دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد از اقدامات نسل‌کشی در غزه جلوگیری کند، اما دستور آتش‌بس نداد

Print Friendly, PDF & Email

دادگاه عالی سازمان ملل متحد حکم داد که فلسطینی‌ها حق دارند در برابر اقدامات نسل‌کشی محافظت شوند و به اسرائیل دستور داد تا ظرف یک ماه گزارشی از تعهد خود به اقدامات اضطراری ارائه دهد.

در روز ۲۶ ژانویه، دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در مورد اقدامات موقت در پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل رأی صادر کرد و به تل‌آویو دستور داد تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه به‌کار بندد و اجازهٔ ورود کمک‌های انسانی به این منطقه را بدهد.

قاضی جوآن دونوگهو در پایان جلسه روز جمعه گفت: «دادگاه یادآوری می‌کند که دستوراتش در مورد اقدامات موقت دارای اثر الزام‌آور است، و بنابراین برای هر طرفی که اقدامات موقت متوجه آن می‌شود، تعهدات حقوقی بین‌المللی ایجاد می‌کند.»

دادگاه بین‌المللی سازمان ملل همچنین حق فلسطینی‌ها را برای حافظت از نسل‌کشی به‌رسمیت شناخت و به اسرائیل دستور داد تا از تحریک به نسل‌کشی در نوار غزه جلوگیری و عاملان را مجازات کند.

اسرائیل باید ضمن جلوگیری از نابودی و سرکوب شواهد، ظرف یک ماه گزارشی از تعهد خود به اقدامات اضطراری به ما ارائه کند. قاضی دونوغو افزود که این حکم برای اسرائیل «تعهدات حقوقی بین‌المللی» ایجاد می‌کند.

با این حال، دادگاه دستور توقف عملیات پاکسازی قومی اسرائیل در غزه یا درخواست آتش‌بس را نداد.

پس از پایان جلسه، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، در شبکه‌های اجتماعی از دادگاه جهانی به‌دلیل «یهودستیزی» انتقاد کرد: «تصمیم دادگاه یهودستیز در لاهه آنچه را که قبلاً شناخته شده بود ثابت می‌کند: این دادگاه به‌دنبال عدالت نیست، بلکه بیشتر به‌دنبال آزار و اذیت یهودیان است. آنها در جریان هولوکاست سکوت کردند و امروز به ریاکاری ادامه می‌دهند، و آن را یک گام دیگر به جلو می‌برند.» او نوشت، با غفلت از این واقعیت که دیوان بین‌المللی دادگستری ـــ به شکل کنونی آن ـــ در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد، همان سالی که به نسل کشی یهودیان اروپا توسط نازی‌ها پایان داده شد.

این مقام برتری‌طلب یهودی افزود: «تصمیماتی که ادامهٔ حیات دولت اسرائیل را تهدید می‌کند نباید مورد توجه قرار گیرد.» ما باید تا پیروزی کامل به شکست دشمن ادامه دهیم.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، تصمیم دادگاه را تحولی مهم خواند که به انزوای اسرائیل و افشای جنایات آن در غزه کمک می‌کند. او به رویترز گفت: «ما خواستار وادار کردن اشغالگران به اجرای تصمیمات دادگاه هستیم.»

کارشناسان می‌گویند که پیامدهای این حکم برای اسرائیل نه‌تنها حقوقی، بلکه دیپلماتیک و سیاسی خواهد بود، و اکثر کشورهای عضو سازمان ملل خواهان آت‌ بس فوری هستند.

آفریقای جنوبی، که پرونده مهم نسل‌کشی را در پایان دسامبر به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد، از حکم روز جمعه به‌عنوان «پیروزی قاطع» برای حاکمیت قانون بین‌المللی استقبال کرد.

پرتوریا از قضات دادگاه لاهه تشکر و از اقدامات موقت استقبال کرد، و افزود که صمیمانه امیدوار است اسرائیل برای ناکام گذاشتن اجرای دستورات دادگاه اقدامی نکند.

این بیانیه می‌افزاید که این حکم «نقطهٔ عطفی مهم در جست‌وجوی عدالت برای مردم فلسطین» است.

وزارت خارجهٔ فلسطین نیز بیانیه مشابهی را صادر کرد و گفت که از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان این «یادآوری مهم» استقبال می‌کند که هیچ دولتی فراتر از قانون نیست.

منبع: وبلاگ کریدل، ۲۶ ژانویهٔ ۲۰۲۴
https://english.۱۰mehr.com/icj ـ orders ـ israel ـ to ـ prevent ـ acts ـ of ـ genocide ـ in ـ gaza ـ fails ـ to ـ call ـ for ـ ceasefire/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *