قتل‌عام کودکان غزه، شکست بزرگ غرب

Print Friendly, PDF & Email

به‌جرأت می‌توان گفت که کودک کشی جنون آسای اسرائیل با توافق ایالات متحده در غزه، این بار شکست سیاسی و اخلاقی بازگشت ناپذیر این دولت‌ها را در افکار جهانی رقم زد.

چند روز پیش، در روز جهانی کودک در بیستم نوامبر، باز هم صدها کودک توسط ارتش اسرائیل در بیمارستان‌ها و مدارس و پناهگاه‌ها، از جمله اردوگاه پناهندگان سازمان ملل متحد، به خاک افتادند و تاریخ این روز در غزه با خون صدها کودک بی‌دفاع نوشته شد.

از ابتدای حملات لجام‌گسیختۀ نظامی اسرائیل به غزه از ۱۵ مهر (۷ اکتبر) تاکنون، بیش از ۵۸۰۰ کودک جان خود را از دست داده و بیش از ۱۸۰۰ کودک ناپدید شده‌اند. از میان ۳۰ هزار مجروح جنگی نیز ۸۰ در صد آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

هرچند سیاست دولت صهیونیستی اسرائیل از بدو شکل گرفتن آن در مناطق اشغالی فلسطین همواره قتل‌عام و کوچاندن اجباری مردم فلسطین جهت اشغال زمین های بیشتر از آنان بوده و در هر حملۀ نظامی از ۱۹۴۷ تاکنون، هزاران کودک کشته شده‌اند، اما می‌توان گفت که آمار کودک‌کشی دولت اشغالگر اسرائیل در چهل و چند روز گذشته رکورد جنایات ۷۵ سالۀ خود را در حق کودکان این اراضی غصب‌شده شکسته است.

در این دور از حملات زمینی و هوایی اسرائیل به باریکۀ غزه و کرانۀ باختری، اشکال قتل‌عام کودکان نیز با کشتار دهه‌های پیشین متفاوت است. این کشتار تنها از میان کودکان در خانه‌ها و مدارس و صف‌های طولانی نان نبوده است. آن‌ها با یورش به بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها و مراکز درمانی، به کودکان بیمار و شیرخوارگان و نوزادان نارس در زیر دستگاه‌های نگهدارندۀ این کودکان نیز رحم نکرده‌اند. ده‌ها کودک نارس بر اثر قطع برق و اکسیژن از دستگاه‌های حفاظتی. خفه شدند و صدها کودک که مادران و پدران خود را در بمباران‌ها از دست داده‌اند. تاریخ برای نخستین بار شاهد آن بود که کودکان غزه در انتظار روز مرگ خود می‌نشستند و با نوشتن نام‌های خود بر پیکرشان، می‌خواستند که گمنام از این جهان نروند.

آنچه این وقایع را هولناک‌تر می‌کند، سکوت و بی‌عملی نهادها و محافل بین‌المللی دفاع از کودکان است. گویی دولت‌های غربی، که همواره به‌نام صدور دموکراسی و دفاع از حقوق بشر، اهداف و سیاست‌های سلطه‌گرانۀ خود را در جهان پیش برده‌اند، این‌بار پاک فراموش کرده‌اند که در مورد پیشگیری از قتل دسته‌جمعی کودکان فلسطینی، به وعده‌ها و نمایشات انساندوستانۀ خود عمل کند.

کشتار بی‌محابای کودکان غزه توسط دولت اسرائیل، سکوت هم پیمانان آن در کشورهای اروپایی و عربی، و همدستی آمریکا و بسیاری از دولت‌های غربی با اسرائیل در تداوم کشتار در غزه، آئینۀ تمام‌نمای حقوق بشر ادعایی این دولت‌ها و نمایشاتی نظیر دفاع از حقوق کودکان است. این روزها، مردم جهان به‌چشم خود دیدند و با گوش خود شنیدند که چگونه این پرچمداران دروغین آزادی و دموکراسی و حقوق بشر، دهه‌های متمادی چهره در پشت شعارهای خود پنهان کرده بودند. بی‌اعتنایی کامل دولت‌های اروپایی به خواست صدها هزار مردم این کشورها که در خیابان‌ها فریاد صلح و آتش بس فوری در غزه سر داده اند، بیانگر عدم پایبندی دولت‌های مزبور به آرای مردم و اصل اولیۀ دموکراسی است.

تداوم جنایات در غزه توسط رژیم اسرائیل، علیرغم پذیرش آتش‌بس موقت و ادامۀ کشتار غیرنظامیان و به‌ویژه کودکان در این باریکه با حمایت دولت‌های غربی، بی‌اعتباری آن‌ها را در افکار مردم باوجدان جهان بازگشت‌ناپذیر کرده و این بزرگ‌‌‌ترین شکست سیاسی و اخلاقی برای این دولت‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *