راه پر‌ پیچ و خمی که در پیش روی دولت لولا است

Print Friendly, PDF & Email

در برزیل نیرو‎های اجتماعی متفاوتی در‎حال کشمکش با یکدیگر هستند، و لولا در زیر فشار این کشمکش و همین‎طور فشارهای بین المللی در‎ حال تقلا است.

تفاوت موضع‎گیری قاطعانۀ دولت‎هایی چون بولیوی و شیلی در آمریکای لاتین در مقابل جنایت‎های اسراییل در غزه، با موضع نسبتاً نرم لولا، نشان‎دهندۀ موقعیت پیچیده‎ای است که دولت وی با آن روبرو است.

شک نیست او و اکثریت مردم برزیل باور دارند که آنچه در غزه می‎گذرد کشتاری عام توسط اسراییل است. شاید بتوان گفت که بخش بزرگی از دولت او هم در این زمینه با مردم هم‎داستان هستند. اما نیرو‎های راست افراطی، که در دوران حاکمیت بولسنارو قدرت بیشتری هم گرفته‌اند، با طرفداری قاطع خود از اسراییل دائما در حال فعالیت علیه لولا هستند. نمونۀ این فعالیت‎ها را می‎توان در حملات نژاد‎پرستانه‎ای دید که هم‎اکنون علیه بعضی فلسطینی‏تباران دارای تابعیت برزیلی، که به‌تازگی از غزهٔ تحت تهاجم و اشغال بازگشته‎اند، در جریان است.[۱]

ترکیب راست‎های افراطی، اوانجلیست‎ها، و صهیونیست‎های دو‎آتشه ائتلاف عظیمی را بر ضد او به‌وجود آورده است. قدرت این عناصر بیشتر در سائوپولو، که سنگر اصلی بورژوازی مالی و کمپرادور برزیل است، به‌چشم می‎آید.

در این میان، امپریالیسم، به‌رهبری هژمون بزرگ ایالات متحده، برای سرنگونی او منتظر لحظۀ مناسب است. یکی از مهم‎ترین فعالیت‎های امپریالیسم در نیم‎کرۀ غربی معطوف به ایجاد اختلاف میان دو کشور بزرگ آمریکای لاتین، یعنی برزیل و آرژانتین، است. امپریالیسم امید زیادی به پیروزی نامزد جناح راست در انتخابات آرژانتین بسته است. یکی از شعارهای انتخاباتی خاویر میلی، نامزد دست‎راستی آرژانتین، قطع هرگونه رابطه با برزیل است.

لولا از دوران زمامداری دیلما روسف و قضیۀ «کارواش»[۲] ‌تجربۀ زیادی آموخته است، و به همین دلیل بسیار محتاط و در عین حال با عزمی قوی‎تر عمل می‎کند.[۳]

لولا در داخل کشور، و هم چنین بهدلیل نقشی که در بریکس به‎عهده دارد، در صحنۀ بین‌المللی از محبوبیت خوبی برخوردار است، لذا این‎بار اجرای نقشۀ سرنگونی او توسط امپریالیسم با همکاری کمپرادورهای فاشیست داخلی، چندان کار آسانی نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *