دموکراسی ایالات متحده چه چیزی صادر می‌کند: نجات یا نابودی؟

Print Friendly, PDF & Email

در مقاله‌ای که در هشتم سپتامبر در وب‌سایت مؤسسهٔ «تایهه» (Taihe) منتشر شد آمده است که ایالات متحده، که خود را مظهر دموکراسی معرفی می‌کند، برای پیشبرد توسعهٔ خارجی خود و حفظ هژمونی ایالات متحده، با اشتیاق «دموکراسی به‌سبک آمریکایی» را صادر می‌کند، که این امر منجر به آشوب و بی‌ثباتی در سراسر جهان می‌شود.

بر اساس این مقاله، ایالات متحده در صدور دموکراسی دارای سابقهٔ طولانی است، به‌طوری که توسعه و گسترش خارجی آن به‌طور پیچیده‌ای با این تلاش مرتبط است.  این استعمار فرهنگی و دگرگونی نهادی دیگر ملل و مردم زیر لوای «صادرات دموکراسی» نه‌تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای اثبات هژمونی عمل می‌کند، بلکه به‌عنوان بیان مهمی از مأموریت الهیات سیاسی است که به استثناگرایی آمریکایی اعطا شده است. ایالات متحده از همان روزهای اولیهٔ تأسیس خود از تاکتیک‌هایی مانند گسترش سرزمینی، مداخلهٔ نظامی و پیوند دموکراتیک برای گسترش تدریجی دامنهٔ صدور دموکراسی خود استفاده کرده است. 

در این مقاله اشاره شده است که پیگیری منافع مهمترین دلیل صدور بی‌امان دموکراسی توسط آمریکاست. از منظر آمریکا، تا زمانی که کشورهای سراسر جهان به مدل آمریکایی دموکراسی پایبند باشند و روند دموکراتیک خود را با ترجیحات آمریکایی هماهنگ کنند، آمریکا به‌طور بالقوه می‌تواند خود را به‌عنوان هژمون جهانی تثبیت کند.  ایالات متحده با به‌کارگیری لفاظی‌های والا، مانند «انتخابات دموکراتیک» و «آزادی بیان»، به‌دنبال تحریک مردم، دستکاری افکار عمومی، و تأثیرگذاری بر انتخابات و مبارزات پارلمانی از راه پرورش گروه‌های مدنی و نیروهای سیاسی طرفدار آمریکا در کشورهای هدف است.

روش‌های مختلفی که از سوی آمریکا در طول تاریخ صدور دموکراسی استفاده شده است، از جمله راهبردهای نظامی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، و تبلیغاتی، افشا شده‌اند.  در این میان، کمک‌های اقتصادی و تحریم‌ها بیشترین استفاده را دارند. ایالات متحده کمک‌های اقتصادی را به اصلاحات دموکراتیک در کشورهای دریافت‌کننده پیوند می‌دهد. کمک به کشورهایی که با استانداردهای دموکراتیک و پیشبرد منافع آن همسو هستند را افزایش می‌دهد، و در مورد کشورهایی که این کار را نمی‌کنند، کمک‌ها را کاهش و یا تحریم‌های اقتصادی را تحمیل می‌کند.

این مقاله هشدار می‌دهدکه صادرات دموکراسی نه‌تنها خود آمریکا بلکه دیگر نقاط جهان را نیز به‌خطر می‌اندازد. سیاست‌های جنگ‌طلبانهٔ آن به‌شدت قدرت اقتصادی آن کشور را تحت فشار قرار داده است. ظاهراً تحت عنوان مبارزه با تروریسم، این صادرات تهدید ناشی از افراط‌گرایان خشن را در داخل مرزهای خود تشدید کرده است. ایالات متحده برای دستیابی به اهداف خود از به‌کارگیری استانداردهای دوگانه، توسل به خشونت و استفاده از فریب، تردیدی به‌خود راه نمی‌دهد که این امر به‌طور قابل ملاحظه‌ای منجر به خدشه‌دار شدن وجهه و اعتبار آن شده است.

ایالات متحده تحت عنوان «دموکراسی» و «حقوق بشر» جنگ‌های متعددی را آغاز کرده است، با دور زدن شورای امنیت سازمان ملل متحد و قرار دادن «قوانین داخلی» خود بالاتر از قوانین بین‌المللی، عواقب فاجعه‌باری برای بسیاری از کشورها به‌بار آورده و آشکارا قوانین بین‌المللی، از جمله منشور سازمان ملل، را نقض کرده است. به‌طور مشابه، ایالات متحده جنگ‌هایی را به‌نام مبارزه با تروریسم به راه انداخته است که منجر به درگیری‌های مداوم در سراسر جهان و چرخهٔ معیوب واکنش‌های ضدتروریسم شده و در نهایت منجر به تداوم ناآرامی‌ها در خاورمیانه و تکثیر نهادهای تروریستی در سراسر جهان شده است.

این مقاله با فراخوانی از ایالات متحده برای رویارویی با واقعیت، در تأمل در خود و نشان دادن احترام بیشتر به خود و سایر کشورها به‌پایان می‌رسید.

منبع: China Daily، بیست و یکم سپتامبر ۲۰۲۳
https://www.chinadaily.com.cn/a/۲۰۲۳۰۹/۲۱/WS۶۵۰bf۷۶۳a۳۱۰d۲dce۴bb۷۰۵b.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *