پاسخ رفیق «عصام مخول» به فراخوان وزیر کابینۀ اسراییل برای «استفاده از سلاح هسته‌ای درغزه»

Print Friendly, PDF & Email

روح «باروخ گلداستاین»* هسته‌ای‌گرا، عضو سابق کابینهٔ نتانیاهو، اسرائیل را هر روز بیشتر به فشار دادن دگمهٔ هسته‌ای نزدیک می‌کند!

در بیانیه‎ای که در پاسخ به فراخوان اسرائیل برای «استفاده از بمب هسته‌ای علیه غزه» منتشر کرد، «عصام مخول»، رییس «جبهۀ دموکراتیک برای صلح و برابری» (هداش)، و نمایندۀ سابق کنست اسرائیل، و رئیس هیأت مدیرۀ «انستیتوی “امیل توما” برای مطالعات فلسطین و اسراییل»، از جامعهٔ جهانی و سازمان‌های بین‌المللی ذیربط خواست که خطر سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل را از مردم فلسطین و همهٔ خلق‌های منطقه از میان ببرند و اسراییل را وادار به پیوستن به معاهدۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) نمایند!

«فراخوان وزیر فاشیست دولت بنیامین نتانیاهو، «آمیچای الیاهو»، برای استفاده از سلاح هسته‌ای در نوار غزه، با توجه به ادامۀ جنگ اسراییل برای نابودی و انتقال مردم غزه، با لفاظی‎های دولت اسرائیل و نهادهای امنیتی آن نسبت به مردم فلسطینی نوار غزه و اراضی اشغالی هماهنگی کامل دارد.

«قتل‌عام و جنایات ضدبشری که علیه مردم فلسطین در غزه صورت می‎گیرد پیامد ثانویهٔ جنگ نیست، بلکه خود جنگ است. درخواست برای استفاده از بمب اتمی در غزه تنها بخشی از روحیهٔ خونین نژادپرستانه و انتقام‌جویانهٔ حاکم بر اسرائیل است. فراخوان به ارتکاب جنایت هسته‌ای علیه مردم بی‌دفاع توسط وزیر یک کشور متجاوز که برای ده‌ها سال زرادخانهٔ عظیمی از سلاح‎های هسته‌ای را انباشت کرده است، بی‎درنگ باید موجب نگرانی جدی برای کل جهان متمدن شود.

«راه‌اندازی یک کارزار بین‌المللی برای گشودن زرادخانه هسته‌ای اسرائیل به روی کنترل و بازرسی بین‌المللی، و طلب از اسرائیل برای پیوستن به NPT، باید قاطعانه و سریعاً در صدر دستور کار ضدهسته‌ای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی و کشورهای خاورمیانه، سازمان‌های بین‎المللی، و سازمان‎های مردمی غیردولتی مخالف سلاح هسته‌ای، قرار گیرد. اکنون پیشبرد ایدهٔ ابتکار منطقه‌ای و جهانی برای ایجاد یک خاورمیانۀ عاری از سلاح هسته‌ای، از جمله برچیدن ذخایر تسلیحات هسته‌ای اسرائیل، به مسأله‌ای عاجل بدل شده است.»

عصام مخول، سپس هشدار ۲ فوریهٔ سال ۲۰۰۰ خود در کنست راجع به‎خطرات سیاست هسته‌ای اسرائیل را دوباره تکرار می‎کند:

«امروز، این به‌اصطلاح سیاست ابهام** تنها در مورد شهروندان اسرائیل اعمال می‌شود. آنها نمی‎توانند به‎عنوان منتقدان دموکرات دولت خود عمل کنند، زیرا دولت حقیقت موضوعی را که زندگی آنها به آن وابسته است پنهان می‎کند. ما در مورد افرادی که انگشتشان را روی ماشۀ سلاح هسته‌ای گذاشته‌اند، و از سلسله‌مراتب فرماندهی آنها، هیچ اطلاعی نداریم. نفوذ فردی مشابه «باروخ گلداستاین» (عامل قتل‌عام مسجد ابراهیم در الخلیل هبرون در فوریۀ ۱۹۹۴) به داخل سلسله‎مراتب فرماندهی، و با حمایت مذهبی خاخام‎های شهرک‎نشین، می‎تواند به‎یک جهنم آخرالزمانی هسته‎ای منجر شود. ما در مقابل این تهدید واقعی چه بازدارندگی داریم؟»

«مخول» بیانیهٔ خود را با این گفته به‌پایان می‌برد:

«اکنون بیش از هر زمان دیگر روشن شده‎ است که تحت حکومت فاشیست اسرائیل هیچ فردی در جهان نمی‏تواند نسبت به خطر حملۀ هسته‎ای که توسط اسرائیل وجود دارد بی‎توجه بماند. این خطر فی‎نفسه یک موضوع داخلی اسرائیل نیست و نمی‎تواند باشد. این یک مسؤولیت جهانی است.»

ــــــــــــ
رفیق «عصام مخول»، رییس «جبهۀ دموکراتیک برای صلح و برابری» (هداش)، نمایندۀ سابق کنست اسرائیل، و رئیس هیأت مدیرۀ «انستیتوی “امیل توما” برای مطالعات فلسطین و اسراییل» است.

* خاخام راست افراطی، طرفدار نسل‌کشی فلسطینی‌ها با هر وسیله، از جمله سلاح اتمی ــ مترجم

** سیاست عدم تأیید یا تکذیب داشتن سلاح هسته‌ای ــ مترجم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *