«غزه باید پیروز شود!»

Print Friendly, PDF & Email

این جمله از سخنان هوشمندانۀ سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت لبنان، در روز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ (سوم نوامبر ۲۰۲۳) یادآور شعری از برتولت برشت نمایشنامه‌نویس و شاعر آلمانی است که سروده بود: و چون انسان انسان است / باید غذا بخورد چاره نیست.

معنای ژرف این سخن سید حسن نصرالله آن است که زندگی و یا مرگ غزه، و به‌تبع آن بود و نبود فلسطین، در گرو نبرد برد و باختی است که این ملت با رژیم صهیونیستی اسرائیل و پشتیبان و هم‌پیمان آن امپریالیسم آمریکا دارد. به‌راستی نیز مردم فلسطین برای رهایی از وضع موجود چارۀ دیگری جز مقاومت و مبارزه و پیروزی ندارد. تنها در صورت استمرار مبارزه است که موجودیت فلسطین در جغرافیای جهان حفظ خواهد شد و حقوق ملی و کرامت انسانی این ملت زجرکشیده و مقاوم در تاریخ به‌ثبت خواهد رسید.

رهبر مقاومت لبنان در سخنان خود، که جهان در انتظار آن روزشماری می‌کرد و گوش میلیون‌ها مردم جهان به آن بود، به نکات پر اهمیتی پرداخت. در رأس آن به‌رسمیت شناختن مبارزات مستقل حماس علیه بیداد دولت اشغالگر اسرائیل و تأکید بر خط سرخ جبهۀ مقاومت در صورت تداوم جنگ غزه و گسترش جنگ توسط آمریکا و اسرائیل به لبنان و منطقه بود. سید حسن نصرالله در این سخنان قاطعانه بر اقدام هماهنگ جبهۀ مقاومت در برابر تجاوزات آمریکا و اسرائیل به لبنان و سایر کشورهای منطقه تأکید کرد.

او بار دیگر نشان داد که میل به جنگ و خونریزی نه خواستۀ مردم فلسطین و هم‌پیمانان آن‌ها در منطقه، که خواست همیشگی و عملکرد مداوم اسرائیل و آمریکا در به خون کشیدن منطقه و نوار غزه بوده و هست. رهبر مقاومت لبنان همچنین با اشاره به شکست آمریکا در عراق و سوریه و خروج مفتضحانۀ آن از افغانستان، و نیز اشاره به اجبار دولت اسرائیل در تن دادن به مذاکره در جنگ ۳۳روزه جهت آزادی گروگان‌های خود، به‌طور تلویحی بر ضرورت مذاکرات پرداخت. او ضمن تأکید بر تلاش جبهۀ مقاومت برای حل مسائل فلسطین از راه دیپلماسی، بر این نکته انگشت گذاشت که در صورت پافشاری دولت‌های آمریکا و اسرائیل به ادامۀ تجاوزگری و اشغال و جنگ‌افروزی، همۀ کانون‌های مقاومت در دفع این فتنۀ خانمان‌سوز به‌طور متحد وارد میدان کارزار خواهند شد. به‌بیان دیگر، سید حسن نصرالله ضمن اشاره به حضور حزب‌الله و اقدامات فداکارانۀ مقاومت عراق و یمن در جنگ کنونی، به‌طور شفاف و قاطع به گوش جهانیان رساند که همۀ گزینه‌ها روی میز است و تنها در صورت تدوام جنگ توسط دولت‌های آمریکا و اسرائیل و تسری آن به منطقه، حزب‌الله لبنان و دیگر کانون‌های مقاومت تا حصول پیروزی نهایی برای مردم غزه و فلسطین، با تمام قوا وارد میدان خواهند شد.

رهبر مقاومت لبنان، در پایان سخنان خود، پیروزی را در این جنگ نابرابر به مردم فلسطین بشارت داد.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *