رسانه‌های غربی دربارۀ یک نسل‌کشی که آمریکا مسبب آن است دروغ پراکنی می‌کنند

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: فینیان کانینگهام ــ
مترجم: م. نوری ــ

تظاهر «جوبایدن» به اهتمام برای خاتمه دادن به جنگ در غزه یکی از ترفند‌های تمسخر‌آمیز واشنگتن است. موضوع بر سر جلوگیری از یک درگیری بزرگ‌تر در منطقه نیست. موضوع بر سر استفاده از لفاظی‌های مضحک برای فراهم آوردن شرایط لازم برای نسل‌کشی است.

در رسانه‌های غربی گفته می‌شود که رژیم اسرائیل خواست دولت «جو بایدن» مبنی بر برقراری «آتش‌بس بشردوستانه در جنگ غزه» را که در اصل جنگ نیست بلکه کشتار جمعی فلسطینی‌ هاست، فوراً رد کرده است.

رسانه‌های ایالات متحدۀ آمریکا و غرب گزارش می‌دهند که رئیس جمهور آمریکا «جوبایدن» پس از چهار ‌هفته محاصره و بمباران هوایی بی‌وقفۀ منطقۀ ساحلی غزه، که منطقه‌ای به‌وسعت «دیترویت» است، از روند اوضاع نگران است.

«جو بایدن» عالیترین مقام سیاسی آمریکا «آنتونی بلینکن» را به خاورمیانه فرستاد تا اسرائیل را متقاعد کند با «آتش‌بس بشردوستانه» در جنگ خود علیه مردمِ غالباً غیرنظامی غزه موافقت کند. ولی نخست وزیر اسرائیل، «بنیامین نتانیاهو»، وقعی به مطالبۀ آمریکا نمی‌نهد و عملیات نظامی زمینی را همچنان پیش می‌برد.

مضحکه‌ای که رسانه‌های غربی به نمایش می‌گذارند عبارت از این است که گویا واشنگتن نیرویی معتدل است، نیرویی نیکخواه ولی در عین حال بازیگرِ بخت برگشته‌ای که می‌کوشد به دولت متحدی کمک کند ولی در ضمن نگران درد و رنج انسان‌هاست.

این ادعایی کاملاً مهمل است. اولاً اسرائیل در حال نسل‌کشی ۲/۳ میلیون انسان است که در میان آن‌ها یک گروه نظامی به‌نام حماس وجود دارد که فقط یک درصد جمعیت غزه را تشکیل می‌دهد. درست مانند این است که آدم آب دریاچه‌ای را برای کشتن چند ماهی خالی کند.

حملۀ مرگبار حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، که گویا طی آن ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند، که تحقیقاً بسیاری از آنها با تیراندازی نیروهای امنیتی اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند، به‌هیچ‌وجه توجیهی برای واکنش مرگبار اسرائیل و نابودی ۱۰ هزار فلسطینی در غزه و ۱۳۰ فلسطینی در کرانۀ باختری رود اردن نیست. قریب به ۷۰ درصد قربانیان زنان و کودکان هستند.

این روش، آن‌طور که دولت «جوبایدن» و دولت‌های دیگر غربی مدام تکرار می‌کنند، دفاع از خود نیست بلکه پشتیبانی سیاسی از اسرائیل است. ولی موضع غرب حتی پشتیبانی سیاسی هم نیست، بلکه دادن چک سفید برای کشتار جمعی، برای نسل‌کشی است. چنین تصوری که ایالات متحدۀ آمریکا نگران مرگ فلسطینی هاست و می‌کوشد اسرائیل را مهار کند، به دلایل ذیل مردود است:

دولت «جوبایدن» با ارسال بمب‌های هدایت‌شوندۀ نقطه‌زن به اسرائیل به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار موافقت کرده است. این تسلیحات غیر از بستۀ بزرگ‌تری از کمک نظامی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار است که کنگرۀ آمریکا جواز ارسال آن را تصویب کرد.

اما مهم‌تر از بذل و بخشش‌های فوق‌الذکر، حمایت نظامی از اسرائیل با تسلیحات اتمی است که آمریکا آن‌ها را شتاب‌زده به منطقه منتقل کرد. استقرار این ناوگان هولناک که فقط در فاصلۀ چند مایلی ساحل غزه، جایی که اسرائیل در حال جنگی مرگبار علیه غزه است، به‌اندازۀ کافی گویاست.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، که مسؤول منطقۀ خاورمیانه است، ورود زیردریایی مجهز به سلاح‌های هسته‌ای به منطقه را اعلام کرد. به این زیردریایی دو گروه از ناوهای هواپیمابر با توانایی هسته‌ای اضافه خواهند شد که در حال حاضر در شرق دریای مدیترانه در راه هستند. پنتاگون عکس‌هایی از بمب افکن‌های نوع 1 ـ B Lancer را منتشر کرده است که اخیراً در خاورمیانه مستقر شده‌اند.

اعلام علنی این «سلاح‌های استراتژیک»، که آمریکا معمولاً محل استقرار آن‌ها را علنی نمی‌کند، باید به‌عنوان تهدید تحریک‌آمیز و حساب شده علیه ایران و دیگر بازیگران منطقه‌ای مانند سوریه و حزب‌الله تلقی شود.

وزیر دفاع ایالات متحده، «لویدآستین»، هفتۀ پیش این تهدید را در مکالمه‌ای تلفنی با همتای اسرائیلی خود «یواو گالانت» علناً ابراز کرد. او بر تعهد ایالات متحده مبنی بر ترساندن هر بازیگر دولتی و غیردولتی که در صدد تشدید درگیری فعلی باشد، تأکید کرد.

«ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا، هم از اسرائیل دیدار کرد و اظهارات او هم همان پیام حمایت از تل‌آویو بود. او به کشورها و بازیگران منطقه‌ای اخطار داد از هرگونه ایده‌ای برای مداخله و پایان دادن به تهاجم مرگبار اسرائیل در غزه دوری کنند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده، «آنتونی بلینکن»، در خلال سفر اخیر خود به خاورمیانه، که گویا برای «آتش‌بس بشردوستانه» در تل‌آویو بود، باز هم اخطار واضحی به ایران داد. «بلینکن» گفت کسی نباید حتی به این موضوع که نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را مورد تهاجم قرار دهد فکر کند. در غیر این‌صورت، با اقدام تلافی‌جویانۀ مهیبی روبرو خواهد شد.

و وقتی رهبر حزب‌الله، «حسن نصرالله»، نطقی را که همه با هیجان در انتظار آن بودند ایراد کرد، بسیاری از ناظران شگفت‌زده شدند، زیرا او از حمایت نظامی از فلسطینی‌ها و اعلان جنگ به اسرائیل اجتناب کرد. به‌نظر می‌رسد که «نصرالله» اخطارهای اسرائیل و پدر خوانده‌اش آمریکا را درک کرده بود. آیا می‌توان او را ملامت کرد؟

«بنیامین نتانیاهو» به حزب‌الله اخطار داد که هرگونه گسترش جنگ به واکنش نظامی «غیر قابل تصوری» خواهد انجامید. این تهدید فقط می‌تواند به منزلۀ استفاده از سلاح هسته‌ای باشد. چنین اراجیف احمقانه‌ای در خصوص استفاده از سلاح اتمی را «آمیهای اِلیاهو»، وزیر کابینۀ «نتانیاهو»، علناً ابراز کرد. «نتانیاهو» بعداً وزیر مزبور را سرزنش کرد ولی این تنبیه فقط برای حفظ ظاهر بود.

انتقال سلاح‌های هسته‌ای ایالات متحده به شرق دریای مدیترانه تهدید بی‌مانندی علیه ایران، حزب‌الله، و دیگر بازیگران منطقه‌ای است و ربطی به نگرانی آمریکا و جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه ندارد. این ادعای واشنگتن و رسانه‌های غربی است ولی حتی درست دانستن این ادعا هم نامعقول است.

خیر! حقیقت عریان این است که ایالات متحدۀ آمریکا رژیم فاشیستی اسرائیل را به‌عنوان سلاح به‌کار گرفته تا نسل‌کشی فلسطینی‌ها را تا حد ممکن با مقاومت کمتری به پیش برد. تهدید نظامی بازیگران منطقه‌ای، از جمله تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای، باید ضامن نسل‌کشی در غزه باشد و از حمایت دولت‌ها یا سازمان‌هایی که ممکن است به‌استناد حقوق بین الملل به فلسطینی‌ها کمک کنند، جلوگیری کند.

همان‌طور که لفاظی‌ها در مورد دفاع از خود و آتش‌بس بشردوستانه نشان می‌دهد، خواستۀ ظاهری واشنگتن مبنی بر توقف جنگ یک شگردِ تمسخر‌آمیز دیگر است. موضوع بر سر این نیست که از تنش بزرگتری جلوگیری شود؛ موضوع بر سر این است که شرایط لازم برای اجرا و پشتیبانی از نسل‌کشی فراهم گردد.

ـــــــــــ
نویسندۀ مقاله، «فینیان کانینگهام» (Finian Caningham)، برندۀ جوایز روزنامه‌نگاری، بیش از ۲۵ سال است که عضو هیأت تحریریه و مقاله‌نویس روزنامه‌های: میرور، ایندپندنت، تایمز ایرلند، و ایندپندنت ایرلند است.

منبع: راشا تودی
https://fromrussiawithlove.rtde.world/meinung/۱۸۶۹۵۵ ـ westliche ـ medien ـ verbreiten ـ luegen ـ ueber/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *