گزیده اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

توافق ایران و عربستان سعودی با وساطت چین / بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین
به نقل از «نور نیوز» به‌دنبال سفر بهمن‌ماه سید «ابراهیم رئیسی» به پکن و گفت‌وگوهای انجام شده میان رئیس‌جمهور چین با رئیس‌جمهور کشورمان، دریابان «شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، امروز  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌ محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.
متن این بیانیه‌ سه‌جانبه به شرح زیر است:
در پاسخ به ابتکار شایسته جناب آقای «شی جین ‌پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تأکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به‌خاطر میزبانی گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفت‌وگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند. در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌نمایند. دو کشور با تأکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰/۱/۲۸خورشیدی برابر با  ۲۰۰۱/۴/۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷/۳/۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸/۵/۲۷ میلادی توافق کردند.
منبع: سایت «فردا نیوز»
https://www.fardanews.com/%D۸%A۸%D۸%AE%D۸%B۴-%D۸%B۳%DB%۸C%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AA-۷۳/۱۲۰۹۷۴۹-%D۸%AA%D۹%۸۸%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۹%۸۲-%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%B۹%D۸%B۱%D۸%A۸%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%B۳%D۸%B۹%D۹%۸۸%D۸%AF%DB%۸C-%D۸%A۸%D۸%A۷-%D۹%۸۸%D۸%B۳%D۸%A۷%D۸%B۷%D۸%AA-%DA%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۶-%D۸%A۸%DB%۸C%D۸%A۷%D۹%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۷-%D۹%۸۵%D۸%B۴%D۸%AA%D۸%B۱%DA%A۹-%D۹%۸۵%DB%۸C%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%B۹%D۸%B۱%D۸%A۸%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%B۳%D۸%B۹%D۹%۸۸%D۸%AF%DB%۸C-%DA%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۶

نشست اخیر G۲۰ ــ شکستی برای غرب جمعی
نشست اخیر گروه ۲۰ یک شکست کامل برای غرب جمعی بود. جای تعجب نیست که رسانه‌های با کیفیت خودخوانده تقریباً هیچ گزارشی در مورد این رویداد گزارش نکردند، گویی که اجلاس G۲۰ هرگز اتفاق نیفتاده است. انگار این ننگ وجود نداشت، کل ماجرا یک بار دیگر یک تئوری توطئه است. در اجلاس G۲۰ در بنگلور (بنگالور سابق) در هند، که به تازگی در پایان فوریه ۲۰۲۳ به پایان رسید، ایالات متحده آمریکا در نقش خود به‌عنوان قدرت پیشرو جهان، یک استراتژی ساده را دنبال کرد که تنها یک هدف را دنبال می‌کرد. «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، تنها یک چیز از سایر کشورهای گروه ۲۰ خواست: محکومیت روسیه به شدیدترین عبارات ممکن به دلیل “جنگ تجاوزکارانه وحشیانه و بی دلیل در اوکراین” و حمایت بی‌قید و شرط از تحریم‌های ضد روسیه‌ای آمریکا. با این حال، به سرعت مشخص شد که کشورهای غیرغربی G۲۰ قصد نداشتند از روی چوبی که خانم «یلن» در اولتیماتوم به آنها پیشنهاد داده بود بپرند. اول و مهمتر از همه، هند که ریاست این اجلاس G۲۰ را بر عهده داشت، با صراحت اعلام کرد که آماده تسلیم شدن در دستور کار ایالات متحده نیست. مقامات هندی گفتند که گروه ۲۰ جلسات سیاسی برگزار نمی‌کند، بلکه جلساتی برای بحث در مورد مسائل اقتصادی برگزار می‌کند. هند در بیانیه پایانی مشترک از استفاده از کلمه “جنگ” برای وضعیت اوکراین خودداری کرد. این کشور ترجیح داد وضعیت اوکراین را به‌عنوان یک “بحران” و به‌عنوان یک “چالش” توصیف کند. از سوی دیگر وزرای دارایی فرانسه (برونو لومر) و آلمان (کریستین لیندنر) در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه این اجلاس تهدید کردند که در صورت محکوم نشدن روسیه در آن، بیانیه مشترک را امضا نخواهند کرد. اما اعضای گروه ۲۰ از جنوب جهانی نیز تحت تأثیر این موضوع قرار نگرفتند و بنابراین اجلاس بدون اعلامیه نهایی مشترک پایان یافت. مانند سال گذشته – در اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی – سران کشورها و دولت‌های کشورهای نوظهور دوباره فشار غرب جمعی با هدف منزوی کردن روسیه را نادیده می‌گیرند. بزرگان (برزیل، هند، اندونزی، مکزیک و آفریقای جنوبی) حاضر به انحراف از دیدگاه خود نبودند. در عوض تأکید کردند که انزوای روسیه از نظر اقتصادی و سیاسی جهان را تهدید می‌کند. از آنجایی که دو اجلاس بعدی گروه ۲۰ نیز در سال ۲۰۲۴ در برزیل و در سال ۲۰۲۵ در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، احتمالاً در آینده قابل پیش‌بینی بازی خانگی برای غرب جمعی نخواهد بود، زمانی که دوباره سعی می‌کند روایت غربی را بر رویدادهای جهان تحمیل کند.
منبع: «راشا تودی»
https://deutsch.rt.com/international/۱۶۴۱۸۰-juengste-g۲۰-gipfel-reinfall-fuer/

” نیویورک تایمز” : دیدار «شولتز» به گمانه‌زنی‌ها در مورد ” فینال” در اوکراین دامن می‌زند
در ایالات متحده نیز گمانه‌زنی‌هایی در مورد دلیل سفر صدراعظم «شولتز» وجود دارد. شرایط عجیب است و در روال عادی بازدیدهای دولتی نمی‌گنجد. آیا اکنون در اوکراین فینال آغاز می‌شود؟ “راشا تودی” در ۵ مارس ۲۰۲۳ می‌نویسد، سفر صدراعظم «شولتز» به واشنگتن نه‌تنها در آلمان بلکه در ایالات متحده نیز گمانه‌زنی‌هایی را برانگیخته است. شرایط عجیب است، این بازدید در یک اطلاعیه بسیار کوتاه اعلام شد. «شولتز» بدون همراهی معمول در قالب یک هیأت تجاری و بدون همراهی خبرنگاران سفر می‌کند. مصاحبه با بایدن حتی بدون مترجم انجام می‌شود. “نیویورک تایمز” مشکوک است که گفت‌وگوی بین «بایدن» و «شولتز»، از جمله موارد دیگر، در مورد حمایت مجدد از اوکراین بوده است. به‌نظر می‌رسد حمایت «بی‌قید و شرط» قبلی به پایان رسیده است. مذاکرات مطلوب به‌نظر می‌رسد، زیرا آمریکا حریف بزرگ خود را در روسیه نمی‌بیند، بلکه در چین می‌بیند. تعهد دائمی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو در مناقشه اوکراین به نفع ایالات متحده نیست. اما گمانه‌زنی‌ها در اروپا و واشنگتن در حال افزایش است. علیرغم بیانیه‌های عمومی پُر‌سر‌و‌صدا مبنی بر اینکه “تا زمانی که لازم باشد” از کیف حمایت می‌کند – همانطور که شولتز می‌گوید – برخی از رهبران غربی اخیراً شروع به نگرانی در مورد اینکه تا چه زمانی می‌توانند یک جبهه قوی و متحد را حفظ کنند، شده‌اند. ” سیاست حمایت بی‌قید و شرط از چند جهت تحت فشار است. در اتحادیه اروپا و همچنین در آلمان، اعتراضات علیه تحویل تسلیحات در حال افزایش است، زیرا بدیهی است که این امر فقط باعث طولانی شدن جنگ و افزایش تعداد قربانیان می‌شود. مطالبات صلح نیز برای همیشه به‌عنوان “حق” مطرح نخواهد شد. خطرات برای «بایدن» نیز زیاد است. انتخابات سال آینده در راه است و تمایل آمریکایی‌ها برای نشان دادن همبستگی با اوکراین به کیف پول آنها ختم خواهد شد. تورم در ایالات متحده نیز بالاست، اقتصاد در رنج است، و بسیاری ترجیح می‌دهند میلیاردها دلار حمایت از اوکراین را در ایالات متحده بگذارند تا اقتصاد آنجا تقویت شود. مقاله همچنان حدس و گمان است. با این حال، آشکار می شود که اراده برای حمایت از دولت کیف در آن سوی اقیانوس اطلس دیگر آنقدر که چند هفته پیش به‌نظر می‌رسید، شکست‌ناپذیر نیست.
منبع: راشا تودی

https://deutsch.rt.com/international/۱۶۴۵۹۰-nyt-scholz-besuch-faellt-in/

رسانه: غرب در حال آماده شدن برای تقسیم اوکراین به دو بخش است
“اسپوتنیک” فارسی در ۵ مارس ۲۰۲۳ به نقل از نشریه “نشنال ریویو” می‌نویسد، غرب در حال آماده شدن برای تقسیم اوکراین پس از پایان درگیری‌ها است. به گزارش “اسپوتنیک” ، “نوح روتمن” ، نویسنده “نشنال ریویو” ، گفت که ایالات متحده و متحدانش قرار است از طریق مذاکرات صلح‌آمیز به درگیری در اوکراین پایان دهند و در عین حال اجازه دهند کشور به دو بخش تقسیم شود. وی در مقاله خود می‌نویسد: “شور و شوق غرب برای مسئله اوکراین تا زمانی که دولت «زلنسکی» با یک واقعیت انجام شده روبرو شود، کاهش خواهد یافت. در این مرحله، اوکراین با تایید به اصطلاح حامیان آن، به معنای واقعی کلمه تقسیم خواهد شد”. به گفته نویسنده، نیروهای مسلح اوکراین برای مقاومت در برابر نیروهای روسی و رسیدن به مرزهای اوکراین در سال ۱۹۹۱ بسیار ضعیف هستند. «روتمن» نوشت: “علاوه بر این، عملیات ضد حمله و تصرف دونباس و کریمه برای متحدان آمریکایی و اروپایی بسیار پرهزینه خواهد بود، زیرا به مقادیر زیادی مهمات، تجهیزات و همچنین پشتیبانی هوایی و دسترسی به اطلاعات خارجی نیاز دارد” .
طرف روسی، برعکس، قرار نیست حتی یک وجب از خاک جدید را واگذار کند. این کارشناس معتقد است، در چنین شرایطی، سناریوی تکه تکه شدن اوکراین در پی مذاکرات دیپلماتیک واقع‌بینانه‌ترین به‌نظر می‌رسد. برلین، پاریس و واشنگتن وجود یک کشور بی‌ثبات در مرز ناتو را خواهند پذیرفت. وی در پایان گفت که پذیرش چنین تصمیمی برای کشورهای بالتیک و لهستان سخت‌تر خواهد بود.
منبع: «اسپوتنیک» فارسی
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۳۰۵/%D۸%B۱%D۸%B۳%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸۷-%D۸%BA%D۸%B۱%D۸%A۸-%D۸%AF%D۸%B۱-%D۸%AD%D۸%A۷%D۹%۸۴-%D۸%A۲%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۸%AF%D۹%۸۷-%D۸%B۴%D۸%AF%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C-%D۸%AA%D۹%۸۲%D۸%B۳%DB%۸C%D۹%۸۵-%D۸%A۷%D۹%۸۸%DA%A۹%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%AF%D۹%۸۸-%D۸%A۸%D۸%AE%D۸%B۴-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%AA-۱۴۸۷۱۳۱۶.html

استقبال «لاوروف» از وزیر خارجه عربستان در مسکو
تنش‌های رو به ازدیاد بین کاخ سفید و عربستان سعودی باعث شده است تا این پادشاهی همکاری خود را با شرکای دیگر مانند روسیه و چین تعمیق بخشد. وبلاگ ” کرادل” در ۹ مارس ۲۰۲۳ می‌نویسد، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز ۹ مارس با «فیصل بن فرحان آل سعود» همتای سعودی خود در مسکو دیدار کرد تا در مورد روابط دوجانبه و همکاری بین دو کشور گفت‌وگو کند. «لاوروف» در این دیدار تأکید کرد که تمامی وزارتخانه‌های مرتبط با تقویت همکاری‌ها به‌ویژه در زمینه اقتصاد و تجارت متقابل در تماس دائمی با یکدیگر هستند. وزیر خارجه عربستان سعودی از استقبال گرم همتای روس خود در مسکو تشکر کرد و تأکید کرد که دو کشور ” همیشه برای توسعه و تقویت” روابط خود تلاش می‌کنند. ما امروز این نشست را بر اساس تاریخ طولانی روابط متمایز بین دو کشور برگزار می‌کنیم و مشتاقانه منتظر گفت‌وگوهای امروز هستیم و همکاری‌های موجود بین مقامات ما به وحدت دیدگاه‌ها و حمایت از روابط دوجانبه بین دو کشور در زمینه‌های وسیع‌تر کمک می‌کند. نشست وزیران خارجه دو کشور در مسکو گامی بیشتر در جهت تعمیق روابط بین عربستان سعودی و روسیه پس از اعلام تمایل عربستان سعودی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای (SCO) و گروه بریکس، یک انجمن اقتصادی متشکل از بزرگترین اقتصادهای رو به رشد، پنج کشور جهان است.
منبع: «وبلاگ کرادل»
https://thecradle.co/article-view/۲۲۳۷۰/lavrov-welcomes-saudi-fm-to-moscow

نتیجه نشست گروه ۲۰ در هند: ” اختلافات آشتی‌ناپذیر” در مورد مناقشه اوکراین
نشست وزرای خارجه کشورهای پیشرو صنعتی و نوظهور G۲۰ در دهلی نو به پایان رسیده است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سخنرانی خود گفت که چندجانبه‌گرایی در بحران است. به گفته مودی، قدرت‌های جهانی باید مسئولیت تنش‌های بین‌المللی را که بیشترین ضربه را به کشورهای در حال توسعه وارد می‌کند، بپذیرند. (ویدیو در لینک زیر).
منبع: «راشا تودی»
https://deutsch.rt.com/kurzclips/video/۱۶۴۶۰۱-fazit-g۲۰-treffens-in-indien/

روسیه نشست چهارجانبه با سوریه، ایران و ترکیه برگزار می‌کند
این نشست مشترک قرار است هفته آینده در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود. وبلاگ ” کرادل” با استناد به گزارش RT می‌نویسد، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در ۸ مارس اعلام کرد که مسکو قرار است هفته آینده میزبان نشست چهارجانبه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران در سطح وزیران خارجه باشد تا در مورد تحولات منطقه به‌ویژه مسائل جاری سوریه گفت‌وگو کند .«چاووش اوغلو» در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطرنشان کرد که مقدمات این نشست از قبل فراهم شده است و در ابتدا قرار بود نشستی سه‌جانبه بین ترکیه، سوریه و روسیه باشد. با این حال، بعداً توافق شد که ایران در این مذاکرات شرکت کند و افزود که مشارکت تهران «تنها مسیری است که تاکنون در موضوع بحران سوریه مؤثر بوده است». وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه افزود: سه طرف هیچ مخالفتی با حضور ایران در مذاکرات آتی هفته آینده در قزاقستان که با حضور معاون وزیر امور خارجه هر کشور برگزار می شود، ندارند. این یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که «البروس کوتراشف»، سفیر روسیه در عراق، گفت که اکنون زمان مناسبی برای آشتی و برقراری روابط بین سوریه و ترکیه است.
منبع: « وبلاگ کرادل»
https://thecradle.co/article-view/۲۲۳۳۷/russia-set-to-hold-quadripartite-meeting-with-syria-iran-turkiye

شبکه خبری الجزیره به نقل از یک منبع آگاه از ارسال پیام مهم ایران به اروپا و اسرائیل خبر داد
به گزارش ” اسپوتنیک” در تاریخ ۰۹/۰۳/۲۰۲۳، در خبر منتشره توسط ” الجزیره” آمده است : ایران از طریق یک کشور اروپایی پرونده‌ای حاوی نقشه و تصاویر انبارهای سلاح هسته‌ای و بیولوژیک و شیمیایی اسراییل را برای آنها فرستاده که این تصاویر، از روی زمین (توسط افراد نه ماهواره) گرفته شده است. ایران تهدید کرده است که در صورت حمله اسراییل، ما نیز به این اهداف حمله خواهیم کرد. پیشتر وزیر امور خارجه ایران حضور اسرائیل در منطقه به‌ویژه قفقاز را یک تهدید جدی علیه صلح و ثبات دانست. «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در ترکیه به‌سر می‌برد در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه،‌ طی سخنانی اظهار داشت: یکی از پیامدهای بحران در قفقاز باز شدن پای رژیم صهیونیستی در این منطقه است. ما حضور صهیونیست‌ها در منطقه را یک تهدید جدی علیه صلح و ثبات در منطقه می‌دانیم.
منبع: «اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۳۰۹/%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%B۳%D۸%A۷%D۹%۸۴-%D۹%BE%DB%۸C%D۸%A۷%D۹%۸۵-%D۹%۸۵%D۹%۸۷%D۹%۸۵-%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%A۷%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۹%BE%D۸%A۷-%D۹%۸۸-%D۸%A۷%D۸%B۳%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%A۶%DB%۸C%D۹%۸۴–۱۴۹۲۱۵۸۸.html

نمایندگان مجمع سراسری، برگزیدگان مردم چین، روز جمعه به اتفاق آرا «شی جین پینگ» را برای سومین دوره پنج ساله به سمت رهبر چین انتخاب کردند
به گزارش اسپوتنیک در تاریخ ۱۰/۰۳/۲۰۲۳، انتخابات رهبر چین صبح روز جمعه در جلسه عمومی با رأی مخفی برگزار شد. ۲۹۵۲ نماینده در آن شرکت کردند. «شی جین پینگ» اولین رهبر چین است که برای سومین دوره به این سمت انتخاب شده است. علاوه بر این، «شی جین پینگ» مجدداً به‌عنوان رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین انتخاب شد که رهبری و فرماندهی یکپارچه همه نیروهای مسلح این کشور را فراهم می‌کند. «شی جین پینگ» اولین بار در مارس ۲۰۱۳ به‌عنوان رهبر چین انتخاب شد و در مارس ۲۰۱۸ برای دومین دوره پنج ساله مجدداً انتخاب شد.
منبع: «اسپوتنیک»
https://spnfa.ir/۲۰۲۳۰۳۱۰/%D۸%B۴%DB%۸C-%D۸%AC%DB%۸C%D۹%۸۶-%D۹%BE%DB%۸C%D۹%۸۶%DA%AF-%D۸%A۸%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C-%D۸%B۳%D۹%۸۸%D۹%۸۵%DB%۸C%D۹%۸۶-%D۸%AF%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۹%۸۷-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%B۱%D۹%۸۷%D۸%A۸%D۸%B۱%DB%۸C-%DA%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۶-%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۸%AA%D۸%AE%D۸%A۷%D۸%A۸-%D۸%B۴%D۸%AF–%D۹%۸۱%DB%۸C%D۹%۸۴%D۹%۸۵-۱۴۹۲۸۸۳۹.html

انفجار خطوط لولۀ ” نورداستریم” در بدترین جای قابل تصور اتفاق افتاده است
انفجارها در خطوط لوله دریای بالتیک را آلوده کرده، دلیل این ادعا این است که انفجار‌ها در نزدیکی محلی اتفاق افتاده که بقایای سلاح‌های شیمیایی آلمان از جنگ جهانی دوم در آنجا نگهداری می‌شدند. تحقیقات جدید ( لینک آن در مقاله قید شده) در مورد انفجار در خطوط لولۀ نورداستریم نشان می‌دهد که انفجار صدمات مهیبی به سطح دریا و به منطقه‌ای بسیار خطرناک زده است. انفجار‌ها موجب این شده که ۲۵۰ هزار تُن خاک آلوده به مواد شیمیایی در اعماق دریا تکان خورده و جابه‌جا شوند، جایی که قبلاً زباله‌های سمی در اعماق دریا در این منطقه ریخته شده بودند. در نتیجۀ تحقیقات مزبور گفته شده که در سال ۱۹۴۷، ۱۱ هزار تن زبالۀ شیمیایی آلمان (حاوی Chemical warfare Agent, CWA) ، گاز خردل و آرسن به این منطقه از دریا آورده شده و در اعماق دریا انبار شده‌اند.
منبع: ” برلینر سایتونگ”
https://www.berliner-zeitung.de/wirtschaft-verantwortung/nord-stream-anschlag-geschah-am-schlimmsten-ort-den-man-sich-vorstellen-kann-li.۳۲۳۴۳۸

تعداد قربانیان اوکراین غیرقابل تحمل است
گزارشات رسانه‌ها در آستانۀ دیدار ” جو بایدن ” با صدراعظم آلمان ” اولاف شولتز ” حاکی از این است که احتمالاً سیاست غرب در قبال اوکراین تغییر یافته است. دلیل این تغییر سیاست از سویی تعداد زیاد کشته‌شدگان اوکراینی در جنگ است که برای جامعۀ اوکراین دیگر قابل تحمل نیست و از طرف دیگر کاهش مستمر موافقان سیاست ” بایدن ” در جنگ اوکراین در جامعۀ امریکاست. دومین دلیل ذکر شده می‌تواند انتخاب مجدد ” جو بایدن ” به ریاست جمهوری را مواجه با خطر نماید. بنابه گزارشات ” بایدن در دیدار اخیر خود از اوکراین به ” ولادیمیر زلنسکی” گفته است که امکانات ایالات متحده آمریکا برای کمک به اوکراین محدود است. گفته می‌شود که صدراعظم آلمان ” شولتز” و رئیس‌جمهور فرانسه ” ماکرون” نیز در ملاقات اخیر خود با ” زلنسکی” در پاریس به وی توصیه کرده‌اند به مذاکرات صلح با روسیه فکر کند. ظاهراً قرار است اوکراین به عضویت ناتو در نیاید ولی توسط غرب مجهز به تجهیزات نظامی شود. مشابه این توافق در مذاکرات صلح ماه مارس ۲۰۲۲ بین روسیه و اوکراین مورد موافقت دو طرف قرار گرفته بود، توافقی که غرب عملاً در آن اخلال ایجاد کرد. البته تغییر وضعیت در جبهه‌های جنگ و موفقیت‌های احتمالی آتی اوکراین می‌تواند در نظرات غرب تغییر ایجاد کند.
منبع: ” جرمن فارین پالیسی”
https://www.german-foreign-policy.com/news/detail/۹۱۸۲

غرب با پخش شایعات در مورد مذاکرات صلح در اوکراین در صدد سوءاستفاده از خصلت صلح‌طلبی روسیه است
” تیموفای بورداچوف” کارشناس علوم سیاسی از روسیه در مقاله‌ای به تاریخ پنجم مارس ۲۰۲۳ نوشته است: غرب با علم به علاقمندی روسیه به رفع مسالمت‌آمیز تنش و با شناخت از روحیۀ انساندوستی روسیه  با پخش گزارشات یا شایعات مربوط به اخطار به ” زلنسکی” به تن دادن به مذاکرات صلح یا علی‌العموم گزارشات و شایعات مربوط به احتمال مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در صدد است عملیات نظامی روسیه را دچار وقفه کند و امکان تنفسی برای غرب فراهم آورد. در ادامۀ مقاله گفته شده: در روزهای گذشته بحثِ روز حولِ این محور که حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین چگونه خواهد بود، مجدداً اوج گرفته است. از یک سو چین که ظرف یک سال گذشته بی‌طرفی خود را در مقابل روسیه حفظ کرده پیشنهادات معقولی برای حل مناقشۀ اوکراین ارائه داده، از سوی دیگر سیاستمداران و رسانه‌های غرب در مورد شرایط یک توافق احتمالی بین روسیه و اوکراین به حدس و گمان پرداخته‌اند. آن‌ها حتی با مباحث خود و طرحِ قصد غرب برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیریِ مسئولین اوکراین فضای عمومی را پر کرده‌اند. به‌نظر نویسندۀ مقاله کسانی که معتقدند غرب قصد دارد کیف را ” وادار ” به مذاکرات صلح کند باید این نکته را مد نظر داشته باشند که ایالات متحده آمریکا با ادامۀ جنگ در اوکراین نه چیزی را از دست خواهد داد و نه تهدیدی متوجه آن خواهد شد بلکه در بدترین حالت جنگ با شکست نظامی اوکراین خاتمه خواهد یافت. به‌نظر نویسندۀ مقاله سایر کشورهای وابسته به ایالات متحده آمریکا نیز در همه جای دنیا ناکامی‌هایی حتی نابود کننده تحمل کرده‌اند ولی این هم برای ایالات متحده آمریکا فاجعه‌بار یا حائزاهمیت نیست چه ایالات متحده آمریکا همواره دست به چنین اقداماتی زده، در ویتنام، افغانستان و مناطق دیگر. یعنی جنگی را آغاز کرده، متحدین و کشورهای تحت فرمان خود را به مشارکت در جنگ کشانده و بعد بی‌سر‌وصدا به جنگ خاتمه داده و از نو جنگ را در جای دیگری شروع کرده … نویسنده در ادامۀ استدلالات خود می‌نویسد: در جنگ اوکراین هرچه اروپا بیشتر صدمه ببیند نفوذ ایالات متحده آمریکا در آن جا افزایش خواهد یافت و علیرغم اعتراضات مردمی در آلمان، ایتالیا و فرانسه که مخالف ارسال تسلیحات به اوکراین هستند، رهبران این کشورها به قدری تحت کنترل ایالات متحده آمریکا هستند که قادر به در نظر گرفتن افکارعمومی نخواهند بود … ولی چرا رسانه‌های ایالات متحده آمریکا و اروپا دربارۀ احتمال مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین و حتی توافق صحبت می‌کنند؟ جواب این سئوال روشن است: چون می‌دانند در جنگ اوکراین با چه کسی طرفند. ایالات متحده آمریکا به این امر واقف است که بزرگ‌ترین نقطه ضعف روسیه ” انساندوستی ” است و در مورد دو نکته اطمینان دارد: اولاً این که روسیه تا در مقابل انتخاب بین بقا و نابودی قرار نگیرد از سلاح اتمی استفاده نخواهد کرد، ثانیاً روسیه از هر امکانی ولو کوچک برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه استفاده خواهد کرد و با دشمن قسم خوردۀ خویش نیز حاضر به مذاکره است. بنابراین ایالات متحده آمریکا القاء تصور مذاکرات صلح را ابزاری بسیار مؤثر ارزیابی می‌کند تا روسیه را در جبهه‌های جنگ وادار به وقفه در پیشبرد عملیات نظامی کند.
منبع: “راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/۱۶۴۳۳۷-mit-geruechten-ueber-verhandlungen-will-westen-friedliebende-russische-seele-tauschen

پنتاگون همکاری ایالات متحده آمریکا با دیوان دادگستری لاهه را منع کرد
” نیویورک تایمز” گزارش داده است که پنتاگون دولت ” جو بایدن ” را از همکاری با دیوان دادگستری بین‌المللی در خصوص رسیدگی به جنایات جنگی روسیه منع کرده است. پنتاگون در این رابطه استدلال کرده که رسیدگی به جنایات جنگی روسیه ممکن است منجر به دادرسی نمونه‌ای شود و راه را برای رسیدگی به جنایات جنگی نظامیان ایالات متحده آمریکا، محکومیت آنها یا حتی محکومیت رؤسای جمهور آمریکا باز کند. ظاهراً کاخ سفید و وزارت خارجۀ آمریکا موافق با رسیدگی به جرایم جنگی روسیه هستند ولی وزارت دفاع مخالف آن است. حال تصمیم با ” جو بایدن ” است که آیا همکاری با دیوان دادگستری و ارائۀ اسناد و مدارک جنایات جنگی روسیه را ادامه دهد یا خیر.
منبع: ” برلینر سایتونگ “
https://www.berliner-zeitung.de/politik-gesellschaft/ukraine-krieg-pentagon-blockiert-zusammenarbeit-mit-haager-gerichtshof-zu-russischen-kriegsverbrechen-li.۳۲۵۶۴۷

تحقیقات اتحادیۀ اروپا نشان می‌دهد که ارتباط غرب با بقیۀ جهان از هم گسسته است
اندیشکدۀ ” شورای اروپا در روابط خارجی – ECFR ” اندیشکده‌ای است که هزینۀ آن توسط کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و ژاپن تأمین می‌شود. این اندیشکده در تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که بین غرب با بقیۀ جهان ارتباط سیاسی برقرار نیست، چین، هند و ترکیه، روسیه را متحد خود می‌دانند و خواهان جهانی چندقطبی هستند. همچنین در نتیجه این تحقیقات گفته شده که همکاری ایالات متحده آمریکا و اروپا تنگاتنگ‌تر ولی ارتباط غرب با سایر کشورهای جهان کمتر می‌شود. علاوه بر این، این تحقیقات به این نتیجه رسیده است که ” نظام سرکردگی امریکا ” در حال انحطاط است و بسیاری از مردم جنوب جهانی خواستار جهان چندقطبی جدیدی هستند، و این که جنگ نیابتی ناتو در اوکراین ” مرکزیت ایالات متحده آمریکا در اروپا ” و دیدگاه های مشترک اروپا و ایالات متحده آمریکا را در مورد مسائل مهم جهانی آشکار کرده ولی این اجماع در عرصۀ جهانی به چشم نمی‌خورد و جنوب جهانی خلاف این می‌اندیشد. همچنین نتیجۀ تحقیقات این اندیشکده نشان می‌دهد که شکاف بزرگی بین غرب و بقیۀ جهان در خصوص نتیجۀ مطلوب جنگ اوکراین و دلایل حمایت غرب از اوکراین وجود دارد. علاوه بر این در نتیجۀ تحقیقات گفته می‌شود که حتی اگر اوکراین در جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه پیروز شود ” بسیار غیرمحتمل است که نظم جهانی لیبرالی امریکا دوباره احیا شود ” بلکه غرب باید به قطبی در جهان چندقطبی بسنده کند و نهایناً به‌نظر این اندیشکده سیزده در صد جمعیت جهان، یعنی غرب هیچ ارتباطی با بقیۀ مردم جهان ندارند.
منبع: ” ژئوپلیتیکال اکونومی ” ، ” ترجمه به آلمانی توسط NachDenkSeiten”
https://geopoliticaleconomy.substack.com/p/west-rest-world-eu-study

عکس‌العمل روسیه به خبر انفجار خطوط لولۀ ” نورداستریم” توسط یک گروه اوکراینی
روز سه شنبه هفتم مارس ” نیویورک تایمز ” به نقل از مسئولین ایالات متحده آمریکا، بدون ذکر دلایل و شواهد تازه‌ای اعلام کرد که احتمالاً یک گروه طرفدار اوکراین خطوط لولۀ مذکور را منفجر کرده‌اند. علاوه براین به نقل از همان منبع ناشناس گفته شده که اتباع ایالات متحده آمریکا یا بریتانیا در این عملیات شرکت نداشته‌اند. همانروز رسانه‌های آلمان ” آ- ار- دی” ، ” اس- و- ار” و همچنین ” دی- سایت” گزارش دادند که محققین آلمان کشف کرده‌اند که کشتی شرکت‌کننده در عملیات انفجار خطوط لوله به مؤسسه‌ای در لهستان تعلق دارد که صاحب آن دو نفر اوکراینی هستند. ” دیمیتری پسکوف ” سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه به این خبر واکنش نشان داده و گفته است: این یک کارزار هماهنگ شدۀ رسانه‌ای است برای پخش اخبار جعلی و منحرف کردن افکار عمومی از مجرمین اصلی این عملیات تروریستی. وی اضافه کرده که حیرت‌زده است که مسئولین ایالات متحده آمریکا  ادعای جدیدی را طرح کرده‌اند بدون این که در این باره تحقیق کرده باشند. خبر فوق‌الذکر از منابع ناشناس چند روز پس از ملاقات صدراعظم آلمان با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پخش شد.
منبع: ” راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/۱۶۴۷۹۰-russland-reagiert-auf-neue-pro/
درهمین ارتباط: دولت اوکراین نیز به خبر ” نیویورک تایمز واکنش نشان داده. روز سه شنبه ” میخائیل پودولیاک ” مشاور رئیس‌جمهور اوکراین این خبر را تکذیب کرد و گفت که اوکراین هیچ دخالتی در انفجار خطوط لوله نداشته و اطلاعی هم از گروه کذایی طرفدار اوکراین ندارد.
منبع:” راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/۱۶۴۷۸۲-kiew-weist-berichte-ueber-beteiligung/

دریای بالتیک، محل وقوع جرم
رسانه‌های آلمان و ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کنند با طرح سناریوی جایگزینی در خصوص انفجار خطوط لولۀ ” نورداستریم”، اتهام مشارکت یک بازیگر دولتی در انفجار را به حاشیه برانند. بنابه گزارش رسانه‌ها که هم در آلمان و هم در ایالات متحده آمریکا منتشر شده و به‌عنوان منبع مسئولین دولت آمریکا را ارائه داده‌اند گروهی شش نفره، احتمالاً با ملیت اوکراینی و روسی عملیات تروریستی را با یک کشتی اجاره‌ای در ” رستک ” و ظاهراً بدون مشارکت دولتی انجام داده‌اند. این ادعا به این دلیل حیرت‌آور است زیرا تاکنون انجام این عملیات، با توجه به ابعاد و پیچیدگی آن بدون فاعلیت یک کشور منتفی بود. برای اثبات سناریوی جایگزین، در گزارشات گفته شده که محققین آلمانی در اوائل ژانویه بقایای مواد منفجره را روی میزی در کشتی کذایی کشف کرده‌اند. سناریوی جایگزین در اصل به درد منحرف کردن اذهان از اتهام ایالات متحده آمریکا است، امری که ” سیمور هرش ” با جزئیات آن را افشا کرد.
منبع: ” جرمن فارین پالیسی “
https://www.german-foreign-policy.com/news/detail/۹۱۸۷

کانون وکلای فرانسه علیه تحریم روسیه طرح دعوا کرد
کانون وکلای فرانسه” ACE-Avocats” علیه ممنوعیت ارائۀ خدمات حقوقی توسط وکلای دادگستری اروپا به شرکت‌ها و مؤسسات روسی در دیوان عالی اروپا طرح دعوا کرد. از اکتبر سال میلادی گذشته و پس از اِعمال هشتمین بستۀ تحریم های اتحادیۀ اروپا علیه روسیه، وکلای دادگستری اروپا از ارائۀ خدمات حقوقی به مؤسسات و شرکت‌های روسی ممنوع شده‌اند. در دادخواست وکلای دادگستری فرانسه گفته شده که ممنوعیت ارائۀ خدمات حقوقی در تضاد با آراء صادره از دیوان عالی اروپا و خط مشی‌های اتحادیۀ اروپاست که حق وکلای دادگستریِ اروپا را برای ارائۀ خدمات حقوقی به کلیۀ اشخاص حقیقی و حقوقی اروپا و بدون هیچ محدودیتی به رسمیت شناخته است. علاوه بر این وکلای دادگستری فرانسه استدلال کرده اند که مصوبات شورای اروپا در این زمینه در تضاد با مادۀ ۴۷ منشور حقوق بشر اتحادیآ اروپا و مادۀ شش کنوانسیون حقوق و آزادی های اساسی اروپاست.
منبع : ” راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/۱۶۴۱۳۷-franzoesische-anwaltskammer-ficht-eu-sanktionen/

تعدادی از کشورهای عضو ناتو مخالف افزایش بودجۀ نظامی هستند
دبیرکل ناتو ” ینس استولتنبرگ ” از کشورهای عضو ناتو خواسته است بودجۀ نظامی خود را در سال آتی میلادی به بیش از دو درصدِ تولید ناخالص ملی افزایش دهند. رساندن بودجۀ نظامی به دو درصد از تولید ناخالص ملی خواسته‌ایست که ایالات متحده آمریکا سال‌هاست از اعضای ناتو مطالبه می‌کند ولی تاکنون عملی نشده. این موضوع قرار است در اجلاس ماه ژوئیۀ ناتو طرح و احتمالاً تصویب شود. ولی مجلۀ ” اشپیگل ” گزارش داده است که تعدادی از کشورهای عضو ناتو ازجمله کانادا، ایتالیا، بلژیک و هلند اعلام کرده‌اند که به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به تحقق این هدف نیستند. بودجۀ نظامی آلمان فعلاً یک ونیم در صد تولید ناخالص ملی است و صدراعظم آلمان قول داده است با افزایش بودجۀ نظامی به شصت و پنج میلیارد یورو به زودی به میزان مطلوب ایالات متحده آمریکا خواهد رسید. آیا این کشور در سال آتی موفق به افزایش بودجۀ نظامی مطابق با طرح ” ینس استولنبرگ ” خواهد شد معلوم نیست.
منبع: ” راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/۱۶۴۴۶۰-einigkeit-in-nato-mehrere-mitglieder/

پروپاگاندای اوکراین علیه روسیه به ضد خود تبدیل شد
از روز سالگرد عملیات ویژۀ روسیه در اوکراین یک تانک تخریب شدۀ روسی در جنگ اوکراین به برلین آورده شده و به‌عنوان سمبل شکست ارتش روسیه در مقابل سفارت روسیه در برلین به نمایش گذاشته شده است. ولی سیر وقایع به گونۀ دیگری پیش رفت و تانک مزبور به یاد سربازان روسی کشته شده در جنگ و کشته شدگان در” دونباس” گلباران شد. در تظاهرات روز ۲۴ فوریه به مناسبت سالگرد عملیات ویژۀ روسیه، سفیر اوکراین در برلین نیز حضور داشت و تظاهرکنندگان خواهان ارسال تسلیحات هرچه بیشتر به اوکراین شدند. اما روز بعد مردم گلهای رُز و میخک به تانک آویختند و به یاد کودکان ” دونباس” که از سال ۲۰۱۴ توسط ارتش اوکراین کشته شده‌اند شمع روشن کردند. نوۀ الکساندر بیسمارک، یکی از مبتکران این کارزار خطاب به دوربین گزارشگری گفت:” ما برای تزیین کامل تانک به دوهزار گل رُز نیاز داریم تا دولت ما بالاخره به جای ارسال تسلیحات به فکر مذاکره و روابط سیاسی با روسیه باشد. در شبکه‌های مجازی شایعاتی مبنی بر این که این کارزار توسط سفارت روسیه سازماندهی شده در حال چرخش است ، ادعایی که سفارت روسیه آن را تکذیب و ضمناً از مبتکران آلمانی و روس های مقیم آلمان به خاطر بزرگداشت قربانیان جنگ تشکر کرده است.
منبع: ” راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/inland/۱۶۳۹۲۹-symbol-fuer-kampf-gegen-neonazismus-ukrainische-propaganda-aktion-panzer-geht-nach-hinten-los

اعتصاب سراسری در فرانسه
یک میلیون فرانسوی در اعتراض علیه افزایش سن بازنشستگی دست از کار کشیدند. روز سه شنبه صدها هزار نفر در عرصه های راه آهن، حمل و نقل هوایی، حمل زباله و مدارس کار را تعطیل کردند. به گفتۀ سندیکای CGT تحویل بنزین در کلیۀ پالایشگاه‌ها متوقف شد. جمعاً در ۲۵۰ شهر فرانسه تظاهرات برگزار شد از جمله در پاریس، مارسی و نیس که تعداد آن ها را بیش از یک میلیون تخمین می‌زنند. اعتصاب روز چهارشنبه هم ادامه یافت و بیش از هر عرصه‌ای در حمل و نقل عمومی قابل مشاهده بود. تاکنون رئیس‌جمهور فرانسه عکس العملی به اعتراضات مردم نشان نداده و فقط سکوت کرده است. در بیانیۀ اعتصاب گفته شده که سکوت ” امانوئل ماکرون” ممکن است منجر به انفجار شود.
منبع: ” راشا تودی “

https://fromrussiawithlove.rtde.world/europa/۱۶۴۸۱۱-generalstreik-in-frankreich-macrons-schweigen/

«شویگو» گفت: تلفات نیروهای مسلح اوکراین در ماه فوریه از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است
«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع اوکراین در کنفرانس تلفنی با رهبری نیروهای مسلح گفت: تلفات نیروهای مسلح اوکراین در ماه فوریه از ۱۱ هزار نفر فراتر رفته است. رئیس وزارت دفاع اشاره کرد که در چارچوب بخشی از استراتژی آمریکا برای ” شکستن روسیه با نیروی تسلیحات”، کشورهای غربی در حال افزایش عرضه تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین و گسترش برنامه‌های آموزشی برای پرسنل ارتش اوکراین هستند. در عین حال، حمایت کشورهای ناتو از رژیم کیف منجر به موفقیت نیروهای اوکراینی در میدان نبرد نمی‌شود. در مقابل، افزایش قابل‌توجهی تلفات در میان پرسنل نیروهای مسلح اوکراین وجود دارند. به گفته وی، تلفات اوکراین در مقایسه با ژانویه که کیف بیش از ۶۵۰۰ سرباز را از دست داد، بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. «شویگو» تأکید کرد” تعجب‌آور است که رژیم کیف نسبت به مردم خود بی‌تفاوت است و تلفات انسانی هنگفت به نفع متصدیان غربی را در نظر نمی‌گیرد. در عوض، برای ما اولویت حفظ جان و سلامت پرسنل و غیرنظامیان است. ما به انجام وظایف در چارچوب یک عملیات نظامی ویژه ادامه خواهیم داد».
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۳۰۷/nato-۱۸۵۶۳۵۶۵۷۴.html

کالیفرنیا می‌خواهد به هر یک از نوادگان بردگان سیاه پوست ۳۶۰۰۰۰ دلار بپردازد
ایالت کالیفرنیا در حال بررسی طرحی برای پرداخت حدود ۶۴۰ میلیارد دلار به نوادگان بردگان سیاهپوست برای سال‌ها ظلم و ستم است. این خبر توسط ” بلومبرگ” گزارش شده است. بر اساس داده‌های آن، یکی از گزینه‌های در نظر گرفته شده توسط این کارگروه، پرداخت ۳۶۰ هزار دلار به هر سیاهپوست ساکن این ایالت را پیش‌بینی کرده که این مبلغ به حدود ۶۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. در این بین نویسندگان این طرح مشخص نمی‌کنند که دقیقاً چه کسی باید این غرامت‌ها را تأمین کند. یک گروه کاری در روزهای آینده در شهر ” ساکرامنتو” تشکیل جلسه خواهد داد تا چگونگی توزیع بودجه‌ای که می تواند در قالب پرداخت‌های مستقیم یا کمک‌های بلاعوض برای آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و خرید خانه تخصیص یابد، ارزیابی کند. به نقل از تاس، این گروه توصیه‌های خود را تا اول ژوئیه به قانونگذار ایالتی ارائه خواهد کرد. از قرن شانزدهم، برده‌داری مزارع در دنیای جدید گسترش یافت و با تمرکز بر تولید کالاهای صادراتی – پنبه، تنباکو، شکر، دانه‌های کاکائو، قهوه. به دلیل وفور زمین آزاد و کمبود منابع نیروی کار، بردگان عمدتاً آفریقایی از غرب و مرکز آفریقا به آمریکا وارد شدند. برای ۴۰۰ سال – از قرن ۱۶ تا ۱۹ – حدود ۱۵ میلیون نفر از آفریقا به قاره آمریکا منتقل شدند که یک سوم این تعداد را زنان تشکیل می‌دادند. در همان زمان، حدود یک سوم از بردگان منتقل شده در راه جان باختند. برده‌داری در ایالات متحده پس از جنگ داخلی ۱۸۶۱-۱۸۶۵ لغو شد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۳/۰۶/v-kalifornii-hotyat-vyplatit-kazhdomu-potomku-temnokozhih-rabov-po-۳۶۰-tysyach

رسانه ها: اوکراین بدون مشارکت روسیه در حال مذاکره بر سر یک توافق غذایی است
«رویترز»  به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که کیف، بدون مشارکت مسکو، مذاکراتی را برای تمدید قرارداد غذایی آغاز کرده است.این نشریه می‌گوید: «اوکراین مذاکرات آنلاین با شرکای خود، به اینکه کیف بتواند به عرضه غلات به بازارهای جهانی ادامه دهد، آغاز کرده است». این آژانس خبری تصریح کرده که طرف اوکراینی در این مورد با روسیه گفت‌وگو نکرده است. در همان زمان، این منبع خاطرنشان کرد که کیف این برداشت را داشت که شرکای اوکراین در مذاکرات با مسکو شرکت می‌کنند. قرارداد غلات در ۱۸ مارس تمام می‌شود. در روز قبل آن «استفان دوجاریک»، نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تمدید توافق ابراز امیدواری کرد. یک منبع آگاه از جریان گفت‌وگو به ” ریانووستی” گفت که مذاکرات در مورد این موضوع به بن بست رسیده است. هفته گذشته، وزارت امور خارجه اعلام کرد که غرب ابتکار بشردوستانه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد را ضمن کارشکنی در اجرای بخش بسته توافق روسیه، نادیده می‌گیرد. همچنین در میدان «اسمولنسکای» همچنین اشاره کردند که بیشتر بزرگی از غلات اوکراینی به فقیرترین کشورها نمی‌رود، بلکه با قیمت شکنی  برای خوراک دام به اتحادیه اروپا می‌رسد.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۳۰۷/sdelka-۱۸۵۶۳۳۹۱۶۰.html

” گازپروم نفت” در سال ۲۰۲۲ رکورد حجم مواد خام را فرآوری کرد
با توجه به نتایج سال ۲۰۲۲، شرکت‌های گازپروم نفت رکوردی را در حجم نفت فرآوری کردند – در مجموع ۴۱ میلیون تن. این اطلاعات در ۶ مارس توسط رسانه‌ها با اشاره به رئیس بخش پردازش نفت و گاز این شرکت، «اولگ ودرنیکوف»، گزارش شد. سخنگوی این شرکت گفت «ما برنامه ۲۰۲۲ را به‌طور کامل اجرا کرده‌ایم. این یک سال رکورد برای ما است: ما نه‌تنها از ارقام سال ۲۰۲۱ فراتر رفتیم، بلکه رکوردی را برای حجم پالایش در روسیه (با در نظر گرفتن سهم Yaroslavnefteorgsintez) بیش از ۴۱ میلیون تن در روسیه به ثبت رساندیم. اما صنعت نفت روسیه در این هفته مشکلات جدیدی دارد. ” اوروآسیا دیلی” قبلاً در مورد ادعاهای لهستان گزارش داده بود که دریافت محصولات را در ماه فوریه متوقف کرده بود. «ودرنیکوف» اظهار داشت «ما در نظر داریم که در سال ۲۰۲۳ تمام پالایشگاه‌های ما با حداکثر فناوری (از جمله تعمیرات برنامه‌ریزی شده) کار کنند و در اینجا ذکر این نکته ضروری است که با همان ظرفیت پالایشگاه‌هایمان، در اثر پروژه‌های اجرا شده برای افزایش کارایی و عمق فرآوری، ما قادر خواهیم بود محصولات بیشتری را به بازار عرضه کنیم. نماینده این شرکت همچنین میزان تولید سوخت توربین جتی را نیز مشخص کرد. در سال ۲۰۲۲، آن تقریباً در سطح دوره قبلی مانده است، اما صنعت همچنان از پیچیدگی‌های قرنطینه «خارج می‌شود»، از این رو تولید ممکن است افزایش یابد.
منبع: « اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۳/۰۶/gazprom-neft-v-۲۰۲۲-godu-pererabotala-rekordnyy-obem-syrya

بلاروس موشک خود را برای مجتمع «بوک» آزمایش کرد
«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس گفت که این جمهوری اخیراً موشک خود را برای «سامانه موشکی بوک» آزمایش کرده است. پریروز موشک «بوک» را برای مجتمع ضد هوایی خود آزمایش کردیم… این موشک در جایی که لازم بود پرواز کرد و هر کاری را که ضروری بود انجام داد. «لوکاشنکا» در مراسم اهدای جوایز دولتی و سردوشی ژنرال‌ها در روز سه‌شنبه در مینسک گفت: شما (نظامی ها) به‌نظر می‌رسد سلاح وحشتناک خود را علیه هواپیماهای نظامی دارید. گزیده ای از سخنان رئیس جمهور در این مراسم توسط کانال تلگرامی «پول وان»منتشر شد. در پایان ماه فوریه، «لوکاشنکا» اعلام کرد که صنعت نظامی بلاروس در حال تکمیل ساخت موشک هدایت شونده ضد هوایی خود برای سیستم جدید دفاع هوایی بلاروس است. پیش از این، کمیته صنایع نظامی دولتی جمهوری گزارش داده بود که در حال ادامه کار بر روی موشکی با برد ۷۰ کیلومتر برای سامانه موشکی ضد هوایی«بوک» و همچنین موشکی با برد ۳۰۰ کیلومتر برای راکت‌انداز چندگانه « «پولونز» است. سال گذشته، این وزارتخانه از آزمایش سامانه موشکی ضدهوایی «بوک» با موشکی از تولیدات خود در پاییز و زمستان خبر داد.
منبع: « ریا نووستی»
 https://ria.ru/۲۰۲۳۰۳۰۷/buk-۱۸۵۶۴۶۰۰۶۳.html

آلمان داده‌های مربوط به تجسس کشتی در چارچوب پرونده ” نورد استریم” را تأیید کرد
دفتر دادستانی فدرال آلمان برای ریانووستی انجام جستجوی کشتی‌ایی را که گفته می‌شود مواد منفجره برای انفجار ” نورد استریم” حمل کرده تأیید کرد. مشخص شده است که این اقدام از ۱۸ تا ۲۰ دی ماه سال جاری انجام گرفته است. سرویس مطبوعاتی اعلام کرد: این ظن وجود دارد که کشتی مورد بحث می‌توانسته برای حمل مواد منفجره‌ای که در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ در خطوط لوله گاز ” نورد استریم” و ” نورد استریم ۲” در دریای بالتیک منفجر شد، استفاده شود. بر اساس داده‌های دادستانی، اکنون بررسی آثار و مدارک مادی کشف شده در حال حاضر ادامه دارد. هویت عاملان و انگیزه آنها نیز مشخص شده است. آنطور که در این سازمان اشاره شد، هیچ مدرک قابل اعتمادی وجود ندارد، به‌ویژه در مورد موضوع کنترل دولتی بر اجرای خرابکاری. همچنین هیچ شبهه‌ای هم در مورد کارمندان شرکت آلمانی اجاره کننده کشتی وجود ندارد. در چارچوب تحقیقات بیشتر، دفتر دادستانی همه سرنخ ها را برای کشف حقایق دنبال خواهد کرد.«نیویورک تایمز» در مورد در دسترس بودن اطلاعاتی گزارش داد که بر اساس آن برخی از گروه‌های طرفدار اوکراین ظاهراً پشت خرابکاری در خطوط لوله گاز هستند. در این مقاله اشاره شد که برنامه‌های آن لزوماً در کیف شناخته شده نبود. به نوبه خود، نشریه آلمانی” Zeit ” نوشت که آثار حمله به خطوط لوله به سمت اوکراین منتهی می‌شوند.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۳۰۸/obysk-۱۸۵۶۵۷۵۴۶۵.html

معامله اسرائیل و آذربایجان: تسلیحات در ازای ایران
نشریه اسرائیلی «هاآرتص» تحقیقاتی را در مورد عرضه تسلیحات اسرائیلی به آذربایجان انجام داده است. این خبر را «خیال مؤذن»، روزنامه‌نگار ایرانی گزارش می‌دهد. اشاره می‌شود که خطوط هوایی «سیلک وی» آذربایجان از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۹۲ پرواز انجام داده است. افزایش پروازها در سال ۲۰۲۰ در زمان جنگ در قره باغ کوهستانی رخ داده است. در عوض، اسرائیل به محصولات نفتی و ایران دسترسی پیدا کرده است. در این روزنامه همچنین اشاره می‌شود که آذربایجان یک فرودگاه مخفی را برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران در اختیار طرف اسرائیلی قرار داده است.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/۲۰۲۳/۰۳/۰۶/sdelka-mezhdu-izrailem-i-azerbaydzhanom-oruzhie-v-obmen-na-iran

کارشناس «کنوتوف»: پدافند هوایی اس-۴۰۰ فدراسیون روسیه می‌تواند با بمب‌های هوشمند آمریکایی در اوکراین بجنگد
تکیه اصلی در مبارزه با بمب‌های بالدار ” هوشمند” ” JDAM-ER (یا مهمات تهاجم مستقیم مشترک) که ایالات متحده آمریکا به نیروی هوایی اوکراین داده، باید توسط سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ و اس-۳۵۰ روسی گرفته شود. «یوری کنوتوف»، کارشناس نظامی و مدیر موزه دفاع هوایی در مصاحبه با نشریه « MK » در این باره صحبت کرد. در این نشریه گفته می‌شود: «تأکید اصلی در نبرد باید توسط سیستم‌های دفاع هوایی دوربرد ما، یعنی سامانه‌های  ۴۰۰ S و ۳۵۰ S  صورت گیرد». «کنوتوف» همچنین بر لزوم شروع آماده‌سازی واحدهای پدافند هوایی از هم اکنون برای انهدام ابزارهای تحویلی JDAM-ER – -هوانوردی – در نزدیکی تأکید کرد. پیشتر، ژنرال نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا «جیمز هکر» در یک میزگرد رسانه‌ای به‌عنوان بخشی از یک سمپوزیوم در ” آرور” ، کلرادو، گزارش داد که” JDAM-ER ” ها قبلاً به نیروهای مسلح اوکراین منتقل شده‌اند. مجموعه استاندارد”  JDAM ” برای ارتباط با انواع مختلف بمب‌های هدایت نشده و با سایر مهمات یک عامل مشابه ارتباط طراحی شده‌اند و آنها را به سلاح های دقیق تبدیل می‌کنند. بمب” JDAM ” بسته به ارتفاعی که در آن شلیک می شود، می تواند اهداف را تا ۱۵ مایل (۲۴ کیلومتر) مورد اصابت قرار دهد و” JDAM-ER ” با مجموعه‌ای از بال‌ها برد را به حدود ۴۵ مایل (۴/۷۲ کیلومتر) افزایش می‌دهد.
منبع: «راسیسکایا گازیتا»
https://rg.ru/۲۰۲۳/۰۳/۰۸/ekspert-knutov-s-۴۰۰-pvo-rf-mozhet-borotsia-s-amerikanskimi-umnymi-bombami-na-ukraine.html

کنگره آمریکا قطعنامه خروج نیروها از سوریه را رد کرد
بر اساس نتایج رأی‌گیری، مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را رد کرد. تنها ۱۰۳ قانونگذار به حمایت از سند درخواستی از« جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج ارتش آمریکا از سوریه، رأی مثبت و ۳۲۱ نفر به آن رأی مخالف دادند. نماینده «مت گوتز»، یکی از حامیان قطعنامه، اصرار داشت که دولت باید در مورد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه توضیح دهد یا آنها را از آنجا خارج کند و مجلس نمایندگان نیز باید موضع خود را در این زمینه اعلام کند. ارتش آمریکا به‌طور غیرقانونی تعدادی از مناطق در شمال و شمال شرق سوریه را تحت کنترل دارد. دمشق به‌طور رسمی بارها حضور ارتش آمریکا در خاک خود را اشغال و دزدی دریایی دولتی با هدف سرقت آشکار نفت خوانده است.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/۲۰۲۳۰۳۰۹/ssha-۱۸۵۶۶۵۳۷۳۲.html

«ووچیچ» حکم بازداشت پوتین را گامی به‌سوی بزرگترین درگیری تاریخ توصیف می‌کند
«الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان اعلام کرد که حکم دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه (ICC) برای بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گامی به‌سوی بزرگترین درگیری در تاریخ بشریت است. رئیس‌جمهور صربستان تأکید کرد که وقتی از تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری مطلع شدم، تصمیم گرفتم به این فکر کنم که چه بگویم و چه کاری انجام دهم. «ووچیچ» معتقد است: «تنها چیزی که مسلم است این است که این تشدید تنش بدون پایان است. می‌ترسم به‌سمت بزرگترین درگیری در تاریخ جهان پیش برویم.» وی افزود که در این زمینه متعجب است که آیا کسی حواسش هست که این وضعیت را «تا به آخر» دنبال کند و آیا هیچ‌کس نمی‌داند که این تصمیم می‌تواند به چه عواقبی منجر شود.
منبع: «راشیا تودی»
https://deutsch.rt.com/international/131481-liveticker-ukraine-krieg/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *