جنگ اسرائیل: شما آلمانی‌ها به «مسؤولیت ناشی از هولوکاست» خود خیانت کرده‌اید

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: امیرا هَاس ــ

امیره هَاس، روزنامه‌نگار اسرائیلی، خطاب به صدراعظم شولتز: «وظیفهٔ شما توقف کارزار تخریب است.»

متن زیر در اینجا پیام کامل ایشان به اولاف شولتز است:

صدراعظم اولاف شولتز یک هفته پیش گفت: «رنج و ناراحتی غیرنظامیان در نوار غزه تنها افزایش خواهد یافت. مسؤول آن نیزحماس است.» اما آیا با توجه به این‌که شما و همکارانتان در غرب از اسرائیل حمایت تمام و کمال کرده‌اید، آیا این رنج روزافزون محدودیتی دارد؟ آیا می‌پذیرید که بیش از ۲۰۰۰* کودک فلسطینی کشته شوند؟

آیا شما ۸۰ هزار سالمندی را که ممکن بود به‌دلیل کم‌آبی جان خود را از دست بدهند، اگر منابع آب از اسرائیل بازسازی نمی‌شد، افزایش مشروعی در رنج می‌دانید؟ شما همچنین گفتید: «تاریخ خود ما، مسؤولیت ما ناشی از هولوکاست، وظیفهٔ همیشگی ما را برای دفاع از موجودیت و امنیت کشور اسرائیل قرار می‌دهد. این مسؤولیت است که ما را هدایت می‌کند.» اما جناب شولتز، بین این جمله و جمله‌ای که در بالا نقل کردید، تناقض وجود دارد.

«رنج و پریشانی افزایش خواهد یافت»، آیا این یک چک سفید برای اسرائیل زخمی و مجروح نیست که اجازه دارد بدون هیچ محدودیتی نابود کند، تخریب کند، و بکشد، و با به‌خطر انداختن همهُ ما، اگر نه برای جنگ جهانی سوم، برای یک جنگ منطقه‌ای درگیر کند؟ ضمن این که امضای این «چک سفید» بقا، امنیت و موجودیت اسرائیل را نیز به‌خطر می‌اندازد. در حالی که «مسؤولیت ناشی از هولوکاست»، به‌معنای انجام هر کار، ممکن است برای جلوگیری از جنگی که منجر به بلایایی می‌شود، جنگی که در نهایت با گسترش خود رنج را در یک چرخهٔ بی‌پایان افزایش می‌دهد.

من این را از پدرم، یکی از بازماندگان واگن‌های انتقال یهودیان به اردوگاههای کار اجباری، یاد گرفتم.

در اوایل سال ۱۹۹۲، هر بار که از غزه برمی‌گشتم با گزارش‌هایی مبنی بر ظلم اسرائیل به ساکنان آن، به من می‌گفت: «درست است، این نسل‌کشی آن‌طور که ما تجربه کردیم نیست، اما برای ما بعد از پنج یا شش سال پایان یافت. رنج فلسطینی‌ها ده‌ها سال است که ادامه دارد». این یک نکبت جاری است.

شما آلمانی‌ها مدت‌هاست که به «مسؤولیت ناشی از هولوکاست» ـــ یعنی نسبت به قتل خانواده‌های پدر و مادر من و رنج بازماندگان آن ـــ خیانت کرده‌اید.

شما خیانت کرده‌اید، شما با حمایت بی قید و شرط از اسرائیلی که اشغال می‌کند، استعمار می‌کند، مردم را از آب محروم می‌کند، زمین می‌دزدد، دو میلیون نفر را در غزه در قفسی پر ازدحام حبس می‌کند، خانه‌ها را ویران می‌کند، کل جوامع را از خانه‌هایشان بیرون می‌اندازد و خشونت شهرک‌نشینان را تشویق می‌کند، خیانت کرده‌اید. و همهٔ این‌ها تحت پوشش به‌اصطلاح توافقنامهٔ صلحی اتفاق می‌افتد که شما و دیگر رهبران غربی با آن موافقت کردید. شما به اسراییل اجازه داده‌اید که در تضاد با تفسیر اروپایی این توافق عمل کند ـــ ایجاد امکان راهی برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطین در سرزمین اشغال‌شده توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، توافقی که بسیاری از فلسطینی‌ها دقیقاً به این دلیل از آن حمایت کردند که می‌خواستند از رنج و خونریزی‌های بیشتر جلوگیری کنند.

به‌اندازهٔ کافی دیپلمات‌ها و امدادگرانی وجود دارند که گزارش داده‌اند که چگونه صدها هزار جوان فلسطینی تحت سرکوب شدید استکبار و کشتار بی‌رویهٔ غیرنظامیان توسط اسرائیل، تمام امید و معنای زندگی خود را از دست داده‌اند.

فعالان حقوق بشر فلسطینی بارها هشدار داده‌اند که سیاست‌های اسرائیل تنها می‌تواند منجر به بروز خشونت در مقیاسی غیرقابل تصور شود. صلح‌طلبان اسرائیلی و یهودی نیز به شما هشدار داده‌اند. اما شما به راه خود وفادار ماندید و به اسرائیل پیام دادید که همه چیز خوب است ـــ که هیچ‌کس اسرائیل را بازخواست و مجازات نخواهد کرد یا از طریق اقدامات شدید دیپلماتیک و سیاسی به اسرائیلی‌ها یاد ندادید و نمی‌دهید که با اشغال هرگز حالت عادی و آرامش وجود نخواهد داشت.

و تازه شما منتقدانِ اسرائیل را به یهودستیزی هم متهم کردید و می‌کنید. اما نه، این نوشتهٔ من البته قتل و خونریزی توسط افراد مسلح حماس را توجیه نمی‌کند؛ و همچنین توجیهی برای واکنش‌های تحسین‌انگیز برخی فلسطینی‌ها نیست. این نوشته فراخوانی است از شما برای توقف کارزار کنونی مرگ و ویرانی قبل از این‌که فاجعهٔ دیگری برای میلیون‌ها اسرائیلی، فلسطینی، لبنانی و شاید حتی ساکنان دیگر کشورهای منطقه به‌ارمغان بیاورد.

منبع: سایت «تله‌پولیس»، ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳
https://www.telepolis.de/features/Israel ـ Krieg ـ Ihr ـ Deutschen ـ habt ـ Eure ـ aus ـ dem ـ Holocaust ـ erwachsene ـ Verantwortung ـ verraten ـ 9340622.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *