رشد «حصار بلند» در ایالات متحده در نهایت مردم را در «حیاط کوچک» خفه می‌کند.

Print Friendly, PDF & Email

«امنیت ملی» بزرگ‌ترین دلیل آمریکا برای ایجاد «حیاط کوچک، حصار بلند» از نوع حمایت‌گرایی تجاری و صنعتی است که به «سلاح متعارف» استراتژی آمریکا علیه چین تبدیل شده است.


حال سؤال این است: آیا صنعت می‌تواند در درون حصار بلند ایمن و سالم باشد تا رویای «بزرگ کردن دوبارهٔ آمریکا» برآورده سازد؟



امروز تولید چین می‌تواند در زمینهٔ خودروهای الکتریکی (EV)، تجهیزات ۵G، پهپادها، و بسیاری دیگر به آن نتایجی دست یابد که مقرون به صرفه‌‌‌‌ترین و بازارگراترین محصولات صنعتی جهان را تولید کند.



توانایی ما در اینجا نه‌تنها توانایی دستیابی و ایجاد پیشرفت‌های تکنولوژیکی و پشتیبانی کامل از تولید و ساخت در مقیاس بزرگ، بلکه توانایی مردم چین است. این توانایی باعث می‌شود جدا شدن کامل ایالات متحده از چین غیر ممکن و حتی جایگزینی کامل تولید چینی دشوارتر شود.



ممکن است خودروهای برقی چینی ممنوع شوند، اما قطعات یدکی، ماشین‌آلات، و تجهیزات و مواد اولیهٔ تولید آن‌ها چطور؟ 



تصور کنید، هر قطعه‌ای از تولید چینی ـــ از جمله اسباب‌بازی‌ها، مبلمان، ابزار، تجهیزات الکترونیکی ـــ تا زمانی که دارای دستگاه‌های الکترونیکی کنترل از راه دور یا مجهز به لوازم جانبی هوش مصنوعی باشند، می‌توانند به‌منظور اهداف سرکوب، به مسائل امنیتی مرتبط شوند.



اگر دولت ایالات متحده به‌عنوان جهت‌گیری اصلی سیاست خود بر جلوگیری از تولید چین پافشاری کند، می‌توان انتظار داشت که دولت بعدی عمدتاً بر روی کار با محصولات ساخت چین متمرکز شود. این تمرکز منحصر به‌فرد گردابی را ایجاد می‌کند که برای پرداختن به آن به مقدار قابل‌توجهی انرژی و پول مالیات‌دهندگان نیاز است. واشنگتن باید یک سیستم صنعتی جدید برای حفاظت از امنیت ملی ایجاد کند، که این اقدامی پرهزینه خواهد بود.



جلوگیری از ورود محصولات چینی به بازار ایالات متحده قبلاً برای دولت ایالات متحده گران تمام شده است. جایگزینی تجهیزات «هوآوی» (Huawei) و «زد تی ای» (ZTE) در مناطق روستایی و دورافتاده که این محصولات به‌طور گسترده در دسترس بودند، بار مالی قابل‌توجهی را به‌همراه داشت.



کمیسیون ارتباطات فدرال یک صندوق ۹ میلیارد دلاری برای گسترش خدمات باند پهنای پهن تلفن موبایل 5G به مناطق روستایی کشور ایجاد کرده است. اما تا به‌امروز، هنوز تکلیف بیشتر این پول روشن نشده است، در حالی که «هواوی» و «زد تی ای» مدت‌هاست کار روی محصولات 6G را آغاز کرده‌اند.



لیست محصولات ساخت چین که در ایالات متحده مسدود می‌شوند، از جمله خودروهای برقی، هواپیماهای بدون سرنشین، پنبهٔ سین‌کیانگ، تجهیزات حمل و جابجایی بار و محموله‌ها همچنان در حال رشد است.



در حالی که امکان تولید این محصولات برای شرکت‌های آمریکایی وجود دارد، اما ممکن است نتوانند این کار را با قیمتی مقرون به صرفه یا کیفیتی مشابه تولیدکنندگان چینی انجام دهند.



برای مثال، طبق گزارش انجمن بین‌المللی سیستم‌های خودروی بدون خدمه، پهبادهای چینی بیش از ۹۰ درصد از بازار مصرف ایالات متحده، ۷۰ درصد از بازار شرکت‌ها، و ۹۲ درصد از بازار نیروهای امدادی را در اختیار دارند. این سؤال مطرح می‌شود که کدام شرکت آمریکایی از نظر تسلط و کیفیت در بازار می‌تواند جایگزین سازندگان پهپاد چینی شود.



منصفانه این است که بگوییم واشنگتن، در حالی که توانایی چین برای دستیابی به موفقیت‌هایی با بالاترین کیفیت را به‌رسمیت می‌شناسد، توانایی مردم چین، به‌ویژه قدرت بیش از حد بالای ترکیب توانایی و محرک بازار را دست‌کم می‌گیرد.



امروز بازار خودروی چین رقابتی‌‌‌ترین بازار جهان است. هر شرکت خودروسازی که بتواند در بازار چین موفق باشد، باید بتواند در هر بازاری در سراسر جهان موفق شود. این نتیجهٔ اجتناب‌ناپذیر جهانی شدن و قانون توسعهٔ اقتصادی جهان است.



در یک حیاط کوچک با حصار بلند، برای بلندتر ساختن حصار محدودیتی وجود دارد. هرچه حصار بلندتر شود، حیاط به‌همان نسبت کوچکتر و کوچکتر می‌شود و به‌طور بالقوه افراد داخل حصار را خفه می‌کند.

منبع: گلوبال تایمز، ۳ مارس ۲۰۲۴
https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۴۰۳/۱۳۰۸۰۶۷.shtml

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *