گزیدهٔ اخبار بین‌المللی

Print Friendly, PDF & Email

هند، پاکستان، افغانستان و ازبکستان از طریق راه آهن ترانزیتی به هم متصل خواهند شد

برای اولین بار چهار کشور همسایه از جمله افغانستان از طریق راه آهن ترانزیتی به هم متصل می‌شوند. این خبر را «حمیدالله آخوندزاده»، رئیس وزارت حمل و نقل و هواپیمایی کشوری افغانستان به تاریخ ۱۹ اکتبر در نشستی که به مناسبت روز ملی ترانزیت برگزار شد، بیان کرد. دلیل این بیانیه امضای قرارداد با قزاقستان برای اتصال راه آهن از اقینه در ولایت فاریاب به تورغندی در هرات بود. به گفته« آخوندزاده»، کابل در نظر دارد شبکه ریلی ایجاد کند که افغانستان را به چهارراه ترانزیتی تبدیل کند. او گفت: برای اولین بار هند، پاکستان، افغانستان و ازبکستان از طریق ترانزیتی به هم متصل شدند. تلاش‌های زیادی برای اطمینان از سرمایه‌گذاری در این بخش از طریق سیستم حمل و نقل و ترانزیت منظم انجام شده است تا در زمان کمتری میهن ما را به «چهارراه منطقه» تبدیل کند. به گفته «رستم حفیظیار»، رئیس بخش برنامه‌ریزی وزارت، چنین سیستمی برای افغانستان بسیار مهم است، زیرا کشور در محاصرهٔ خشکی است و فعلا تنها ترانسپورت هوایی کار می‌کند. در عین حال، مدیر کل راه آهن «بهالرحمن شرافت» می‌گوید که قراردادی با مهندسان حرفه‌ای قزاقستان برای اتصال راه آهن از اقینه به تورغندی منعقد شده است. «طی هفتهٔ آینده، قرارداد دیگری با قزاقستان امضا خواهیم کرد تا مهندسان مجرب قزاقستان، یک اتصال ریلی در اقینه ایجاد کنند و مسیری را از تورغندی به اقینه راه‌اندازی کنند». بر اساس آمار و داده‌های اداره ملی احصائیه، در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۳۰۹ هزار تن محموله به‌صورت ترانزیت از طریق افغانستان جابه‌جا شده است.
منبع: «اوروآسیا دیلی»

چین ۱۱ میلیارد دلار به صندوق جادهٔ ابریشم اضافه می‌کند

«شی جین‌پینگ»، رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در سخنرانی در سومین همایش «راه کمربند و جاده» در پکن گفت که چین ۸۰ میلیارد یوان (۱۰/۹ میلیارد دلار) به صندوق راه ابریشم برای حمایت از ساخت مشترک پروژه‌های ابتکار کمربند و جاده اضافه خواهد کرد. رهبر چین گفت: «بانک توسعهٔ چین و بانک صادرات و واردات چین هرکدام یک پنجره مالی به مبلغ ۳۵۰ میلیارد یوان (۸/۴۷ میلیارد دلار) باز می‌کنند و ۸۰ میلیارد به صندوق جاده ابریشم میلیارد یوان (۱۰/۹ میلیارد دلار) به بودجهٔ جدید برای حمایت از ساخت و ساز مشترک پروژه‌های ابتکاری یک کمربند و یک جاده اضافه می‌شود.» وی همچنین افزود: در چارچوب همایش بلندپایهٔ «یک کمربند، یک جاده» مجمع تجاری برگزار شد که در نتیجهٔ آن توافقنامه‌های همکاری به ارزش ۲/۹۷ میلیارد دلار منعقد شد.
منبع: «ریانووستی»

گروه‌های شیعه عراقی می‌گویند که به پایگاه آمریکایی در «التنف» حمله کردند
شبکهٔ تلویزیونی «المیادین» گزارش داد که مقاومت اسلامی عراق شامل گروه‌های مسلح شیعه اعلام کرد که با پهپاد پایگاه آمریکایی در «التنف» در سوریه را هدف قرار داده است. این شبکهٔ تلویزیونی پیشتر از گلوله‌باران پایگاه آمریکایی در «التنف» واقع در نزدیکی میدان «کونوکو» در استان «دیرالزور» سوریه خبر داده بود. این شبکهٔ تلویزیونی بیانیه‌ای از این گروه مسلح را گزارش داد که در آن آمده است: «مقاومت اسلامی در عراق مسؤولیت حمله به نیروهای آمریکایی در میدان گازی «کونوکو» را بر عهده گرفت…. رزمندگان ما با سه پهپاد به پایگاه التنف حمله کردند که مستقیم و دقیق به اهداف خود رسیدند.»
منبع: «ریانووستی»

چین از وتوی آمریکا به قطعنامهٔ سازمان ملل متحد غزه «عمیقاً ناامید» است

«گلوبال تایمز» چین در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ می‌نویسد، رد قطعنامهٔ شورای امنیت سازمان ملل که خواستار توقف کمک‌های بشردوستانه برای میلیون‌ها نفر در نوار غزه بود، مورد انتقاد قرار گرفته است. تحلیلگران می‌گویند که ایالات متحدهٔ آمریکا با نشان دادن حمایت یکجانبه از اسرائیل نتوانسته اوضاع متشنج درگیری در خاورمیانه را  خنثی کند و با از بین بردن تلاش‌های بین‌المللی، که در سعی برای برقراری آتش بس است، موضعی در مقابل سایر نقاط جهان اتخاذ کرده است. دوازده عضو در روز چهارشنبه به‌حمایت از پیش‌نویس قطعنامهٔ برزیل رأی دادند و ایالات متحده آمریکا تنها عضو شورا بود که به آن رأی منفی داد. به گفتهٔ رسانه‌ها، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل پس از رأی گیری بیان کرد که ایالات متحده «مشغول انجام کار سخت در زمین دیپلماسی است». وتوی آمریکا به قطعنامه مورد انتقاد قرار گرفته است. «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ چین، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که چین عمیقاً از ممانعت آمریکا برای تصویب پیش‌نویس قطعنامه درباره مسألهٔ فلسطین توسط شورای امنیت ناامید است. ما همیشه بر این باور بوده‌ایم که در برخورد با مسائل بین‌المللی منطقه‌ای، کشورهای بزرگ باید عینیت و بی‌طرفی را رعایت کنند، آرامش و خویشتن‌داری را حفظ کنند و در پایبندی به قوانین بین‌المللی پیشقدم شوند. امیدواریم ایالات متحده بتواند نقش سازنده‌ای ایفا کند و پیشرفت کند.
منبع: «گلوبال تایمز»، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳

نشست درباره فلسطین با حضور سران بیش از ۳۰ کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در قاهره

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر در نشست صلح قاهره درباره فلسطین گفت که مصر حملات به همهٔ غیرنظامیان را محکوم می‌کند؛ مردم فلسطین به حمایت بین‌المللی نیاز دارند. السیسی خواستار کار بر روی نقشه راه برای احیای روند صلح در خاورمیانه شد. به گزارش «اسپوتنیک”، «سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در جریان نشست قاهره دربارهٔ فلسطین خواستار توقف درگیری‌ها، آزادی گروگان‌ها و رفع محاصرهٔ نوار غزه شد. این نشست از کانال یوتیوب دفتر ریاست جمهوری مصر پخش شد. وزارت خارجهٔ ترکیه در نشست غزه در قاهره اعلام کرد: ما معتقدیم که راه درست توقف خشونت، ارائهٔ کمک و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی است. «فیصل بن‌فرحان» وزیر امور خارجهٔ عربستان نیز در اجلاس قاهره گفت: از جامعهٔ جهانی می‌خواهیم اسرائیل را ملزم به احترام به قوانین بین‌المللی کند.جامعهٔ بین‌الملل برای توقف محاصره غزه باید به اسرائیل فشار بیاورد. اولویت اول ما توقف فوری تنش نظامی در غزه است. ما تلاش برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمین هایشان را رد می‌کنیم. ما از اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد موضع قاطعی در مورد وقایع نوار غزه از خود نشان نداده است، ابراز دلسردی می‌کنیم. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اجلاس صلح قاهره: ما در سرزمین خود خواهیم ماند. مردم بی دفاع ما با تهاجم وحشیانه‌ای مواجه هستند که قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض می‌کند. ما از روز اول خواستار توقف این حملهٔ وحشیانه شدیم و نسبت به تروریسمی که اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری و اورشلیم ایجاد می‌کند، هشدار دادیم. دولت اشغالگر اسرائیل به درخواست‌های ما برای آتش بس توجهی نکرد. ما بار دیگر بر امتناع خود از کشتن غیرنظامیان در هر دو طرف تأکید می‌کنیم. ما نسبت به تلاش برای بیرون راندن فلسطینی‌ها هشدار می‌دهیم و در سرزمین خود خواهیم ماند. ترک نمی کنیم؛ ما ترک نمی کنیم؛ ما ترک نمی کنیم ما در سرزمین خود خواهیم ماند. دبیر کل سازمان ملل متحد در اجلاس صلح قاهره: مردم غزه به ما نیاز دارند که متعهد به ارائه کمک‌های بشردوستانه باشیم. باید به کنوانسیون‌های ژنو پایبند بود و از هدف قرار دادن غیرنظامیان، خانه‌ها و بیمارستان‌ها باید اجتناب شود.کمک‌های بشردوستانه باید به شکلی پایدار به غزه ارائه شود و بر آزادی گروگان‌ها و توقف دریای خون برای دستیابی به امنیت و صلح بر اساس راه حل دو دولتی متمرکز شود. پادشاه بحرین در «اجلاس صلح قاهره”: ما امروز در مصر برای صلح ملاقات می‌کنیم و موضع خود را در حمایت از حقوق مردم فلسطین تأیید می‌کنیم. هیچ ثباتی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت مگر اینکه مردم فلسطین در امنیت زندگی کنند. راه حل تشکیل دو کشور تضمین این است که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در کنار هم در صلح زندگی کنند. تحولات غزه ضرورت فوری مهار این بحران خطرناک را تأیید می‌کند. «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن در سخنانی در نشست صلح قاهره: هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه و محروم کردن آنها از نیازهای اساسی یک جنایت جنگی است. برای توقف این فاجعه انسانی که منطقه ما را به سمت پرتگاه سوق می‌دهد، تلاش خواهیم کرد. پیامدهای کوتاهی و سهل‌انگاری بین‌المللی در قبال آنچه در نوار غزه می‌گذرد، برای همهٔ ما فاجعه بار خواهد بود.
منبع: «اسپوتنیک مدیا» ایران

امیر قطر: استانداردهای دوگانه و رفتاری که انگار جان کودکان به حساب نمی آید را نمی‌پذیریم

بنا بر گزارش «اسپوتنیک» ایران در روز سه شنبه ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳، «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر، گفت: نادیده گرفتن حقایق اشغال، محاصره و شهرک‌سازی جایز نیست. ما مدافع صلح هستیم، به قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی و ابتکار عربی پایبند هستیم و استانداردهای دوگانه را نمی‌پذیریم. آنچه در حال رخ دادن است بسیار خطرناک است، از جمله پایمال شدن تمام ارزش ها، آداب و رسوم و قوانین دینی و دنیوی. ما می‌گوییم بس است و جایز نیست اجازه کشتار بی قید و شرط به اسرائیل داده شود. ادامهٔ نادیده گرفتن واقعیت اشغال، محاصره و شهرک سازی جایز نیست. نباید اجازه داد که از قطع آب و جلوگیری از ارسال دارو و غذا به‌عنوان سلاح علیه کل مردم استفاده شود. ما خواستار یک موضع گیری جدی منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر این تشدید بحران خطرناکی هستیم که امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند.
منبع: «اسپوتنیک ایران»، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳

وزیر خارجهٔ چین طی تماس با همتایان فلسطینی و اسرائیلی خواستار کاهش تنش در غزه شد

وزیر خارجهٔ چین طی تماس با همتایان فلسطینی و اسرائیلی خواستار کاهش تنش در غزه شد. برابر گزارش وبلاگ «کریدل»، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳، «وانگ یی»، وزیر امور خارجهٔ چین، در ۲۳ اکتبر به همتای اسرائیلی خود «الی کوهن» گفت که از تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در اثر عملیات نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه ناراحت است. «وانگ» گفت: «چین عمیقاً نگران تشدید ادامهٔ درگیری و بدتر شدن وضعیت است و از تعداد زیاد تلفات غیرنظامی ناشی از درگیری عمیقاً متأسف است».  وانگ افزود: «در درگیری کنونی فلسطین و اسرائیل، جلوگیری از تشدید بیشتر وضعیت و ایجاد مشکلات انسانی جدی‌تر ضروری است».  «وانگ» در ۱۵ اکتبر به همتای سعودی خود گفته بود: «اقدامات اسرائیل فراتر از دفاع از خود بوده است.
منبع: «العربیة»، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳

آمار عملیات مقاومت علیه پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه

برابر گزارش تلگرام «جهان تسنیم» در ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳، مقاومت عراق اعلام کرد طی روزهای اخیر هفت حمله به پایگاه‌های غیرقانونی اشغالگران آمریکایی فقط در سوریه انجام شده است که شامل دو حمله به پایگاه التنف، دو حمله به میدان نفتی العمر، یک حمله به تأسیسات گازی کونکو، یک حمله به منطقه الشدادی و یک حمله به الرکبان (نزدیک مرز اردن ـ سوریه) است. این حملات در پاسخ به جنایات مستمر اشغالگران صهیونیست علیه مردم بی‌دفاع نوار غزه صورت گرفته است که با حمایت نامحدود و همه‌جانبهٔ آمریکا ادامه دارد.
منبع: کانال تلگرامی «جهان تسنیم»، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳

حمایت‌های مخفیانه یک‌دهه‌ای سازمان سیا از اوکراین علیه روسیه

روزنامهٔ «واشنگتن پست» در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ در گزارشی نوشت که در کمتر از یک دهه، ایالات متحده شرکای اوکراینی خود را به اطلاعات و قابلیت‌هایی مجهز می‌کرده که بتوانند در مقابل روسیه بایستند. طبق گزارش این رسانهٔ آمریکایی جاسوسان سرویس مخفی داخلی اوکراین SBU و سرویس مخفی نظامی GUR سال‌هاست که جنگی در سایه و مخفی را علیه روسیه به‌راه انداخته‌اند. بمب‌گذاری سال گذشته که حامی برجستهٔ جنگ روسیه، داریا دوگینا، را در نزدیکی مسکو کشت، حملهٔ سرویس‌های اوکراینی با حمایت آمریکا بود. حملات به پل کریمه نیز به همین شکل بوده است.
منبع: «واشنگتن پست»، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳

بایدن: در صورت ادامهٔ حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ایران باید برای پاسخ احتمالی آمریکا آماده باشد

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر استرالیا پس از مذاکرات در کاخ سفید گفت: اگر حملات گروه‌هایی که گفته می‌شود از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه یابد، ایران باید برای پاسخ احتمالی آمریکا آماده باشد.
منبع: «اسپوتنیک فارسی»، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳

«لولا» دربارهٔ اقدامات اسرائیل در نوار غزه: این جنگ نیست، نسل‌کشی است.

رئیس جمهور برزیل،« لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، روز چهارشنبه گفت که اقدامات اسرائیل در غزه یک «نسل‌کشی» است که به‌قیمت جان هزاران کودک در غزه تمام شده است. مهم این نیست که چه کسی درست می‌گوید یا غلط، چه کسی اولین یا آخرین شلیک را کرده است. مشکل همین است. این جنگ نیست، این یک نسل‌کشی است.»
منبع: «راشا تودی»، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳

گزارشگر سازمان ملل اقدامات اسرائیل را محکوم کرد: «۴۰ درصد از کشته شدگان غزه کودکان هستند»

«فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین، روز چهارشنبه در نیویورک گفت که اسرائیل به‌خاطر آنچه حماس انجام داده مردم را مجازات می‌کند. او گفت: «من درک می‌کنم که هدف قانونی برای تضمین امنیت اسرائیل، از بین بردن قابلیت‌های نظامی حماس است. اما این کاری نیست که اسرائیل انجام می‌دهد.» کاری که اسرائیل انجام می‌دهد مجازات کل فلسطینیان به‌خاطر کاری است که حماس انجام داده است.» گزارشگر ویژه اعلام کرد که «۵۷۰۰ نفر که ۴۰ درصد آنها کودک بودند» در درگیری‌های اخیر در نوار غزه کشته شده اند. «میدانی اینجا چه خبر است؟ ۱۵۰۰۰ نفر به‌شدت مجروح شده اند، ۱.۶ میلیون نفر در حال فرار هستند. نه آب، نه غذا، نه برق و نه دارو وجود دارد. ضربهٔ روحی و ویرانی غیرقابل بیان است. این “دوزخ” مردم غزه در حال حاضر مایهٔ شرمساری همهٔ ماست. برای همهٔ کشورهای عضو سازمان ملل متحد. به‌ویژه برای کسانی که قدرت توقف آن را دارند اما این کار را نمی‌کنند.»
منبع: «راشا تودی»، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳

اردوغان به اسرائیل: «غرب به شما خیلی بدهکار است ، امّا ترکیه به شما چیزی بدهکار نیست»

در یک سخنرانی پارلمانی روز چهارشنبه، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، گفت که سازمان فلسطینی حماس «یک سازمان تروریستی نیست» بلکه «یک گروه رهایی است که برای محافظت از زمین و شهروندان خود می‌جنگد». وی اسرائیل را «غیرانسانی» خواند و به «ریاکاری» کسانی که جهان را برای اوکراین بسیج کرده‌اند ولی علیه قتل عام‌ها در غزه حرفی نمی‌زنند، حمله کرد.»
منبع: «راشا تودی»، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳

رسانه‌ها: روسیه و اوکراین از طریق کانال‌های مخفی با یکدیگر تماس دارند

واشنگتن پست: روسیه و اوکراین از کانال‌های مخفی برای دستیابی به توافق در مورد طیف وسیعی از مسائل بشردوستانه، از جمله تبادل اسیران جنگی و سربازان کشته شده، عبور کشتی‌ها از بنادر دریای سیاه اوکراین، و بازگشت کودکان اوکراینی از روسیه استفاده می‌کنند. به‌گفتهٔ این روزنامه، در بیشتر موارد تماس‌ها مستقیماً برقرار می‌شود: از طریق تماس‌های تلفنی یا ملاقات‌های شخصی در مرز اوکراین و روسیه و یا در استانبول. به‌گفتهٔ این منابع، در برخی موارد مسکو و کیف از واسطه‌هایی، از جمله ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، واتیکان و کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ، استفاده می‌کنند. دیمیتری یوسف، رئیس مرکز هماهنگی تبادل زندانیان در سرویس اطلاعات خارجی اوکراین، به واشنگتن پست گفت که هردو طرف به‌ندرت از میانجی در مذاکرات استفاده می‌کنند: اگر خودمان بتوانیم این کار را انجام دهیم، آن را حل خواهیم کرد.»
منبع: «راشا تودی»، ۲۶ا کتبر ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *