گزیده اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

بزرگ ترین رزمایش هوایی ناتو در اروپا
ماه ژوئیه “جنگ هوایی” در شرق آلمان تمرین خواهد شد و آلمان میزبان بزرگ‌ترین رزمایش تاریخ ناتو در اروپا خواهد بود. در این رزمایش که “دفاع هوایی 2023” نامیده شده ده هزار نیروی نظامی ‌از 18 کشور و 210 جت جنگی شرکت خواهند کرد. همچنین جت‌های فوق مدرن ایالات متحده “اف 35” نیز در رزمایش به‌کار گرفته خواهند شد. سی و پنج عدد از این بمب‌افکن‌ها در فهرست خرید آلمان از ایالات متحده قرار دارد و در نظر گرفته شده که این بمب‌افکن‌ها در ایالت “راین لند فالز” مستقر شوند. طی این رزمایش انتقال سریع صد هواپیمای نظامی ‌ایالات متحده به اروپا و دفاع از حریم هوایی ناتو تمرین خواهد شد.
منبع: “عصرما”
https://www.unsere-zeit.de/atombomber-ueber-ostdeutschland-4778849/#more-4778849

با حمایت مالی دولت بریتانیا اخبار جعلی پخش می‌شود
دولت بریتانیا از سازمان‌هایی حمایت می‌کند که هدفشان به ظاهر مبارزه با اخبار جعلی است ولی در اصل خود اخبار جعلی پخش می‌کنند، اخباری که همسو با “روایت” رسمی ‌دولت بریتانیاست. وبلاگ Declassified UK وبلاگی است مستقل که با کمک مالی مردم اداره می‌شود و حیطۀ فعالیت آن انتشار مطالبی دربارۀ سازمان‌های امنیتی، ارتش بریتانیا و کمپین‌های پخش اخبار جعلی است که از سوی رسانه‌های بزرگ جریان اصلی به‌راه می‌افتند. این وبلاگ با رسانه‌های بزرگ بریتانیا همکاری نمی‌کند بلکه کشف اخبار جعلی آن‌ها را وظیفۀ خود قرار داده است. وبلاگ مزبور و وبلاگ‌های مشابه تلاش می‌کنند کمپین‌های انتشار اخبار جعلی رسانه‌های جریان اصلی را به چالش بکشند و موجب اصلاح وضعییت رسانه‌ها در بریتانیا شوند. روز سه‌شنبه (سوم آوریل) این وبلاگ گزارشی منتشر نمود که نشان می‌دهد وزارت خارجۀ بریتانیا طی سالیان متمادی 25 میلیون پوند (معادل 28 میلیون یورو) به سازمان‌هایی داده است که تحت پوشش مبارزه با اخبار جعلی خود اخبار جعلی تولید و پخش کرده‌اند. در رابطه با مباحث روز از‌جمله در رابطه با جنگ اوکراین اخبار منتشره نادرست ولی همسو با سیاست‌های بریتانیا در قبال جنگ اوکراین است. وبلاگ مزبور به چهار سازمان اشاره می‌کند که با هزینۀ وزارت خارجۀ بریتانیا فعالیت می‌کنند و گردانندگان آن‌ها سابقاً برای دولت بریتانیا یا ایالات متحدۀ آمریکا کار می‌کردند. آنچه که در فعالیت این سازمان‌ها مشاهده می‌شود تمرکز روی جنایات جنگی روسیه است در حالی که هیچگاه از جنایات جنگی ناتو یا اوکراین سخنی به میان نمی‌آورند. همچنین در گزارش مزبور به این نکته اشاره شده که این سازمان‌ها با پنهان نگاه داشتن حقایق و پخش اخبار جعلی تلاش می‌کنند وضعیت جامعه را خطرناک جلوه دهند و گسترش هرچه بیشتر نهادهای امنیتی را توجیه کنند. وبلاگ مزبور به این نکته نیز اشاره کرده که مبلغ صرف‌شده برای این سازمان‌ها احتمالاً بیش از مبلغ ذکر شده است زیرا دولت بریتانیا تا به حال فقط بودجه‌ای را که تا ماه مه 2022 صرف کرده علنی کرده است.
منبع: “راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/europa/167021-medienbericht-britische-regierung-finanziert-desinformation/

خشم «اردوغان» از دیدارِ سفیر ایالات متحده آمریکا با نامزد ریاست‌جمهوری اپوزیسیون
ایالات متحده آمریکا باز در صدد است در انتخاباتی در خاورمیانه مداخله کند. سفیر امریکا در ترکیه در گامی‌ تحریک‌آمیز با رقیب انتخاباتی “اردوغان” دیدار کرد. پس از آن که سفیر آمریکا در ترکیه Jeff Flake با کاندایدای ریاست‌جمهوری انتخابات آتی “کمال کلیچ اوغلو” دیدار کرد “رجب طیب اردوغان” او را مورد انتقاد شدید قرار داد. وی در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه گفت: “نمایندۀ رئیس‌جمهور آمریکا چکار می‌کند؟ با آقای کمال دیدار می‌کند؟ خجالت بکشید، عقل‌تان را به‌کار بیاندازید. و خطاب به سفیر آمریکا گفت: “شما سفیر هستید، طرف صحبت شما در ترکیه رئیس‌جمهور است، چطور می‌خواهید منبعد با من قرار ملاقات بگذارید؟” و اضافه کرد “پس از این درها به روی شما بسته است تا حد خود را بدانید.” چهاردهم ماه مه انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس ترکیه برگزار می‌شود. ائتلافی از شش حزب مخالفِ دولت تشکیل شده که بر کاندیداتوری “کمال کلیچ اوغلو” توافق کرده‌اند. اوایل فوریه نیز وزیر کشور ترکیه “سلیمان سویلو” حملات لفظی شدیدی به سفیر آمریکا در ترکیه نمود و گفت: “دست کثیف‌تان را از روی ترکیه بردارید.” آن موقع هم سفیر آمریکا در امور داخلی ترکیه و انتخابات دخالت کرده بود. وزیر کشور ترکیه همچنین گفته بود: “هر سفیری از آمریکا وارد ترکیه می‌شود سریع به فکر می‌افتد که چطور می‌تواند در ترکیه کودتا کند.”
منبع: “راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/der-nahe-osten/166930-erdogan-empoert-us-botschafter-traf-sich-mit-praesidentschaftskandidat-der-opposition

اپوزیسیون ترکیه در صورت پیروزی در انتخابات سیاست دیگری را در پیش خواهد گرفت
دولت ترکیه به رهبری “رجب طیب اردوغان” از تبعیت از سیاست‌های ایالات متحده خودداری می‌کند و به همین دلیل خاری در چشم امریکاست. ایالات متحده طی سال‌های اخیر تلاش کرده اردوغان را از سر راه بردارد، نمونۀ آن ترتیب دادن کودتای 2016 به رهبری “عبدااله گولن” بود. اخیراً هم امریکا در صدد بود ترکیه را به گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول برای جبران کسری بودجه وادارد که “اردوغان” با آن مخالفت کرد. همانطور که می‌دانیم صندوق بین‌المللی پول که براساس نظام مالی Bretton Woods تأسیس شده ابزاری در دست آمریکا برای کنترل دولت‌های جهان است. علاوه بر آن صندوق بین‌المللی پول معمولاً اعطای وام را منوط به اجرای سیاست‌هایی می‌کند که در جهت منافع ملی کشورها نیست، مانند تبعیت از سیاست‌های آمریکا یا خصوصی‌سازی بنگاه‌های سودده که کنسرن‌های غربی به‌خصوص آمریکایی از آن منتفع می‌شوند. به گزارش خبرگزاری “تاس” ظاهراً ائتلاف شش حزب اپوزیسیون ترکیه با کانداتوری “کمال کلیچ اوغلو” در صورت پیروزی در انتخابات با تقاضای وام از صندوق بین‌المللی پول موافقت خواهد کرد. موضوع دیگر عدم حمایت “اردوغان” از تحریم‌های روسیه بود. در این رابطه نیز اپوزیسیون ترکیه ظاهراً انعطاف بیشتری دارد و در صورت پیروزی سیاست دیگری در پیش خواهد گرفت.
منبع: “آنتی اشپیگل”
https://www.anti-spiegel.ru/2023/tuerkische-opposition-will-im-falle-des-wahlsieges-iwf-kredite-beantragen/

«مایکل‌هادسن»: ایالات متحده آمریکا در اروپا انقلاب مخملی کرده
“مایکل‌هادسن” اقتصاددان برجستۀ آمریکا و تحلیلگر امور مالی مصاحبه‌ای با کانال یوتیوبی Danny Haiphong انجام داده که خلاصه‌ای از آن را در ذیل می‌خوانید: “سیاستی که اروپا در پیش گرفته، یعنی سیاست ضد روسیه در جهت منافع اروپا نیست. ایالات متحده کاری کرده که منافع اروپا مورد توجه قرار نگیرد و انقلابی مخملی از بالا ترتیب داده.” … وی با اشاره به سخنان وزیر خارجۀ آلمان “آنالنا بربوک” گفته است: “وزیر خارجۀ آلمان گفته است که برای وی حمایت از حزب نازی و تقویت رژیم دست راستی اوکراین مهم‌تر از این است که اروپا و آلمان در رفاه باشند، یا مهم‌تر از آن چیزی است که رأی‌دهندگان به او می‌خواهند … ولی این را نگفته که او طی یک دهه به کمک سازمان‌های به‌اصطلاح غیردولتی آمریکا رشد کرده و در سِمت وزارت خارجه نشانده شده، آن سازمان‌هایی که فرصت‌طلبانی چون او را پیدا می‌کنند، در پیشرفت شغلی به او کمک می‌کنند تا به محض این که در سِمتِ موردنظر قرار گرفتند سیاست خارجی آمریکا را پیش ببرند و نه این که نمایندۀ مردم خود باشند.” … “ایالات متحده در اصل در رأس دولت‌های آلمان، هلند، بریتانیا و فرانسه انقلاب مخملی کرده که منجر به این شده که سیاست خارجی اروپا در جهت منافع اروپا نیست.” … باور کردنی نیست که اروپا و سایر کشورها از سیاستی حمایت کنند که خلاف منافع اقتصادی آن‌هاست، مثل خودداری از خرید نفت و گاز روسیه که به معنی پایان صنایع فولاد، شیشه و کود شیمیایی است که به واردات گاز روسیه نیاز دارند. عرصه‌هایی از صنایع که آلمان را کشور برتر اروپا می‌کرد از بین خواهند رفت و معلوم نیست چه اتفاقی برای کارکنان آنها خواهد افتاد ولی قطعاً بحران رخ خواهد داد و در هلند و فرانسه هم مشابه همین سیاست دنبال می‌شود.”
منبع: “راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/166991-michael-hudson-in-europa-inszenierten/

توطئۀ بزدلانۀ رهبری حزب کارگر بریتانیا
رهبر حزب کارگر بریتانیا “کی یر استارمر” و سایر نئولیبرال‌های راست‌گرای این حزب سال‌هاست در تلاش‌اند جناح سوسیالیت حزب را به‌کلی نابود کنند و در این راستا به استفاده از هر ابزاری دست می‌یازند. کودتای اخیر این جناح حزب در رابطه با ممنوعیت نامزدی “جرمی ‌کوربین” در انتخابات آتی مجلس بریتانیا در سال 2024 بود. 28 فوریه رهبر حزب “کی یر استارمر” پیشنهادی را در هیأت رهبری حزب مبنی بر ممنوعیت “جرمی ‌کوربین” برای نامزدی در انتخابات آتی طرح کرد. پیشنهاد با 22 رأی موافق و 12 رأی مخالف تصویب شد. این اقدام عملی جنجالی است زیرا به این ترتیب حق دموکراتیک انجمن محلی Islington North که از سال 1983 “جرمی ‌کوربین” را مستمراً به‌عنوان نامزد انتخاباتی معرفی کرده و به موفقیت نیز رسانده است نادیده گرفته می‌شود. از زمان صعود “جرمی ‌کوربین” در حزب و انتخاب او به رهبری حزب کارگر در سال 2015 جنگی بر سر خط مشی و جهت‌گیری حزب درگرفته و جناح نئولیبرال، بلریست‌ها (طرفداران تونی بلر) و طرفداران راست‌گرای ناتو، جناح چپ سوسیالیست را تحت حملات شدید گرفته‌اند و در این راه از به‌کارگیری هرشیوۀ غیراخلاقی نظیر تخریب ، منزوی کردن افراد و دستکاری اذهان عمومی‌ ابایی ندارند.
منبع: “هینترگروند”

Feiger Schachzug der britischen Labour-Führung

گزارش اخیر کمیسیون سازمان ملل متحد دربارۀ ناپدید شدن قهری در عراق
کمیسیون مبارزه با ناپدید سازی قهری CED، نهادی است که توسط سازمان ملل متحد تشکیل شده و هدف آن نظارت بر کنترل و اجرای “کنوانسیون بین‌المللی حمایت از کلیۀ اشخاص در برابر ناپدیدسازی قهری ICPED است. این کنوانسیون در سال 2006 در مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد به‌تصویب رسید. در تاریخ چهارم آوریل 2023 کمیسیون مزبور گزارشی در رابطه با عراق منتشر کرد. در این گزارش گفته شده است که از سال 1968 تا سقوط صدام حسین بین 250 هزار تا یک میلیون نفر در عراق ناپدید شده‌اند. از سال 2003 و پس ازاشغال نظامی‌ عراق توسط ایالات متحدۀ آمریکا تا سال 2011، 96 هزار نفر توسط نیروهای نظامی ‌آمریکا و متحدان آن با اِعمال زور دستگیر و در زندان‌های تحت مدیریت ایالات متحده و بریتانیا در زندان‌های عراق یا در زندان‌هایی خارج از عراق زندانی شده‌اند و در غالب موارد بدون این که خانواده‌ها از محل حبس آن‌ها مطلع باشند. بنابه همین گزارش در خلال سال‌های 2006 و 2007 در چهارچوب “حذف عوامل رژیم بعث” ده‌ها هزار نفر مفقود‌الاثر شده‌اند و در خلال همین دورۀ زمانی 20 هزار جسد به پزشکی قانونی بغداد منتقل شده‌اند که غالب آن‌ها احراز هویت نشده‌اند. ظاهراً روند دستگیری‌ها و ناپدید شدن‌ها کماکان در عراق ادامه دارد. به اعتقاد تهیه‌کنندگان این گزارش یافتن آمار دقیقی در این زمینه در شرایط فعلی عراق ممکن نیست. بنابراین کمیسیون مزبور به دولت عراق توصیه کرده فی‌الفور کارگروه ویژه‌ای برای دیدار از زندان‌ها ، ثبت اسامی‌ زندانیان و اطلاع به خانوادۀ آنها تشکیل دهد.
منبع: “تاگس شاو”
https://www.tagesschau.de/ausland/asien/irak-menschen-verschwunden-101.html

سی و نهمین کنگرۀ حزب کمونیست فرانسه
در سی و نهمین کنگرۀ حزب کمونیست فرانسه که روز دوشنبه دهم آوریل برگزار شد “فابیان روسل” با اکثریت آرا مجدداً به رهبری حزب انتخاب شد. محور سخنرانی پایانی وی موضوعِ شاغلین بود. وی نسبت به کارگران و اعتصاب آن‌ها علیه سیاست‌های “ماکرون” ادای احترام کرد. حزب کمونیست فرانسه خواهان پرداخت حقوق بازنشستگی کامل از شصت سالگی و برای تصمیم‌گیری در این زمینه خواهان برگزاری همه‌پرسی است. همچنین حزب کمونیست فرانسه تقاضای هیأت رهبری مبنی بر تشکیل “جبهۀ خلق جدیدی” را تصویب کرد. رهبر منتخب حزب برای نیل به این هدف به ارتباط گرفتن با همۀ فرانسوی‌ها بخصوص با کسانی که مرددند یا فاقد نظرند و یا در تظاهرات شرکت می‌کنند توصیه کرد.
منبع: “عصرما”
https://www.unsere-zeit.de/wiedergewaehlt-4779055/#more-4779055

حق با “امانوئل ماکرون” است
مصاحبه‌های اخیر رئیس‌جمهور فرانسه “ماکرون” در رابطه با سیاست اروپا در قبال چین باعث جنجال شده. مسئولین آلمان از نقطه‌نظرات او دچار هول و هراس شده‌اند و یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های خبری آلمان “ماکرون” را همسو با حزب کمونیست چین ارزیابی کرده است. ولی در اصل “ماکرون” چیز جدیدی نگفته و در بسیاری از نکات حق با اوست. رسانه‌ها او را متهم می‌کنند که سابقاً ناتو را دچار “مرگ مغزی” قلمداد کرده و اکنون در پی رویارویی با ایالات متحدۀ آمریکاست. ولی “ماکرون” فقط در رابطه با اطاعت کورکورانه در موضوع “تایوان” هشدار داده. وی گفته است که نباید از سیاست ایالات متحده تبعیت کرد و چین را به واکنش تندی تحریک نمود و اتحادیآ اروپا بهتر است منافع خود را تعریف کند.
منبع: “Lost in Europe”
https://lostineu.eu/wo-macron-recht-hat/

دیپلمات‌های اروپا نقطه عطفی در جنگ اوکراین نمی‌بینند
کارشناسان سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا ارتش اوکراین را در مبارزه با تهاجم روسیه کماکان در موضع دفاعی می‌بینند. سند داخلی و چند صفحه‌ای اتحادیۀ اروپا تحت عنوان “حمایت از نیروهای نظامی ‌اوکراین با ارائۀ مهمات به این کشور” ، در تحلیل وضعییت جنگ اوکراین به این نتیجه رسیده است که توپخانۀ اوکراین دچار کمبود شدید مهمات است. این تحلیل با اسنادِ سری اخیراً درز کردۀ پنتاگون همخوانی دارد. در ادامۀ سند اتحادیۀ اروپا گفته می‌شود: حملات تلافی‌جویانۀ اوت سال گذشتۀ اوکراین “دلگرم کننده” بود ولی نقطۀ عطفی در روند جنگ محسوب نمی‌شود…. و با توجه به احضار 300 هزار نیروی احتیاطی روسیه، دادن کمک‌های بیشتری به اوکراین ایجاب می‌کند. از محتوای سند مزبور می‌توان برداشت کرد که مسئولین اتحادیۀ اروپا شانس نیروهای نظامی ‌اوکراین را در مبارزه با مهاجمین روسی کم‌تر از آنی می‌دانند که در اظهارنظرهای رسمی ‌بیان می‌شود. در این سند، اتحادیۀ اروپا پیش‌شرط‌های متعددی برای ادامۀ کمک‌های نظامی ‌به اوکراین، از جمله ترک مخاصمه پیش روی اوکراین می‌گذارد. روزنامۀ “واشنگتن پست” اخیراً یکی از اسنادِ سریِ درز کردۀ پنتاگون را منتشر کرده. محتوای این سند حاکی از این است که ایالات متحدۀ آمریکا موفقیت بزرگی برای ارتش اوکراین در حملۀ تلافی‌جویانۀ احتمالی در بهار سال جاری قائل نیست و بعید می‌داند اوکراین بخش‌های اشغال شدۀ این کشور را پس بگیرد. طبق سند مزبور دلیل آن مشکل اوکراین در بسیج نیرو و افزایش دادن تجهیزات و مهمات است. سند “واشنگتن پست” همچنین روشن می‌سازد که پرزیدنت “جو بایدن” در ادامه دادن به جنگ تردید دارد، امری که منجر به تقویت صداهایی در حاکمیت ایالات متحده و ناتو خواهد شد که خواهان مذاکرات صلح هستند.
منبع: “Telepolis”
https://www.telepolis.de/features/Exklusiv-EU-Diplomaten-sehen-in-Ukraine-Krieg-keinen-Wendepunkt-8935831.html

نمایندگان مجلس مکزیک و برزیل خواهان آزادی “جولیان آسانژ” شدند
97 نفر از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان مکزیک از پرزیدنت “جو بایدن” و کنگرۀ ایالات متحده خواستند شکایت از جولیان آسانژ، مؤسس “وکی لیکس” را مسترد کنند و به پروندۀ استرداد خاتمه دهند. به این ترتیب نمایندگان مجلس مکزیک در کنار جامعۀ مدنی، سازمان‌های حقوق بشری، مطبوعات و محافل سیاسی و قضایی قرار گرفتند که به‌طور فزاینده و پیگیرانه‌ای برای پایان دادن به تعقیب کیفری جولیان آسانژ مبارزه می‌کنند. همچنین صد نفر از اعضای مجلس برزیل بیانیه‌ای را امضا کردند که در آن از وزیر دادگستری ایالات متحده خواسته شده شکایت کیفری از آسانژ را پس بگیرد و از تحویل وی از بریتانیا صرفنظر کند. روز یازده آوریل نیز نمایندگان مجلس ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا در نامه‌ای سرگشاده به وزیر دادگستری ایالات متحده خواستار خاتمه دادن به تعقیب جولیان آسانژ شدند.
منبع: “amerika 21”
https://amerika21.de/2023/04/263434/mexiko-parlamentarier-fuer-assange

«چاووش اوغلو»: ترکیه فعالیت نظامی‌ در سوریه یا عراق را متوقف نخواهد کرد
آنکارا تأکید می‌کند که با وجود فشار برای آشتی، پیش‌شرط‌‌های سوریه را نمی‌پذیرد. برابر گزارش وبلاگ “کرادله” در تاریخ ۱۴ آوریل، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در 12 آوریل با اشاره به نیروهای دمکراتیک سوریه (SDF) و حزب کارگران کردستان (PKK) که از حمایت آمریکا برخوردارند، گفت که ارتش ترکیه به عملیات خود علیه “تروریست‌ها” در سوریه و عراق ادامه خواهد داد. به گفته دیپلمات ارشد ترکیه، عملیات آنکارا “اهداف راهبردی” نیروهای SDF و PKK در سوریه و عراق را هدف قرار می‌دهد. «چاووش اوغلو» مدعی شد که اکنون “پ ‌ک‌ ک” از طریق حزب اتحادیه میهنی کردستان بر شهر سلیمانیه در شمال عراق تسلط دارد. اربیل و سلیمانیه در داخل حکومت اقلیم کردستان قرار دارند. بین آنها درگیری و تنش‌های بسیار جدی وجود دارد. «چاووش اوغلو» گفت: «البته ما در امور داخلی آنها دخالت نخواهیم کرد، اما این تنش بر روابط همه ما تأثیر منفی خواهد گذاشت». وزیر امور خارجه ترکیه این را با اشاره به تفاوت بین دو طایفه سیاسی کرد اصلی شمال عراق ــ بارزانی‌های حزب دمکرات کردستان (DP) مستقر در اربیل و طالبانی‌های سلیمانیه از اتحادیه میهنی کردستان، گفت.
«چاووش اوغلو» افزود: «حزب طالبانی هلیکوپترها را از فرانسه می‌خرد و به تروریست‌ها می‌دهند و ایالات متحده آمریکا از این موضوع اطلاع دارند».
منبع: «وبلاگ کرادله»
https://thecradle.co/article-view/23649/turkiye-will-not-stop-military-activity-in-syria-or-iraq-cavusoglu

«سرگئی لاوروف» گفت که “اتحادیه گازی سه‌گانه” بسیار نزدیک‌تر شده است
«سرگئی لاوروف» در یک کنفرانس مطبوعاتی با توجه به نتایج دیدار خود از ازبکستان گفت: کشورهای شرکت کننده در “اتحادیه گازی سه‌گانه” آینده ــ روسیه، ازبکستان و قزاقستان ــ به‌طور قابل توجهی به اجرای برنامه‌های خود نزدیک شده‌اند، طرفین فعالانه در بحث در مورد این پروژه پیشرفت کرده‌اند. ازبکستان آنطور که ریانووستی گزارش داد، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده است که این اتحادیه به‌طور اجتناب‌ناپذیری در خدمت تقویت امنیت انرژی خواهد بود. این خبرگزاری به نقل از رئیس دیپلماسی روسیه گفت: سه کشور روسیه، ازبکستان و قزاقستان، از‌جمله در سطح روسای جمهور، در بحث ابعاد این پروژه که قطعاً امکان امنیت انرژی را به‌طور کامل تقویت می‌کند، فعالانه پیشروی کرده‌اند. «لاوروف» خاطرنشان کرد که این پروژه بدون استثناء «مزایای آشکاری برای همه شرکت‌کنندگان دارد، از آنجایی که تأمین‌کنندگان گاز نیز وجود دارند، کسانی نیز هستند که به این گاز علاقه‌مند هستند. وقتی طرفین هم در مورد شرایط ترانزیت و هم در مورد قیمت توافق کنند، اگر همه از همه چیز راضی باشند، در اینصورت همه برنده هستند». ایجاد یک “اتحادیه گازی سه‌گانه” برای هماهنگی اقدامات هنگام ترانزیت گاز روسیه از طریق سرزمین‌های ازبکستان و قزاقستان در نوامبر 2022 در مسکو توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و همتای قزاقی وی «قاسم ژومارت» مورد بحث قرار گرفته بود.
منبع: «اکسپرت اونلاین»
https://expert.ru/2023/04/14/sergey-lavrov-zayavil-chto-troystvenniy-gazoviy-soyuz-stal-namnogo-blizhe/

انفجار در نزدیکی سخنرانی نخست وزیر ژاپن
به گزارش” NHK” (سازمان ملی رادیو تلویزیونی ژاپن)، صدای انفجاری در نزدیکی محل سخنرانی «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن در شهر “واکایاما” شنیده شد و بلافاصله محل انفجار رئیس دولت تخلیه شد. در این گزارش گفته می‌شود: «حوالی ساعت 11:30 صبح (5:30 صبح به وقت گرینویچ)، نخست وزیر «فومیو کیشیدا» بازرسی خود از بندر ماهیگیری سایگاساکی در شهر “واکایاما” را به پایان رسانده بود و قرار بود به‌طور علنی صحبت کند، اما درست قبل از آن، یک انفجار قوی به صدا درآمده است. به این سیاستمدار آسیبی نرسید. وی تدابیر برنامه‌ریزی شده را لغو کرد و به مقر پلیس استان “واکایاما” رفت. با این حال، «کیشیدا» بعداً به ایستگاه قطار محلی رسید تا سخنرانی خود را برگزار کند. شاهدان عینی به این کانال تلویزیونی گفتند که وقتی نخست‌وزیر ظاهر شد، مرد جوانی “شیء سیاه استوانه‌ای” را به‌سمت او پرتاب کرده است. پس از آن پلیس این مرد را بازداشت می‌کند و چند ثانیه بعد صدای انفجار و دود به گوش می‌رسد. بر اساس اطلاعات اولیه، در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230415/yaponiya-1865493613.html

ایروان توسعه شدید روابط با واشنگتن را اعلام کرد
«آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ارمنستان خاطرنشان کرد: روابط بین ارمنستان و ایالات متحده آمریکا به‌ویژه در حوزه اقتصادی به‌شدت در حال توسعه است، در این بین عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی در همکاری با سایر کشورها مشکلی ایجاد نمی‌کند. «گریگوریان» به “سیویل نت”، یک منبع آنلاین محلی، گفت: «در مورد روابط ارمنستان و ایالات متحده آمریکا می‌توانم بگویم و فکر می‌کنم بله، این روابط به‌شدت در حال توسعه هستند. ما در تلاش هستیم تا همکاری گسترده‌تر با ایالات متحده آمریکا در زمینه اقتصادی ایجاد کنیم، زیرا برای داشتن فناوری و اقتصاد توسعه یافته، روابط با آمریکا بسیار مهم هستند. از این نظر، این روابط شدید هستند. به گفته وی، اخیراً دو مقام عالی‌رتبه از ایالات متحده آمریکا که جهت‌گیری اقتصادی را نشان می‌داد به ارمنستان سفر کرده‌اند. «گریگوریان» افزود: “ارمنستان به فعالیت شدید در این زمینه ادامه خواهد داد. “در عین‌حال، به گفته وی، همکاری در مفهوم نظامی ــ سیاسی هنوز در مرحله بحث و بررسی قرار نگرفته است، زیرا چنین همکاری‌هایی زمان می‌برد. «گریگوریان» تأکید کرد که هیچ وظیفه‌ای برای خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) وجود ندارد. دبیر شورای امنیت گفت: در رابطه با سازمان پیمان امنیت جمعی، ما هیچ مشکلی در همکاری با سایر کشورها نداریم، هیچ محدودیتی وجود ندارد.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230414/erevan-1865215870.html

چین یک سامانه دفاع موشکی را در خاک خود آزمایش کرده است
وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین روز جمعه یک سامانه رهگیری موشک بالستیک زمینی را در بخش میانی مسیر با موفقیت آزمایش کرد. در این گزارش آمده است: این آزمایش به تمام اهداف خود دست یافته است. خاطرنشان می‌شود که این آزمایش‌ها ماهیت دفاعی داشته و علیه سایر کشورها نبوده است.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230414/pro-1865418008.html

جهانی‌زدایی در راه است: بانک‌های عربی شروع به مسدود کردن حساب‌های روس‌ها کردند
آنطور که 14 آوریل “ریانووستی” در این‌باره گزارش داد، ساختارهای مالی امارات حساب‌های سرمایه‌گذاری شده شهروندان روسیه را مسدود می‌کند. مشتریان “امارات ان‌ بی ‌دی”، دومین بانک بزرگ امارات متحده عربی، دریافت نامه‌ها همراه با اخطارهای مربوطه را تأیید می‌کنند. به روس‌ها در مورد انتقال دارایی‌ها به حساب‌های جداگانه هشدار داده شده است. کلیه پرداخت‌های اوراق بهادار بدون امکان برداشت وجه به حساب شخصی نیز در آنجا افت خواهد کرد. کارشناسان بازار مالی چنین رویدادهایی را به این واقعیت نسبت می‌دهند که “امارات ان بی دی”، مانند بسیاری از مؤسسات و ساختارهای اعتباری اروپایی و سوئیسی، با سپرده‌گذاران Clearstream و Euroclear کار می‌کند، یعنی الزامات و مطالبات آنها را برآورده می‌کند. تحلیلگران مطمئن هستند که چنین تحولی از وقایع نشانه جدیدی از رشد جهانی‌زدایی است. بنابراین، جهان غیرغربی به نیاز مبرم به یک ساختار مالی مستقل هر چه بیشتر نزدیک‌تر می‌شود. این مسأله در مورد سپرده‌گذاران نیز صدق می‌کند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/04/14/deglobalizaciya-nastupaet-arabskie-banki-nachali-blokirovat-scheta-rossiyan

هند زلنسکی را به نشست گروه ۲۰ دعوت نکرد
«آریندام باگچی»، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: هند موضع خود را در مورد عدم شرکت اوکراین در نشست سران گروه 20 تغییر نداده است، مقامات کیف در میان دعوت‌شدگان نیستند. «باگچی» یادآور شد که چیزی برای اضافه کردن به موضع قبلی وزارت خارجه هند در مورد عدم دعوت از مقامات اوکراینی برای حضور در G20 ندارد. به گزارش “ریانووستی”، وی همچنین درباره احتمال سفر رهبران هند به اوکراین اظهارنظر نکرد و خاطرنشان کرد که در صورت انجام این سفر همه چیز اعلام خواهد شد. پیش از این،«باگچی» گفته بود که اوکراین در میان کشورهای دعوت شده به اجلاس G20 که هند در ماه سپتامبر در دهلی نو برگزار می‌کند، نیست. روزنامه “وزگلیاد” نوشت چرا «امینه جاپارووا» معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین به هند آمده بود.
منبع: «وزگلیاد»
https://vz.ru/news/2023/4/13/1207434.html

ایالات متحده آمریکا ۴/۹ میلیارد دلار کمک بودجه به اوکراین ارسال می‌کند
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا ۴/۹ میلیارد دلار حمایت بودجه‌ای را در ماه سپتامبر از طریق مکانیسم‌های بانک جهانی به اوکراین ارسال می‌کند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که: «ایالات متحده آمریکا ۱۸ میلیارد دلار به دولت اوکراین از طریق مکانیسم‌های بانک جهانی حمایت مالی کرده است. ۴/۹ میلیارد دلار اضافی در ماه سپتامبر در دسترس خواهد بود».
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230415/podderzhka-1865490410.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *