در حالی که مردم برای فلسطین به خیابان می‌آیند، ایالات متحده قطعنامهٔ آتش‌بس را وتو می‌کند

Print Friendly, PDF & Email

در سراسر کشور هزاران نفر به خیابان‎ها می‎آیند. مراکز قدرت را مختل کنید و به ندای «به‌خاطر فلسطین تعطیل کن» پاسخ دهید.

از آلاسکا تا فلوریدا، مردم بار ‎دیگر در سراسر ایالات متحده به‎صورت دسته‎جمعی به خیابان‎ها آمدند و خواستار آتش‎بس دائمی در جنگ اسرائیل علیه غزه، و پایان دادن به کمک ایالات متحده به اسرائیل شدند. ائتلاف «اختلال عمومی برای فلسطین»، متشکل از چندین سازمان، از جمله مجمع بین‌المللی خلق، جنبش جوانان فلسطین، ائتلاف ANSWER، و «دانشجویان کشور برای عدالت در فلسطین»، یک هفته پس از از سرگیری خشونت‎های نسل‎کشی اسرائیل علیه مردم غزه، خواستار برگزاری یک روز کنش در ۸ دسامبر برای ادامهٔ اِعمال فشار به اسرائیل و آمریکا شد. این ائتلاف سازمان‌ها، جنبش همبستگی فلسطین را با هدف ایجاد اختلال در مراکز اصلی قدرت در سراسر کشور گرد‎هم آورد.

بسیاری از اقدامات در ۸ دسامبر، با وتوی پیش‌نویس قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل، که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه از سوی ایالات متحده بود، هم‎زمان شد.

در اوایل صبح، تظاهرات مستقیماً در مقابل خانهٔ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، در مک‌لین، ویرجینیا برگزار شد. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «بلینکن، بلینکن برخیز و خودت را نشان بده، تو نسل‎کشی می‌کنی!» هفتهٔ گذشته، بلینکن با کابینهٔ جنگی اسرائیل در اورشلیم اشغال‌شده دیدار کرد و پس ‎از ‎آن از اسرائیل خواست تا تلفات غیرنظامیان را محدود کند. بسیاری بر این باورند که او به اسرائیل چراغ سبز نشان داد تا به توقف موقت خود در تجاوز پایان دهد و حملات تمام‌عیار را از ‎سر بگیرد.  تعداد کشته‎شدگان فلسطینی توسط اسرائیل در غزه از ۱۷۷۰۰ نفر گذشته است.

در شهر نیویورک، هزاران تظاهرکننده در میدان فولی، در مرکز شهر منهتن، در مقابل چندین دادگاه بزرگ مانند دادگاه عالی ایالت نیویورک و دادگاه مارشال تورگود ایالات متحده تجمع کردند. معترضان سپس به‎سوی تالار شهر نیویورک، بورس اوراق بهادار نیویورک، و سپس پارک میدان واشنگتن راهپیمایی کردند، جایی که راهپیمایان برای مراسم دعای شبانه که به‌احترام محقق فلسطینی کشته شده، رفعت الاریر، برگزار شده بود، به هم پیوستند.

«کلودیا د‎لا کروز» در میدان فولی گفت: «ما اینجا در مرکز سیاسی شهر نیویورک ایستاده‌ایم.» «دِ‎لا کروز یک کشیش و مربی اهل برونکس است که در رقابت برای ریاست جمهوری ایالات متحده در برابر جو بایدن نامزد می‌شود.  او به نمای ساختمان دادگاه عالی ایالت نیویورک اشاره کرد که بالای آن نوشته شده است: «اجرای عدالت واقعی محکم‌‌‌ترین اساس یک دولت خوب است.» او گفت: «آنها عدالت را نمی‏شناسند. آنها همبستگی را نمی‎شناسند. آنها آرامش را نمی‎شناسند. زیرا جنگ سودآور است. و آنها هیچ نوع ارتباطی با اکثریت مردم این کشور، که می‎گویند «ما اکنون آتش‎بس» می‎خواهیم، ندارند.»

در لس آنجلس، معترضان تظاهراتی را در پارک هولبی، خارج از یک گردهمایی خصوصی که جو بایدن برگزار کرده بود و در آن حضور داشت، بر‎پا کردند. بایدن، که توسط جنبش همبستگی فلسطین ملقب «جو نسل‎کش» شده است، به‎دلیل حمایت بی ‎چون‎ و‎ چرای ایالات متحده از جنایات جنگی اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است. خود بایدن همواره از اسرائیل به‌عنوان پروژهٔ امپریالیستی ایالات متحده حمایت کرده است. او در سال ۱۹۸۶ اظهار گفته بود که «اگر اسرائیل وجود نداشت، ایالات متحده می‎بایست اسرائیلی را برای حفاظت از منافع خود در منطقه اختراع کند.»

در سال ۲۰۲۳، در بحبوحهٔ جنگ اسرائیل علیه غزه، بایدن آمار رسمی کشته‌شدگان فلسطینی را زیر سؤال برد و اظهار داشت که «به ارقام فلسطینی‌ها اعتمادی ندارد».  حزب دموکرات بایدن در کنگرهٔ آمریکا تلاش‏های زیادی برای تصویب بسته‎های عظیم کمک به اسرائیل انجام داد.

در خارج از محل جمع‌آوری کمک‏های مالی به‎نفع بایدن در لس آنجلس، معترضان اتومبیل‎های شرکت‌کنندگان در این مراسم را محاصره کردند. دزموند فونسکا، از حزب سوسیالیسم و ​​آزادی، گفت: «وقتی [فلسطینی ها] به اشغال اسرائیل پایان دادند، ما باید به خودمان بیاییم و مسؤولیت خود را در … پایان دادن به امپراتوری ایالات متحده، بدترین عامل خشونت در جهان، به‏انجام رسانیم.»

در فیلادلفیا، معترضان لابی دفتر مرکزی «کام‌کست» (Comcast) را اشغال کردند و مراسم چراغانی تعطیلات کریسمس را مختل نمودند.  در ۱۳ اکتبر، این غول مخابراتی متعهد به پرداخت ۲ میلیون دلار برای «تلاش‌های بشردوستانه در اسرائیل و خاورمیانه» شد. برایان رابرتز، مدیرعامل Comcast، و مایک کاوانا، رئیس‌آن، گفتند: «ما از حملهٔ وحشیانه به‎اسرائیل وحشت‌زده و عمیقاً ناراحت هستیم.»

تظاهرکنندگان همچنین خارج از شرکت‌های حامی نسل‌کشی اسرائیل در غزه، مانند مقر بوئینگ در شیکاگو، تجمع کردند.  در خارج از مقر شرکت تسلیحاتی «تکسترون» (Textron) در رُد آیلند، معترضان شعارهای «بمباران کودکان را متوقف کنید» و «هم اکنون آتش‏بس» را پخش کردند. در رُد‎آیلند نیز تظاهرکنندگان از کاخ ایالتی به سمت دفتر سناتور آمریکایی، «جک رید» راه‎پیمایی کردند. «رید» بارها برای پرداخت بسته‏های هنگفت مالی برای اسرائیل و اوکراین، آن‎هم در حالی‎ که اسرائیل مشغول  نسل‎کشی است، اصرار نموده است.  معترضان در بیرون دفتر «رید» پارچه‌های سفید خون‎آلود مانندی را به‏جا گذاشتند که یادآور اجساد پیچیده در پارچه در غزه بود. تظاهرکنندگان شعار می‎دادند «جک رید، تو نمی‎توانی پنهان شوی. تو متهم به نسل‌کشی هستی!»
در پیتسبورگ، پنسیلوانیا، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در مراسم دعای شبانه برای بزرگداشت کارکنان پزشکی کشته‌شده در غزه، خواستار آتش‌بس شدند.

منبع: وبلاگ «مقاومت مردمی»، ۹ دسامبر ۲۰۲۳
https://popularresistance.org/as ـ us ـ vetoes ـ ceasefire ـ resolution ـ people ـ take ـ the ـ streets ـ for ـ palestine/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *