سخنرانی بایدن علیه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل ریاکاری آمریکا را برملا کرد

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: دِیو دِکَمپ ــ

 پرزیدنت بایدن روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، روسیه را مورد هدف قرار داد  و در آن ریاکاری ایالات متحده در مورد جنگ در اوکراین و مسائل دیگر را آشکار ساخت.

پرزیدنت بایدن در بحث کنترل تسلیحات، روسیه را متهم کرد که «توافق‌های طولانی‌مدت کنترل تسلیحات را پاره می‌کند» و اشاره کرد که مسکو مشارکت خود در «استارت» جدید، آخرین معاهدهٔ کنترل تسلیحات هسته‌ای بین ایالات متحده و روسیه را به‌حالت تعلیق درآورده است. سخنان بایدن این واقعیت را نادیده می‌گیرد که ایالات متحده از چندین معاهدهٔ کنترل تسلیحات در سال‌های منتهی به حملهٔ روسیه به اوکراین خارج شده است. در سال ۲۰۱۹، دولت ترامپ از معاهدهٔ نیروهای هسته‌ای میان‌برد، که موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد زمین‌پرتاب را ممنوع می‌کرد، خارج شد.

در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده از معاهدهٔ «آسمان‌های باز» خارج شد، معاهده‌ای که به ایالات متحده، روسیه و دیگر امضاکنندگان اجازه می‌داد تا پروازهای نظارتی غیرمسلح بر فراز قلمرو یکدیگر انجام دهند. در آن زمان، بایدن، نامزد ریاست جمهوری وقت آمریکا، این اقدام را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد، اما دولت او  پیشنهاد روسیه برای نجات این معاهده در سال ۲۰۲۱ را رد کرد.

در سال ۲۰۰۲، دولت جورج دبلیو بوش از معاهدهٔ سیستم‌های موشکی ضدبالستیک خارج شد، که  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور  روسیه آن را دلیل توسعهٔ موشک قاره‌پیمای «سارمات» (ICBM Sarmat)، قوی‌ترین موشک روسیه با قابلیت حمل محموله‌های عظیم هسته‌ای با برد ۱۱۰۰۰ میل عنوان کرد. اخیراً یک مقام روس گفت که «سارمات» برای اولین بار در حالت رزمی قرار گرفته است.

پرزیدنت بایدن با پرداختن به جنگ در اوکراین، این درگیری را «یک جنگ کشورگشایی غیرقانونی توسط روسیه علیه همسایه خود، اوکراین، بدون هیچ تحریکی» خواند. در حالی که بایدن ادعا می‌کند این جنگ بی‌دلیل بوده است، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو،  اخیراً اذعان کرد که پوتین برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو پس از این‌که ایالات متحده و ائتلاف از ارائه تضمینی مبنی بر اینکه کی‌یف هرگز به عضویت ناتو در نخواهد آمد، امتناع ورزیدند، به اوکراین حمله کرد.

بایدن گفت روسیه به‌تنهایی مسؤولیت این جنگ را بر عهده دارد. روسیه به‌تنهایی قدرت پایان دادن به این جنگ را دارد،  و تنها روسیه است که مانع صلح می‌شود. در روزهای اولیهٔ جنگ، ایالات متحده و متحدانش مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین را تخریب کردند و  وزیر دفاع «لوید آستین»  گفت که یکی از اهداف دخالت ایالات متحده در درگیری  «تضعیف» روسیه است. پیش از حملهٔ متقابل اوکراین ـــ  که مقامات آمریکایی انتظار موفقیت آن را هم نداشتند ـــ   آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، ایدهٔ آتش بس در اوکراین را رد کرد .

بایدن خواستار ادامهٔ حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه شد و گفت که با یک متجاوز نمی‌توان مماشات کرد، و اوکراین نمی‌تواند خاک خود را واگذار کند: «اگر اجازه دهیم اوکراین تجزیه شود، آیا استقلال یک ملت تأمین می‌شود؟»
مقامات دولت بایدن هنگام توضیح مخالفت خود با توافق صلح، که شامل واگذاری اراضی اوکراین به روسیه می‌شود، اغلب می‌گویند مرزهای سرزمینی بر اساس قوانین بین‌المللی قابل تغییر نیستند. اما به‌عنوان یک سناتور، پرزیدنت بایدن از  حامیان سرسخت  بمباران یوگسلاوی توسط ناتو در سال ۱۹۹۹ بود که این کشور را متلاشی کرد و کوزوو را از قلمرو صرب‌ها خارج ساخت.  تا به امروز، کوزوو توسط بسیاری از کشورهای جهان، از جمله صرب‌های قومی ساکن در مرزهای کوزوو، به‌رسمیت شناخته نشده است.

بایدن همچنین پیش از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳، اتهام حمایت دموکرات‌ها از جنگ تجاوزکارانه را بر اساس این دروغ که صدام حسین سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد، رهبری می‌کرد. در سال ۲۰۰۶، سناتور وقت، بایدن، پیشنهاد تقسیم عراق به سه منطقه بر اساس تقسیمات قومی و مذهبی را داد، طرحی که او با کمک یکی از دستیاران سنا، آنتونی بلینکن، تهیه کرده بود.

منبع: گلوبال ریسرچ، ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۳
https://www.globalresearch.ca/biden ـ un ـ general ـ assembly ـ speech ـ aimed ـ russia ـ exposes ـ us ـ hypocrisy/۵۸۳۳۳۴۱
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *