در مورد چندقطبی، پوتین، و پویایی خاورمیانه

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: کارل ریشتر ــ

کارل ریشتر پیچیدگی‌های وضعیت خاورمیانه را رصد می‌کند، و نسبت پیروی کورکورانه از روایت‌های جریان اصلی هشدار می‌دهد و در عین حال در میان تنش‌های جهانی بر اهمیت درک منافع واقعی اروپا تأکید می‌کند.

ما از جزئیات مناقشه کنونی خاورمیانه اطلاعی نداریم و از همین رو و مثل همیشه، شک و تردیدِ سالم نسبت به اظهارات و بیانیه‌های رسمی ضروری است. شاید مورخان آینده بتوانند دریابند که واقعاً چه کسی پشت وقایع این هفته‌ها در غزه است. به نظر می‌رسد که غربِ «ارزش‌محور» در حال حاضر در حال اجرای استراتژی خروج از اوکراین است. هیچ کس، حتی ایالات متحده، اکنون به جنگ در اوکراین نیاز ندارد. برای غرب این یک هدف گمشده است. در حالی که همه نگاه‌ها به غزه است، کیف بی سر و صدا رها شده است.

من شخصاً تمایلی ندارم که به خودم اجازه دهم تا توسط رسانه‌های شناخته شده فریبکار، بدون تعمق به سمت همبستگی با اسرائیل سوق داده شوم یا کورکورانه علیه مسلمانان یا حماس قرار بگیرم. عقل حکم می‌کند که مطلع باشیم، خونسردی خود را حفظ کنیم و مهمتر از همه، مراقب منافع آلمان باشیم– نه منافع اسرائیل، بروکسل یا واشنگتن. علاوه بر این، نتیجه گیری خود فرد چندان دشوار نیست. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که من به او احترام می‌گذارم، اخیراً با صراحت اعلام کرد: «حماس یک سازمان تروریستی نیست. حماس یک گروه آزادی‌بخش است که برای محافظت از سرزمین و مردمش می‌جنگد.» این یک دیدگاه است. سانسور به هر جهت غیر قابل قبول است.

«اسلام هراسی، یهودستیزی و روسوفوبیا»
به‌عنوان سلاحی علیه جهان چندقطبی استفاده می‌شود

ما موافقیم که نمی‌خواهیم اعراب در شهرهای آلمان شورش کنند. با این حال، شعله ور کردن آتش در حال حاضر نتیجه معکوس دارد. رهبران فکری جامعه شناخته شده هستند. آنها مایلند ما را نه‌تنها در برابر روسیه، بلکه در مقابل اسلام نیز قرار دهند، زیرا در نهایت خواهان سقوط ما هستند. این نگران کننده است که چگونه بسیاری از هموطنان، حتی از جناح ظاهرا «میهن پرستان»، تحت تأثیر تبلیغات اصلی قرار می‌گیرند و ناگهان احساس می‌کنند که مجبور می‌شوند میهن پرستی منحط خود را به اسرائیل بکشانند. چه سیاستمداران در حاکمیت و چه بخشی از حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD)، که صرفاً ناپسند است.

معقول‌‌‌ترین اظهاراتی که تاکنون در مورد درگیری غزه شنیده شده، اخیراً از سوی پوتین رئیس جمهور روسیه بیان شده است. وی در دیدار با رهبران جوامع مذهبی روسیه نکات اساسی را بیان کرد که باید به آنها توجه کرد. پوتین درگیری‌های کنونی، به‌ویژه بروز خشونت در خاورمیانه را یک استراتژی غرب برای تحریک تعصب و نفرت مذهبی به منظور «تفرقه بیانداز و حکومت کن» در جهان و در نتیجه حفظ «نظم جدید جهانی» می‌بیند. «اسلام هراسی، یهودستیزی و روسوفوبیا» به‌عنوان سلاحی علیه جهان چندقطبی استفاده می‌شود.
به نقل از پوتین: «غرب می‌بیند که روند ایجاد یک نظم جهانی چند قطبی در حال افزایش است. و آنها از چنین ابزاری برای سرکوب توسعه کشورهای با حاکمیت مستقل و تفرقه در اکثریت جهان استفاده می‌کنند.» محرکان این شرارت می‌خواهند «موج خشونت و نفرت» نه‌تنها خاورمیانه، بلکه کل اوراسیا را فرا گیرد: مسلمانان علیه یهودیان تحریک می‌شوند. آنها فریاد می‌زنند: «جنگ با کفار». شیعیان با سنّی‌ها و مسیحیان ارتدوکس با کاتولیک‌ها روبرو هستند. در اروپا مردم بر کفرگویی و توهین به مقدسات اسلام و خرابکاری در زیارتگاههای مسلمانان چشم می‌بندد.

پوتین گفت: «هدف از همه این اقدامات افزایش بی‌ثباتی در جهان، تفرقه در بین فرهنگ ها، مردمان و مذاهب جهانی و ایجاد برخورد تمدن‌ها است» و تأکید کرد: «در عین حال آنها از نوعی « نظم جدید جهانی» صحبت می‌کنند، که ماهیت آن تغییری نکرده است: «ریاکاری، استانداردهای دوگانه، خواست‌ها برای انحصارطلبی، سلطه جهانی، حفظ نظام اساساً استعماری نو.»

علاوه بر این، طبق «اصل بدنام مسئولیت جمعی»، «افراد بیگناه نباید در قبال جنایات ارتکابی توسط دیگران پاسخگو باشند».

به هر حال پوتین مرد باهوشی است. در واقع، برای اروپایی‌ها عاقلانه‌تر است که در این هفته‌ها عقب‌نشینی کنند و اجازه ندهند که فریب بخورند و بهتر است در نهایت بر منافع خود متمرکز شوند. نفرت و رسانه‌های جریان اصلی قطعاً مشاوران بدی هستند.

منبع: وبلاگ آرکتوس، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *