برای جلوگیری از جنگ جدید خاورمیانه، مسأله اسرائیل و فلسطین را نمی‌توان به‌تعویق انداخت

Print Friendly, PDF & Email

بسیاری از مردم می‌گویند که این دور از درگیری‌های اسرائیل و فلسطین کاملاً ناگهانی شروع شد و ظاهراً نیز چنین به‌نظر می‌رسد. حماس حملهٔ غافلگیرانه‌ای را به ارتش اسرائیل آغاز و آنها را شگفت‌زده کرد. این حمله تلفات قابل‌توجهی به‌بار آورد که جهان را شوکه کرد. اقدام تلافی‌جویانهٔ اسرائیل به‌ناچار منجر به خونریزی بیشتر و تشدید خشونت خواهد شد. حتی اگر هیچ‌یک از ما خواهان آن نبوده و نیستیم که چنین اتفاقی بیفتد، جلوگیری از آن دشوار است. در مواجهه با مناقشهٔ اسرائیل و فلسطین تلاش‌های صلح بین‌المللی به‌اندازهٔ کافی قوی نیست. این یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است و نیازمند تلاش هماهنگ‌شده‌تر و جدی‌تر جامعهٔ بین‌المللی برای تغییر چنین رویکردی است.

از منظری عمیق‌تر، این درگیری ناگهانی به‌وجود نیامده است و اجتناب‌ناپذیری خاص خود را دارد. این درگیری با خونریزی و تلفات جانی بار دیگر به جهانیان اعلام می‌کند که اگر راه حل‌های اساسی برای مسألهٔ فلسطین به‌مورد اجرا در نیاید و روند صلح به‌پیش نرود، دوباره خونریزی و درگیری رخ خواهد داد و این چرخهٔ خون و خونریزی تکرار خواهد شد. در واقع، این امری کاملاً بدیهی است اما مدتهاست که توسط کشورهای غربی، که در مسألهٔ فلسطین مسؤولیت و تأثیر اصلی را برعهده دارند، نادیده گرفته شده است.

برای سال‌ها، چین بارها و بارها از جامعهٔ بین‌المللی خواسته است تا در رویدادهای مهم چندجانبه مانند اجلاس‌های سازمان ملل، موضوع فلسطین را در دستور کار بین‌المللی قرار دهد. چین همواره بر ضرورت پیشبرد «راه‌حل دو کشوری» با احساس فوریت بیشتر تأکید کرده است. همین چندی پیش، قبل از شروع این درگیری بود که نمایندگی دائم چین بار دیگر در سازمان ملل بر این نکته تأکید کرد. اکنون با توجه به هزینه‌های زیادی که فلسطین، اسرائیل و کل خاورمیانه باید بپردازند، نیاز و فوریت آن به سطح دیگری ارتقا یافته است.

باید اذعان داشت که مسألهٔ اسرائیل و فلسطین مجموعهٔ پیچیده‌ای از مشکلات است و مداخلهٔ خارجی یکی از دلایل اصلی حل نشدن این مشکل و در واقع افزایش نفرت است. سوگیری و مداخلهٔ کشورهای غربی، و در رأس آن‌ها آمریکا در مسأله اسرائیل و فلسطین از دیرباز مشهود بوده و در درگیری‌های تاریخی خاورمیانه اغلب آمریکا، در پشت صحنه حضور داشته است. و پس از تشدید درگیری اسرائیل و فلسطین، تصمیم سریع آمریکا و برخی کشورهای غربی برای جانبداری از اسرائیل نه‌تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند، بلکه هیزمی بر آتش می‌افزاید. با توجه به تعداد زیاد غیرنظامیان بی‌گناه کشته و زخمی شده در درگیری در دو روز گذشته، اولویت فوری جامعهٔ بین‌المللی باید ترغیب هردو طرف به توقف سریع آتش برای جلوگیری از فجایع انسانی بیشتر باشد.

گزارشی از کنفرانس تجارت و توسعهٔ سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که محاصره و عملیات نظامی مداوم اسرائیل در طول زمان اشغال غزه از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸، اقتصاد غزه را در آستانهٔ فروپاشی قرار داده است. امروز غزه به یکی از فقیرترین و بی‌ثبات‌‌‌ترین مناطق جهان بدل شده است. می‌توان گفت که این درگیری مسلحانهٔ گستردهٔ فلسطین و اسرائیل بار دیگر ثابت می‌کند که ابزار امنیت مطلق، تحت پوشش صلح آمریکا و غرب، نمی‌تواند به صلح و آرامش واقعی منجر شود. این، همچنین، هستهٔ استراتژی جدید آمریکا در خاورمیانه را آشکار می‌کند. ما از ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی می‌خواهیم که به این رویّه پایان دهند و در روند صلح خاورمیانه مشارکت واقعی داشته باشند.
صلح در خاورمیانه به‌هیچ‌وجه راهی بدون آینده نیست. نکتهٔ کلیدی این است که از این پس به‌جای انتخاب مسیر اشتباه یا حتی برگشتن، مسیر درست را انتخاب کنیم. بر اساس گزارش رسانه‌ها، این دور درگیری بین فلسطین و اسرائیل تاکنون بیش از ۱۰۰۰ کشته و هزاران زخمی از هر دو طرف برجای گذاشته است. علاوه بر این، جنگ می‌تواند به کشورهای دیگر نیز سرایت کند. آخرین تحول این است که درگیری بین اسرائیل و گروه مسلح حزب‌الله لبنان رخ داده است. بسیاری از مردم نگران هستند که آیا این رویداد در نهایت منجر به «جنگ ششم خاورمیانه» خواهد شد؟

در این لحظه، جامعهٔ بین‌المللی باید اقدام فوری انجام دهد. سازمان ملل متحد در ۷ اکتبر بیانیه‌ای صادر کرد و آن را «پرتگاه خطرناک» خواند، و حملات به غیرنظامیان را به‌شدت محکوم کرد و خواستار پایان دادن به خشونت شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار «تمام تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از یک آتش‌افروزی بزرگ» شد. شورای امنیت سازمان ملل در نظر دارد بعدازظهر یکشنبه به‌وقت محلی در نیویورک جلسهٔ غیرعلنی دربارهٔ وضعیت کنونی فلسطین و اسرائیل برگزار کند تا راه‌حل‌ها را بررسی کند. اساساً، همهٔ طرف‌های درگیر در روند صلح خاورمیانه، از جمله فلسطین و اسرائیل، باید برای ایجاد شرایط برای تحقق «راه‌حل دو دولتی» تلاش کنند.

۵۰ سال از جنگ چهارم اعراب و اسرائیل (که با نام‌های جنگ «یوم‌کیپور»، جنگ رمضان، جنگ اکتبر نیز شناخته می‌شود) و ۳۰ سال از امضای پیمان اسلو می‌گذرد. جنگ یا صلح؟ خاورمیانه بار دیگر در یک چهارراه تاریخی قرار گرفته است. جامعهٔ بین‌المللی باید اقدام دیپلماتیک قاطع و مؤثری انجام دهد تا هر دو طرف ترغیب شوند هرچه سریع‌تر به خشونت‌ها پایان دهند، حداکثر خویشتن‌داری را اعمال کنند و به‌ویژه از بسته شدن دریچهٔ فرصت برای صلح جلوگیری کنند. چین همواره از برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی بزرگتر، معتبرتر و تأثیرگذارتر در راه ایجاد شرایط برای از سرگیری مذاکرات حمایت کرده است. این پیشنهاد اکنون ضروری‌تر و فوری‌تر از همیشه است.

منبع: گلوبال تایمز، ۸ اکتبر ۲۰۲۳
https://enapp.globaltimes.cn/article/1299464

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *