تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن ـــ تلاش امپریالیست‌ها برای بقا

Print Friendly, PDF & Email

در بامداد روز جمعه ۲۲ دی‌ماه، حملۀ جنگنده‌های ایالات متحده و بریتانیا به ۱۲ نقطۀ غیرنظامی در صنعا مردم این شهر را غافلگیر کرد. نزدیک به ۲۰ کشته و مجروح از مردم غیرنظامی صنعا و ویرانی‌های بسیار حاصل این دور از تجاوز دو دولت جنگ‌افروز به خاک این کشور است. مردم کشوری که هنوز داغ بالغ بر ۳۷۷ هزار کشته در مداخلهٔ نظامی عربستان سعودی، جنگ تحمیلی هفت ساله، و مرگ و میر هزاران کودک گرسنه را به دل دارند، این بار در معرض کشتار دو ارتش ویرانگر قرار گرفته‌اند.

این تجاوز، که نقض آشکار قوانین و پیمان‌های بین‌المللی است، بلافاصله پس از تصویب قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون محکومیت دولت یمن به‌خاطر عملیات بازدارندۀ آن از حمل سلاح و کالا توسط کشتی‌های دولت‌های غربی به اسرائیل صورت پذیرفته است.

یک روز پس از آن تجاوزات مشترک به خاک یمن، آمریکا به یکی از مراکز نظامی صنعا حمله کرد. این تجاوزات نظامی با تظاهرات میلیونی مردم یمن و اعلام آمادگی برای دفاع از خاک خود روبرو شده است. اما بی‌اعتنایی آمریکا به افکار مردم یمن، و مخالفت‌های شدید بسیاری از دولت‌ها و سازمان ملل متحد، نشان از سیاست این دولت متجاوز و حامیان انگشت‌شمار آن از میان دولت‌های غربی و عربی، برای گسترش جنگ در غرب آسیا دارد.

دولت یمن بارها اعلام کرده است که هدف آن و گردان‌های مقاومت یمن از متوقف کردن کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ، ممانعت از ارسال کمک‌های نظامی و اقتصادی به دولت اشغالگر اسرائیل جهت قطع هرچه سریع‌تر کشتار در غزه است. اما آمریکا و انگلیس، در ادامۀ پشتیبانی همه‌جانبۀ خود از جنایات اسرائیل در کرانۀ باختری، و نیز به‌بهانهٔ حفاظت از آبراه‌های بین‌المللی در دریای سرخ در راستای منافع اقتصادی خود، تجاوز به کشور یمن را در برنامۀ خود قرار داده‌اند.

اقدامات نظامی مشترک آمریکا و انگلیس علیه مردم یمن در عین حال که ادامۀ سیاست‌های همیشگی این دو دولت متجاوز و قدرت‌طلب است، اما بیش از آن تلاش برای بقا در جهانی است که به‌سرعت به‌سوی سلطه‌زدایی و یکجانبه‌گرایی آمریکا و متحدان امپریالیست آن در مناسبات بین‌المللی پیش می‌رود. این تجاوزات و جنگ‌افروزی‌ها، در عین حال که می‌تواند با گسترش دامنۀ جنگ در غرب آسیا بسیار خطرناک باشد، اما بی‌تردید با مقاومت سازمان‌یافتۀ مردم این منطقه روبرو خواهد شد و دولت‌های امپریالیستی را یک گام دیگر به‌سوی زوال پیش خواهد راند.

در این روند، آنچه سرنوشت آیندۀ جهان را رقم خواهد زد مبارزهٔ بی‌امان و متشکل و متحد علیه جنگ‌افروزان امپریالیست و صهیونیست در غرب آسیا و در سراسر جهان است.

گروه «۱۰ مهر» در کارپایۀ سیاسی خود با تأکید بر این که: «جهان ما در حال گذار از یک جهان تک‌قطبی زیر سلطۀ انحصاری امپریالیسم به یک جهان چندقطبی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی و احترام به حق حاکمیت ملی کشور‌ها است»، بر ضرورت ائتلاف‌ها و اتحادها میان همۀ نیروهای ضد سلطه و استعمار پای فشرده است. تقویت و گسترش جبهۀ مقاومت در ایران و منطقه، صرفنظر از باورهای مذهبی و یا غیرمذهبی اعضای این جبهه، از وظایف درنگ‌ناپذیر همۀ کسانی است که مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم و دفاع از حقوق همۀ ملت‌های منطقه در مصاف با این دولت‌های غاصب و مهاجم را در برنامۀ زندگی مبارزاتی خود دارند.

بیانیۀ درخشان اپوزیسیون یمن می‌تواند سرمشقی برای همۀ مبارزان و مخالفان سیاسی دولت‌های منطقه، از جمله اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران، باشد. اپوزیسیون یمن، همزمان با انتشار بیانیه‌های حزب‌الله لبنان در حمایت از مبارزات انصارالله و مردم مقاوم یمن، در بیانیۀ خود نوشته‌اند: «اختلاف ما با الحوثی‌ها ما را صهیونیست نمی‌کند. ما به همۀ اشتباهات خود پایان خواهیم داد و برای آنچه در آینده خواهد آمد متحد خواهیم شد. تفنگ‌های ما در کنار تفنگ‌های حوثی است. ما از همۀ گزینه‌ها برای پاسخ به تجاوزات آمریکا و انگلیس حمایت می‌کنیم…. به خدا قسم، تا زمانی که مردم غزه زیر بمباران هستند ما خواب نخواهیم داشت….»

تنها با درک درست از شرایط کنونی جهان و چگونگی صف‌آرایی‌ها است که می‌توان در راه اتحادها و همبستگی‌های وسیع جهت حفظ منافع مشترک مردم ایران و جهان در برابر تهاجمات قدرت‌های امپریالیستی قدم برداشت. در همین راستا، دفاع از مقاومت و مبارزات مردم غزه و یمن در برابر تجاوزات دولت‌های صهیونیستی و امپریالیستی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها از وظایف انترناسیونالیستی هر توده‌ای و هر نیروی چپ‌ مردم‌دوست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *