طوفان الاقصی، نقطۀ عطفی در تحولات منطقه

Print Friendly, PDF & Email

روز شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲، جهان با یک شوک خبری از عملیات رعدآسا و نظامی حماس علیه دولت اشغالگر اسرائیل روبرو شد. این عملیات غافلگیرانه، که پاسخ به کشتار و ویرانی و تحقیر و توهین مداوم صهیونیست‌ها و به‌ویژه یورش‌های مکرر آن‌ها در ماه‌های اخیر به بیت‌المقدس بود، هم از نظر طراحی و اجرا و هم به‌لحاظ استفاده از پیشرفته‌‌‌ترین تجهیزات و تسلیحات نظامی، مرحله‌ای نوین در مبارزات مردم فلسطین و نقطۀ عطفی در تحولات منطقه است. این اقدام، که درست در پنجاهمین سالگرد جنگ نافرجام یوم کیپور در سال ۱۹۷۳، صورت پذیرفت، مبارزات ۷۵‌سالۀ ملت فلسطین را برای نخستین بار از حالت تدافعی و مقاومت با دست‌های خالی در برابر مظالم همه‌جانبه و جنگ‌افروزی‌های صهیونیست‌ها در آورد و وارد مرحله‌ای تهاجمی با ابزارهای مدرن جنگی علیه غاصبان سرزمین خود نمود.

این تهاجم سازمان یافته در عین حال ضربۀ جبران‌ناپذیری است به اقتدار نظامی، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در دورۀ زمامداری افراطی‌‌‌ترین راستگرایان صهیونیست در این کشور. این شکست اطلاعاتی و نظامی، که دیگر از تاریخ اسرائیل نازدودنی است، چنان سخت و سنگین بود که علیرغم سرگیجۀ مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل در ساعات نخستین حملات موشکی حماس، واکنش عصبی و لجام‌گسیختۀ آنها را در عصر همان روز برانگیخت. کابینۀ سیاسی ـ امنیتی اسرائیل وضعیت جنگی اعلام کرد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور با تأکید بر این که «جنگی سخت و طولانی در پیش خواهد بود»، گفت: «دشمن بهای بی‌سابقه‌ای خواهد پرداخت». در پی آن، حملات شبانۀ موشکی ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی نوار غزه آغاز و صدها کشته و مجروح و هزاران بی‌خانمان و آواره بر جا گذاشت. تنها طی سه روز اول جنگ،  بیش از ۳۰۰ کودک و شیرخواره در میان کشته‌شدگان به‌چشم می‌خورند که گفته می‌شود یک‌چهارم مجموع کشته‌شدگان را شامل می‌شود. تعداد کشته‌شدگان نظامیان اسرائیل نیز بیش از هزار نفر تخمین زده می شود، که در میان آن‌ها و مجروحین و اسرای جنگی، نام چند تن از فرماندهان نظامی و امنیتی این کشور ثبت شده است.

علاوه بر شدت حملات ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی در نوار غزه، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد: «نه غذا، نه آب ، نه برق و نه سوخت … مردم غزه انسان‌های حیوان صفت هستند». پس از فجایع ناشی از حملات مکرر و گستردۀ ارتش صهیونیستی به غیرنظامیان و برخی گزارشات مبنی بر استفاده از بمب‌های فسفری توسط اسرائیل در کرانۀ باختری، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، علیرغم موضعگیری خود علیه اقدامات حماس، از دولت اسرائیل خواست تا اقدامات نظامی خود را با رعایت حقوق بین‌الملل انجام دهد. اتحادیۀ اروپا نیز اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها قطع نمی‌شود.

ده‌ها هزار نفر از مردم کشورهای مختلف، از جمله کشور ما ایران، در دفاع از فلسطین به خیابان‌ها آمدند و پرچم فلسطین را در مقابل سفارت‌خانه‌های اسرائیل در پاره‌ای از کشورهای اروپایی به‌اهتزار درآوردند. در آلمان، این تظاهرات میان مخالفان و موافقان به درگیری کشید و رسانه‌های رسمی این کشور در اخبار شبانگاهی اعلام کردند که برخی از احزاب سیاسی آلمان از دولت خواسته‌اند تا پاسپورت افراد دوتابعیتی که در تظاهرات به نفع مردم فلسطین شرکت داشته‌اند از آنها بازپس گرفته شود.

در پی مظلوم‌نمایی‌های دولت صهیونیستی و گزارشات پی‌ در پی از کشتار وسیع غیرنظامیان توسط حماس و نیز امکان حملات دیگر نیروهای مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان، دولت‌های اروپایی، از جمله رؤسای جمهور آلمان و فرانسه، روز دوشنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) در دیداری در هامبورگ پشتیبانی همه‌جانبۀ خود از اسرائیل را اعلام کردند. جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا نیز در سخنان اخیر خود در کاخ سفید، ضمن اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی با رهبران انگلستان، فرانسه و آلمان جهت همکاری علیه «تروریسم و تروریست‌های فلسطینی»، آمادگی دولت خود را در ارسال تسلیحات و کمک‌های همه‌جانبه به دولت اسرائیل اعلام کرد. این کمک‌ها، بنا به گفتۀ یک مقام دفاعی آمریکا در گفتگو با خبرگزاری سی اِن اِن، «شامل حضور نیروهای آمریکایی در زمین نمی‌شود….» بنیامین نتانیاهو، در گفت‌وگویی تلفنی با بایدن، ضمن اشاره به بزرگی عملیات حماس در مقایسه با هولوکاست، و قدردانی از جان کربی سخنگوی کاخ سفید که از شدت تأثر به‌حال اسرائیل گریسته است، از کمک‌ها و پشتیبانی ایالات متحده سپاسگزاری کرد. دولت چین طرفین را به قطع جنگ و آغاز مذاکره دعوت کرد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، ایجاد کشور فلسطین را اقدامی ضروری دانست.

با آغاز جنگ رسانه‌ای علیه ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، به‌عنوان فرمانده کل قوا، روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در دیدار با نظامیان دانشگاه افسری امام‌علی در پاسخ به کسانی که ایران را به دست داشتن در حملات دفاعی حماس، متهم کرده‌اند، اظهار داشت: «آن‌ها که می‌گویند حماسۀ اخیر کار غیرفلسطینی‌ها است دچار محاسبۀ غلط شده‌اند…. این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد….»

مقاومت غزه نیز، پس از چند روز سکوت، طی پیامی خطاب به مردم اسرائیل نوشت: حکومت شما سرزمین‌های ما را اشغال کرده و حق ما را خورده است. و شما در حال پس دادن تاوان حکومت‌تان هستید. برای اینکه در امنیت زندگی کنید، از این سرزمین دور شوید و فرار کنید.

در پی آن ، جنبش مقاومت اسلامی حماس با صدور بیانیه ای ، ضمن تکذیب ادعاهای برخی رسانه ها در مورد قتل زنان و کودکان اسرائیلی به دست مبارزان قصام ، نوشت: «رژیم اشغالگر کشتار دسته جمعی را در حق ملت فلسطین در پیش گرفته است….» در این بیانیه با اشاره به وسعت کشتار و ویرانی توسط ارتش اسرائیل در نوار غزه و توسل دولت صهیونیستی به قانون جنایتکارانۀ «هنیبعل»، که قتل اسرا و اسیرشدگان را مجاز می‌شمرد، از جهانیان خواست که به مسؤولیت‌های خود عمل کنند و جلوی ادامۀ جنایات رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن غیرنظامیان را بگیرند.

تاکنون بیشتر احزاب چپ در برابر این درگیری‌های خونین و علل آن سکوت کرده‌اند. اما احزاب کمونیست اسرائیل و عراق و لبنان هر کدام ضمن حمایت از مبارزات مردم فلسطین و عملیات متهورانۀ حماس خواهان پایان دادن به اشغال فلسطین و دستیابی ملت فلسطین به حقوق مشروع خود در تشکیل کشور مستقل خود شدند.

از نگاه ما، روندی که با عملیات تهاجمی حماس در روز ۱۵ مهرماه آغاز شد بازتابی است از تغییر در مناسبات بین‌المللی و توازن قوای موجود در جهان. این رویداد تاریخی نشان از مرحلۀ گذار از جهانی تک‌قطبی به‌سوی آینده‌ای دارد که در آن بر سلطه‌جویی، یکجانبه‌گرایی و نقض قوانین بین‌المللی توسط امپریالیسم جهانی به‌سرکردگی امپریالیسم آمریکا، و صهیونیسمِ زاده و پرورده و همدست آن در غرب آسیا، نقطۀ پایان گذاشته خواهد شد.

عملیات اخیر جنبش مقاومت مردم فلسطین، در عین این‌که بیانگر انفجار خشم فروخفتۀ این مردم علیه مظالم مستمر و بیشمار دولت آپارتاید اسرائیل است، نشان از قدرتمند شدن و انسجام این جنبش نیز دارد. پیشروی آن نه‌تنها به‌ عقب نشاندن دولت اسرائیل از سرزمین‌های تحت اشغال و احقاق حقوق فلسطینیان خواهد انجامید، بلکه منطقه را از فجایع ناشی از تروریسم دولتی امپریالیست‌ها و صهیونیست‌ها نجات خواهد داد. تقویت و کمک‌رسانی به مبارزات حق‌طلبانۀ مردم فلسطین، و اتحاد مسلمانان و همۀ مبارزان غیرمسلمان که در کشورهای عربی و غیرعربی علیه امپریالیسم و صهیونیسم به‌پا خاسته‌اند، ضامن پیروزی در این نبرد دشوار و پیچیده خواهد بود.

٪ نظرات

  • Mohsen

    با درود، دیربود ولی انجام گرفت. بدرود

  • سیروس

    پس از گذشت کمتر از سه هفته از این واقعه بزرگ،بازتاب آنرا نه فقط در سطح منطقه،بلکه در سطح جهانی ناظر هستیم.پشتیبانی مردم و توده های چند صد هزار نفری در تظاهرات اروپا،سران این کشور ها را مجبور به اتخاذ مواضعی که در خواست آتش بس ،از جمله از آنان است کرد.سران کشورها از جمله ترکیه این عملیات را ازادی بخش خواند……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *