راهزنان واشنگتن: توقیف نفتکش حامل نفت ایران و تخلیۀ آن

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: فلوریان واروِگ ـــ
مترجم: م. نوری ـــ

آخر هفتۀ پیش دولت ایالات متحدۀ آمریکا یک نفتکش حامل نفت ایران را در خلیج مکزیک توقیف کرد. طبق اطلاعات ردیابی شناورهای جهان، بار کشتی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار در نزدیکی هیوستون (تگزاس) در حال تخلیه است. سنای آمریکا قصد دارد پول حاصل از فروش نفت را در اختیار قربانیان یازده سپتامبر قرار دهد. مبنای این تصمیم حکم فضاحت‌بار دادگاهی در نیویورک است که در ماه مارس ۲۰۱۶، با استدلالاتی فتنه‌جویانه ایران را در ارتباط با عملیات تروریستی یازده سپتامبر به پرداخت میلیاردها دلار غرامت محکوم کرد. همان‌طور که ملاحظه می‌شود، این موضوع فقط پرونده‌ای مرتبط با مقررات حقوق دریایی نیست بلکه راهزنی حقوقی است.

در بیستم ماه اوت، «جاشوا لندیس»، سرپرست مرکز مطالعات خاورمیانۀ دانشگاه اوکلاهما، موضوع نفتکش را برای اولین بار علنی کرد. او در توئیتی نوشت: «ایالات متحدۀ آمریکا بعد از توقیف یک نفتکش ایران، تخلیۀ نفت به ارزش ۵۶ میلیون دلار را در بندری در تگزاس آغاز کرده است. طبق اظهارات سناتورهای ایالات متحده، ممکن است پول حاصل از فروش نفت صرف پرداخت غرامت به قربانیان عملیات تروریستی یازده سپتامبر شود.» در این رابطه، «لندیس» به مقاله‌ای از آژانس خبری آسوشیتدپرس اشاره کرده است. در این مقاله از جمله گفته می‌شود: «پیش از این‌که این نفتکش به‌ناگهان و بدون دلیل به‌سوی خلیج مکزیک حرکت کند، ماه‌ها در ساحل شمالی سنگاپور در دریای چین جنوبی توقف کرده بود. به‌نظر تحلیلگران، بار کشتی توسط مقامات ایالات متحده مصادره شده است. بررسی اطلاعات مربوط به ردیابی کشتیرانی توسط آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که انتقال بار نفتکشِ «سوئز راجان» با پرچم جزایر مارشال به نفتکش دیگری به‌نام «ام آر یوفرتیز» در نزدیکی گالستون واقع در ۷۰ کلیومتری هیوستون آغاز شده است.»

ماجرای نفتکش «سوئز راجان»، که متعلق به یک شرکت کشتیرانی یونانی است و با پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کند، از فوریۀ ۲۰۲۲ آغاز شد. آن موقع، لابی ضدایرانی تندروی آمریکا، «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، که دیپلمات‌های سابق ایالات متحده و همچنین سیاستمدارانی از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کادر رهبری آن قرار دارند، اعلام کرد که مبدأ نفتکش مزبور «جزیرۀ خارک»، مهم‌‌‌ترین مرکز انتقال نفت ایران در خلیج فارس است. پس از آن، مقامات ایالات متحده در اقدامی غیرقانونی و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل تعقیب و شکار نفتکش مزبور را، که متعلق به یک شرکت کشتیرانی مقیم اتحادیۀ اروپاست، آغاز کردند.

تخلیۀ نفت ایران از نفتکش مصادره شده در روز ۱۹ اوت آغاز شد، درست در هفتادمین سالروز کودتای سازمان سیا (عمیات آژاکس) علیه نخست‌وزیر منتخب ایران «محمد مصدق» در ۱۹ اوت ۱۹۵۳.

با شروع تخلیۀ نفت از نفتکش توقیف‌شده، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه طی فراخوانی از کاخ سفید خواستند پول حاصل از فروش نفت را در اختیار صندوق «قربانیان تروریسم دولتی» قرار دهد. این صندوق بیش از همه در جهت جبران خسارت از قربانیان یازده سپتامبر ۲۰۰۱ عمل می‌کند. در فراخوان سناتورها گفته شده است: «ما به‌دلیل دینی که به خانواده‌های آمریکایی داریم باید تحریم‌ها را اجرا کنیم.» «جونی ارنست»، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت «آیووا» و یکی از امضاکنندگان فراخوان، به خبرنگاران گفت: «ما به هیچ دشمن خارجی اجازه نمی‌دهیم قدرت آمریکا را زیر سؤال برد. برای اطمینان از عدم تکرار این خطا، هیأت حاکمۀ تحت رهبری «بایدن» باید تحریم‌ها را اجرا کند، به تروریسم چراغ سبز نشان ندهد، و به مدارا با ملتی که شعار آن «مرگ بر آمریکا» است خاتمه دهد.»

ممکن است خوانندۀ کنجکاوی علاقه‌مند به دانستن این ابهام باشد که ایران چه ارتباطی با عملیات یازده سپتامبر داشت؟ بر اساس همۀ اطلاعاتی که ما از این واقعه داریم، هیچ. ولی این امر مانع از صدور حکم محکومیت از سوی دادگاهی در نیویورک در سال ۲۰۱۶، که مبنی بر پرداخت ۵/۱۰ میلیارد غرامت بود نشد. دلایل ارائه شده برای این حکمِ باورنکردنی، حکمی مضحک که در تعارض با اصول حقوقی بود، به این شرح است: «ایران نتوانست به‌قدر کافی عدم مشارکت خود در عملیات تروریستی شبکۀ القاعده را اثبات کند.» پس از صدور حکم، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تهران نوشته بود: «ایران حکم محکومیت به پرداخت ۵/۱۰ میلیارد دلار غرامت را بی‌پایه و مضحک خوانده و آن را رد کرده است. هفتۀ پیش دادگاهی در نیویورک ایران را به پرداخت ۵/۷ میلیارد دلار غرامت به قربانیان واقعۀ مرکز تجارت جهانی در نیویورک و وزارت دفاع ایالات متحده در واشنگتن، و همچنین پرداخت ۵/۳ میلیارد دلار غرامت به شرکت‌های بیمه‌گر، محکوم کرد. دلیلی که دادگاه در حکم خود به آن استناد کرده این بود که ایران نتوانسته به‌قدر کافی عدم دخالت در عملیات تروریستی شبکۀ القاعده را اثبات کند. پس از واقعۀ یازده سپتامبر، ایالات متحده همواره ایران را متهم به ارتباط با القاعده کرده است، ادعایی که هیچگاه اثبات نشده است. کارشناسان همیشه به این نکته اشاره کرده‌اند که القاعدۀ سنّی ایران شیعی را دشمن خود اعلام کرده است.»

با مصادرۀ غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران، ایالات متحدۀ آمریکا بازهم چرخۀ تشدید تنش در منطقه را به‌حرکت در آورد. طولی نکشید که ایران به توقیف کشتی و سرقت نفت آن واکنش نشان داد. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران، دریادار «علیرضا تنگسیری»، در همین ارتباط اعلام کرد: «ما اعلام می‌کنیم هر شرکتی که در تخلیۀ نفت مشارکت کند و همچنین آمریکا را مسؤول خواهیم دانست و آن‌ها را به پاسخگویی وادار خواهیم کرد. دوران مصونیت از مجازات خاتمه یافته است، هرکس ضربه‌ای وارد کند باید در انتظار ضربۀ متقابل باشد.»

و این تهدید توخالی نبود. در این بین ایران به‌تلافی اقدام آمریکا دو نفتکش، از جمله یک نفتکش با نفت کنسرن آمریکایی «شورون»، را در نزدیکی تنگۀ هرمز توقیف کرد. همزمان، ایالات متحدۀ آمریکا دو کشتی جنگی «یو اس اس باتان» و «یو اس اس کارتر هال» را به منطقه گسیل داشت که زیر پوشش هوایی جت‌های جنگندۀ اف ـ ۳۵ از تنگۀ هرمز، که مسیر انتقال ۲۰ درصد از نفت جهان است، عبور کردند.

تأثیرات سوء این اقدام تحریک‌آمیز دولت ایالات متحده بیش از همه متوجه مردم و صنایع (باقیماندۀ) اروپا خواهد بود که مدت‌هاست از افزایش بهای انرژی رنج می‌برند….

منبع: وب سایت NachDenkSeiten، بیست و دوم اوت ۲۰۲۳
https://www.nachdenkseiten.de/?p=102777

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *