عضو کارگری شورایعالی کار در گفتگو با ایلنا: پیشنهاد گروه کارگری برای افزایش مزد ۱۴۰۳؛ باید از «علی خدایی» دعوت کنند

Print Friendly, PDF & Email

جلسه رسمی شورایعالی کار با موضوع دستمزد کارگران برگزار خواهد شد. این نشست به‌عنوان اولین نشست مزدی امسال، رأس ساعت ۱۵ در محل وزارت کار برگزار خواهد شد و پیش از آن در ساعت ۱۳، کمیته مزد ذیل این شورا، تشکیل جلسه خواهد داد. این در حالیست که هنوز نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری در کمیته مزد تعیین نشده است.

در نشست روز گذشته‌ٔ کمیته مزد، برخی اقلام در تعیین سبد غذایی مصرفی کارگران حذف شده بود که گروه کارگری روی برگرداندن این اقلام در محاسبه سبد غذایی کارگران پافشاری کرد و این امر باعث شد تا عصر دیروز توافقی روی مبلغ نهایی سبد حداقل معیشت خانوار کارگری صورت نپذیرد.

پیشنهاد گروه کارگری برای نشست امروز چیست؟ آیا چشم‌انداز مذاکرات مثبت است؟

 آیت اسدی، عضو اصلی کارگری شورایعالی کار، با انتقاد از تأخیر در شروع جدی مذاکرات دستمزد به ایلنا می‌گوید: امروز مذاکرات جدی دستمزد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود ولی تا اکنون، رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری تعیین نشده است. گویا ساعت ۱۳ امروز قبل از نشست شورایعالی کار، جلسه کمیته مزد برگزار می‌شود. امیدواریم امروز در کمیته مزد به نتیجه برسند و رقم نهایی سبد معیشت تعیین شود.

وی با تأکید بر اهمیت نرخ سبد معیشت خانوار در مذاکرات مزدی، اضافه می‌کند: قطع به یقین تا در کمیته مزد رقم سبد معیشت تعیین و نهایی نشود، ما در نشست‌های شورایعالی کار به بحث دستمزد و افزایش آن ورود نمی‌کنیم. با توجه به آمره بودن بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، باید اول نرخ سبد معیشت تعیین شود بعد در مورد افزایش مزد مذاکره و تصمیم‌سازی شود.

فقط سبد معیشت!

پیشنهادات روشن گروه کارگری چیست؟ با چند درصد افزایش دستمزد سال آینده موافقند و چه رقمی را به جلسات ارائه خواهند کرد؟ اسدی در این رابطه تأکید می‌کند: ما تا زمانی که نرخ سبد معیشت و کمینه‌ی هزینه‌های زندگی یک خانوار متوسط کارگری مشخص نشود، پیشنهادی نداریم؛ در صورتی که رقم سبد معیشت محاسبه و نهایی شود، درخواست و پیشنهادِ ما «تطابق حداقل دستمزد با سبد معیشت» است.

این عضو کارگری شورایعالی کار می‌افزاید: بایستی سبد معیشت، مبنای تعیین حداقل دستمزد قرار بگیرد، به‌خصوص در شرایط تورمی جاری، این امر اهمیت بسیار دارد؛ دیگر به ادامهٔ سرکوب مزدی رضایت نمی‌دهیم؛ در این شرایط، حتی اگر پایه مزد ۱۰۰ درصد افزایش یابد و از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد، باز هم هیچ مشکلی از کارگران حل نمی‌شود، باز هم بحران معیشت ادامه خواهد داشت. به‌همین دلیل ما منتظریم رقم سبد معیشت نهایی شود و سپس بر اساس نرخ آن، وارد مذاکرات جدی شویم.

تکلیف اخراج علی خدایی چه شد؟

تکلیفِ اخراج عضو کارگری شورایعالی کار چه شد؟ پیش‌تر وزارت کار در نامه‌ای محرمانه، علی خدایی را از نشست‌های شورایعالی کار اخراج کرد. گروه کارگری شورایعالی کار تا امروز سه بار نامه‌نگاری کرده و خواستار بازگشت این نماینده کارگری شده‌اند. این ماجرا به کجا کشید؟ اسدی در این رابطه می‌گوید: برای نشست امروز برای ایشان دعوتنامه صادر نشده است؛ اعضای کارگری شورایعالی کار، در تمام جلساتی که حاضر شده‌اند، هم کتباً و هم شفاهاً، خواستار بازگشت ایشان شده‌اند؛ ما به‌صراحت به وزیر کار گفته‌ایم شما نمی‌توانید یک عضو منتخب کارگری را به‌دلیل مثلاً غیبت ـــ حالا موجه یا غیرموجه ـــ اخراج کنید.

او اضافه می‌کند: قانون در مورد غیبت اعضای شورایعالی کار سکوت کرده است و هیچ حقی به وزیر کار نداده تا بتواند یک عضو شورا را اخراج کند. در نهایت این خودِ اعضای شورا هستند که می‌توانند در مورد حضور یا عدم حضور یک عضو خاص تصمیم بگیرند. ضمن اینکه عرف جاری جلسات شورایعالی کار بر این بوده است که افراد مختلفی در گروه‌های مختلف، با هماهنگی گروه خودشان در برخی از نشست‌های شورا حاضر نمی‌شدند و از قضا هیچ اتفاقی هم نمی‌افتاد؛ بخواهم مثال بزنم، آقای سلاح‌‌ورزی، نماینده کارفرمایی شورایعالی کار، در بسیاری از جلسات شورایعالی کارِ سال قبل شرکت نمی‌کرد و فقط در یکی دو جلسه آخر حاضر شد، گروه کارفرمایی، خلأ حضور ایشان را پوشش می‌دادند.

این نماینده کارگران با تأکید بر اینکه «همیشه عرف جلسات شورایعالی کار این‌گونه بوده که برخی از اعضا غیبت داشته‌اند، آنهم در جلسات متوالی»، اضافه می‌کند: در نهایت آخرین تصمیمِ کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور این بود که در نامه‌ای کتبی، اعضای کارگری شورایعالی کار را معرفی کرد؛ آقای علی خدایی نیز توسط این تشکل عالی برای حضور در جلسات شورایعالی کار معرفی شده است. در واقع همه مراحل قانونی کار طی شده و لاجرم ما انتظار داریم ایشان به نشست‌های شورایعالی کار دعوت شود. ممکن است آقایان بگویند قبل از اینکه نامه کانون عالی شوراها ثبت دبیرخانه شود، ما دعوتنامه‌های نشست امروز را صادر کرده‌ایم، ولی می‌توانند حالا که نامه ثبت رسمی شده، آقای خدایی را تلفنی برای نشست امروز دعوت کنند یا یک نامه متمم بزنند و ایشان را دعوت کنند.

حاشیه‌سازی نکنید!

آیت اسدی در پایان خطاب به دولت گفت: با این رویکردها و برخوردها، بحث دستمزد را به حاشیه نبرید؛ به اندازه کافی دیر شده است؛ ما انتظار داریم همه اعضا را دعوت کنند و مذاکرات مزدی در فضایی برابر و سالم برگزار شود تا بتوانیم با آرامش بنشینیم و بر سرِ افزایش دستمزد سال آینده چانه‌زنی کنیم. اصل کار، مذاکرات سه‌جانبه و برابر است، این نوع برخوردها، دستمزد و تصمیم‌سازی عادلانه بر سر افزایش دستمزد را به حاشیه می‌برد و هیچ نفعی برای جامعه‌ٔ کارگری کشور ندارد.

منبع: خبرگزاری کار ایران ایلنا، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news ـ ۱۴۵۸۴۵۳

 

یک نظر

  • علی آمریکا

    خوشبختانه نمایندگان شرکت کننده‌ در شورای عالی کار به مسؤلیت خطیری که در قبال تعين حداقل معیشت کارگران دارند آگاه هستند و امیدوار باید بود که بتوانند بر خواستهای کارگران جامعه عمل بپوشانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *