«پروژه استعماری نتانیاهو»ـــ تصاحب تمام اراضی فلسطین، طرح اسرائیل برای گسترش به یک «کشور بزرگتر»

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: دکتر فیلیپ ژیرالدی ــ 

حمایت ایالات متحده نتانیاهو را قادر می سازد تا فشارهای بین المللی را نادیده بگیرد.

طرح اسرائیل برای دستیابی به «اسرائیل بزرگ»* یا کشوری «بزرگتر» که بخش‌های بزرگی از زمین همسایگانش را در‎بر می‌گیرد، با نابودی ساکنان قبل از سال ۱۹۴۸ در سرزمینی که زمانی به نام فلسطین شناخته می‌شد، آغاز می‌شود.

این که تقریباً همه کسانی که خود را فلسطینی می‌دانند باید کشته یا رانده شوند، به جمله قصار «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند» تقلیل می یابد، جمله قصاری که دولت اسرائیل و ارتش خشمگین آن را از ارتکاب هرگونه گناه در این فرآیند، مبرا می‎سازد، و در واقع، برای جلوگیری از هرگونه عواقب جدی برای رفتار نخست وزیر بنیامین نتانیاهو موعظه می گردد و منجر به جنایات بیشتر و بیشتری خواهد شد که امکان آن در ماه اکتبر، در زمان آغاز جنگ در غزه غیرقابل تصور بود.

الجزیره گزارش داده است که چگونه نتانیاهو اکنون در حال پیش‎برد رسمی کردن پروژه‎ای است که از آن به عنوان «پروژه استعماری» یاد می‎شود، این پروژه «تصرف تمامی سرزمین‌های فلسطینی است که با طرد کامل مردم فلسطین از سرزمینشان دنبال خواهد شد». بی بی طی یک سخنرانی در جمع هوادارانش، خطوط اساسی دولت خود را چنین ترسیم کرد:

«قوم یهود حق انحصاری و غیرقابل انکاری بر تمام مناطق سرزمین اسرائیل دارد. دولت شهرک سازی را در تمام نقاط سرزمین اسرائیل ـ ̶  از جلیل، نقب، جولان، یهودیه گرفته، تا سامره – ترویج و توسعه خواهد داد.»

اخیراً پاتریک لارنس، روزنامه‌نگار، در کنسرسیوم نیوز می نویسد: «وحشی‎گری اسرائیل در عزم خود برای نابودی فلسطینیان غزه ـــ علاوه بر آنچه که بعدا در کرانه باختری اردن شاهدش خواهیم بود ـــ نقطه عطفی برای تمام بشریت است. دولت صهیونیستی در انحطاط خود به سمت تباهی، تمامی غرب را به همراه خود می برد.»

در واقع، ایالات متحده آمریکا، یک قدرت بزرگ اصلی، به یک شرکت زیر مجموعه تماماً متعلق به دولت صهیونیستی تقلیل می‌یابد و قادر به پیشبرد منافع خود در مواجهه با غارت‎گرانی چون به اصطلاح لابی اسرائیل و سازمان های  صهیونیستی- مسیحی که سیاست های خارجی و داخلی آمریکا را فاسد و کنترل کرده اند نیست.

ببینیم در چند هفته گذشته چه رخ داد: زمانی که جامعه بین المللی برای پایان دادن به کشتار و قحطی عمدی غیرنظامیان عمدتاً بی دفاع غزه گرد آمدند؛ ابتدا ایالات متحده قطعنامه‏ای را دایر بر نیاز به آتش‌بس فوری و البته موقتی در غزه، بی انکه  آن را  ملزم بداند، به شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرد. روسیه و چین به این قطعنامه رای  منفی دادند.  چندین مشکل در متن وجود داشت، زیرا لزوماً هدف آن این بود که دست اسرائیل را کاملا برای مدیریت اوضاع باز بگذارد.  قطعنامه شامل هشداری بود مبنی بر اینکه تلاش برای تأمین آتش‌بس باید «در ارتباط با آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده» باشد، که یک خواسته اسرائیل است و تمایل اسرائیل برای مشارکت در این روند، به شدت به موضوع گروگان‌ها بستگی دارد. این قطعنامه  ادامۀ جنگ را مجاز  دانسته و کنترل ورود و توزیع کمک های ضروری فوری را به دولت «امنیتی» ارتش اسرائیل واگذار می‎کرد.

پس از آن قطعنامه روسیه و چین مطرح شد، که توسط همه اعضای شورا به جز ایالات متحده که بدان رای«ممتنع» داد، تأیید شد. ایالات متحده بلافاصله این قطعنامه را «غیرالزام‌آور» اعلام کرد و اگرچه هدف از این سند اجازه دادن به آتش‌بس تا پایان ماه رمضان بود، اما هنوز هم توسط اسرائیل که همچنان به مسدود کردن ارسال کمک‌های غذایی و دارویی ادامه می‌دهد اجرایی نشده است. با حملات اخیر به چند بیمارستان باقیمانده، صدها نفر دیگر در نوار غزه جان باختند. اگرچه این قطعنامه خواستار تدابیری برای آتش بس و دسترسی به کمک بود، اما اسرائیل و واشنگتن آن را نادیده گرفتند. از آنجایی که تنها ایالات متحده می تواند اسرائیل را مجبور به تغییر مسیر کند، و این واقعیت که ایالات متحده همچنان به حمایت مالی از اسرائیل و تامین مخفی تسلیحات با هواپیماها ادامه می دهد که بدون چنین حمایتی نتانیاهو قادر به ادامه جنگ نخواهد بود، خود گویای این امر است که چه کسی چه کسی را کنترل می کند.

در حالی که بی بی با کابینه جنگی خود برای حمله به جنوبی ترین منطقه رفح غزه برنامه ریزی می کند، جایی که ۱/۵ میلیون فلسطینی به آن پناه برده اند و اکنون بدون داشتن هیچ راه گریزی به خارج از آنجا با مرگ قریب الوقوع مواجه اند، نباید و نمی توان دچار فریب فشارهای ادعایی جو بایدن بر نتانیاهو برای «حفاظت از غیرنظامیان» شد. بایدن با این کار خود به نظرسنجی‌هایی در ایالات متحده پاسخ می‌دهد که نشان می‌دهد بیش از نیمی از آمریکایی‌ها با آنچه اسرائیل در غزه انجام می‌دهد مخالف هستند و درصد آن نیز به طور پیوسته در حال افزایش است؛ بنابراین او وانمود می‌کند که انگیزه‌های انسان دوستانه و وجدان دارد، که البته نه انسان دوست است و نه وجدان دارد؛ تکرار این گونه دلسوزی های عوامفریبانه تنها تلاشی است مذبوحانه بمنظور جلب حمایت برای انتخاب احتمالاً مجدد خود.

مطمئناً هم کاخ سفید و هم کنگره، که توسط رسانه‌های تحت سلطه صهیونیست‎هاحمایت می‌شوند، کاملاً در جیب نتانیاهو هستند، چیزی که خود به آن معترف است. که او بار‎ها  گفته  دولت آمریکا را می‎توان توسط شخصی چون او «به راحتی  جا‎به‎جا کرد».

اما اگر واقعاً به شواهد روشنی نیاز دارید که چه کسی مسئول روابط ایالات متحده و اسرائیل است، کافی است به پیشنهاد بودجه ۲/۱ تریلیون دلاری اخیر دولت فدرال نگاه بیندازید.

پاسکال لوتاز، فعال شبکه‏ های مجازی، وقت صرف کرده است تا سند کامل ۱۰۱۲ صفحه ای این پیشنهاد را مرور کند. او در آن به جزئیات موارد تخصیص این بودجه پرداخته و یافته‎ های خود را در یک پادکست ۹ دقیقه ای در یوتیوب مطرح می کند. لوتاز از یک طرف پرداخت فوری نقدی  ۸/۳ میلیارد دلاری به عنوان باج یا «وجوه خراج» به اسرائیل را تأیید کرده است، و هم از طرف دیگر، همانطور که قبلاً گزارش شده است،  مسدود ساختن هرگونه کمک مالی دولت فدرال به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای غزه (UNRWA) را برای حداقل یک سال، تأیید می کند.

از آنجایی که UNRWA آژانس کمک های بشردوستانه کلیدی است، این دومی ممنوعیتی است که کاملاً با تمایل ابراز شده بایدن برای مقابله با بحران کمک های بشردوستانه «فوق العاده» برای مردم غزه، که در چارچوب یک نسل کشی فعال با خطر قحطی مواجه هستند، مغایرت دارد. این ممنوعیت علیرغم فقدان مستمر شواهدی برای اثبات ادعاهای اسرائیل علیه آژانس سازمان ملل متحد مبنی بر «حمایت از تروریسم» و با وجود شرایط قحطی موجود در غزه است. لوتاز در بررسی خود از این سند، مزایای خاص دیگری را نیز کشف کرده است که در ۱۰ بند از این لایحه شامل اسرائیل می شود.

این لایحه همچنین به دنبال محافظت از اسرائیل در برابر مسئولیت‌پذیری بر اساس قوانین بین‌المللی موجود یا جدید و محدود کردن تلاش‌های فلسطینی‌ها برای مقاومت یا دفاع از خود است. هر سازمانی که از آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند باید نشان دهد که فعالانه اقداماتی را برای «مبارزه با تعصب ضد اسرائیلی» انجام می‌دهد و هرگونه کمک مالی برای حمایت از کشور فلسطین را ممنوع می‌کند، مگر اینکه نشان داده شود فهرستی از شرایط مشخص شده از جمله «همکاری رضایت‌بخش با سازمان های امنیتی اسرائیل» برآورده شده است. در صورتی که سازمان ملل یا هر آژانس سازمان ملل متحد بدون رضایت اسرائیل به فلسطین وضعیت دولتی اعطا کند، هرگونه کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را ممنوع می کند. عجیب این است که هرگونه حمایت امنیتی از کرانه باختری یا نوار غزه را ممنوع می کند، مگر اینکه نشان داده شود که گام های رضایت بخشی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین برای «پایان دادن به شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با زندانیان» برداشته شده است. لازم به ذکر است که نه اسرائیل، بلکه فلسطینی ها ملزم به پایان دادن به سوء استفاده از زندانیان هستند، حتی اگر این اسرائیل است که به طور معمول در این اعمال شرکت می کند. بخش‌های تفصیلی لایحه مربوط به موارد مسدود یا ممنوع به شرح زیر است:

۱. این لایحه هرگونه کمک مالی ایالات متحده به کمیسیون تحقیقات بین المللی سازمان ملل در مورد اشغال غیرقانونی اراضی فلسطین توسط اسرائیل را ممنوع می کند: بخش دوم. 7848(C)(2) هیچ یک از بودجه های اختصاص یافته توسط این قانون نمی تواند در اختیار کمیسیون تحقیقات بین المللی سازمان ملل متحد در مورد اراضی اشغالی فلسطین، از جمله اورشلیم شرقی، و اسرائیل قرار گیرد.

۲. این لایحه بودجه شورای حقوق بشر سازمان ملل را کاهش می دهد، مگر اینکه این سازمان تمام تحقیقات در مورد نقض حقوق بشر توسط اسرائیل را متوقف کند: بخش دوم. 7048(b)(2)(c) شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد. (۱) هیچ کدام از بودجه های اختصاص یافته توسط این قانون نمی تواند برای حمایت از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در دسترس قرار گیرد، مگر اینکه وزیر امور خارجه تشخیص دهد و به کمیته های مربوطه کنگره گزارش دهد که مشارکت در شورا برای منافع ملی مهم است. ایالات متحده و این شورا در حال برداشتن گام های مهمی برای حذف اسرائیل به عنوان یک دستور کار دائمی و تضمین یکپارچگی در انتخاب اعضای این شورا است.

۳. این لایحه از هر سازمان بین‌المللی، بخش یا آژانسی که بودجه ایالات متحده را دریافت می‌کند، می‌خواهد نشان دهد که «گام‌های معتبری برای مبارزه با تعصبات ضد اسرائیلی» برمی‌دارد: SEC.7048 (الف) شفافیت و پاسخگویی. حداکثر ۱۲۰ روز پس از تاریخ تصویب این قانون، وزیر امور خارجه به کمیته های تخصیصی گزارش می دهد که تحت عناوین «کمک های مالی به سازمان‌های بین المللی» و سایر«سازمان‌ها و برنامه‌های بین‌المللی»،کدام سازمان، بخش یا سازمانی از وجوه اختصاص یافته توسط این قانون کمک دریافت می کند.

۴. این لایحه تامین مالی هر گونه حمایت از کشور فلسطین را ممنوع می کند، مگر با تایید وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه دولت این کشور شرایط مشخصی از جمله «همکاری با اسرائیل و سایر سازمان های امنیتی مناسب» را رعایت می کند.

۵. این لایحه هرگونه حمایت از شرکت رادیو و تلویزیون فلسطین: SEC را ممنوع می کند. هیچ یک از وجوه تخصیص یافته یا به نحوی دیگر که توسط این قانون در دسترس قرار می گیرد، نمی تواند برای ارائه تجهیزات، پشتیبانی فنی، خدمات مشاوره، یا هر شکل دیگری از کمک به شرکت رادیو و تلویزیون فلسطین استفاده شود.

۶. این لایحه هرگونه کمک مالی به کمک های امنیتی در کرانه باختری یا غزه را ممنوع می کند، مگر اینکه وزارت امور خارجه در مورد «اقدامات انجام شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین برای پایان دادن به شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با زندانیان» گزارش دهد: 7039(C) (2) کمک امنیتی و نیاز به گزارش. علیرغم هر ماده دیگری از قانون، هیچ یک از وجوهی که توسط این قانون یا مصوبات اعتبارات قبلی در دسترس قرار می‌گیرد، از جمله وجوهی که از طریق انتقال در دسترس قرار می‌گیرد، نمی‌تواند تا زمانی که وزیر امور خارجه گزارش نداده است، برای کمک‌های امنیتی به کرانه باختری و غزه در دسترس قرار گیرد. کمیته های اختصاص بودجه در مورد اقداماتی که تشکیلات خودگردان فلسطین برای پایان دادن به شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز با بازداشت شدگان انجام می دهد، از جمله محاکمه اعضای نیروهای امنیتی فلسطین که مرتکب چنین جنایاتی می شوند.

۷. این لایحه هرگونه کمک مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را در صورتی که فلسطین بدون موافقت اسرائیل از سوی سازمان ملل یا هر آژانس سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شود، یا اگر فلسطینی ها تحقیقاتی از اسرائیل در دادگاه کیفری بین المللی آغاز کنند، ممنوع می شود: بخش 7401(k)(۲) ( الف) (i) هیچ یک از وجوه اختصاص داده شده تحت عنوان «صندوق حمایت اقتصادی» در این قانون را نمی توان برای کمک در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطین قرار داد، در صورتی که پس از تاریخ تصویب این قانون، فلسطینی ها به همان جایگاه کشورهای عضو یا عضویت کامل به عنوان یک کشور در سازمان ملل یا هر آژانس تخصصی آن خارج از توافقی که بین اسرائیل و فلسطینی‌ها مذاکره شده است دست یابند و یا فلسطینی‌ها تحقیقاتی را با مجوز قضایی دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) آغاز کنند یا فعالانه از تحقیقاتی حمایت کنند که اتباع اسرائیلی به اتهام جنایت علیه فلسطینی ها مورد بازجویی قرار می گیرند.

۸. این لایحه ضمانت‌های وام موجود را به اسرائیل تحت قانون تخصیصات تکمیلی در زمان جنگ اضطراری تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۹ تمدید می‌کند: 7034 (k) (۶)

۹. این لایحه به عنوان «تامین مالی نظامی خارجی» مبلغ ۳/۳ میلیارد دلار به اسرائیل می دهد که باید ظرف ۳۰ روز پرداخت شود: 7401(d) اسرائیل از وجوه اختصاص داده شده توسط این قانون تحت عنوان «برنامه تامین مالی نظامی خارجی» کمتر از ۳/۳ میلیارد دلار فقط برای اسراییل به منظور کمک های بلاعوض در دسترس است که ظرف ۳۰ روز پس از تصویب این قانون پرداخت می شود: مشروط بر اینکه به میزانی که دولت اسراییل درخواست استفاده از بودجه برای مقاصد معینی را می دهد، کمک های بلاعوض تحت همان عنوان در اختیار اسرائیل قرار گیرد. طبق توافق ایالات متحده و اسرائیل، باید برای سیستم های تسلیحاتی پیشرفته در دسترس باشد که حداقل ۷ میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار آن برای تهیه اقلام دفاعی و خدمات دفاعی از جمله تحقیق و توسعه در اسرائیل در دسترس خواهد بود. 

۱۰. این لایحه نیم میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل برای «گنبد آهنین» و سایر سیستم های دفاع موشکی را اجازه می دهد: 8072. از مبالغی که در این قانون تحت عناوین تهیه، دفاع در سطح» و «تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی، در سطح دفاعی» تخصیص داده شده است، ۵ میلیارد دلار برای برنامه های همکاری اسرائیل خواهد بود.

این لایحه توسط کنگره تصویب شد، به قانون تبدیل شد و اکنون در راه است تا توسط جو بایدن امضا شود. به عبارت دیگر، ایالات متحده در حال حاضر با کمال میل در مرگ هزاران نفر و مرگ قریب الوقوع ده‎ها هزار انسان بی‎گناه دیگر شریک است. این کشور جنگ اسرائیل علیه نابودی فلسطینی ها را تأمین مالی می کند و تمام تلاش های فلسطینی ها برای دفاع از خود یا منافع خود به عنوان یک ملت را رد می‌کند. این شرم آور است و دولت ما رفتاری شنیع دارد. دولتی که توسط یک  قدرت خارجی کنترل می شود که کاملاً آن را فاسد کرده است. پوسیدگی در سیستم سیاسی ما در حال گسترش است و منجر به مرگ حق آزادی بیان ما شده است. همین هفته گذشته، فرماندار تگزاس، گرگ ابوت، درباره قوانین جدید برای مبارزه با یهودی ستیزی ادعایی، ابراز مباهات کرد. از آنجایی که انتقاد از اسرائیل یا رفتار یهودیان به عنوان عملی یهودستیزانه تعریف می شود، این احتمال وجود دارد که دانشجویانی که علیه دولت صهیونیستی تظاهرات و از غزه حمایت می کنند از دانشگاه ها اخراج و حتی محاکمه شوند. و همچنین گزارش شده است که لابی اسرائیل در ایالات متحده مشغول جمع آوری یک صندوق جنگی ۱۰۰ میلیون دلاری برای تأمین بودجهٔ برکناری سیاستمداران و سایر شخصیت های عمومی منتقد اسرائیل است. این یک موضوع بسیار جدی است که همه ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. زمان، زمان بیدار شدن آمریکاست!

ـــــــــــــــــــــــ

* اسرائیل بزرگ (یا سرزمین کامل اسرائیل): اصطلاحی با معانی دینی و سیاسی مختلف است. این اصطلاح به‌طور معمول به شیوه‌ای بازپیوندخواهانه به مرزهای تاریخی یا دلخواه اسرائیل گفته می‌شود.

در حال حاضر در رایج‌ترین تعریف به مجموع قلمروهای دولت اسرائیل و اراضی فلسطینی اسرائیل بزرگ گفته می‌شود. در تعریف قدیمی‌تر که مورد تأیید صهونیست‌های ریویزیونیست بود امارت فرااردن نیز بخشی از اسرائیل بزرگ به حساب می‌آمد. ‌اما در واقعیت این ادعا از سوی هیچ یک از مقامات بلند پایه اسرائیلی مطرح نشده است. (ویکی پدیا-دانشنامه آزاد)

منبع: سایت انگلیسی ۱۰ مهر، ۵ آوریل ۲۰۲۴

“Netanyahu’s Colonial Project”. Appropriation of All Palestinian Lands. Israel’s Plan to Expand into A “Greater State”

یک نظر

  • سیروس کمال

    سلام. در این مقاله مانند اکثریت قریب به اتفاق نوشته هایی که در مورد روابط امریکا و اسرائیل بررسی و تحلیل میشود،اینگونه القا میشود که این دولت اسرائیل و رهبران صیونیست و لابی های طرفدار اسرائیل هستند که افسار دولت امریکا،کنگره و قدرت حاکمه امریکا را در دست داشته و به جهت منافع اسرائیل میکشند.

    این شیوه تفکر از کنه وبن اشتباه است.اتفاقا اسرائیل میخواهد که این طرز دید در اذهان عمومی تسلط داشته و افکار عمومی از درک اصل مطلب عاجز باشد.

    کشور اسرائیل و اهرم هائی چون صیونیسم،و لابی های طرفدار اسرائیل، ابزار هائی هستند که امپریالیسم جهانی به سرکردگی امریکا از آن جهت حفظ منافع سـرمایه در سرکوب مبارزات خلق های منطقه ،استفاده میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *