درسی که باید آموخت ـــ کاش لیبرال‌های ما چنین بودند

Print Friendly, PDF & Email

بابک دریایی ــ

مهشید امیرشاهی، نویسنده، طنزپرداز، مترجم، و روزنامه‌نگار لیبرال و مشروطه‌خواه، که زمانی دستیار شاپور بختیار در پاریس بود، مطلبی بنام «به دو دلیل» در وبسایت خود منتشر کرده است. او، که در دوران همکاری با شاپور بختیار مدتی در شورای مرکزی «نهضت مقاومت ملی» عضویت داشت و در رادیوی مخفی و روزنامه‌های آن تفسیر سیاسی می کرد و مقاله می نوشت، این مطلب را تحت تأثیر جنایات بی حد و حصر رژیم فاشیست اسرائیل، در دفاع از میهن و محکومیت رژیم اسرائیل چقدر خوب و همه‌جانبه نوشته است.

مهشید امیر شاهی مطلب خود را چنین شروع می کند:

«دلیل اولّ:  اسرائیل دشمن ایران است ـــ دشمن زادگاه ما و خاک پدران ما که تک تک ما پاسدار و پرستارش هستیم. دلبری های اسرائیل از ایرانیان به ویژه از آنهایی که در خارج کشورند  ـــ به هر شکل که بروز کند مثلاً: ابراز همدلی، دادن دلگرمی و وعده و وعید، تشویق به مخالفت بیشتر با رژیم، طرفداری از حقوق زنان، اظهار خشنودی و ارسال عریضۀ تبریک به مناسبت موفقیت ، دادن تسلیت از گرفتاری در فضای مذهب زده، اشتیاق آزادی و بهروزی برای مردم ایران، و …. ـــ جملگی تظاهر است و تزویر و تقلب. اسرائیل کمر به ویرانی ایران بسته است و نمیتوان ایرانیان را خواست و ایران را نخواست. اسرائیل از میان خود فروختگان خدمتگزارانی دارد و از میان آنها عده ای مبلّغ فارسی زبان که گاه تاریخچۀ کورش و بزرگواریش را نسبت به یهودیان برایتان نقل می کنند و گاه افسانۀ استر و کشتار ایرانیان را….

«فراموش نکنید که عشق به وطن با رژیمی که بر وطن حاکم است کم و زیاد و پست و بلند نمی شود. مخالفت با ولایت فقیه مشکل ما ایرانیان است و کمترین ارتباطی به کشورهای بیگانه از جمله اسراییل ندارد و مخالفت ما با آن حکومت سر سوزنی از نقش و وظیفۀ ما در پرستاری و پاسداری از ایران نمی کاهد. و بدانید اسرائیل به ما مهری ندارد و در پی دوستی با ایرانیان نیست…. تصور غافل ماندن ایرانیان از این نکته ریشۀ پریشانی خاطر من است.»

من ضمن تبریک به خانم مهشید امیر شاهی برای نوشتن چنین مطلب شجاعانه ای در یکی از پیچ های مهم تاریخی، خواندن این مقاله بسیار جالب، عبرت آموز و همه جانبه خانم مهشید امیر شاهی را در رابطه با اسرائیل و جنایات آن در طول هفتاد و پنج سال گذشته، به همه ایرانیانی که دل گرو میهن و تمامیت ارضی آن دارند توصیه می کنم و از همین رو این نوشته را برای شما ارسال می کنم تا در صورت امکان و موافقت آن را منتشر کنید. با خود می گویم کاش آنانی که خود را ملّی، لیبرال، چپ و … می دانند با خواندن این مطلب و مشاهده عِرق میهن دوستی قابل تقدیر این نویسنده لیبرال، صداقت او در رویارویی با واقعیت و هشدارهای بسیار بجا و انسانیش پند گیرند و بی جهت و یا با تحریک رسانه های جمعی و مجازی دشمنان ایران زمین، در صدد تخریب نام ایران و ایرانی و حراج ارزش های مادی و معنوی آن بر نیایند. اگر قرار بر لیبرال بودن است، کاش لیبرال های ما چنین بودند که یکدنیا متفاوت است.

مهشید امیرشاهی در میانه مطلب می نویسد: «زمامداران دو دوزه باز این دنیای یک بام و دو هوا که طی سالیان دراز دربارۀ تجاوزهای مکرر اسرائیل به فلسطین خاموش مانده اند دیدیم که در مورد جنگ روسیه و اوکراین فوراً و بی وقفه ندای وامصیبتا سر دادند و پرچم احترام به قوانین بین المللی را به اهتزاز درآوردند و باز امروز که شاهد یک رشته از وحشتناکترین جنایات اسرائیل ـــ از دروغگویی و شایعه پراکنی گرفته تا آدمکشی و ویرانگری و بمباران مدارس و بیمارستان ها ـــ هستیم می بینیم که حکمرانان ممالک غربی فقط به تیمار اسرائیل و آزار فلسطین مهر از لب برمیدارند.»

با درود به خانم مهشید امیر شاهی، لینک مطلب ایشان را در زیر می‌گذارم.

با احترام،
بابک دریایی
۲۴ اکتبر ۲۰۲۳

به دو دلیل- مهشید امیرشاهی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *