وتوی آمریکا: مشارکت علنی در قتل‌عام مردم غزه

Print Friendly, PDF & Email

تاکنون ایالات متحدۀ امریکا دو قطعنامۀ آتش بس از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحده در بارۀ غزه را وتو کرده است. این اگر مشارکت علنی در قتل عام مردم غزه نیست، پس چیست؟ آیا این نسل کشی در غزه که به‌دست ارتش رژیم صهیونیستی و با حمایت همه‌جانبۀ دولت آمریکا صورت می‌گیرد، تمامی ادعاهای سالیان دراز ایالات متحده در دفاع از حقوق بشر را به زباله‌دان تاریخ نیفکنده است؟ چرا همینطور است. امروز فریاد صلح‌خواهی و پایان دادن به کودک‌کشی و جنایت در غزه که از حنجرۀ میلیون‌ها انسان در بیش از ۱۲۰ کشور به آسمان بلند است، مؤید باطل شدن جادوی «دموکراسی» خواهی و دفاع از حقوق بشر آمریکا و اقمار اروپایی آن است.

این روزها خیابان‌های لندن، پاریس، نیویورک، برلین و هامبورگ، که علیرغم ممنوعیت‌های «قانونی» و فشارهای پلیسی شاهد تظاهرات صدها هزار نفره از ساکنان این کشورهای اروپایی علیه جنایات اسرائیل در غزه است، خود گواه بر برملا شدن دروغ‌های بزرگ دولت‌های متبوع این کشورها در دفاع از دموکراسی و حقوق بشر است. در هامبورگ، به نشانۀ انزجار از کودک‌کشی دولت اسرائیل، صدها عروسک قنداق‌شدۀ خون‌آلود را در صحن خیابان‌ها به‌نمایش در آوردند. این نشان از موج فزایندۀ آگاهی و بیدار شدن هرچه بیشتر وجدان بشری در نزد ملت‌هایی دارد که دولت‌هاشان دهه‌ها و سده‌ها به‌نام دموکراسی و حقوق بشر و صدور آن به کشورها، دست در خون مردم دنیا شسته‌اند. اثر این اقدامات به‌جایی رسیده است که «کریگ مخیبر»، مدیر دفتر نیویورک کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در اعتراض به عدم واکنش این سازمان به حملات بی پایان اسرائیل در غزه، از سمت خود استعفا داد؛ و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پس از عقب‌نشینی از رویکرد چند روز پیش خود در بارۀ فاجعۀ غزه در برابر تهدید بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل، دیروز با تصریح بر این واقعیت هولناک که «وضعیت در نوار غزه بحران بشریت است»، بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد. او همچنین با اعلام این‌که «نمی‌توان با قوانین بین‌المللی گزینشی و دلبخواه برخورد کرد»، به‌طور تلویحی وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس شورای امنیت توسط آمریکا را رد کرد.

دکتر کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، نیز در نشست ۱۶ آبان ۱۴۰۲ هلال‌احمر پیرامون نقض «حقوق بشر دوستانهٔ» رژیم صهیونیستی در تهران با بر شمردن مصادیق نقض حقوق بشر و حقوق کیفری بین‌المللی توسط رژیم اسرائیل در غزه، اقدامات اخیر این رژیم را جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، نسل‌زدایی و پاکسازی نژادی و قومی دانست و خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر به این جنایات شد.

در حالی که برقراری آتش بس و تأمین صلح در نوار غزه به خواست فوری و نیاز مبرم فلسطینیان بدل شده است، رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا همچنان به بمباران مراکز غیرنظامی، بیمارستان‌ها، مساجد و اردوگاه‌های آوارگان غزه ادامه می‌دهد. بنا به آخرین گزارشات وزارت بهداشت غزه، در ۳۱ روزی که از آغاز تهاجم ارتش اسرائیل به مناطق مسکونی غزه می‌گذرد، بالغ بر ۱۰ هزار کشته و ۳۰ هزار مجروح به‌جا مانده است. ۷۰ درصد جانباختگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. یعنی در غزه در هر ساعت ۱۵ نفر جان خود را از دست می‌دهند، که ۶ نفر از آنها کودک و ۵ نفر زن هستند. این کشتار در مقایسه با همۀ دوره‌های جنگ و جنایت دولت‌های غربی در جهان، کم‌نظیر است.

برقراری فوری آتش‌بس در غزه و پایان دادن به کشتار مردم خواست همۀ بشریت صلح‌خواه و مدافعان واقعی حقوق بشر است. بی‌اعتنایی به این خواست مشروع و درنگ‌ناپذیر، مصداق کامل جنایت علیه بشریت است.

یک نظر

  • ناشناس

    اگر واقعآ امریکا خواستار عدم گسترش جنگ است ،پس چرا آنرا متوقف نمیکند.مرگ خوب است اما برای همسایه؟عدم گسترش جنگ،یعنی عدم “مداخله”مستقیم امریکا در جنگ،وعدم وجود سربازان امریکائی کشته نشدن انها
    در جنگ،….انتخابات ۲۰۲۴ در راه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *