جان باختن پنج کارگر لایروب در شرکت نفت برداسپی

Print Friendly, PDF & Email

خبرگزاری ایلنا، ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ـــ  یک منبع کارگری دربارهٔ جزئیات بیشتر حادثهٔ گازگرفتگی پنج نفر از کارگران پیمانکاری شاغل در تلمبه‌خانهٔ شرکت نفت برداسپی کوهدشت، واقع در استان لرستان، به خبرنگار ایلنا گفت: حادثه شامگاه روز گذشته (شنبه ۱۸ آذر ماه) در شرکت نفت برداسپی کوهدشت واقع در استان لرستان رخ داده که در نتیجه آن پنج کارگر یک شرکت پیمانکاری حین لایروبی انبار ایستگاه پمپاژ شرکت نفت برداسپی واقع در منطقه شیرواند گندابه شهرستان کوهدشت بر اثر گازگرفتگی جان باختند.

او گفت: بر اساس گفته‌های شاهدان عینی، این حادثه هنگامی رخ داده است که در ابتدا دو نفر از کارگران که برای لایروبی به داخل مخازن تلمبه خانه ایستگاه پمپاژ نفت برای پاکسازی رفته بودند، به دلیل استشمام گاز سمی ناشی ازمواد داخل مخازن دچار گازگرفتگی می‌شوند. از قرار معلوم سه نفر از کارگران که خارج از مخازن بودند با مشاهده این اتفاق سریعاً برای نجات دو همکار اقدام کرده به ترتیب وارد مخازن می‌شوند که متأسفانه آنها نیز بر اثر استنشاق گازهای سمی بیهوش می‌شوند. در نهایت، بعد از اعلام گرفتاری آنها تیم‌های امدادی تخصصی شرکت نفت از استان‌های مرکزی و کرمانشاه به محل اعزام و عملیات خارج کردن آنها را آغاز می‌کنند، که متأسفانه بعد از چندین ساعت تلاش مرگ آنها تأیید شده و در حال حاضر تلاش برای بیرون آوردن اجساد کارگران محبوس شده ادامه دارد.

به گفته وی، این پنج کارگر از نیروهای یک شرکت پیمانکاری مستقر در شرکت نفت برداسپی هستند که برای لایروبی منبع ایستگاه پمپاژ نفت برد اسپی بدون تجهیزات ایمنی داخل مخازن رفته بودند.

از احضار پرستاران تا ضرب و شتم آنها

 خبرگزاری ایلنا، ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ـــ  چندی پیش دو پرستار بخش مراقبت‌های ویژهٔ یکی از بیمارستان‌های بزرگ تهران به هیأت بازرسی دانشگاه فراخوانده شدند تا در مورد کم‌کاری‌شان در رسیدگی به بیماران توضیحاتی ارائه دهند. ماجرا از این قرار بود که یکی از سه پرستار بخش مرخصی می‌گیرد و چون بخش مراقبتهای ویژه‌ٔ بیمارستان با کمبود پرستار مواجه بوده، دو پرستار دیگر نمی‌توانند به تمام بیماران آن‌طور که طبق وظایف‌‎شان است رسیدگی کنند، و فردای آن روز بابت این کم‌کاری در یک هیأت ده نفره‌ٔ بازرسی، بازخواست می‌شوند. بازخواست پرستاران البته فقط در این هیأتهای بازرسی اتفاق نمی‌افتد؛ آنها دایم در معرض بازخواست بیماران و همراهانشان قرار می‌گیرند. که البته این بازخواست گاهی هم به ضرب و شتم  پرستاران می‌انجامد!

محمد شریفی مقدم، رئیس خانهٔ پرستار، در مورد اخباری که طی روزهای گذشته از درگیری همراهان بیمار با پرستاران منتشر شده می‌گوید: از بین کادر درمان، پرستاران بیشترین ارتباط را با بیماران و همراهان آنها دارند و متأسفانه همراهان بیماران تمام کمبودهای بیمارستان را به‌پای آنها می‌نویسند!  شریفی مقدم ادامه می‌دهد: این پرستاران هستند که باید تاوان ضعفهای مدیریتی در بیمارستان و حتی ضعف عملکرد وزارت بهداشت را بدهند. بخشی از این ضعف‌ها به تجهیزات بیمارستان و عملکرد سایر قسمت‌ها برمی‌گردد، بخشی دیگر اما مربوط به کمبود نیروی پرستار است، که خب این کمبود روی عملکرد پرستاران تأثیر می‌گذارد. 

رئیس خانهٔ پرستار می‌گوید: وقتی اورژانس یکی از بیمارستان‌های بزرگ به‌جای آن‌که به یک پرستار ۴ بیمار بدهد، ۱۰ بیمار می‌دهد، آن پرستار حتی اگر تمام توان خود را هم به کار گیرد، باز هم نمی‌تواند آن‌طور که باید تمام نیازهای یک بیمار را برآورده کند.  شریفی مقدم می‌افزاید: ما بارها گفته‌ایم که علی‌رغم تلاش پرستاران در بیمارستان‌ها، وقتی کمبود پرستار در بیمارستانی وجود داشته باشد، بیماران آن‌طور که باید خدمات ایمن و مناسب دریافت نمی‌کنند. متأسفانه در چنین شرایطی وزارت بهداشت و مجموعه‌ٔ دولت عزمی جدی برای جبران کمبود پرستار در کشور ندارند و استخدام پرستاران ـــ به‌نحوی که ما را به کفِ استانداردها برساند ـــ جزو اولویت‌های وزارت بهداشت نیست. 

سامانهٔ رصد بیکاری و جست‌وجوی شغل برای کارجویان راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری ایلنا، ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ـــ صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با حضور در نشست صف اول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به سؤالات دانشجویان و نمایندگان تشکل‌ها پاسخ داد. وی در پاسخ به سؤالات دانشجویان و در تشریح برخی از اقدامات دولت مردمی در حوزه اقتصادی، اظهار داشت: در ابتدای دولت سیزدهم صندوق‌های بازنشستگی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتند و کشور نیز در تورمی بی‌سابقه قرار گرفته بود. وزیر کار نرخ رشد اقتصادی در شش ماههٔ اول سال ۱۴۰۲ را ۷ درصد عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری به‌شدت کاهش یافته و در طول ۱۹ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. 

مرتضوی به برنامه‌های عدالت‌محور دولت اشاره کرد و گفت: در بستر ظرفیت‌ها و سامانه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدم‌های بزرگی برای رفع فقر برداشته شده است. او در پاسخ به مطالبه یکی از دانشجویان اظهار داشت: واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تابعه در دستور کار است و با برنامه‌ریزی و با هدف ارتقای بهره‌وری دنبال خواهد شد. وی به برنامه‌های حوزهٔ اشتغال این وزارتخانه نیز اشاره کرد و افزود: به‌زودی سامانهٔ ملی رصد بیکاری و جست‌وجوی شغل برای کارجویان سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود. 

آتش‌سوزی در مخازن پالایشگاه تولید هیدروکربن بیرجند

خبرگزاری ایلنا، ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ـــ  صبح روز ۱۹ آذر ماه، یک مورد آتش‌سوزی در مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند در استان خراسان جنوبی رخ داد، اما هنوز خبری از تلفات احتمالی کارگران آن گزارش نشده است. به گفتهٔ مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، اطفای حریق تا ایمن‌سازی کامل مخازن ادامه دارد و هم‌اکنون تیم‌ها در تلاشند که سایر مخازن میعانات را خنک نگه‌دارند تا آتش‌سوزی گسترده نشود. تاکنون این حادثه خسارت جانی نداشته و اوضاع تحت کنترل است.

گفتنی است پالایشگاه تولید هیدروکربن متعلق به شرکت «آذران صنعت بارثاوا» است، که در پالایشگاه‌های مقیاس کوچک است و با استفاده از معاینات گازی، هیدروکربن‌های سبک و سنگین تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *