گزیده اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

سفیر روسیه در بریتانیا: غرب اوکراین را به قبرستان اورانیوم تبدیل می‌کند
سفیر روسیه در لندن در کانال تلگرامی خود در واکنش به اعتراف معاون اول وزیر دفاع بریتانیا ” James Heappey” مبنی بر دادن مهمات دارای اورانیوم رقیق شده به اوکراین نوشته است:” غرب نه تنها در صدد است اوکراین را به پایگاه نظامی ضد روسیه تبدیل کند بلکه همچنین به قبرستان رادیو آکتیو.” و اضافه کرده:” اظهارات مقامات بریتانیا نشان دهندۀ اهداف بیرحمانۀ ” آنگلوساکسون‌ها” در جهت تشدید هرچه بیشترجنگ نیابتی است که در اوکراین به راه انداخته اند. سخنگوی رئیس جمهور روسیه ” دیمیتری پسکوف ” نیز گفته است که هم کسانی که مهمات با اورانیوم رقیق شده به اوکراین داده اند و هم کسانی که از آن استفاده خواهند کرد باید بدانند که مسئول عواقب آن خواهند بود.”معاون اول وزیر دفاع بریتانیا در پاسخ به سوال کتبی نمایندۀ اسکاتلند نوشته بود که هزاران نارنجک ( تانک‌های چلنجر – دو ) به اوکراین ارسال شده است، از جمله نارنجک‌های با اورانیوم رقیق شده.
منبع: ” راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/168587-russische-botschaft-in-london-westen/

اتحادیۀ اروپا و ژاپن پیشنهاد ایالات متحدۀ آمریکا مبنی بر ممنوعیت کامل صادرات به روسیه را رد می‌کنند
به گزارش ” فاینشنال تایمز” ژاپن و اتحادیۀ اروپا علیه ممنوعیت کامل صادرات به روسیه هستند. هفتۀ پیش ” بلومبرگ نیوز ” نوشته بود که آمریکا در صدد است کشورهای گروه ” جی- هفت” را متقاعد کند صادرات به روسیه را متوقف نمایند. همزمان با اِعمال تحریم‌های اقتصادی با هدف منزوی کردن روسیه و فلج کردن اقتصاد آن، این کشور ازخود تاب آوری نشان داده و علاوه بر آن کشورهای گروه ” جی- هفت” همچنان به صادرات به روسیه ادامه داده و طی چهارده ماه گذشته کالا به ارزش 66 میلیارد دلار به روسیه صادر کرده اند. پیشنهاد جدید آمریکا کم و کیف تحریم‌ها علیه روسیه را تغییر خواهد داد. در حال حاضر فقط تولیدات معینی از روسیه و شرکت‌ها و اشخاص معینی تحت تحریم هستند. در صورت تصویب تحریم کاملِ تجارت، ممنوعیت صادرات شامل همۀ عرصه‌های تجارت با روسیه خواهد شد مگر در صورت قائل شدن استثنائاتی بر آن. به گزارش” فاینشنال تایمز” ژاپن و اتحادیۀ اروپا از همکاری در این زمینه اجتناب می کنند و علیرغم خواستۀ آمریکا این پیشنهاد در اجلاس” جی- هفت” در هیروشیما تصویب نشده. به گزارش همین نشریه اوایل ماه جاری دو تن از مسئولان وزارت دارایی آمریکا به اروپا سفر کرده و کشورهایی را که تحریم‌های روسیه را کاملاً اجرا نمی کنند تهدید کرده اند. روسیه در واکنش به این موضوع اعلام کرده که در صورت تصویب ممنوعیت کامل تجارت با روسیه، این کشور توافقنامۀ منعقده با سازمان ملل و ترکیه در رابطه با صادرات غلات را فسخ خواهد کرد.
منبع: ” آنتی کریگ”
https://antikrieg.com/aktuell/2023_04_25_euundjapan.htm

طرح صلح به جای برنامه ریزی برای جنگ
اواخر ژانویۀ سال جاری رئیس جمهور برزیل ” لولا دا سیلوا ” به خواستۀ صدراعظم آلمان دایر بر ارسال تسلیحات به اوکراین پاسخ منفی داد. وی به جای آن پیشنهاد کرد ” باشگاه صلح ” متشکل از کشورهای مختلف برای خاتمه دادن به جنگ تشکیل شود. در دیدار ماه فوریۀ وی از واشنگتن او نه تنها با رئیس جمهور ایالات متحده دیدار کرد بلکه دیداری نیز با نمایندگان چپ مجلس داشت. وی در این دیدار هشدار داد که شبکه ای جهانی از راست‌های افراطی صلح و آزادی را تهدید می کند و چپ‌ها برای مبارزه علیه آن باید در سطح جهانی متحد و سازماندهی شوند. ” لولا دا سیلوا ” در اواخر ماه مارس از شرکت درنشست سران برای دموکراسی در واشنگتن و امضای سندی در رابطه با محکومیت و مجازات مسکو اجتناب کرد. حال وی با اظهاراتی انتقادی در مورد نقش صندوق بین المللی پول در کشورهای درحال توسعه و کم تر توسعه یافته یکبار دیگر موضع نامطلوبی در قبال واشنگتن و برلین اتخاذ کرده. وی در مراسم آغاز به کار ” دیلما رُسُف ” رئیس جدید بانک توسعۀ کشورهای عضو ” بریکس ” در شانگهای گفته:” هیچ رئیس دولتی قادر به کار با کاردی بر گلو نیست فقط به این دلیل که کشور وی به صندوق بین المللی پول بدهکار است.” او با اشاره به آرژانتین خواست که همۀ کشورها به سیادت دلار بر تجارت جهانی خاتمه دهند. در جریان سفر به چین وی 28 توافقنامۀ تجاری، مالی، صنعت هوافضا و علمی با چین منعقد نمود. در جریان همین سفر وی در دیدار با رئیس جمهور چین ” شی جین پین ” گفت:” ایالات متحده باید به حمایت از جنگ اوکراین و کمک به تداوم آن خاتمه دهد و در مورد صلح سخن بگوید و اتخاذ این موضع در مورد اتحادیۀ اروپا نیز صادق است. پاسخ رئیس شورای امنیت ملی ایالات متحده ” جان کربی ” به مساعی صلح برزیل این بود:” لولا دا سیلوا بر اساس تبلیغات چین و روسیه موضعگیری می کند و نه براساس فاکت.” در همان روز اظهار نظر رئیس شورای امنیت ملی آمریکا، وزیر خارجۀ روسیه ” سرگئی لاورف ” مهمان ریاست جمهوری برزیل بود. وی پیش از سفر اعلام آمادگی نموده بود به مناقشۀ اوکراین تا آن جایی که ممکن است سریعاً خاتمه دهد. در همان روزهایی که ” لولا دا سیلوا ” در چین بود وزیر خارجۀ آلمان ” آنالنا بربوک ” نیز سفری به چین داشت. او در جریان سفر بارها از چین خواست از روسیه فاصله بگیرد، ادعا کرد که چین ” تایوان ” و جهان را تهدید میکند و از نقض حقوق بشر در چین شکوه نمود. این نوع برخوردهای وزیر خارجۀ آلمان موجب شد تا وزیر خازجۀ چین ” کین گانگ ” پاسخ دهد:” چیزی که چین به آن نیاز ندارد استاد اخلاق از غرب است.”
منبع: ” عصر ما “
https://www.unsere-zeit.de/friedensplan-statt-kriegsprogramm-4779316/

سکوت اتحادیۀ اروپا در قبال اقدام غیرقانونی رئیس جمهور فرانسه
رئیس جمهور فرانسه ” امانوئل ماکرون ” قانون مربوط به افزایش سن بازنشستگی و اصلاح موادی از آن را با فرمان رئیس جمهور و دور زدن مجلس ” مصوب ” کرد. این اصلاحات منجر به تحدید حقوق بازنشستگان و وخامت اوضاع اقتصادی آن‌ها خواهد شد و به همین دلیل نیز مورد اعتراض گستردۀ مردم قرار گرفته است. ولی رئیس جمهور فرانسهبدون توجه به اعتراضات مردم اصرار بر تصویب و اجرای این طرح دارد که به معنای واقعی کلمه دور زدن قانون محسوب می شود. وبلاگ Lost in Europa در مطلبی در این زمینه سوال کرده است که آیا می توان فرانسه را کشوری دموکراتیک نامید؟ این وبلاگ به نقل از تاریخدان و محقق دموکراسی ” پییر رُزان والون ” نوشته است که ” امانوئل ماکرون ” شمّ دموکراسی را از دست داده و فرانسه در بدترین بحران از زمان جنگ الجزایر به سر می برد. ولی آن چه که مایۀ تعجب است سکوت اتحادیۀ اروپا در مقابل نقض حاکمیت قانون در فرانسه است. در حالی که کمیسیون اتحادیۀ اروپا در صورت تخطی کشورهای عضو از قانون و نادیده گرفتن حاکمیت قانون به آن‌ها اعتراض و تمهیداتی نظیر کاهش کمک‌های مالی به آن کشور و غیره اتخاذ می کند، مانند مورد مجارستان یا لهستان. وبلاگ مزبور خود پاسخ این سوال را ارائه می دهد و علت سکوت اتحادیۀ اروپا را مساعدت ” امانوئل ماکرون ” در به قدرت رسیدن رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا ” اورسولا فُن در لاین ” می داند و اضافه می کند که از نهادی که رئیس آن تحت شرایط دموکراتیک انتخاب نشده باشد انتظاری جز این نمی رود و دلیل تضاد در موضع گیری اتحادیۀ اروپا در قبال کشورهای ” نامطلوب ” یا ” رقیب ” با موضع گیری کاملاً متفاوتی در مقابل فرانسه را ناشی از این اشکال می داند.
منبع:” راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/europa/168200-am-parlament-vorbei-eu-schweigt/

میانجیگری در سودان
رؤسای سه کشور افریقاییِ ” کنیا “، ” سودان جنوبی ” و ” جیبوتی ” برای میانجیگری بین دو جناح رقیب در ارتش سودان به این کشور سفر کردند. یک روز پیش مسئولین جامعۀ اقتصادی منطقه ای –IGAD ( سازمان منطقه ای کشورهای شمال شرقی افریقا ) اجلاس فوق العاده ای از سران این سازمان تشکیل داده بودند و در خاتمۀ اجلاس با تأکید بر اهمیت امنیت در سودان برای ثبات اجتماعی و اقتصادی منطقه از طرفین درگیری خواسته بود ” سریعاً یه مخاصمه خاتمه دهند و کریدورهای امنی برای کمک‌های بشردوستانه در ” خارطوم ” و سایر نقاط سودان ایجاد کنند.” از کودتای سال 2019 عملاً دولتی نظامی به ریاست ” عبدل فتاح اَل برهان ” ادارۀ امور کشور را به عهده دارد. از هفته‌ها پیش مناقشه بین او و معاون وی ” محمد حمدان داگلو” رهبر گروه شبه نظامی RSF تشدید یافت که هر دو طالب کسب قدرت در سودان هستند. در درگیری‌های دو طرف تا روز دوشنبه هفدهم آوریل ” 97 نفر کشته و 942 نفر نظامی و غیر نظامی مجروح شده اند. حزب کمونیست سودان در بیانیه ای که روز یکشنبه منتشر کرد نسبت به تداوم خونریزی هشدار داد و خواست تا همۀ گروه‌های نظامی منحل و سلاح‌ها جمع آوری شوند و علاوه بر آن خواستار خروج نیروهای نظامی و شبه نظامی از شهرها و روستا‌ها و عدم تعرض به گردهمآیی‌های شهروندان شد. همچنین حزب کمونیست سودان اعلام کرد که مخالف درگیری برای کسب قدرت و دستیابی به منابع کشور است که از سوی برخی قدرت‌های خارجی حمایت و توسط گروه‌های مسلح به آن دامن زده می شود. این حزب خواستار وحدت همۀ نیروهای میهن پرست برای دستیابی به اهداف انقلاب و احیای صلح، امنیت و ثبات در سودان شد.
منبع: ” عصرما “
https://www.unsere-zeit.de/vermittler-in-den-sudan-4779263/

تحلیل ” راشا تودی ” از وقایع سودان    
” راشا تودی ” در مطلبی به تاریخ 22 آوریل 2023 ضمن اشاره به جنگ قدرت در سودان و هشدار” کمیتۀ پزشکان ” این کشور در ناتوانی در رسیدگی به مجروحان نوشته است: مناقشۀ سودان جنگ قدرتی است بین ژنرال ” عبدل فتاح ال- برهانی ” رئیس ارتش سودان-SAF و رقیب وی ژنرال ” محمد حمدان داگلو” رهبر گروه شبه نظامی-RSF ،اختلاف بر سر ادغام این گروه شبه نظامی در ارتش سودان و صلاحیت قضایی مرجعی است که قرار است روند ادغام را انجام دهد. در توافقنامۀ گذار که رسمیت یافتن آن و اجرای طرح ادغام برای اول آوریل سال جاری پیش بینی شده بود فعلاً موردمناقشه است. آوریل 2019 کودتای نظامی به سرکردگی دوگروه نظامی فوق الذکر و سایر گروهای سیاسی به سقوط ” عمر البشیر ” انجامید که به مدت سی سال در قدرت بود. در همان سال بین شورای گذارِ نظامی و اتحاد” آزادی و تغییر ” توافقنامه ای برای نحوۀ تقسیم قدرت منعقد شد و شورایی یازده نفره به نام TSC تأسیس گردید. این شورا قرار بود راه را برای تشکیل دولتی غیرنظامی هموار سازد. از آن زمان این شورا به ریاست جمهوری ” عبدل فتاح ال- برهانی ” و نایب او ” محمد حمدان داگلو ” کشور را اداره می کند. کودتای دیگری در اکتبر 2021 روند ایجاد دولت غیرنظامی را دچار اخلال نمود و منجر به انعقاد توافقنامۀ جدیدی شد. دلیل مخالفت ” محمد حمدان ” با ادغام گروه شبه نظامی در ارتش این است که وی خواهان تعیین فردی غیرنظامی برای رهبری کشور است و “عبدل فتاح ” طالب به دست گرفتن قدرت توسط فردی نظامی است. در مقالۀ دیگری در ” راشا تودی ” کارشناس مسائل آفریقا ” پاتریک‌هاینیش ” گفته است که الویت غرب ( آلمان و اتحادیۀ اروپا ) در مناقشۀ سودان جلوگیری از روانه شدن سیل پناهندگان آفریقایی به اروپا و مهار نفوذ روسیه و چین در این کشور است. وی اضافه کرده که اهدافی نظیر ایجاد دموکراسی و تجارت با سودان برای آلمان و اروپا اهمیت کم تری دارند و به همین دلیل نیز با بقای یک گروه شبه نظامی در سودان موافقند. ….. ایالات متحدۀ آمریکا نیز علیرغم نمایش علاقه به برقراری دموکراسی در سودان در اصل به دنبال ممانعت از تعمیق روابط روسیه با سودان و جلوگیری از تأسیس پایگاه دریایی روسیه در ” پورت سودان ” است. …. سفیر آمریکا در سودان حتی این کشور را در صورت موافقت با تأسیس پایگاه دریایی روسیه تهدید کرده. حربۀ آمریکا اعمال تحریم‌های اقتصادی و عدم بخشودگی بدهی‌های خارجی سودان است.
منبع: ” راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/afrika/168324-konflikt-im-sudan-was-man/
https://fromrussiawithlove.rtde.world/afrika/168298-prioritaeten-westens-im-sudan-eindaemmung/

تحقیقات قضایی
مأمور ویژۀ بریتانیا برایکنترل حسن اجرای ” دستورالعمل نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس”، کمیسیون تحقیقی را علیه نخست وزیر بریتانیا ” ریشی سوناک ” به جریان انداخته است. بنا به وبسایت مجلس بریتانیا موضوع بر سر اِهمال در اعلام تضاد منافع از سوی همسر نخست وزیر ” آکشاتا مورتی ” است. مشخصاً وی دارای سهام در یک مؤسسۀ سرپرستی کودکان است که قرار است از حمایت‌های مالی دولت بهره مند شود. این اولین بار نیست که نخست وزیر بریتانیا به دلیل منافع مالی همسرش دچار دردسر می شود. سال پیش نیز استفادۀ همسر وی ( که هندی الاصل است ) از موقعیت ویژه و پرداخت مالیات بردرآمد در هند به جای پرداخت آن در بریتانیا و معالاً کاهش میزان مالیات بر درآمد مدتی سرتیتر اخبار رسانه‌ها بود.
منبع: ” عصرما “
https://www.unsere-zeit.de/ermittlung-4779259/

افشای دخالت دولت آمریکا در پلاتفرم” توئیتر” – زندان روزنامه نگار افشاگر را تهدید می‌کند
پس از خرید ” توئیتر” توسط ” ایلان ماسک ” وی به روزناتمه نگارآمریکایی ” مت تائبی ” امکان دسترسی به اسناد ” توئیتر” را داد که ثابت می کردند مالک سابق ” توئیتر” ارتباطاتی با کاخ سفید داشته و به مخالفین دولت ” بایدن” صدمه زده است. روزنامه نگار فوق الذکر در جلسۀ استماع کنگره صحبت‌هایی در رابطه با اسناد مزبور کرده بود. حال وی در توئیتی به اشتباه موردی را نوشته که در تضاد با گفته‌های او در کنگره است. هرچند وی بلافاصله این اشتباه را تصحیح کرد ولی به دروغگویی پس از ادای سوگند درکنگره متهم شده که در صورت محکومیت مجازات حبس را در پی خواهد داشت. دیگر روزنامه نگاران آمریکا به دفاع از وی برخاسته اند. یکی از روزنامه نگاران گفته است: افشاگری‌های ” تائبی ” ثابت می کند که توئیتر” سازمان تابعۀ ” دولت آمریکاست و این امر مخالف با اصل اول متمم قانون اساسی ایالات متحده در رابطه با آزادی بیان و مطبوعات است.
منبع” راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/kurzclips/video/168343-twitter-files-unangenehme-wahrheit-ueber/

چند پاسخ و برخورد لفظی روزنامه چینی “گلوبال تایمز” با مقامات برجسته آمریکا و اروپا
“گلوبال تایمز” در تاریخ 19 آوریل در سرمقاله خود می نویسد: ” اخیراً، شکایات مکرری از واشنگتن در مورد “بی توجهی” چین به ایالات متحده و “عدم علاقه” به تعامل با آنها ابراز شده است. یکی این که چین از تغییر برنامه سفر “آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه آمریکا به چین خودداری کرده است؛ و دیگری اینکه وزارت دفاع چین درخواست تماس وزارت دفاع ایالات متحده را رد کرده است”. سفر برنامه ریزی شده “بلینکن” به چین در ماه فوریه به دلیل هیاهوی ناگهانی در مورد “حادثه بالون”، توسط ایالات متحده قبل از خروج وی به طور یکجانبه به تعویق افتاد. این امر تا حدی نشان دهنده نگرش بی پروا و غیرمسئولانه ایالات متحده نسبت به سفر “بلینکن” به چین است. آن زمان حاضر به آمدن نشد، اما اکنون اصرار دارد که بیاید. چگونه و چرا همه چیز به ایالات متحده بستگی دارد و دیگران باید با آن همکاری کنند؟ چین کشور بزرگی است و چنین روشی را تحمل نخواهد کرد. مشغولیت‌های دیپلماسی چین بسیار زیاد است و نمی تواند در هر زمانی و مطابق با برنامه آمریکا تنظیم شود، مخصوصاً این که زمان، زمان پذیرایی از افراد غیرصادق و یا حتی با نیات بدخواهانه نیست.
منبع: «گلوبال تایمز»
https://www.globaltimes.cn/page/202304/1289466.shtml

وی در سرمقاله 24 آوریل خود “گلوبال تایمز” می‌نویسد: ” «بورل» در 22 آوریل ستونی منتشر کرد و در آن از اتحادیه اروپا خواست تا نقش فعالتری در مسئله تایوان داشته باشد و از نیروی دریائی اروپا خواست تا در تنگه تایوان به گشت زنی بپردازند”. مقاله “بورل” نشان می‌دهد که در واقع یک نیروی سیاسی در اروپا وجود دارد که همیشه مرزهای ایدئولوژیک را تقسیم می‌کند و ذهنیت جنگ سرد را در قبال چین دارد. صرف نظر از اینکه دست ایالات متحده در پشت بورل وجود دارد یا خیر، واضح است که این بخش از نیروی سیاسی عمیقاً تحت تأثیر ایالات متحده است. چیزی که گیج کننده است این است که فقط یک هفته قبل از بیان این سخنان “بورل” در مورد سوال تایوان، او در 13 آوریل یک بررسی احساسی از سه دیدار خود از چین در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد. وی از دستاوردهای عظیم چین پس از اصلاحات تمجید کرد و خواستار تقویت بیشتر دیپلماسی عمومی و تبادلات فرهنگی اتحادیه اروپا و چین و همکاری برای حل مسائل جهانی شد.  پیش از این، بورل همچنین ابراز داشت که اتحادیه اروپا در اتخاذ سیاست‌های محدود اقتصادی و تجاری سختگیرانه علیه چین از آمریکا پیروی نخواهد کرد. او سال گذشته گفت که اتحادیه اروپا می‌تواند در بحران‌های تنگه تایوان نقش«تعدیل‌کننده» داشته باشد.  در آن زمان برخی رسانه‌های چینی مستقیماً از او پرسیدند “بورل” فکر می‌کنی تو کی هستی؟ اینکه سیاستمداران اروپایی مملو از حس خود برتر بینی هستند و نمی‌توانند جایگاه واقعی خود را دریابند، یک مشکل رایج است. تا حدودی این نیز یکی از علل روانی درگیری روسیه و اوکراین است. حالا آیا “بورل” و امثال او فکر می‌کنند که اروپا به اندازه کافی در درگیری روسیه و اوکراین فرو نرفته است؟ آیا آنها می‌خواهند هزاران مایل آنطرف تر تا تنگه تایوان سفر کنند تا آب را گل آلود کنند؟ آنها واقعا اروپا را به چه پرتگاهی می‌برند. به بیان صریح، اظهارات “بورل” در رابطه با تایوان یک عملکرد سیاسی بسیار کلاسیک و ریاکارانه است که نشان دهنده ناآگاهی او از مسئله تایوان و «پیروی بدون فکر» از واشنگتن است.  اروپا در حال حاضر برای حمایت از خود دلیلی برای تشدید درگیری با چین ندارد.  انتخاب نادرست هر کسی، از جمله اروپا، در مورد مسئله تایوان کافی است تا همه عوامل مثبت را در سایر زمینه‌ها، نه تنها خارج از تعادل، بلکه خارج از کنترل، از بین ببرد. با توجه به این نکته، بورل باید آن را با دقت وزن کند.
منبع: «گلوبال تایمز»
https://www.globaltimes.cn/page/202304/1289670.shtml

همچنین در 24 آوریل “گلوبال تایمز” در باره سخنان” فو کونگ” نماینده چین در اتحادیه اروپا می‌نویسد: ” «فو» به دو عامل مؤثر بر روابط چین و اتحادیه اروپا اشاره کرد: بحران اوکراین و تأثیر ایالات متحده بر اروپا. من می‌خواهم تاکید کنم که چین یک سیاست پایدار بلندمدت در قبال اروپا دارد و با منطقه به عنوان شریک استراتژیک رفتار می‌کند… اروپا نباید روابط چین و اتحادیه اروپا را از منظر بحران اوکراین ببیند و برای توسعه روابط خود با آمریکا، روابط و منافع چین و اتحادیه اروپا را قربانی کند. در هفته‌های اخیر، و پس از اظهارات “امانوئل ماکرون”، رئیس‌جمهور فرانسه در پی سفر به چین، اتحادیه اروپا شاهد بحث‌های گسترده‌ای بوده است که طی آن وی از اتحادیه اروپا خواست تا وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشاندن اتحادیه به رویارویی بین چین و ایالات متحده در مورد مسئله تایوان اجتناب کند. رهبر فرانسه همچنین گفت اروپا باید در برابر فشارها برای تبدیل شدن به “دنباله رو آمریکا” مقاومت کند.
”اورسولا فون در لاین”، رئیس کمیسیون اروپا گفت که بحران اوکراین یک عامل تعیین کننده در روابط اتحادیه اروپا و چین خواهد بود و “جوزپ بورل”، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، گفت که حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین “کیفیت” روابط این کشور با چین را تعیین خواهد کرد. “فو” گفت: ” اروپا باید دید درستی از روابط چین و روسیه داشته باشد. روابط چین و روسیه بر اصول عدم تعهد، عدم تقابل و عدم هدف قرار دادن اشخاص ثالث و همچنین احترام و اعتماد متقابل پایبند است. ” فو” خاطرنشان کرد: این نه تنها توسعه و احیای هر دو کشور را ترویج می‌کند، بلکه برای حفظ انصاف و عدالت بین المللی نیز تلاش می‌کند و نمونه ای از نوع جدیدی از روابط بین کشور‌های بزرگ است. چین همواره بر توسعه همکاری دوستانه با همه کشورها بر اساس پنج اصل همزیستی مسالمت آمیز اصرار داشته است. ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که دوستی و همکاری بین کشورها حد و مرزی ندارد و نباید به طور مصنوعی محدود شود. او گفت که همکاری بین چین و روسیه “هیچ محدودیتی” ندارد و همین امر در مورد چین و اروپا نیز صدق می کند. “فو” گفت: «ما همچنین باید در برابر تلاش‌ها برای ایجاد اختلاف بین چین و اروپا از طریق استفاده از روابط چین و روسیه هوشیار باشیم.
منبع: «گلوبال تایمز»
https://www.globaltimes.cn/page/202304/1289679.shtml

تشکیلات خودگردان فلسطین از “اورسولا فون در لاین”، رئیس کمیسیون اروپا می‌خواهد که به خاطر سخنان نژاد پرستانه خود در سخنرانی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد اسرائیل ، عذرخواهی کند
بنا بر گزارش وبلاگ “کرادله” در تاریخ 27.04.2023، تشکیلات خودگردان فلسطین بیانیه ای منتشر کرد و در آن سخنرانی رئیس کمیسیون، “اورسولا فون در لاین”، که طی آن بیان کرد تشکیل کشور اسرائیل باعث شکوفایی صحرا شد را به شدت اروپا شدید کرد. ” در این بیانیه، تشکیلات خودگردان از اظهارات “فون در لاین” به عنوان یک «شعار نژادپرستانه» یاد کرد که به «پاک کردن» و پاکسازی قومی فلسطین در سال 1948 اشاره دارد. «دولت فلسطین تأیید می‌کند که چنین گفتمان تبلیغاتی مردم فلسطین را غیرانسانی و محو می‌سازد و تاریخ و تمدن آنها را جعل می‌کند. به همین ترتیب، چنین روایتی انکار مستمر و نژادپرستانه نکبه را تداوم می‌بخشد و اشغال غیرقانونی اسرائیل و رژیم آپارتاید را سفید می‌کند. این همچنین خیانت به شهروندان اروپائی است که چنین پاکسازی نژادپرستانه مردم فلسطین را تایید نمی کنند.  “اورسولا فون در لاین” یک عذرخواهی را مدیون آنها و مردم فلسطین است. این دومین بار در شش ماه گذشته است که یک مقام اتحادیه اروپا به دلیل اظهارات نژادپرستانه مورد انتقاد قرار می‌گیرد. در ماه اکتبر، “جوزپ بورل”، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی خود از اروپا به عنوان “باغ” و بقیه جهان به عنوان “جنگل” یاد کرد. « شکوفا ساختن صحرا» عبارت رایجی است که توسط حامیان اسرائیل استفاده می‌شود. فلسطینی‌ها مدت‌ها ست که با توجه به بیان فرهنگ و تاریخ خود، به‌ویژه پاکسازی قومی سرزمین‌شان، چنین اصطلاحاتی را محکوم کرده‌اند.
منبع: « وبلاگ کرداله»
https://thecradle.co/article-view/24124/palestine-hits-back-at-eu-official-for-racist-remarks

سازمان همکاری شانگهای در حال تدوین یک نقشه راه برای گذار به تسویه حساب‌ها با پول ملی است
«گریگوری لوگوینوف»، معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، گفت که در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، نقشه راهی برای انتقال به تسویه ارزهای ملی در حال تدوین است. ” لوگوینوف” در کانال “بلاروس 1” روز دوشنبه گفت. “نقشه راه برای انتقال به ارزهای ملی در حال تهیه است. کار جدی و اساسی در حال انجام است. این روند بسیار ساده نیست، زیرا، متأسفانه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی بسیار عمیق و همه جانبه است، از جمله در سیستم‌های پول ملی “. به گفته وی، برای کنار گذاشتن کامل دلار هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و راه زیادی در پیش است. قائم مقام دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: در مورد معرفی نوعی ارز واحد سازمان همکاری شانگهای هنوز این موضوع وجود ندارد و هنوز چنین هدفی تعیین نشده است، خب ما بیشتر بررسی خواهیم کرد”.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230425/shos-1867482000.html

“تایمز” : چین متعهد شد تا سال 2030 یک ایستگاه تحقیقاتی در ماه بسا‌زد
به گزارش تایمز، «وو. وایرن»، طراح ارشد برنامه ماه چینی، گفت که چین تا سال 2030 یک فرود سرنشین دار روی ماه انجام خواهد داد و یک ایستگاه تحقیقاتی در آنجا ایجاد خواهد کرد. در شرایطی که پکن در حال رقابت با ایالات متحده آمریکا برای ایجاد یک پایگاه در ماه است،« وو. ویرن» به رسانه‌های دولتی گفت که یک ایستگاه تحقیقاتی چینی در هفت سال آینده روی ماه ایجاد خواهد شد. او گفت: “تا سال 2030، ردپای چینی‌ها روی ماه باقی خواهد ماند.” “در این شکی نیست.” به گزارش تایمز، سخنان او در همان زمان بیان شد که پکن در تلاش است تا با رقیب غربی خود، ایالات متحده آمریکا ، که قبلاً نام چهار فضانورد را برای اولین ماموریت ماه خود در 50 سال گذشته نامیده است، برسد. طرح ریزی می‌شود که ماموریت “آرتمیس 2” آمریکا قرار است در سال 2024 فضانوردان را به مدار ماه ببرد و سپس “آرتمیس سوم” احتمالاً در سال 2025 یا 2026 برای اولین بار از سال 1972 یک انسان را به سطح ماه بازگرداند. علاوه بر این، در این مقاله آمده است که آمریکا امیدوار است تا پایان این دهه پایگاهی بر روی یک ماهواره طبیعی زمین بسازد.
منبع: «  RT Ино ТВ»
 https://russian.rt.com/inotv/2023-04-25/Times-Kitaj-poobeshhal-k-2030

هند: سرمایه گذاری در کودهای بلاروسی
به گزارش” اینترفکس”، شرکت‌های هندی قصد دارند تا 600 میلیون دلار در شرکت تولید کننده کود معدنی بلاروسی «گرودنو ازوت» سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری‌ها به توسعه تولید سوق داده خواهند شد و در نتیجه عرضه به هند رشد خواهد کرد. بانک توسعه اوراسیا معتقد است که این گام به توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب کمک خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030 این کشور هشت تا نه برابر بیشتر از اکنون کود به هند منتقل کند.
منبع: « اکسپرت آنلاین»
https://expert.ru/expert/2023/17/indiya-vlozheniya-v-belorusskiye-udobreniya

ناتو گم شو! – 36 شهر بلغارستان برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند
اعتراضات علیه مشارکت بلغارستان در درگیری‌های نظامی در 23 آوریل در 36 شهر این کشور برگزار شد. به گزارش” RT”، این بزرگترین تظاهرات در صوفیه بوده است. حدود 12000 نفر در تظاهراتی با شعار “بلغارستان – منطقه صلح” در صوفیه شرکت کردند. آنها شعار می دادند: ما صلح می خواهیم. و “ناتو گم شو”! شرکت کنندگان در این اقدامات اصرار داشتند که بلغارستان نباید در درگیری‌های نظامی شرکت کند و از مقامات این کشور خواستند که از ارسال سلاح به اوکراین خودداری کنند. آنها همچنین بر حاکمیت بلغارستان و بسته شدن پایگاه‌های نظامی ناتو تاکید کردند.
منبع: « اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/04/23/nato-von-36-gorodov-bolgarii-vyshli-na-akcii-protesta

سوئد پنج دیپلمات روسی را اخراج می‌کند
«توبیاس بیلستروم»، وزیر امور خارجه پادشاهی، به” اس وی تی”( تلویزیون سوئد) گفت، سوئد پنج دیپلمات روسی را اخراج می کند. این وزیر گفت “سوئد امروز سفیر روسیه «ویکتور تاتارینتسف» را احضار کرد و به او اطلاع داد که پنج کارمند سفارت به دلیل مغایرت فعالیت‌های آنها با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک دعوت به ترک کشور شده‌اند. <…> فعالیت آنها در خاک ما با وضعیت دیپلماتیک آنها ناسازگار است». در گزارش ” اس وی تی”( تلویزیون سوئدگفته می‌شود که «تاتارینتسف» از اظهار نظر در مورد تلویزیون سوئد خودداری کرده است. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو به اخراج دیپلمات‌ها از پادشاهی پاسخ خواهد داد. در اواسط آوریل، کشور همسایه نروژ نیز 15 کارمند سفارت روسیه را عنصر نامطلوب اعلام کرد. «آنیکن هویتفلد»، وزیر امور خارجه گفت که این تصمیم برای کاهش “فعالیت‌های اطلاعاتی نامطلوب” اتخاذ شده است. وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که برای اعضای سرویس‌های اطلاعاتی روسیه ویزا صادر نمی‌کند.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230425/shvetsiya-1867617319.html

در سودان، ستیزه جویان آزمایشگاهی را با نمونه‌هایی از بیماریها به تصرف خود درآوردند
«نیما سعید عابد» نماینده سازمان جهانی بهداشت در این کشور گفت: در سودان یک آزمایشگاه بیولوژیکی با نمونه‌هایی از بیماری‌های خطرناک کشف و ضبط شد. وی تاکید کرد: توقیف آزمایشگاه مرکزی سیستم بهداشت عمومی خطر بیولوژیکی زیادی دارد. مدیر آزمایشگاه به سازمان گفت یکی از طرفین درگیری آن را به پایگاه نظامی تبدیل کرده است. «نیما سعید عابد» گفت: این بسیار خطرناک است زیرا ما نمونه فلج اطفال در آزمایشگاه و نمونه سرخک و نمونه وبا را در آزمایشگاه داریم. نبرد در سودان از 15 آوریل بین نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان داقلو و ارتش معمولی در جریان است. به گفته وزیر بهداشت این کشور، تعداد کشته شدگان این درگیری‌ها به 600 نفر رسیده است. سازمان جهانی بهداشت گزارش داد که در جریان درگیری‌های مسلحانه 459 نفر کشته و 4072 نفر دیگر زخمی شدند. به گفته اتحادیه پزشکان سودان، از زمان آغاز درگیری‌ها، 256 نفر جان خود را از دست داده اند.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230425/laboratoriya-1867595128.html

آرژانتین برای واردات از چین به “یوان” روی می‌آورد
«سرجیو ماسا»، وزیر اقتصاد آرژانتین گفت، در بحبوحه مشکلات مربوط به حفظ ذخایر، بانک مرکزی به پرداخت هزینه واردات از چین به یوآن روی آورده است. وی در توییتی نوشت: «ما در حال فعال کردن مبادله با چین هستیم… که به ما امکان می‌دهد برای واردات از این کشور به یوان پرداخت کنیم، بدین ترتیب یک میلیارد و 40 میلیون دلار در آوریل و ۷۹۰ میلیون دلار از ماه مه جایگزین می‌شود». وزیر اقتصاد افزود: بدترین خشکسالی در تاریخ ما صادرات ما را به میزان 15 میلیارد دلار کاهش داد و ما را برای حفظ ذخایر برای اطمینان از واردات کالاها و منابعی که برای کشور کلیدی هستند، به چالش کشید. به گفته وی، چنین اقداماتی امنیت بیشتری را به ذخایر می‌بخشد. توافق مبادلات ارزی بین آرژانتین و چین بیش از یک سال است که اجرا می‌شود و بارها توسط طرفین مورد بازنگری قرار گرفته است. در نوامبر سال 2022، آرژانتین موافقت کرد که قرارداد مبادله را برای حمایت از ذخایر بانک مرکزی گسترش دهد. سپس «آلبرتو فرناندز»، رئیس‌جمهور آرژانتین اعلام کرد که این کشور حق «در اختیار داشتن آزادانه» 35 میلیارد یوان یا 5 میلیارد دلار را دریافت کرده است.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230427/yuan-1868006514.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *