غزه: چالشِ وجدان‌ها و افسانۀ حقوق بشر

Print Friendly, PDF & Email

بنا بر تازه‌‌‌ترین داده‌های رسمی، تعداد جان‌باختگان فلسطینی در جنگ غزه، در کمتر از یک ماه از شروع عملیات طوفان الاقصی تاکنون، بالغ بر ۹۰۰۰ نفر است. کودکان و زنان بیش از نیمی از این آمار هولناک را تشکیل می‌دهند. گاه میزان کشتار صهیونیست‌ها از مردم غزه تنها در یک روز به ۴۰۰ نفر رسید. در سومین هفتۀ جنگ، جهان شاهد کشتار ۷۰۰ کودک و پیر و جوان تنها در یک روز توسط ارتش اسرائیل در نوار غزه بود. در این یک ماه صحنه‌هایی از قتل‌عام کودکان، آوارگی و وحشت‌زدگی آنان بر صفحۀ تلویزیون‌ها و کامپیوتر‌ها نقش بست، که واژه‌ای برای توصیف آن نبود.

اما رویکرد بخشی از جهانیان و گروهی از جامعۀ سیاسی ایران نسبت به این فجایع بشری، از فاجعۀ بزرگ‌تری با ما سخن می‌گفت؛ فاجعه‌ای در عمق ضمیر انسان‌ها که از خاموشی وجدان‌ها پرده برمی‌داشت و حیرت وجدان‌های بیدار را بر می‌انگیخت. این سقوط اخلاقی بزرگ در میان بخشی از روشنفکران و سیاست‌پردازان ایران، که به‌نام مخالفت آنها با حکومت ایران و اقدامات «تروریستی» حماس، صورت پذیرفت، در عین حال که حیرت‌انگیز و تأسف‌بار بود، اعتماد بخش دیگری از سیاسیون و گروه‌های بزرگی از مردم ایران را برای همیشه از آنها سلب کرد. این بی‌اعتباری به‌حدی است که دست و پا زدن‌های چند روز پیش برندۀ جایزۀ یک میلیون دلاری صلح در ایران را برای بازگرداندن آب رفته به جوی، به مضحکۀ رقت‌برانگیزی بدل کرد.

این بی‌اعتباری تنها در سطح ملی برای ایرانیان رخ نداد. جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بساط مدافعان غربی حقوق بشر را نیز در اذهان عمومی جمع کرد و به افسانۀ حقوق بشر غربی خاتمه بخشید. ممانعت بسیاری از دولت‌های غربی از برگزاری تظاهرات خیابانی به‌سود مردم فلسطین و یا تقبیح کشتار دولت اسرائیل، صدور بخشنامه‌های مختلف جهت جرم‌انگاری دفاع از مردم فلسطین به‌نام ضدیت با یهود، سانسور مطبوعات و رسانه‌های افشاکنندۀ جنایات در غزه و ده‌ها قید و بند و قفل و زنجیر دیگر بر دست و پا و زبان مردم معترض علیه دولت‌های آمریکا و اسرائیل، برگ دیگری از مدعیان آزادی و دموکراسی در غرب را سوزاند.

به این ترتیب، غزه وجدان‌های بشری را به‌چالش کشید و نه‌تنها صحنۀ خلق فجایع انسانی، که نمایشگر مرگ وجدان و اخلاق در میان گروهی از مردم غرب، و متأسفانه گروهی از هموطنان ما نیز شد. غزه همچنین نقطۀ پایانی بود بر تکاپوی تبعیض‌آمیز و معیارهای دوگانۀ مدعیان حقوق بشر در دنیای امروز. غزه صحنۀ آزمون تاریخ بوده و هست که بسیارانی از آن سرافکنده برون آمدند و در فهرست شرمساران تاریخ به یادها سپرده شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *