گزیده اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

اتحادیۀ اروپا برای دفاع از ارزش‌های خود تسلیحات بیشتری تولید می‌کند
اتحادیۀ اروپا قانون جدیدی را برای تسریع تولید مهمات برای اوکراین تصویب کرد. طبق این قانون افزایش تولید تسلیحات با ۵۰۰ میلیون یورو از بودجۀ اتحادیۀ اروپا و منابع مالی کشورهای عضو این اتحادیه تأمین خواهد شد. رئیس کمیسون اتحادیۀ اروپا “اورسولا فن در لاین” گفته است که “این قانون در جهت دفاع از ارزش‌های ما و حفظ صلح در قارۀ ماست.” نهم ماه مه پارلمان اتحادیۀ اروپا با اکثریت آرا قانون تسریع روند قانونگذاری برای افزایش تولید سلاح در اروپا را تصویب کرد. در این راستا اتحادیۀ اروپا برای تولید تجهیزات نظامی ‌برای اوکراین ۵۰۰ میلیون یورو صرف خواهد کرد. رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا در بیانیۀ مطبوعاتی کمیسون گفته: “اوکراینی‌ها مقاومت قهرمانانه‌ای در مقابل مهاجمین بی‌رحم روس از خود نشان می‌دهند. ما به قول خود در حمایت از اوکراین و مردم آن تا هر وقتی که لازم باشد وفاداریم. ولی سربازان شجاع اوکراین به تجهیزات نظامی‌ کافی نیاز دارند تا از کشور خود دفاع کنند.” این قانون به کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا برای افزایش تولید تسلیحات و به تسریع ارسال آن‌ها به اوکراین کمک خواهد کرد و همچنین کمبود تسلیحات اعضای اتحادیه را تأمین خواهد نمود. رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته است با بودجۀ خود نیز به افزایش تولید کمک کنند. این قانون تا آخر سال جاری لازم‌الاجرا خواهد شد.
منبع: “راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/europa/169691-fuer-verteidigung-unserer-werte-eu/

رئیس‌جمهور برزیل در لندن: حبس “جولیان آسانژ” مایۀ شرمساری است
رئیس‌جمهور برزیل “لولا دا سیلوا” که برای شرکت در مراسم تاج‌گذاری شاه بریتانیا در لندن است حبس روزنامه‌نگار و مؤسس ویکی لیکس “جولیان آسانژ” در بریتانیا را ننگ دانست. وی گفته است: “مایۀ ننگ است که روزنامه‌نگاری که جنایات یک کشور را افشا کرده در زندان باشد، به مرگ در زندان محکوم شده باشد و ما کاری برای آزادی او انجام ندهیم.” او همۀ رسانه‌های جهان را فراخواند از آزادی “جولیان آسانژ” دفاع کنند. روز شنبه ( ششم ماه مه ) جولیان آسانژ نامۀ سرگشاده به “چارلز” شاه بریتانیا را منتشر کرد که در آن از وی خواسته بود از زندان “بلمارش” (برای آشنایی با شرایط وخیم و غیرانسانی زندان) که او از سال ۲۰۱۹ در آن به‌سر می‌برد و در انتظار دادرسی استرداد به ایالات متحده است دیدار کند.
منبع: “آمریکا ۲۱”
https://www.amerika21.de/2023/05/263859/brasilien-lula-haft-von-assange-schande

نمایندگان مجلس استرالیا خواهان توقف تعقیب “جولیان آسانژ” شدند
گروهی از نمایندگان مجلس استرالیا از احزاب مختلف روز سه‌شنبه با سفیر ایالات متحده در استرالیا دیدار کردند و خواستار متوقف شدن پیگرد قضایی “جولیان آسانژ” مؤسس ویکی لیکس شدند. در این دیدار نمایندگان مزبور به سفیر آمریکا گفتند که طیف وسیعی از نمایندگان مجلس از جولیان آسانژ حمایت می‌کنند. هفتۀ پیش نیز نخست‌وزیر استرالیا گفته بود که از تداوم تلاش‌های دولت “بایدن” در جهت استرداد آسانژ سرخورده شده است. سفیر آمریکا در استرالیا “کارولین کندی” تنها فرزند باقیماندۀ رئیس‌جمهور فقید آمریکا “جان اف کندی” است. پسر عموی وی “رابرت اف کندی” اخیراً برای انتخابات آتی آمریکا نامزد شده و اعلام کرده است که در صورت پیروزی “آسانژ” را عفو خواهد کرد. وی علاوه بر این گفته است: “ایالات متحده به‌جای حمایت از آزادی بیان، روزنامه‌نگاران و افشاگران را پیگیرانه تحت تعقیب قرار می‌دهد. من افشاکنندۀ شجاعی مانند “آسانژ” را عفو خواهم کرد و دربارۀ فساد و جنایاتی که او افشا کرده تحقیقات به عمل خواهم آورد.
منبع: “آنتی کریگ”
https://antikrieg.com/aktuell/2023_05_10_australische.htm

چین به تصمیم اتحادیۀ اروپا دایر بر تحریم شرکت‌های چینی واکنش نشان داد
” فاینشنال تایمز” با اشاره به پیش‌نویس طرح اتحادیۀ اروپا گزارش داد که اتحادیۀ اروپا تصمیم دارد بستۀ تحریمی ‌جدیدی علیه هفت شرکت چینی که متهم به دادن تجهیزات نظامی‌ به روسیه شده‌اند اِعمال کند. به گزارش رسانه‌ها یازدهمین بستۀ تحریم‌ها قرار است در دیدار سفرای اتحادیۀ اروپا در دهم ماه مه مورد بررسی قرار گیرد. سخنگوی وزارت خارجۀ چین در واکنش به این خبر گفته است که در صورت اِعمال تحریم‌های مزبور اعتماد بین چین و اتحادیۀ اروپا تخریب خواهد شد و دودستگی و تقابل در جهان افزایش خواهد یافت. وی از اتحادیۀ اروپا خواست مسیر غلطی در پیش نگیرد و اطمینان داد که در صورت تصویب تحریم‌ها چین از حقوق و منافع قانونی خود دفاع خواهد کرد.
منبع: “راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/international/169517-china-droht-mit-konsequenzen-falls-eu-sanktionen-verhaengt/

بازگشت اسد: شکست مفتضحانۀ سیاست سلطه‌طلبانۀ ایالات متحدۀ آمریکا
نقطۀ عطف تاریخی که این روزها خیلی دربارۀ آن صحبت می‌شود با جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ آغاز نشد بلکه با شکست سیاست تغییر رژیم در سوریه. ایالات متحده به اشتباه بر این تصور بود که رژیم سوریه را ساقط خواهد کرد و راه را برای ایجاد کریدوری برای حمله به ایران و رسیدن به جنوب روسیه خواهد گشود. ولی آنچه که برای ایالات متحده قابل پیش‌بینی نبود ورود روسیه به جنگ برای حمایت از دولت سوریه بود. روسیه از دهه‌ها پیش پیمان نظامی‌ با سوریه منعقد کرده بود و دارای پایگاه نظامی‌ در سوریه بود و نهایتاً به درخواست دولت سوریه وارد جنگ شد. کشورهای عربی بازگشت سوریه به اتحادیۀ عرب را تصویب کردند و به این ترتیب انزوای سوریه به دلیل اخراج این کشور از اتحادیۀ عرب در سال ۲۰۱۱ خاتمه یافت. مصوبۀ اخیر اتحادیۀ عرب آخرین گام در مسیری بود که از سال‌ها پیش آغاز شده بود. سال ۲۰۱۸ امارات متحدۀ عربی سفیر خود را به دمشق فرستاد، ماه مارس ۲۰۲۲ در دُبی ابوظبی فرش قرمز برای بشار اسد پهن شد و همزمان وزیر خارجۀ سوریه در عربستان سعودی مورد استقبال قرار گرفت. ایالات متحده و متحدینش در ناتو حال مجبور به قورت دادن این داروی تلخ‌اند، داروی تلخی به‌نام “بازگشت اسد” که عوارض جانبی آن شکست استراتژی ایالات متحده در خاورمیانه است. حدوداً ده سال پیش زلزلۀ آهسته‌ای به‌وقوع پیوست که نظم جهانی پس از فروپاشی شوروی را به هم زد. آنچه که اکنون در حال وقوع است شوکی برای ایالات متحده است: عرب‌ها هر کاری دلشان می‌خواهد می‌کنند.
منبع: “Infosperber:ch”
https://www.infosperber.ch/politik/welt/assad-ist-wieder-da-fiasko-der-us-hegemonialpolitik/

تخریب مدرسه در فلسطین
روز یکشنبه هفتم ماه مه مأمورین اسرائیلی مدرسه‌ای را که با کمک مالی اتحادیۀ اروپا در روستایی نزدیک بیت‌الحم ساخته شده بود تخریب کردند. به گفتۀ آژانس خبری فلسطین “وفا” صبح زود نیروهای نظامی ‌اسرائیل با بولدوزر وارد روستا شدند و بین مأموران و اهالی روستا کار به درگیری کشید. مسئولین ذیصلاح اسرائیل گفته‌اند که دلیل تخریب مدرسه فقدان اجازۀ ساخت و خطر فروریختن ساختمان بود. ولی دادگاهی در اسرائیل در ماه مارس با درخواست یک سازمان افراطی راست با تخریب مدرسه موافقت کرده بود. نمایندۀ اتحادیۀ اروپا در فلسطین از تخریب مدرسه ابراز خشم کرده و گفته است که این عمل اسرائیل از نظر موازین بین‌المللی خلاف قانون است و اسرائیل باید به حق تحصیل کودکان احترام قائل شود. اسرائیل همیشه به بهانۀ نداشتن اجازۀ ساخت، ساختمان‌هایی را در کرانۀ باختری رود اردن و غالباً خانه‌های مسکونی خانواده‌هایی را که مظنون به تروریسم هستند تخریب می‌کند.
منبع: “عصرما “
https://www.unsere-zeit.de/schule-zerstoert-4780100/#more-4780100

در “پراگ” هزاران تظاهرکننده خواستار خروج از ناتو و اتحادیۀ اروپا شدند
روز شنبه ششم ماه مه هزاران نفر علیه تورم بالا و افزایش قیمت موادغذایی تظاهرات کردند و خواهان استعفای دولت و همچنین خروج جمهوری چک از ناتو و اتحادیۀ اروپا شدند. تظاهرکنندگان به‌سوی مرکز شهر به طرف سفارت آمریکا و صربستان راه‌پیمایی کردند. برگزارکنندۀ تظاهرات فعال سیاسی چک “لادیسلاو ورابل” بود.
منبع: “راشا تودی”
https://fromrussiawithlove.rtde.world/kurzclips/video/169537-tausende-demonstranten-in-prag-fordern/

تظاهرات علیه جنگ اوکراین و علیه فاشیسم در لهستان
روز اول ماه مه تظاهراتی علیه شرکت لهستان در جنگ اوکراین با شعار “این جنگ ما نیست” برگزارشد. این تظاهرات توسط جنبشی که در فوریۀ ۲۰۲۳ توسط فعال سیاسی “پیتون” و یک مورخ لهستانی به‌نام “سوکولسکی” به‌راه افتاده سازماندهی شده بود. جنبش مزبور با ایدۀ “آمریکایی شدن لهستان را متوقف کنید” برای ایجاد صلح در اوکراین و روشنگری بین مردم شکل گرفته است. در ابتدای این تظاهرات “سوکولسکی” سخنرانی کرد و گفت: “ما جنایت نازی‌های اوکراین علیه مردم لهستان را هنوز به‌خاطر داریم! ما با ظهور علائم و نشانه‌های “باندرا” (ناسیونالیست اوکراین و مسبب قتل هزاران یهودی و لهستانی و روس، توضیح مترجم) در میادین شهر موافق نیستیم! ما موافق تبلیغ و ترویج فرقۀ جنایتکار “باندرا” ، “شوخویچ”، “ارتش مقاومت اوکراین” و سازمان جنایتکار “ناسیونالیست‌های اوکراین” نیستیم. امروز ما به صدای بلند می‌گوییم: به هر نوع امپریالیسم خاتمه دهید! ما موافق نیستیم که لهستان را وارد جنگی کنند که جنگ دیگری است و نه جنگ ما! ما می‌گوییم “جنگ‌های آمریکا را متوقف کنید و زتدان‌های مخفی سازمان سیا در اروپا را برچینید.”
منبع: “راشا تودی “
https://fromrussiawithlove.rtde.world/meinung/169132-anti-kriegsdemo-in-warschau-auch/

چین از اخراج کنسول کانادا خبر داد
وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد که سرکنسول کانادا در شانگهای را در واکنش به اخراج یک دیپلمات چینی توسط مقامات کانادایی عنصر نامطلوب اعلام می‌کند. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای در وب سایت خود اعلام کرد: در واکنش به رفتار غیرمنطقی کانادا، چین تصمیم گرفت اقدامات متقابلی اتخاذ کند و «جنیفر لین لالوند»، کنسول سرکنسولگری کانادا در شانگهای را در فهرست افراد نامطلوب قرار دهد. به وی دستور داده شده تا ۱۳ مه ‌چین را ترک کند. وزارت امور خارجه تاکید می‌کند که “چین حق اقدامات تلافی‌جویانه بیشتر را برای خود محفوظ می‌دارد.”آنطور که گزارش شده است، روز قبلش وزیر امور خارجه کانادا «ملانی جولی»، «ژائو وی» دیپلمات سرکنسولگری چین در تورنتو را شخص عنصر نامطلوب اعلام کرده بود. رسانه‌های کانادایی گزارش دادند که این دیپلمات “در ارتباط با اتهامات مربوط به جمع‌آوری اطلاعات مخفی درباره خانواده یک نماینده کانادایی از حزب محافظه‌کار” اخراج شده است.
منبع: «اینترفاکس»
https://www.interfax.ru/world/900658

روز پیروزی: “هنگ جاویدان” در ۴۰ کشور جهان برگزار شد
“هنگ جاویدان” در ۴۰ کشور جهان برگزار شد و ده‌ها هزار نفر در آن شرکت کردند. این خبر را «ماریا زاخارووا»، نماینده رسمی ‌وزارت خارجه روسیه در ۹ ماه مه اعلام کرد. اکنون به همه ما مزخرفاتی را می‌گویند که ما تنها هستیم، هیچ کس از ما حمایت نمی‌کند. تا امروز، تا ۹ ماه مه، عملیات “هنگ جاویدان” در ۴۰ کشور برگزار شده است، تمام اقدامات مربوط به یادبودها، سوبوتنیکها و جلسات رسمی ‌ما برگزار شده است. وی در کانال یک گفت ۴۰ کشور در پنج قاره، هرچند امروز قسمت اصلی شروع می‌شود. نماینده وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: جشن ما فقط مال ما نیست، جشن ما مشترک است و مهم نیست که آنها اکنون چگونه ما را تحت فشار قرار می‌دهند، مهم نیست که اکنون چگونه به ما حمله می‌کنند ، هر چقدر هم اکنون به ما حمله کنند، به نظر من این نتیجه معکوس دارد. آنطور که «ارورآسیا دیلی» گزارش داده است، پلیس برلین موانعی را برای شرکت‌کنندگان در اقدام “هنگ جاویدان” که در پایتخت آلمان اتفاق روی می‌دهد، ایجاد می‌کند. در شبکه‌های اجتماعی در این باره نیز می‌نویسند. راهپیمایی را تقریباً در محل یادبود سربازان کشته شده در “تیرگارتن” متوقف کرده‌اند. خاطرنشان می‌شود که مأموران اجرای قانون روبان‌های “سنت جورج” که یک نماد نظامی‌ روسیه است را از معترضان پیدا کردند و کاروان را برای راستی‌آزمایی متوقف کردند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/05/09/den-pobedy-bessmertnyy-polk-proshel-v-40-stranah-mira

“کا گ ب” بلاروس در آستانه روز پیروزی از یک سری حملات تروریستی جلوگیری کرد
کمیته امنیت دولتی بلاروس تلاش برای انجام اقدامات تروریستی را در آستانه ۹ مه را متوقف کرده است. “ایوان ترتل”، رئیس کمیته امنیت دولتی این کشور امروز این خبر را اعلام کرد. “ترتل” وارد جزئیات نشد، او قول داد که فردا آنها را منتشر کند. “بلتا” (خبرگزاری ملی دولتی جمهوری بلاروس) به نقل از رئیس کمیته امنیت دولتی می‌نویسد: «این رویدادها بر اساس برآوردهای ما، با ۹ ماه مه مرتبط بود. تلاش برای برهم زدن و تحریک اوضاع است. رئیس دولت از این جریان مطلع است. ما تعداد مشخصی از افرادی را که برای انجام اقدامات تروریستی آماده می‌شدند، بازداشت کردیم. و ما می‌دانیم که سرویس‌های مخفی پشت آن هستند. من نمی‌خواهم امروز به طور کامل مسأله را فاش کنم. فردا ما سعی می‌کنیم همه چیز را بگوییم». «ترتل» از ساکنان این جمهوری خواست تا هوشیار باشند. وی گفت: «فردا، موضوع اعلام شده نشان داده خواهد شد که چه زمانی جوانان ما، دانشجویان ما را تلاش می‌کنند به ارتکاب اقدامات تروریستی جذب کنند. گاهی اوقات مردم متوجه نمی‌شوند که کجا بر اساس قانون عمل کنند. در واقع، آنها تقریباً وارد جهنم شده‌اند». رئیس KGB بلاروس خاطرنشان کرد که وضعیت در جهان اکنون “بسیار بسیار ناآرام” است. مقامات جمهوری انتظار تشدید اوضاع در سراسر کشور را دارند. از این رو، به‌ویژه، کار در مرز دولتی تقویت شده است. این یک اقدام پیش‌گیرانه است.
منبع: « اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/05/09/kgb-belorussii-predotvratil-seriyu-teraktov-v-kanun-dnya-pobedy

ممنوعیت واردات نفت از روسیه حدود ۳۰ میلیون دلار در روز برای “اورلن” لهستانی هزینه دارد
پالایشگاه بزرگ نفت لهستانی “اورلن” به دلیل ممنوعیت واردات نفت روسیه، روزانه ۳۰ میلیون دلار ضرر می‌کند. این خبر را رئیس شرکت «دانیل اوبایتک فایننشال تایمز» بیان کرد. به گزارش “تاس”، وی توضیح داد که ضرر روزانه ۲۷ میلیون دلاری به این دلیل رخ می‌دهد که عرضه جایگزین به روسیه ۳۰ دلار در هر بشکه گران‌تر است. مسئله امتناع از حمایت روسیه است. او گفت که این یک ارزش بازاری است که برای همه شرکت‌هایی که نفت از روسیه وارد نمی‌کنند اعمال می‌شود. در همان زمان، این شرکت همچنان از نفت روسیه که از طریق خط لوله “دروژبا” در پالایشگاه خود در شهر “لیتوینوف” چک تأمین می‌شود، استفاده می‌کند. به گفته «دانیل اوبایتک»، جایگزینی کامل نفت روسیه مستلزم بهبود لجستیک برای عرضه طلای سیاه است و این شرکت در حال کار روی این موضوع با دولت چک است. در ماه آوریل، “اورلن” از لغو آخرین قرارداد برای تامین نفت از فدراسیون روسیه که با “تاتنفت” منعقد کرده بود، خبر داد.
منبع: « راسیسکایا گازیتا»
https://rg.ru/2023/05/07/zapret-na-import-nefti-iz-rossii-stoit-polskoj-orlen-30-mln-dollarov-v-den.html

غیرواقعی، اما حقیقت است: یک سوم آلمانی‌ها خانواده‌های خود را قربانی رژیم نازی می‌دانند
در سال ۲۰۲۱، آرشیو فدرال آلمان حدود ۵۶۰۰۰ درخواست مربوط به رایش سوم را ثبت کرده بود. این مطلب را روزنامه آلمانی “دی ولت” گزارش داده است. غالباً، کسانی که تصمیم می‌گیرند به آرشیو مراجعه کنند، باید با حقیقت تلخی روبرو شوند: پدربزرگ‌های افتخارآمیز آنها سربازان هواپیماهای جنگنده نازی بودند و دستانشان تا آرنج در خون قربانیان بی‌گناه است. «لورنس فولکر» آلمانی از پدربزرگش به‌عنوان “مردی دوست داشتنی و خوش اخلاق” یاد می‌کند. هنگامی‌که او به آرشیو فدرال آلمان مراجعه کرد تا از گذشته یکی از عزیزانش مطلع شود، حقیقتی وحشتناک فاش شد. معلوم شد که پدربزرگ عزیز داوطلبانه به سازمان نازی رزمی‌ هواپیماهای جنگنده پیوسته و وکیل بوده، یهودیان را طبق “قوانین نژادی” مورد آزار و اذیت قرار داده است. ظاهراً به همین دلیل اکثر آلمانی‌ها، طبق داده‌های تحقیقاتی، ترجیح می‌دهند موضع «من نمی‌خواهم چیزی بدانم» را اتخاذ کنند. کانال تلگرام «بابا صدراعظم» می‌نویسد که تنها ۳۲/۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در خانواده آنها همدستان رژیم نازی وجود دارد. ۳۵ درصد خانواده خود را به قربانیان نسبت می‌دهند، اگرچه به گفته کارشناسان، این داده‌ها به سختی می‌تواند واقعیت را منعکس کند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/05/09/nerealno-no-fakt-tret-nemcev-schitayut-svoi-semi-zhertvami-nacistskogo-rezhima

ارمنستان و آذربایجان تبادل حملات در مرز را از سر گرفتند
حوالی ساعت ۱۷:۱۰ روز ۱۱ ماه مه، یگان‌های نیروهای مسلح آذربایجان با استفاده از خمپاره آتش بس را در جهت “سُوتک” در استان “گغارکونیک” ارمنستان نقض کردند. این خبر را سرویس مطبوعاتی دپارتمان نظامی‌ ارمنستان گزارش داد. طرف ارمنی در اثر آتش دشمن هیچ تلفاتی نداشته است. وزارت دفاع جمهوری اعلام کرد که از ساعت ۱۷:۴۰ وضعیت در خط مقدم نسبتاً پایدار است. طرف آذربایجانی نیز به‌نوبه خود گزارش می‌دهد که از ساعت ۱۷ یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان از مواضع تیراندازی مستقر در مسیر “سُوتک” با توپ‌های “هویتزر ۱۲۰ میلی‌متری ۲ ای ۱۸” به‌سمت مواضع نیروهای مسلح آذربایجان شلیک می‌کنند. اشاره می‌شود که یگان‌های ارتش آذربایجان در حال انجام واکنش‌های مناسب هستند. آنطور که «اوروآسیا دیلی» گزارش داد، بامداد این پنجشنبه، تشدید تنش مسلحانه دیگری در یکی از بخش‌های مرز ارمنستان و آذربایجان در نزدیکی روستای “سوتک” در منطقه “گغارکونیک” ارمنستان رخ داد. برای چندین ساعت، طرفین گلوله باران شدیدی از‌جمله با استفاده از سیستم‌های توپخانه و خمپاره انجام دادند. باکو از یک کشته و یک زخمی ‌نظامی ‌آذربایجانی در نتیجه تشدید تنش‌ها و ایروان از زخمی‌شدن چهار سرباز ارمنی خبر دادند.
منبع: «اوروآسیا دیلی»
https://eadaily.com/ru/news/2023/05/11/armeniya-i-azerbaydzhan-vozobnovili-obmen-udarami-na-granice

رسانه‌ها: در آسمان ژاپن اشیایی در حال سوختن با منشاء نامشخص مشاهده شدند
به گزارش “TBS” ( شبکه تلویزیونی آمریکایی) شامگاه چهارشنبه در آسمان استان “اوکیناوا” ژاپن، اشیایی در حال سوختن با منشاء نامشخص مشاهده شد. این اشیاء حدود ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی ظاهر شدند. فیلم ویدئویی حداقل دو جسم در حال سوختن را نشان می‌دهد که به آرامی‌ در آسمان حرکت می‌کنند. به‌نوبه خود، پورتال “Weathernews ” اشاره می‌کند که مسیر حرکت اجسام دنباله‌دار متفاوت بوده است و دم آتشین آن طولانی‌تر از شهاب است.
منبع: «ریا نووستی»
https://ria.ru/20230511/obekty-1870929377.html

رئیس وزارت دادگستری روسیه پیشنهاد حل مسأله ممنوعیت ایدئولوژی دولتی را داد
«کنستانتین چویچنکو»، رئیس وزارت دادگستری، گفت: حل مسأله ممنوعیت ایدئولوژی دولتی، که در قانون اساسی روسیه مقرر شده است، ضروری است. به گزارش “تاس”، وزیر گفت که رهبری روسیه باید این موضوع را با ماده قانون اساسی حل و فصل کند، که می‌گوید در روسیه نه یک ایدئولوژی دولتی وجود دارد و نه یک ایدئولوژی اجباری. رئیس این سازمان تصریح کرد که این ماده جایگزین ماده قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی در مورد نیروی رهبری و هدایت‌کننده حزب کمونیست اتحاد شوروی شده است. به گفته وی، این امر ظهور ممنوعیت ایدئولوژی در قانون اساسی فعلی را توضیح می‌دهد. هیچ کشوری در جهان چنین مقرراتی را در قانون اساسی خود ندارد و تنها در روسیه «به توصیه شرکای به اصطلاح ما» آن وجود دارد. طبق ماده ۱۳، تنوع ایدئولوژیک در روسیه به رسمیت شناخته شده است و هیچ ایدئولوژی‌ای نمی‌تواند به‌عنوان یک ایدئولوژی دولتی یا اجباری ایجاد شود و همه انجمن‌های عمومی ‌در برابر قانون برابر هستند.
منبع: « روزنامه تجاری “وزگلیاد”»
https://vz.ru/news/2023/5/11/1211483.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *