گزیده اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

بیانیه حزب کمونیست بلاروس: سپر اتحاد هسته‌ای ضامن امنیت و ثبات در منطقه!
کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس طی بیانیه‌ای پیرامون تصمیم مشترک  رئیس‌جمهوری بلاروس، «الکساندر لوکاشنکو» و رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه «ولادیمیر پوتین» درباره استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک روسیه سفید موارد زیر را اعلام کرد: ما قاطعانه با سیاست تهاجمی ایالات متحده آمریکا، ناتو و متحدین غربی آنها که با ایجاد کانون‌ تنش در کره زمین، به‌ویژه تنش جدید در منطقه اروپای شرقی، به‌دنبال حفظ سلطۀ جهانی خود هستند، مخالفیم. ما از رئیس‌جمهور بلاروس «الکساندر گریگوریویچ  لوکاشنکو» که  مسیر سیاستی مسالمت‌آمیز را در  داخل و خارج  دنبال می‌کند حمایت می‌کنیم. کمونیست‌های بلاروس براین باورند که وضعیت اضطراری نظامی ــ سیاسی عمداً پیچیده‌ای در اطراف جمهوری بلاروس ایجاد شده است. مرزهای جنوبی سرزمین مادری ما، باحمایت فعال ناتو از رژیم نئونازی اوکراین که توسط غرب تغذیه  می‌شود، به کانونی برای تشدید تنش نظامی تبدیل شده که هر لحظه می‌تواند موجب  شروع جنگ جهانی جدیدی شود. کشورهای غربی و ائتلاف ناتو بی‌محابا فرستادن مزدوران و ارسال سلاح به اوکراین را ادامه  می‌دهند. سیاستمداران غیرمسئول از لزوم انتقال مهمات اورانیوم تضعیف‌شده به رژیم خونریز اوکراین صحبت می‌کنند. در مرز غربی ما، لهستان با ده‌هاهزار سرباز و صدها فروند تجهیزات نظامی متمرکز شده است. همۀ این واقعیات ما را با وضعیت پیچیده‌ای روبرو نموده است. «ستون پنجم » درکشور ما در ارتباط پنهان با آشوب‌گران بورژوا ــ لیبرالی که بعد از انتخابات اوت سال ۲۰۲۰ از کشور فرار کردند، با انتقامجویی از طریق ویلنیوس و ورشو، برای سازماندهی و اقدامات تروریستی در قلمرو بلاروس آماده می‌شوند. ما بارها به شهروندان بلاروس هشدار داده‌ایم که ایالات متحده ‌آمریکا برای تغییر نقشه جغرافیای سیاسی، با تقویت و تجهیز اقمار خود، با وقاحت  برای جنگ جدید جهانی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای آماده می‌شود.
در این راستا، کمونیست‌های بلاروس حمایت خود را  از تصمیم رئیس‌جمهور «الکساندر لوکاشنکو»، با هدف حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور و تضمین امنیت اقتصادی و نظامی اعلام می‌دارند. کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس  تمام نیروهای ترقی‌خواه جهان را به اتحاد در مبارزه علیه تهدید نئوفاشیسم  فرامی‌خواند. همانطورکه وقایع اوکراین نشان داد روسیه با جلوگیری از تبدیل جمهوری بلاروس به میدان مشق نظامی ناتو، از نابودی بلاروس جلوگیری کرد. ما قاطعانه مخالفت خود را با گسترش اتحادیۀ اتلانتیک شمالی به شرق و نزدیکی ارتش ایالات متحده و اقمارش به مرز های بلاروس اعلام می کنیم. ما قاطعانه به تحریم‌های غرب علیه ملت‌های مستقل وکشورهای جهان نه می‌گوییم! ما ازهمه انسان‌های شریف و با وجدان می‌خواهیم برای دستیابی به صلح و پیشرفت اجتماعی با هم متحد شوند!
منبع: «حزب کمونیست بلاروس»، برگرفته از سایت «اشتراک»
https://eshtrak.wordpress.com/2023/03/29/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%AD%D8%B2%D8%A8 %DA%A9%D9%85%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%B3%D9%BE%D8%B1-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF-%D9%87%D8%B3/

کشورهای «آسه‌آن» گرد هم می‌آیند و درباره بازارشکنی و کنار گذاشتن دلار آمریکا و یورو در تجارت  فی‌مابین بحث می کنند
به گزارش وبلاگ «کرادله» در تاریخ سی‌ام ماه مارس، وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) این هفته درباره حذف دلار، یورو، ین و پوند انگلیس از تراکنش‌های مالی و انتقال به‌سمت تسویه حساب به ارزهای محلی بحث کردند .«آسه‌آن» شامل برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام است. بر اساس ارقام صندوق بین‌المللی پول ، مجموع تولید ناخالص داخلی اسمی بلوک در سال ۲۰۲۳ به حدود ۳/۹ تریلیون دلار می رسد. این نشست که به میزبانی اندونزی برگزار شد، عمدتاً بر روی بحث در مورد راه‌های کاهش وابستگی به ارزهای غربی از طریق سیستم معاملات ارز محلی (LCT) متمرکز بود، که توسعه سیستم تسویه حساب قبلی است که در میان کشورهای عضو آسه‌آن شروع به اجرا کرده است و به تجارت اجازه می‌دهد با ارزهای محلی انجام شود. توافقی در مورد سیستم مشابهی بین اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و تایلند در نوامبر گذشته حاصل شد. «جوکو ویدودو»، رئیس‌جمهور اندونزی، همچنین از شرکای خود در «آسه‌آن» خواسته است تا سیستم‌های پرداخت غربی مانند ویزا و مسترکارت را کنار بگذارند و استفاده از سیستم‌های توسعه یافته محلی را آغاز کنند، با این استدلال که منطقه باید خود را در برابر «عواقب ژئوپلیتیکی احتمالی» محافظت کند. گردشگران روسی به‌دلیل تحریم‌های غرب که بانک‌های روسیه را از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت محروم کرده بود، در ماه مارس گذشته خود را در «بالی»‌ سرگردان دیدند و هیچ راهی برای پرداخت هزینه غذا یا اقامت یا حتی پرواز به خانه نداشتند.
منبع: «وبلاگ کرادله»
https://thecradle.co/article-view/23096/asean-nations-meet-discuss-dumping-us-dollar-euro-for-trade

سفر نخست‌وزیر اسپانیا به چین
بنابر گزارش «گلوبال تایمز» در تاریخ اول آوریل ۲۰۲۳، در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و اسپانیا، روز جمعه رهبران دو کشور در پکن دیدار و توافق کردند که از فرصت برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه سودمند استفاده کنند. «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین در دیدار با «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا، تأکید کرد که اروپا باید استقلال استراتژیک خود را در رابطه با روابط با چین حفظ کند. کارشناسان بر این باورند که سفر «سانچز» نشان می‌دهد که هر دو طرف برای توسعه سالم و پایدار روابط دوجانبه ارزش زیادی قائل هستند. این همچنین شروع خوبی برای یک سری سفرهای آتی رهبران اروپایی به پکن است که نشان‌دهنده نگرش مثبت چین نسبت به همکاری با اروپا است، اما همچنین یادآوری می‌کند که اروپا باید در همان مسیری باشد که چین حرکت کند. 
«سانچز» روز پنجشنبه سفر دو روزه خود به چین را آغاز کرد. او اولین رهبر یک کشور اروپایی است که امسال از چین بازدید می‌کند و تنها دومین رهبر یک کشور اروپایی است که از زمان همه‌گیری کووید ۱۹ سه سال پیش پس از سفر «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در سال ۲۰۲۲ به چین سفر کرده است. در نیم قرن گذشته، چین و اسپانیا به اصول احترام متقابل، مبادله و گفت‌وگو، همکاری‌های سودمند متقابل پایبند بوده و آن را فعالانه انجام و یک مشارکت استراتژیک جامع را ایجاد و توسعه داده‌اند. «شی» در دیدار با «سانچز» گفت: چین آماده همکاری با اسپانیا برای استفاده از پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک به‌عنوان نقطه شروع جدیدی برای تعمیق و تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند بین دو کشور است. 
«شی» گفت: «توسعه مناسب روابط چین و اتحادیه اروپا مستلزم حفظ استقلال راهبردی اتحادیه اروپا است.» وی افزود که چین آماده همکاری همه‌جانبه با اتحادیه اروپا در روحیه استقلال، احترام متقابل، منافع متقابل و مشترک است.  نخست‌وزیر اسپانیا گفت: از آنجایی که جهان مملو از عدم قطعیت است، تنها از طریق همکاری است که کشورها می‌توانند به‌طور موثرتر با چالش‌های مختلف مقابله کنند و صلح جهانی و توسعه جهانی را ارتقا دهند. اسپانیا مایل به حفظ ارتباط و گفت‌وگوی صریح با چین، افزایش مداوم اعتماد متقابل، تعمیق همکاری‌های سودمند متقابل، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند وسایل نقلیه الکتریکی، انرژی سبز و اقتصاد دیجیتال، تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مانند تغییرات آب و هوایی است. «سانچز» خاطرنشان کرد: از آنجایی که اسپانیا ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در نیمه دوم سال جاری به‌عهده می‌گیرد، خود را متعهد به ترویج گفت‌وگو و همکاری بین اتحادیه اروپا و چین خواهد کرد. پس از «سانچز»، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، قرار خواهند گرفت که هفته آینده با یکدیگر به چین سفر خواهند کرد. «فون در لاین» روز پنجشنبه در یک سخنرانی در بروکسل اذعان کرد که روابط اتحادیه اروپا و چین در سال‌های اخیر «دورتر و دشوارتر» شده است، وی اما گفت: جدا شدن از چین نه عملی است ــ نه به نفع اروپا است.
منبع: «گلوبال تایمز»
https://www.globaltimes.cn/page/202304/1288382.shtml

بیست و پنجمین کنگرۀ حزب کمونیست آلمان
از روز جمعه هفدهم مارس تا روز یکشنبه نوزدهم مارس ۲۰۲۳ بیست و پنجمین کنگرۀ حزب کمونیست آلمان در شهر «گوتا Gotha» در ایالت «تورینگن» آلمان برگزار شد. ۵۰ پیام تهنیت از سوی احزاب کمونیست و کارگری جهان به کنگره ارسال شده بود. در خلال کنگره ۱۷۰ شرکت‌کننده در خصوص موضوعات مختلف به بحث و مشاوره پرداختند و اعضای رهبری حزب را انتخاب کردند. محور اصلی مباحثات کنگره در این خصوص بود که حزب چگونه می تواند موقعیت خود را بین طبقۀ کارگر استحکام بخشد و جنبش صلح در آلمان را تقویت نماید. در این رابطه اکثریت شرکت‌کنندگان در کنگره به تحقق شعارها و مطالبات «گرمایش، نان و صلح، تأثیرگذاری بر طبقۀ کارگر، فعالیت در کارخانجات و سندیکاها، تشدید فعالیت در محلات و برگزاری اعتراضات در خیابان‌ها» رأی دادند.
یکی از موضوعاتی که بحث‌های داغی دربارۀ آن صورت گرفت موضع حزب کمونیست آلمان در قبال جمهوری خلق چین بود. در این خصوص موضوع بحثی تحت عنوان «جمهوری خلق چین، مبارزۀ آن برای ساختن کشوری مدرن و سوسیالیستی» پیشنهاد شده بود که به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. کمیسیون ارائۀ پیشنهادات حزب، پیشنهاد کرده بود که در خصوص چین مصوبه‌ای موقتی تصویب شود و پس از اتمام کنگره بحث در مورد چین در قالب برنامه‌ای علیحده و سازماندهی‌شده ادامه یابد. این پیشنهادِ کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید. اما در مورد طرح صلح دوازده ماده‌ای چین در رابطه با جنگ روسیه و اوکراین، شرکت‌کنندگان در کنگره اتفاق نظر داشتند. در این خصوص اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان مصوبه‌ای تحت عنوان «دوازده ماده در مبارزات طبقاتی ــ برندۀ آینده ماییم ــ نه به جنگ، دوازده ماده برای صلح » تصویب کردند که در آن حزب کمونیست دولت آلمان را فرامی‌خواند همۀ توان خود را برای تحقق طرح صلح دوازده ماده‌ای چین به‌کار گیرد. در روز پایانی کنگره سفیر کوبا در برلین در جلسۀ کنگره شرکت کرد و با تقدیم پیام حزب کمونیست کوبا بر لزوم همبستگی بین‌المللی تأکید نمود. در رابطه با کوبا پیشنهادی از سوی شاخۀ حزب کمونیست در «ماینز» در خصوص کمک مالی برای راه‌اندازی تجهیزات کامپیوتر در کلینیک کودکان «رزا لوگزامبورگ» در کوبا ارائه شده بود که مورد پذیرش کنگره قرار گرفت و تصویب شد. شرکت‌کنندگان با بیش از نود درصد آرا «پاتریک کوبله» و «وِرا ریشتر» را به‌عنوان صدر حزب و ۲۵ نفر از رفقای حزب از شرق و غرب آلمان را برای عضویت در هیأت رهبری انتخاب کردند.
منبع: «عصرما»
https://www.unsere-zeit.de/dkp-macht-sich-fit-fuer-den-klassenkampf-4778475/

جهان صلح می خواهد، ولی غرب نه
«ملانیا دایمن» در سایت «عصرما» نوشته است: از چین گرفته تا برزیل و تا افریقای جنوبی و بلغارستان تلاش‌ها برای برقراری صلح در اوکراین و پایان دادن به جنگ افزایش می‌یابند، تلاش‌هایی که با ارئۀ شرایط واقع‌بینانه‌ای اقبالی برای موفقیت دارند. حتی دراین بین در اتحادیۀ اروپا نیز صداهایی شنیده می‌شود که در تضاد با خواست رسانه‌ها و جملۀ معروف «آنالنا بربوک» مبنی بر نابود کردن روسیه هستند. به‌عنوان مثال نخست‌وزیر اسپانیا «پدرو سانچز» اعلام کرده که روز پنجشنبه و جمعه به پکن خواهد رفت تا در مورد طرح صلح چین مذاکره کند. و ناتو چه می کند؟ هرکاری برای جلوگیری از برقراری صلح. به محض رسیدن رئیس‌جمهور چین «شی جین پینگ» به مسکو که مذاکره در مورد صلح اوکراین هم در دستور کار بود، لندن اعلام کرد که در صدد ارسال مهمات با اورانیوم رقیق‌شده به اوکراین است. به‌معنای واقعی کلمه کاری کثیف‌تر از این نمی‌شد. استفاده از مهمات با اورانیوم رقیق‌شده توسط ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در یوگسلاوی و عراق عواقب فاجعه‌بار آن را برای مردم غیرنظامی، نیروهای نظامی که با این مهمات کار می‌کنند و همچنین برای محیط زیست به‌خوبی نشان داد. هرکس چنین مهماتی در اختیار اوکراین قرار دهد ثابت می‌کند که اهمیتی برای آیندۀ این کشور قائل نیست.
منبع: «عصرما»
https://www.unsere-zeit.de/die-welt-will-frieden-der-westen-nicht-4778664/

پنتاگون کودتاچیان افریقا را آموزش می‌دهد
تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ تأیید کرد که بین آموزش‌های نظامی ایالات متحده آمریکا به نیروهای نظامی کشورهای خارجی و کودتا‌های انجام گرفته یا تلاش برای انجام کودتا ارتباط مستقیم وجود دارد. اخیراً در همین رابطه ژنرال «مایکل لانگ لی» مسئول بخش افریقای ارتش ایالات متحده آمریکا «AFRICOM» در کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا توسط نماینده‌ای جمهوری‌خواه مورد پرسش قرار گرفت. ژنرال مزبور در این مجلس استماع علناً اعتراف کرد که «ارزش‌های بنیادین» پنتاگون که به ده‌هاهزار افسر افریقایی آموزش داده شده با انجام کودتا در تضاد نیست. وی در رابطه با این سئوال که چند درصد از افسران افریقایی آموزش‌دیده از سوی ایالات متحده آمریکا کودتا کرده‌اند ابتدا نتوانست پاسخ درستی ارائه دهد ولی در ادامه گفت کم‌تر از یک درصد و اضافه کرد که آموزش‌های نظامی بین‌المللی پنتاگون بر رجحان رعایت دموکراسی و ادارۀ کشور توسط غیرنظامیان تأکید دارد. نمایندۀ سئوال‌کننده سپس با اشاره به مقالۀ «اینترسپ» که در آن ادعا شده که افسران آموزش‌دیده از سوی پنتاگون از سال ۲۰۰۸ فقط در افریقای غربی حداقل ۸ کودتا را با موفقیت به سرانجام رسانده‌اند، از ژنرال مزبور سئوال کرد: آیا ارزش‌های بنیادین پنتاگون با کودتای سرهنگ «مامادی دومبویا» که توسط ایالات متحده آمریکا آموزش داده شده بود و در سپتامبر ۲۰۲۱ دولت «گینه» را سرنگون کرد همخوانی دارد؟ ژنرال مزبور به این سئوال پاسخ مثبت داد و اضافه کرد که ارزش‌های بنیادین نظیر احترام به دولت غیرنظامی و بی‌طرفی ارتش در ذهن بسیاری از افسران آموزش‌دیده حک می‌شود. نمایندۀ جمهوری‌خواه سپس سئوال کرد: چه تعداد از دولت‌ها توسط نیروهای نظامی که ما آنها را آموزش داده‌ایم باید سرنگون شوند تا ما درک کنیم که ارزش‌های بنیادین ما مورد قبول همه نیستند و ادامه داد: چرا مالیات‌دهندگان آمریکایی باید بودجۀ آموزش نظامی افسران افریقایی را تأمین کنند تا آنها دولت‌های خود را سرنگون سازند و نهایتاً گفت: من فکر می‌کنم که ما حداقل باید بدانیم ما در چند کشور کودتاچیان را آموزش داده‌ایم.
منبع: «راشا تودی»
https://fromrussiawithlove.rtde.world/afrika/166250-us-general-gibt-zu-dass/

افتتاح اولین پایگاه نظامی دائمی ایالات متحدۀ آمریکا در لهستان
روز سه‌شنبه بیست و یکم ماه مارس، ایالات متحده آمریکا اولین پایگاه نظامی دائمی خود در لهستان را افتتاح کرد. سفیر آمریکا در لهستان این واقعه را تاریخی و نشانۀ اتحاد ناتو و کشورهای اروپایی علیه تهاجم روسیه به اوکراین ارزیابی کرد. سال پیش «جو بایدن»‌ اعلام کرده بود که در صدد دایر کردن پایگاه نظامی دائمی در لهستان است. پس از پایان جنگ سرد و طی سال‌های گذشته ایالات متحده آمریکا دارای ۱۱۰۰۰ نیروی نظامی و چندین پایگاه نظامی سیار در لهستان بود. در پایگاه نظامی جدید ایالات متحده آمریکا در نزدیکی شهر «پوزن» لهستان سیزده نظامی و یکصد و چهل غیرنظامی به‌کار خواهند پرداخت و به نیروهای نظامی حاضر در لهستان کمک خواهند کرد. این پایگاه هشتمین پایگاه نظامی ایالات متحده آمریکا در اروپاست. در مذاکرات اوایل دهۀ نود میلادی، رهبران کشورهای غربی به رهبران وقت اتحاد جماهیر شوروی اطمینان دادند که ناتو وارد جمهوری‌های سابق شوروی نخواهد شد و پایگاه نظامی در کشورهای اروپای شرقی دایر نخواهد نمود، قولی که طی سی سال گذشته بارها زیر پا گذاشته شده و ناتو عملاً تا مرزهای روسیه پیشروی کرده و پایگاه‌های نظامی متعدد تأسیس کرده است.
منبع: «راشا تودی»‌
https://fromrussiawithlove.rtde.world/europa/166053-historisches-ereignis-usa-eroeffnen-ersten-stuetzpunkt-an-nato-ostflanke/

«زیمبابوه» خواستار عضویت در «بریکس» شد
سخنگوی حزب حاکم «زیمبابوه» اعلام کرد که این کشور در صدد است عضو «بریکس» شود. وی «بریکس» را قدرت جدید در مناسبات بین‌المللی ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که رشد و گسترش این بلوک تداوم یابد. جمعیت اعضای فعلی «بریکس»، یعنی برزیل ، روسیه ، هند ، چین و آفریقای جنوبی بیش از چهل درصد جمعیت جهان و دارای یک چهارم تولید ناخالص ملی هستند. اوایل سالجاری میلادی روسیه اعلام کرد که کشورهای الجزایر، آرژانتین، بحرین، بنگلادش، اندونزی، ایران، مصر، مکزیک، نیجریه، پاکستان، سودان، سوریه، ترکیه، امارات متحدۀ عربی، ونزوئلا و زیمبابوه نیز مایل به عضویت در «بریکس» هستند.
منبع: «راشا تودی»
https://fromrussiawithlove.rtde.world/afrika/165507-afrikanisches-land-will-brics-beitreten/

کمک میلیونی کمیسیون اتحادیۀ اروپا به «جامعۀ مدنی گرجستان»‌
کمیسیون اتحادیۀ اروپا قصد دارد با اختصاص ۲/۹ میلیون یورو به جامعۀ مدنی گرجستان نقش آن را در سیاست این کشور تقویت کند. بنابه سند مربوطه، اتحادیۀ اروپا قرار است با این بودجه در کنار سایر مسائل ، برگزاری انتخابات عادلانه و ادغام گرجستان در اتحادیۀ اروپا را مورد حمایت قرار دهد، به این ترتیب با برگزاری مراسم‌هایی پیش از انتخابات فضایی مثبت  برای برگزاری انتخاباتی منصفانه ایجاد گردد و از سوی دیگر فعالیت‌های مدنی توسط مجامع علمی، اندیشکده‌ها و رسانه‌های مستقل برای ایجاد شرایط لازم برای ورود گرجستان به اتحادیۀ اروپا صورت گیرد. روز هفتم مارس پیش‌نویس قانونی به تظاهرات توده‌ای منجر شد. عنوان این قانون «شفاف‌سازی نفوذ خارجی» و مضمون آن این بود که سازمان‌ها و اشخاص حقیقی که بیش از بیست در صد منابع مالی آنها از خارج از کشور تأمین می‌شوند صورتِ منابع مالی را می‌بایستی به مراجع ذیصلاح ارائه دهند. برای تخلف از قانون مجازات سنگینی پیش‌بینی شده بود. این قانون شامل سازمان‌های جامعۀ مدنی، رسانه‌ها و فعالینی می‌شد که بودجۀ آن‌ها توسط غرب و اتحادیۀ اروپا تأمین می‌شود. تظاهرکنندگان حتی پس از پس گرفتن پیش‌نویس قانون توسط دولت به تظاهرات ادامه دادند و خواهان استعفای دولت و انتخابات مجدد شدند. «اشپیگل انلاین» در رابطه با طرح قانونی فوق‌الذکر مطلبی منتشر کرده و این قانون را «قانون به سبک پوتین نامیده و ادعا کرده که گرجستان هم به تأسی از روسیه که سال ۲۰۱۲ نظیر این قانون را تصویب کرد در صدد است «منتقدان رژیم» را به‌عنوان جاسوسان خارجی ارزیابی کرده تحت تعقیب قرار دهد. ولی این نشریه هیچ اشاره‌ای به این واقعیت نکرده که ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۳۸ دارای چنین قانونی است و کانادا و اتحادیۀ اروپا نیز در حال تهیه و تصویب قانونی مشابه طرح قانونی گرجستان هستند.
منبع: «راشا تودی»
https://fromrussiawithlove.rtde.world/europa/165115-hilfe-fuer-opposition-eu-kommission/
https://www.spiegel.de/ausland/georgien-proteste-gegen-umstrittenes-gesetz- nach-russichem-vorbild-a-29f28c8b-8527-4970-98d3-960e6f537686

کلن: دادرسی به اتهام سخنرانی در مقابل بنای یادبود اتحاد شوروی
تظاهرات و مراسمی که برای ایجاد دوستی بین ملل باشند می‌توانند در آلمان منجر به مجازات شوند، حتی اگر اتهام به زبان آوردن دو جملۀ غیر‌همسو با خط مشی ناتو باشد. یک چنین دادرسی در حال حاضر در جریان است. در مراسمی در ماه مه ۲۰۲۲ که طی آن هزاران اتومبیل به‌سمت بنای یادبود اتحاد جماهیر شوروی حرکت کردند یکی از شرکت‌کنندگان، یک زن اوکراینی‌الاصل در خاتمۀ مراسم و در مقابل بنای یادبود این جمله را به زبان آورد که: «روسیه مهاجم نیست و در حال حاضر کمک می‌کند جنگ اوکراین خاتمه یابد.» دادستانی علیه وی شکایت کرده و به استناد مادۀ ۱۴۰ قانون مجازات آلمان که چند ماه پیش تکمیل و تغییر یافت، او را به برهم زدن آرامش عمومی و نظر مثبت نسبت به جنگی تهاجمی متهم کرده است. علیه یک فعال جنبش صلح نیز اتهام مشابهی طرح شده که در آن مورد هم دادرسی در جریان است. بنابه منابع غیررسمی این اتهام علیه کسانی نیز طرح خواهد شد که دسته‌های گل به تانک تخریب شدۀ روسیه که در مقابل سفارت این کشور در برلین به نمایش گذاشته شده آویخته باشند.
منبع: «راشا تودی»
https://fromrussiawithlove.rtde.world/inland/165009-koeln-prozess-wegen-rede-vor/

اتحادیۀ اروپا، قدرت دریایی
کمیسیون اتحادیۀ اروپا با به‌روز کردن راهبرد امنیت دریایی خود اعضای این اتحادیه را به تسلیح همه‌جانبۀ نیروی دریایی و برگزاری رزمایش سالانه فراخواند. اولین راهبرد امنیت دریایی اتحادیۀ اروپا در سال ۲۰۱۴ تصویب شد. دلیلی که آن زمان اتحادیۀ اروپا برای تصویب راهبرد مزبور ارائه داد تأمین امنیت کشتیرانی و تجارت اتحادیۀ اروپا در کلیۀ آبراه‌های جهان، به‌خصوص در آبراه‌هایی با اهمیت راهبردی بود ازجمله در دریای شمال، دریای بالتیک، دریای مدیترانه، دریای سیاه، در آب‌های قطب شمال، اقیانوس اطلس، دریای کارائیب و اقیانوس هند، یعنی دریاها و جزایر و کشورهایی که قدرت‌های استعماری از قرن‌ها پیش به تصرف درآوردند و تاکنون نیز تحت تسلط و کنترل دارند. در راهبرد امنیت دریایی جدید اتحادیۀ اروپا که «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه دوشنبۀ پیش ارائه داد، ضمن تأکید بر اجرای مفاد راهبرد دریایی مصوب ۲۰۱۴ و تأکید بر مبارزه با راهزنی دریایی، قاچاق انسان، قاچاق اسلحه و مواد مخدر، ماهیگیری غیرقانونی و مبارزه با تروریسم، دایرۀ جغرافیایی عملیات و اقدامات اتحادیۀ اروپا گسترش یافته است. در راهبرد مزبور با اشاره به انفجار خطوط لولۀ «نورداستریم»، بر تأمین امنیت هرچه بیشتر زیرساخت‌های اتحادیۀ اروپا، بنادر، زیرساخت‌های ساحلی، کشتی‌ها و خطوط لولۀ این اتحادیه تأکید شده. قابل توجه است که عملیات تروریستی خطوط لولۀ نورداستریم بنابه تحقیق و گزارش «سیمور هرش» توسط متحد نزدیک اتحادیۀ اروپا صورت گرفته. علاوه براین در راهبرد امنیت دریایی جدیدِ اتحادیۀ اروپا، از آبراه تنگۀ «هرمز»، مسیر ورودی اقیانوس هند به خلیج فارس، آبراه «مالاکا»، مسیر ورودی اقیانوس هند به دریای جنوبی چین و خود دریای جنوبی چین نام برده شده که امنیت آن‌ها نیز باید توسط اتحادیۀ اروپا تضمین شود. همچنین در راهبرد مزبور بر همکاری هر چه بیشتر اتحادیۀ اروپا با «استرالیا»، «ژاپن»، «کرۀ جنوبی»، «سنگاپور»،  «اندونزی»، «هند» و «عمان» تأکید شده  که نشان‌دهندۀ هدف اتحادیۀ اروپا در محاصره و کنترل مناطق نزدیک به «چین» و «روسیه» است. نهایتاً در راهبرد مزبور برگزاری رزمایش سالانه دریایی ، ارتقا سطح آمادگی نظامی و عملیاتی و تسلیح هر چه بیشتر نیروی دریایی کشورهای عضو پیش‌بینی شده است.
منبع: «عصرما»
https://www.unsere-zeit.de/seemacht-europaeische-union-4778095/#more-4778095

رکورد واردات تسلیحات
انستیتو تحقیقات صلح سوئد «SIPRI» روز دوشنبه گزارشی در مورد میزان واردات تسلیحات کشورهای مختلف و فروشندگان آن منتشر کرد. طبق این گزارش کشورهای اروپایی طی پنج سال گذشته ۴۷ درصد  بیشتر از بازۀ زمانی مشابه آن تسلیحات سنگین وارد کرده‌اند، واردات کشورهای عضو ناتو حتی ۶۵ درصد بیشتر از بازۀ زمانی قبل آن بوده. در این گزارش گفته می‌شود که بیشتر واردات از ایالات متحده آمریکا و بعد از آن از فرانسه و آلمان بوده است. همچنین گفته شده که اوکراین از حیث میزان واردات تسلیحات در مقام سوم جهان و پس از هند و قطر قرار دارد.
منبع: «عصرما»
https://www.unsere-zeit.de/rekord-ruestungsimporte-4778093/

آمریکا انتخابات لیبی را لغو کرد: غرب از بازگشت «قذافی» می‌ترسد
آمریکا به‌دلیل محبوبیت پسر «معمر قذافی» اجازه برگزاری انتخابات در لیبی را نداد. این خبر را «صوت العرب » گزارش می‌دهد. «عادل محفوظ» عضو مجلس نمایندگان لیبی ضمن بیان اینکه سفارت انگلیس در لیبی یک نظرسنجی اجتماعی در مورد محبوبیت نامزدهای ریاست جمهوری در میان مردم لیبی انجام داده، گفت: همه نامزدهای پست ریاست دولت در انتخابات ریاست جمهوری ناموفق در دسامبر ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به نتایج، این نظرسنجی برای بریتانیایی‌ها به نتیجه ناامیدکننده‌ای رسید که پسر «معمر قذافی»، «سیف‌الاسلام قذافی» نامزد ریاست‌جمهوری ۳۰ درصد، «خلیفه حفتر» ۹ درصد و «فتحی بشاگا» ۷ درصد آرا را به‌دست آوردند. پیش از این انگلیسی‌ها احتمال تقلب در انتخابات را بررسی می‌کردند. اما آنها به این نتیجه‌گیری رسیدند که این امر به دلیل سطح پایین و فاجعه‌بار حمایت لیبی از هر یک از مخالفان قذافی غیرممکن است، از این رو به این استنتاج رسیدند که بهتر است انتخابات به‌طور کلی لغو شود. «عادل محفوظ»، نماینده مردم لیبی، گفت: سفرای آمریکا، انگلیس و فرانسه مقامات بالفعل لیبی هستند و تصمیم می‌گیرند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/03/27/ssha-otmenili-vybory-v-livii-zapad-boitsya-vozvrashcheniya-kaddafi

عربستان سعودی دو پالایشگاه بزرگ نفت در چین می‌سازد
آرامکو عربستان یک پالایشگاه نفت و مجتمع پتروشیمی بزرگ در چین خواهد ساخت. این خبر را امروز، ۲۷ مارس، خبرگزاری «تاس» با استناد به بیانیه این شرکت که در وب سایت خود منتشر کرده بود، اعلام کرد. آنطور که در اطلاعات اشاره شده است، این مجتمع پتروشیمی قادر خواهد بود تا ۱/۶۵ میلیون تن اتیلن و ۲ میلیون تن پارازایلن در سال تولید کند. ظرفیت تولید این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که ۲۱۰ هزار بشکه آن توسط آرامکو عربستان تأمین می‌شود. این تاسیسات در شهر پانجین (استان لیائونینگ، شمال شرقی چین) ساخته خواهد شد. ساخت آنها در سه ماهه دوم سالجاری آغاز خواهد شد. راه‌اندازی برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است. این پروژه توسط شرکت پتروشیمی «Huajin Aramco»، سرمایه‌گذاری مشترک بین آرامکو عربستان و شرکت چینی «Norinco»‌ و گروه صنعتی «Panjin Xincheng» در حال توسعه است. قرارداد مربوطه در اوایل سال ۲۰۱۹ در جریان سفر «محمد بن سلمان آل سعود»، ولیعهد عربستان سعودی به پکن امضا شد. عربستان سعودی آرامکو ۳۰ درصد از سهام این سرمایه‌گذاری مشترک، نورینکو ۵۱ درصد، گروه صنعتی Panjin Xincheng نیز ۱۹ درصد را در اختیار دارد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/03/27/saudovskaya-araviya-postroit-v-kitae-dva-krupnyh-neftepererabatyvayushchih-predpriyatiya

نیروهای حافظ صلح روسیه پس از نقض توافقات آذربایجان این ارتفاع را اشغال کردند
پس از پیشروی موضعی نیروهای مسلح آذربایجان به یکی از ارتفاعات واقع در کنار جاده «استپانکرت ــ گایبالیشن ــ لیساگور (لیسوگوریه)»، نیروهای حافظ صلح روسی این ارتفاع را اشغال و کنترل کردند. این خبر در ۲۶ مارس، توسط ستاد اطلاعات قره‌باغ کوهستانی ــ پلت فرم اطلاعاتی واحد ارگان‌های دولتی این جمهوری به‌رسمیت شناخته نشده، اعلام شد. خاطرنشان می شود که نیروهای حافظ صلح روسیه نیز در حال مذاکره با طرف آذربایجانی برای اطمینان از بازگشت آن به مواضع اصلی خود هستند. در این گزارش آمده است: در کنار این مسأله، یگان‌های ارتش دفاع (قره‌‌باغ) برای جلوگیری از تحریکات احتمالی بیشتر آذربایجان و در صورت لزوم استفاده ایمن از این جاده کوهستانی اقدامات مقتضی را انجام داده و می‌کنند. ستاد اطلاع‌رسانی افزود: مقامات قره‌باغ کوهستانی در تماس مستمر با فرماندهی نیروهای حافظ صلح فدراسیون روسیه به‌منظور اتخاذ تمامی اقدامات ممکن برای حل این وضعیت هستند. شنبه گذشته، وزارت دفاع فدراسیون روسیه نقض بیانیه سه‌جانبه رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان مورخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ توسط نیروهای مسلح آذربایجان را ثبت کرد. ارتش جمهوری آذربایجان با عبور از خط تماس طرفین در منطقه شوشا، ارتفاعی با علامت ۲۰۵۴ (۲/۹ کیلومتری شمال شرق کوه ساری بابا) را اشغال و به تجهیزات مهندسی این پست ادامه داد. به طرف آذربایجانی در مورد لزوم رعایت مفاد توافقنامه‌های سه‌جانبه سران کشورها، اتخاذ تدابیر برای توقف کار مهندسی و خروج یگان‌های نیروهای مسلح ملی به مواضع اشغال شده قبلی اطلاع داده شد.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/03/27/rossiyskie-mirotvorcy-zanyali-vysotu-posle-narusheniya-azerbaydzhanom-dogovorennostey

«بایدن» حضور نظامی آمریکا در سوریه را حفظ می‌کند
«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را حفظ کند. «کربی» در شبکه سی بی اس گفت: «ماموریت ما علیه داعش تغییر نخواهد کرد. ما تا ۱۰۰۰ نیرو در سوریه داریم که با این گروه می‌جنگند که اگرچه کاهش یافته است، اما همچنان قابل اجرا است.» او گفت که «بایدن» «کاملاً متعهد» به زنده نگهداشتن این مأموریت است. وی افزود: «ما همیشه از ارتش و تأسیسات خود محافظت خواهیم کرد.» سخنان او در حالی بیان شد که هفته گذشته پایگاه آمریکایی در شمال شرق سوریه مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت. یک نفر کشته، پنج سرباز آمریکایی و یک سرباز قراردادی دیگر زخمی شدند. مقامات آمریکایی تشکیلات سوری طرفدار ایران را در این امر مقصر دانستند و گفتند که آنها به آنها حمله کرده‌اند. آمریکا در حال حاضر حضور نظامی کوچکی در سوریه دارد. اساساً ارتش آمریکا برخی از میادین نفت و گاز را تحت کنترل دارد. دمشق خواستار خروج این نیروها از خاک خود است.
منبع: «اینترفاکس»
https://www.interfax.ru/world/892982

مامور اطلاعاتی سابق می‌گوید «گورباچف» داده‌های مربوط به ماموران آمریکا را نادیده گرفت
در اواخر دهه ۱۹۸۰، «میخائیل گورباچف»، رئیس‌جمهور شوروی، ضمن سوء‌استفاده از تخریب ساختارهای قدرت آن زمان، اطلاعات هشداردهنده در مورد حضور عوامل نفوذی آمریکا در رهبری شوروی را نادیده گرفت و تصمیمات خودسرانه‌ای را گرفت. این مسأله را«آندری بزروکوف» مامور اطلاعاتی غیرعلنی سابق، سرهنگ بازنشسته سرویس اطلاعات خارجی روسیه و پروفسور پژوهشکده دولتی ارتباطات بین‌المللی مسکو اظهار داشت. «بزروکوف» که در جشنواره علمی «تاریخ دیجیتال» صحبت می‌کرد، گفت: «به‌طور قطع می‌دانم که بسیاری از چیزهایی که به رهبری داده شده بود، نادیده گرفته شد.» وی اضافه کرد، برای نمونه، زمانی که «گورباچف»، از سال ۱۹۸۷، تصمیماتی در مورد ایجاد همه سیاست خارجی ما اتخاذ کرد، اطلاعاتی در مورد نیات و مقاصد آمریکایی‌ها، در مورد اینکه چگونه انها همه چیز را خواهند ساخت، در مورد حضور رهبران داخلی، به تعبیری، سیاست آمریکا در رهبری روسیه، به‌طور طبیعی گزارش شده بود. «بزروکوف» افزود، اما« گورباچف» ​​بیشتر این اطلاعات را نادیده گرفت و تصمیمات خودسرانه‌ای را گرفت. وی اشاره کرد، علاوه بر این، در آن زمان، ساختارهای قدرت شوروی به قدری خراب شده بود که نمی‌توانستند «دفاع موثری» در برابر اقلیت «گورباچف» ​​در حزب کمونیست ایجاد کنند.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230326/gorbachev-1860726077.html

عراق و ترکیه «جاده ابریشم» جدیدی برای منطقه ایجاد خواهند کرد
«ینی شفق» گزارش می‌دهد،«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که ترکیه و عراق یک کریدور حمل‌و‌نقل زمینی و ریلی از استان بصره عراق تا مرز ترکیه خواهند ساخت. «اردوغان» در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «محمد شیعه السودانی»، نخست‌وزیر عراق گفت: ما این موضوع را به وزیران همکارمان سپردیم که کار اجرای پروژه جاده توسعه از بصره تا ترکیه را انجام خواهند داد. رهبر ترکیه گفت: معتقدم پروژه راه توسعه را به جاده ابریشم جدید برای منطقه خود تبدیل خواهیم کرد. «اردوغان» گفت: «ترکیه همچنین میزان آب ورودی به عراق را از طریق رودخانه دجله افزایش خواهد داد تا به این کشور کمک کند تا با کمبود آب مقابله کند». به گفته «اردوغان»، در جریان این گفت‌وگو، دو رهبر بر تعهد خود برای مبارزه با انواع تروریسم تأکید کردند: امیدواریم برادران عراقی ما حزب کارگران کردستان را که در ترکیه ممنوع شده است به‌عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کنند و سرزمین‌های خود را از این سازمان تروریستی پاکسازی کنند. «السودانی» نیز به‌نوبه خود تأکید کرد که دولت او اجازه نخواهد داد که اراضی عراق به «نقطه‌ای برای حمله» به همسایه خود تبدیل شود: «امنیت ترکیه و امنیت عراق جدایی‌ناپذیر هستند.» به گفته «السودانی»، مقامات امنیتی دو کشور در جریان مذاکرات آنکارا در این زمینه تبادل اطلاعات کردند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/03/24/irak-i-turciya-sozdadut-novyy-shyolkovyy-put-dlya-regiona

عربستان سعودی رکورد می‌زند: بزرگترین شهر شناور جهان
عربستان سعودی می خواهد شهری شناور به شکل لاک پشت بسازد. این خبر را «تاپ نیوز سعودی عربیا» منتشر کرده است. ابرقایق تفریحی «پانژئوس» (به افتخار ابرقاره باستانی پانگه آ) برای ۶۰هزار مهمان طراحی شده است. طول آن تقریباً ۵۵۰ متر و عرض آن ۶۱۰ متر است. این ابرقایق تفریجی شامل آپارتمان‌ها، ویلاها، هتل‌ها، مراکز خرید و پارک‌ها خواهد بود. ساخت این ابرقایق ۸ سال طول خواهد کشید و ۵ میلیارد دلار برآورده شده است. در صورت تکمیل آن، این ابرقایق بزرگترین شهر شناور سبز و بزرگترین سازه شناور جهان خواهد بود.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/03/28/saudiya-stavit-rekordy-samyy-bolshoy-plavuchiy-gorod-v-mire

چین گزارشی در مورد نقض حقوق بشر در آمریکا منتشر کرد
دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین روز سه‌شنبه گزارشی درباره حقایق نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا با توجه به نتایج سال ۲۰۲۲ منتشر کرد. این خبر را خبرگزاری «شینهوا»، ۲۸ مارس گزارش داد. به گفته این آژانس، در این سند آمده است که سال گذشته یک افول تاریخی در زمینه حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا رُخ داده است. در این متن اشاره می‌شود: «ایالات متحده آمریکا خود را «حامی حقوق بشر» می‌نامد، اما نقض مزمن در این زمینه، مانند سیاست گوساله طلایی، تبعیض نژادی، تیراندازی و خشونت پلیس، و قطبی‌سازی درآمدها، در این کشور گسترده است. در این متن تأکید می‌شود که قوانین حقوق بشر و عدالت با قهقرایی شدید مواجه شده‌اند و حقوق و آزادی‌های اساسی مردم آمریکا را بیشتر تضعیف کرده‌اند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/03/28/kitay-obnarodoval-doklad-o-narusheniyah-prav-cheloveka-v-ssha

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *