اتحادیه‌ها در سراسر جهان از ارسال سلاح بهمقصد اسرائیل جلوگیری می‌کنند

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: رفیف زیاده و کیتی فاکس هودس ــ

فراخوان اتحادیه‌های فلسطینی برای همبستگی جهانی منجر به اقداماتی بی‌سابقه‌ به‌رهبری کارگران در ایتالیا، کانادا، هند، بلژیک، اسپانیا و بریتانیا شده است.

براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانهٔ سازمان ملل، حملهُ نظامی اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۱۸۰۰۰ کشته، نزدیک به ۵۰۰۰۰ زخمی و ۱/۹ میلیون آواره داشته است.

اتحادیه‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای فلسطینی در یک پیام فوری در ۱۶ اکتبر، از اتحادیه‌های خارج از کشور خواستند با توجه به حمایت نظامی و دیپلماتیک آمریکا و اتحادیه اروپا از اسرائیل، «تسلیح اسرائیل را متوقف کنند». آن‌ها از اتحادیه‎ها و کارگران درخواست کردند که از ساخت، حمل و نقل، و انتقال سلاح و فناوری‏های پایش‎گر به مقصد اسرائیل جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین سازمانی به‎نام «کارگران در فلسطین» را برای ایجاد همبستگی و حمایت با متحدان بین‌المللی خود تشکیل دادند.

در حالی که حمله برای سومین ماه ادامه یافته است، بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به مقامات محلی گفته است: «ما به سه چیز از سوی ایالات متحده نیاز داریم: مهمات، مهمات و مهمات». نتانیاهو در ادامه ابراز نگرانی کرد که موج اعتراضات در غرب ممکن است دریافت محموله‌های تسلیحاتی را دچار وقفه کند ـــ و این خود نشانه‌ای است مؤثر بودن فشار بین‌المللی.

به قول سمیرا حسنیان، عضو اتحادیهٔ عمومی کارگران خدمات عمومی و تجاری فلسطین: «کارگران فلسطینی در خط مقدم غزه هستند و به نجات جان مردم و حفظ جوامع در میان بمباران بی‏امان مشغولند. در حالی‏ که ما به انجام وظایف خود ادامه می‌دهیم، به کسانی که به‌طور خستگی‌ناپذیر برای توقف صدور اسلحه به اسرائیل تلاش می‏کنند، صمیمانه درود می‎فرستیم.»

جلوگیری از ارسال اسلحه

اتحادیه‏های متعددی در‎سراسر جهان با توجه به‏این فراخوان، بیانیه صادر کرده اند.

در اسپانیا، کارگران بندر بارسلون از حمل سلاح به اسرائیل خودداری کردند و خواستار آتش بس فوری شدند.

کارگران شرکت هوافضای ایرباس در ختافه، اسپانیا، با انجام راهپیمایی در کارخانه، بنری را با این عنوان به‌نمایش گذاشتند: «کارگران ایرباس در همبستگی با فلسطین، به فروش تسلیحات به اسرائیل نه می‌گویند».

۱۴ اتحادیهٔ اسپانیایی و ۲۰۰ سازمان جامعهٔ مدنی کمپینی را به‏راه انداخته و از دولت خود خواستند به تجارت اسلحه با اسرائیل خاتمه دهد.

اتحادیه‌های کارگری کاتالونیا علیه شرکت شیمیایی اسرائیل ـ ایبریا (Israel _ Iberia Chemical Limited)، تظاهرات کردند. این شرکت یکی از شرکت‌های تابعهٔ گروه «آی سی ال» (ICL) است، که برای تولید فسفر سفید، از طریق مونسانتو (بایر فعلی)، فسفات برای ارتش ایالات متحده تولید می‏کند، و ارتش آمریکا نیز به‌نوبهٔ خود آن را به اسرائیل می‏فرستد. فسفر سفید سلاح وحشتناک آتش‎زایی است که در ‏تماس با اکسیژن با حرارت ۱۵۰۰ درجهٔ فارنهایت (معادل قریب ۸۱۵ درجۀ سانتیگراد) می‎سوزد و موجب سوختگی شدید و آسیب به اندام‏ها می‌شود. اسرائیل متهم است که با نقض قوانین بین‌المللی، از این سلاح در مناطق غیرنظامی استفاده می‏کند.

در بلژیک، چندین اتحادیۀ حمل‏و‏نقل از اعضای خود خواستند که از حمل‏و‏نقل تسلیحات از طریق هوایی خودداری کنند، زیرا برمبنای برخی گزارشات، محموله‏هایی به سمت اسرائیل ارسال شده است.

در ایتالیا، کارگران بارانداز در شمال بندر جنوا اعضای اتحادیهٔ مستقل (Colletivo Autonomo Lavoratori Portuali)، در ۱۰ نوامبر با همراهی مردم از انتقال محموله به یک کشتی متعلق به خط کشتیرانی زیم (ZIM) اسرائیل، جلوگیری کردند. همین کشتی در بندر جنوبی سالرنو نیز با تظاهرات مشابهی مواجه شد.

در ۳۰ نوامبر، کارگران بارانداز وابسته به شورای کارگران بارانداز اروپا، اولین اقدام هماهنگ وسیع خود را در بنادر چندین کشور سازمان دادند.

۱۲ فدراسیون اتحادیه‏های کارگری هند، که نمایندهٔ ۱۰۰ میلیون کارگر هستند، به‌شدت مخالف مذاکراتی هستند که برای اعزام ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی جریان دارد. این کارگران قرار است جایگزین کارگران فلسطینی شوند که اسرائیل مجوز کارشان را لغو کرده است. در بیانیۀ اتحادیۀ مشترک آمده است: «این‏ که هند حتی درپی “صدور” کارگران است، شدت کالایی و غیرانسانی کردن کارگران هندی را نشان می‏دهد. چنین اقدامی به‌منزلۀ مشارکت هند با نسل‏کشی مداوم فلسطینیان توسط اسرائیل است.»

در کانادا، سازمان‌دهندگان اتحادیه‌های بومی و اعضای آن‌ها، با جسارت چهار کارخانهٔ اسلحه‌سازی را که به اسرائیل اسلحه می‌فروختند تعطیل کردند. کارگران و گروهی از مردم شعبه‏های کارخانۀ L3Harris را برای یک روز در همیلتون، تورنتو و مونترال، و همچنین لاکهید مارتین را در اتاوا تعطیل کردند. فعالان کارگری ورودی‏های کارخانۀ GeoSpectrum، یکی از شرکت‏های تابعۀ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی اسرائیلی، Elbit Systems، را در دارتموث مسدود کردند.

در بریتانیا، پس از دو اعتصاب موفق، از جمله ۴۰۰ عضو اتحادیه، ورود به کارخانهٔ BAE System در روچستر، واقع در کنت را مسدود کردند…. هدف کمپین «کارگران برای آزادی فلسطین» جلب توجه عموم به نقش بریتانیا در زنجیرهٔ تأمین تسلیحات مورد استفادۀ اسرائیل است.

اقدامات در ۷ دسامبر شدت گرفت و ۱۰۰۰ کارگر کارخانه‏های اسلحه‏سازی در بورنموث، لنکشایر ، برایتون و گلاسکو را مسدود کردند تا تولید قطعات جت جنگندهٔ اف ـ ۳۵ را متوقف کنند. هماهنگی‏هایی برای اقدامات مشابه در فرانسه، دانمارک و هلند ضورت گرفت.

از کجا باید آغاز کرد؟

اتحادیه‏های فلسطینی، در فراخوان خود برای همبستگی، از تاریخ الهام گرفتند: همبستگی اتحادیه‎ها علیه آپارتاید آفریقای جنوبی و جنبش‏ جهانی علیه بی‏عدالتی در اتیوپی و شیلی. در حالی‏ که تمرکز اصلی این بیانیه بر تجارت اسلحهٔ اولیه است، هدف برون‏رفت از این موقعیت هولناک با حمایت قوی‏تر و پایدارتر اتحادیه‏ها از کارگران فلسطینی است.

کارگران در فلسطین، گروهی که توسط اتحادیه‏های فلسطینی تشکیل شده است، منابع اطلاعاتی و آموزشی بسیاری را در یک وبگاه به‌صورت آنلاین در اختیار فعالان اجتماعی و اتحادیه‏ها قرار داده‌اند. در بخشی از این وبگاه مطلب جامعی وجود دارد با عنوان «چه کسی اسرائیل را مسلح می کند؟» در این مطلب به تأمین‌کنندگان اصلی اسلحه برای اسرائیل، یعنی شرکت‎های لاکهید مارتین، بوئینگ، BAE Systems، لئوناردو، و ری‏تیان، اشاره شده است.

مشابه همهٔ سازمان‌دهی‌های اتحادیه‌ها، بزرگترین موفقیت‌ها از طریق تلاش‌های طولانی‌مدت برای درگیر کردن افراد جامعه به‌دست می‌آید. اگر تازه شروع کرده‌اید، گروهی از اعضا را برای شرکت در راهپیمایی یا تظاهرات محلی گرد آورید، یا یک کارگاه آموزشی در سالن اتحادیهٔ خود با یک سازمان محلی حامی با فلسطین برگزار کنید، و سپس پیشنهادی را در جلسۀ بعدی اتحادیهٔ خود ارائه دهید.

برای ایجاد یک کمپین، باید پیوندهای مستقیم اتحادیه یا کارفرمای خود را با اسرائیل ارزیابی کنید: آیا شرکت شما در تجارت اسلحه ارسالی به اسرائیل مشارکت دارد؟ و آیا صندوق بازنشستگی شما از ظلم اسرائیل به فلسطینیان سود می‎برد؟ همچنین، می‏توانید ببینید که چگونه کارگران فلسطینی در همان رشتۀ صنعتی شما، مانند دانشگاه‎ها یا بیمارستان‎ها، از اقدامات اسرائیل زیان می‌بینند. هرچه این پیوندها مستقیم‏تر باشد، هدف بهتری برای کمپین هستند.

کمپین‌های موفقیت‌آمیز در مورد مسائل چالش‌برانگیز نیازمند فداکاری و اعتقاد است ـــ اما دانستن این‌که شما با سازمان‌دهی اعضای اتحادیه‌تان برای همبستگی با کارگران در آن سوی جهان، تغییر واقعی ایجاد می‌کنید، بسیار خوشحال‌کننده است.

منبع: یادداشت‌های کارگری (Labor Notes)، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳

https://workers-in-palestine.webflow.io/the-calls-languages/english

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *