اسرائیل ــ فلسطین: اگر جای این دو عوض می‌شد، چه می‌شد؟

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: جیم فیتزجرالد ــ
مترجم: م. نوری ــ

چه می‎شد اگر جایگاه اسرائیل و فلسطین برعکس می‌شد؟ چه می‎شد اگر فلسطین کشوری قوی و ثروتمند بود و توسط قدرتمند‎ترین کشور جهان تا دندان مسلح می‎شد؟ چه می‎شد اگر فلسطین سلاح‎های مدرنی نظیر اف‌‌‌ ـ ۱۶، تانک‎های مرکاوا، خمپاره‎انداز، نفربرهای زرهی و سیستم دفاع موشکی پاتریوت دراختیار داشت؟ چه می‎شد اگر فلسطینی‎ها در سرزمین‎های اشغالی حریم هوایی، تمام بنادر و کلّ اقتصاد را تحت کنترل داشتند؟

و چه می‎شد اگر مردم اسرائیل فقیر و ضعیف و سرکوب شده بودند؟ چه می‎شد اگر سرزمین قوم یهود اشغال و صدها هزار نفر از خانه و زمین‎شان رانده می‌شدند و باید در منطقه‎ای کوچک زندگی می‎کردند که مانند زندان یا اردوگاه مرگ کاملاً تحت محاصره بود؟

شما چه فکر می‎کنید؟ فکر می‎کنید مردم اسرائیل با چنین شرایطی چگونه برخورد می‎کردند؟ فکر می‎کنید در مقابل زندانبانان خود مطیع، گوش به فرمان و وظیفه‎شناس باقی می‎ماندند؟ یا از خود دفاع می‎کردند و با همۀ ابزارهایی که دراختیار داشتند مقاومت می‎کردند؟

خوشبختانه برای پاسخ به این سؤالات نیازی به گمانه‎زنی نیست زیرا تاریخ معاصر پر از نمونه‎هایی است که در یافتن پاسخ به ما یاری می‎رسانند. ما دقیقاً می‎دانیم اسرائیلی‎ها در واکنش به‎چنین شرایطی چه می‎کردند، چون بارها واکنش آنان را دیده‌ایم.

در دهه‎های ۱۹۳۰ ـ ۱۹۴۰ میلادی، یهودی‎ها سازمانی تروریستی به‌نام «ایرگون» داشتند، سازمانی که حداقل ۶۰ اقدام تروریستیِ مستند، مشابه عملیات حماس، علیه هدف‎های بریتانیایی و عربی انجام داد. طبیعتاً ایرگون خود را مبارز راه آزادی می‌دانست و نه یک گروه تروریستی.

در خلال جنگ جهانی دوم، تمرکز گروه ایرگون بر خاتمه‎دادن به اشغال فلسطین توسط بریتانیا بود. این گروه دفاتر دولتی مهاجرین، دفاتر اخذ مالیات بر درآمد، مرکز ملی پلیس بریتانیا، پایگاه‎های پلیس و ایستگاه‎های رادیو را بمباران می‌کرد. این گروه خطوط لولۀ نفت، کابل‎های تلفن و پل‎های راه‌آهن را تخریب می‎کردند و مین‎های زمینی و مواد منفجره در بازارها، و بمب در هتل‎ها کار می‌گذاشتند که در نتیجۀ آن مردان و زنان و کودکان بسیاری کشته شدند.

معروف‌‌‌ترین عملیات تروریستی ایرگون بمب‌گذاری در هتل «کینگ دیوید» در سال ۱۹۴۶ در اورشلیم بود، که طی آن ۹۰ نفر کشته و ۴۱ نفر مجروح شدند. تعدادی زن و کودک نیز در‎ میان این قربانیان بودند.

به‌محض این‌که بریتانیایی‎ها عزمِ ترکِ فلسطین کردند، عملیات تروریستی گروه «ایرگون» متوجه مردم عرب فلسطین شد. معروف‎ترین عملیات در این زمینه کشتار در روستای «دیریاسین» در آوریل ۱۹۴۸ بود، که منجر به کشته‎شدن ۲۰۰ نفر از جمله مردان و زنان و کودکان و افراد سالخورده شد. گزارشاتی مبنی بر مثله‎کردن قربانیان، تجاوز به عنف؛ و چرخاندن بازماندگان در محلات یهودی نشین قبل از اعدام شتاب‎زدۀ همۀ آنها، در‎ دست است.

دیریاسین روستایی آرام و عاری از خشونت با حدود ۴۰۰ نفر ساکن بود. توافقی مبنی بر عدم تعرض امضا کرده‎ بود و به‌ضرس قاطع در هیچ عملیات خصمانه‎ای علیه یهودی‎ها مشارکت نداشت.

جنگجویان «هاگانا»، یکی دیگر از سازمان‌های تروریستی صهیونیستی که در حمله به دیریاسین شرکت داشتند، شهادت دادند که چگونه نیروهای ایرگون «خانه‎ها را غارت می‎کردند، پول و جواهرات زنده‎ها را ربوده و جنازه‎ها را آتش می‎زدند». موارد متعددی را هم مبنی بر تجاوز به عنف و مثله کردن گزارش شد.

چند‎روز پس از واقعۀ کشتار در دیریاسین، معاون بازپرس کل پلیس بریتانیا در فلسطین از بازماندگان مؤنثِ واقعه بازپرسی کرد و به‎این نتیجه رسید که «بسیاری از دختران دانش‌آموز مورد تجاوز قرار گرفته و سپس سرشان بریده شده است. به زنان مسن هم تعرض شد. موردی گزارش شد که دختر جوانی به‌معنی واقعی کلمه دو شقه شده بود. کودکان بسیاری را قصابی کرده بودند. زن سالخورده‎ای را دیدم که می‎گفت ۱۰۴ ساله است و با قنداق تفنگ به جمجمه‎اش کوبیده بودند.»

این حکایت‎ها برایتان آشناست؟

طنز تلخ قضیه اینجاست که دو تن از رهبران همین گروه‎های تروریستی که در کشتار شرکت داشتند بعدها نخست وزیر اسرائیل شدند: مناخیم بگین و اسحاق شامیر. پس از تأسیس کشور اسرائیل، مناخیم بگین حزب دست‌راستی «هیروت»(آزادی) را در سال ۱۹۴۸ پایه‎گذاری کرد.

پس از این‌که مناخیم بگین نخست‌وزیر اسرائیل شد، سفری را به ایالات متحدۀ آمریکا تدارک دید. وقتی فیزیکدان معروف آلبرت اینشتاین، هانا آرنت نظریه‎پرداز سیاسی، و دیگر شخصیت‎های معروف یهودی از سفر بگین مطلع شدند، طی نامه‌ای سرگشاده‎ به نیویورک تایمز، به پذیرش بگین از سوی مقامات آمریکایی اعتراض کردند.

در نامۀ مزبور حزب هیروت به‌عنوان «حزبی توصیف شده بود، که از نظر ساختار سازمانی، روش، فلسفۀ سیاسی، و پیام اجتماعی خود بسیار مشابه احزاب ناسیونال سوسیالیست (نازی) و فاشیست‎هاست.» در نامۀ مزبور همچنین از هیروت به‌عنوان سازمانی تروریستی، دست‎راستی و میهن‎شیفته نام برده‎ شده بود. و در نهایت، نویسندگان نامه حزب هیروت را «آمیزه‎ای از ملی‎گرایی افراطی، عرفان مذهبی و برتری نژادی» تعریف کرده ‎بودند.

لازم به یادآوری است که اینشتاین از تشکیل کشور اسرائیل حمایت نکرد و معتقد بود این کار در تضاد با «جوهر یهودیت» است.

و جالب توجه است که حزب هیروت بعدها تبدیل به حزب «لیکود» شد که امروز در اسرائیل تحت ریاست بنیامین نتانیاهو در قدرت است. این حزب طی چهار دهۀ گذشته حزب حاکم اسرائیل بوده است.

سازمان ایرگون به حزب هیروت فرا‎رویید و حزب هیروت به لیکود بدل شد. حزب نام خود را تغییر داد ولی به‎نظر می‎رسد فلسفۀ آن تغییر نیافته ‎است. امروز حزب لیکود فلسطینی‎ها را ترور می‎کند و می‎کشد بدون این‌که مجازات شود. فقط ابعاد و شیوه‎های قتل و ترور بسیار وسعت‎ یافته است.

رفتار اسرائیل در‎گذشته و در زمان حال نشان می‎دهد که اگر به‌جای فلسطین بود، درست مانند حماس، و چه‎بسا هولناک‎تر، عمل می‎کرد.

منبع: آنتی‌کریگ، ۹ نوامبر ۲۰۲۳
https://antikrieg.com/aktuell/۲۰۲۳_۱۱_۰۹_israelpalaestina.htm

این مقاله ابتدا در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۳ در Anti-War.com منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *