درگذشت رفیق نوراحمد نور، از بنیانگذاران و رهبران برجستهٔ حزب دمکراتیک خلق افغانستان

Print Friendly, PDF & Email

رفیق نوراحمد نور، از بنیانگذاران و رهبران برجستهٔ حزب دموکراتیک خلق افغانستان، درگذشت. او یک انقلابی نمونه، مبارزی خستگی‌ناپذیر، عضو هیأت سیاسی و دبیر تشکیلات حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود. زنده‌یاد نوراحمد نور رفیقی بود وفادار با اراده‌ای شکست‌ناپذیر در راه آرمان‌های حزب و دفاع از منافع خلق ستمدیدهٔ افغانستان، که تا آخرین لحظات زندگی نیز به راه خود همچنان استوار و پابرجا باقی ماند.

ما در«گروه ۱۰ مهر»، در گذشت این رفیق گرانقدر و برجستهٔ حزب دموکراتیک خلق افغانستان را به خانوادهٔ بزرگ او، تمامی اعضا و هواداران حزب دمکراتیک خلق افغانستان، و مردم زحمتکش و ستمدیدهٔ افغانستان تسلیت می‌گوئیم. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد!

همرزم مبارز زنده یاد نوراحمد نور، رفیق اسد کشتمند، در صفحهٔ فیس‌بوک خود در سوگ او مطلبی نوشته است که ما هم برای بزرگداشت او، عیناً آن را در اینجا نقل می‌کنیم:

رفقای عزیز! دیشب رفیق نوراحمد نور از بنیانگذاران و رهبران تاریخی حزب دموکراتیک خلق افغانستان ما را ترک کرد. او یکی از چهره‌های حماسی حزب ما بود. مطلبی را که درباره این رفیق عزیز ما در فیسبوک گذاشته‌ام در اینجا نیز به اشتراک می‌گذارم. رفیق نور نماد صداقت و پایداری نبردهای جانبازانه مردم ما بود.

بدرود رفیق نور که نورچشم ما بودی!

دهه هاپیش، وقتی برای «دیگران درباره او صحبت می‌کردیم گوئی از رستم و آرش است که از مسئول تشکیلات حزب دموکراتیک خلق افغانستان، نوراحمد نور، سخن می‌گوئیم! چنین بود و چنین زیست. سیاوش‌وار هوای صداقت را داشت. سینه‌اش در همه‌جا سپر بلا بود؛ سپری که اجازه نمی‌داد گهرهای حزب ما صدمه ببینند. وقتی درماه قوس سال ۱۳۴۶، رفقای بزرگ ما برک کارمل و آناهیتا راتبزاد در صحن شورای ملی مورد ضرب و شتم ارتجاع قرار گرفتند، رفیق نور احمدنور با هیکل نیرومند خود در برابر عفریته‌های ارتجاع قد برافراشت و تا سرحد مرگ جان خود را سپر ساخت. همواره و در همه جا چنین بود. روح این سالار میدان نبرد در سرمای پردرد سال‌های شکست خوار نشد؛ سینه ستبرخود را همچنان برافراشته نگهداشت و به‌سان سربازی جانباز در صفوف مبارزه عقب رفقائی دیگر روانه راه پرنور خود بود.

رفیق نور که دریک خانواده بسیار ثروتمند پا به عرصه زندگی گذاشته بود، در تمام عمر بعد از آنکه در نوجوانی راه خدمت به زحمتکشان را در پیش گرفت، با دارائی‌های پدری و تمام امتیازات آن با سربلندی و بلندهمتی وداع گفت و زندگی‌ای فقیرانه ولی با حد اعلای علّو تبع را در پیش گرفت. زندگی نوراحمد نور از این زاویه ما را بیاد فردریک انگلس پدربزرگ معنوی‌اش می‌اندازد.

او به معنای واقعی کلمه فدائی راه رهائی زحمتکشان افغانستان بود. تواضع نوراحمد نور بی‌مانند بود، شجاعت کم‌نظیری داشت و صداقتش نمونه‌وار بود. تمثال پرنور رفیق نور می‌تواند الگوی شخصیتی برای همه فرزندان این وطن درد دیدۀ ما باشد.

نام رفیق نوراحمد نور در تاریخ کشور ما با درخشش زنده خواهد ماند.

نام رفیق نوراحمد نور برای هزاران پرچمی فدائی مردم افغانستان به‌مثابه منبع الهام نبرد برای رهائی زحمتکشان افغانستان و الگوی رفتاری یک مبارز انقلابی باقی خواهدماند.

ما باشور و هیجان همواره از رفیق نور به‌مثابه سند افتخار حزب دوصد هزار نفری خود که برای رهائی زحمتکشان از برابر تاریخ رژه رفته است، یاد خواهیم کرد.

یاد شریف و خاطره پرابهت چهره پرنور و زیبای رفیق نور را در قلب خود جا خواهیم داد.

رفیق نور! بخواب آرام که ما پرچمت را بر زمین نخواهیم گذاشت!

هر روز قلب ما با تپش خود از تو یاد خواهدکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *