازمان می‌دهد
دولت افغانستان که توسط جنبش رادیکال طالبان تشکیل شده در حال سازماندهی مجدد برخی از پایگاه‌های نظامی خارجی سابق به مناطق ویژه اقتصادی است. این مطلب در ۲۰ فوریه توسط آژانس خبری بین‌المللی با استناد به نیروی هوایی گزارش داد. “ملا عبدالغنی برادر” معاون نخست‌وزیر در امور اقتصادی برنامه‌های مربوطه را اعلام کرد. این خبرگزاری به نقل از وی گفت: «تصمیم گرفته شد که وزارت صنعت و تجارت [افغانستان] باید به تدریج کنترل [برخی] پایگاه‌های نظامی نیروهای خارجی را به قصد تبدیل آنها به مناطق ویژه اقتصادی به‌دست گیرد». وی افزود که این پروژه از پایگاه‌های کابل و ولایت شمالی بلخ آغاز خواهد شد. “ملا عبدالغنی برادر” جزییات دیگری ارائه نکرد. طبق ارزیابی کارشناسان، افغانستان دارای منابع طبیعی از جمله گاز طبیعی، مس و عناصر خاکی کمیاب به ارزش بیش از یک تریلیون دلار است. با این حال، بیشتر این ذخایر به دلیل جنگ‌های بی‌پایان در کشور بلااستفاده مانده‌اند. پیش از این، طالبان گفته بود که قصد دارد با یک شرکت چینی قراردادی را برای حفاری چاه‌های نفت در شمال افغانستان برای مدت ۲۵ سال امضا کند. در این میان ، پکن نیز مانند سایر کشورها، حکومت طالبان را رسماً به‌رسمیت نشناخته است. با این وجود، چین منافع قابل توجهی در افغانستان دارد، که در مرکز منطقه‌ای مهم برای طرح یک کمربند و یک جاده چین قرار دارد. این ابتکار که توسط “شی جین پینگ” در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، به کشو‌رهای در حال توسعه کمک مالی برای ساخت زیرساخت‌هایی مانند بنادر، جاده‌ها و پل‌ها می‌دهد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۲/۲۰/taliby-reorganizuyut-chast-voennyh-baz-v-osobye-ekonomicheskie-zony

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *