رییس جمهور ایالات متحده نیز معتقد است که جهان وارد مرحلۀ تعیین‌کننده‌ای شده است

Print Friendly, PDF & Email

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، معتقد است که جهان بر سر دوراهی قرار گرفته و در چند سال آینده سرنوشت آن برای چندین نسل آینده تعیین خواهد شد. پیش‌بینی او در بحبوحهٔ بن‌بست واشنگتن با روسیه بر سر اوکراین و تیره شدن روابط کشورش با چین صورت می‌گیرد.

بایدن، پیش از دیدار با گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی، در اول نوامبر، گفت: «همیشه بعد از شش تا هشت نسل، لحظه‎ای تاریخی فرا می‌رسد که جهان در مدت‌زمان بسیار کوتاهی تغییر می‌کند». رهبر ایالات متحده همچنین مدعی شد که « اتفاقات دو‎سه سال آینده تعیین خواهد کرد که جهان در پنج یا شش دههٔ آینده چگونه خواهد بود».

بر اساس گزارش کاخ سفید از دیدار بایدن با بوریک، این دو در مورد موضوعات مورد نگرانی مشترک، از جمله تلاش برای مبارزه با تغییرات آب و هوا گفت‌وگو کردند.

بایدن همچنین ماه گذشته در مورد نیاز به‎ برقراری یک «نظم جدید جهانی»، چنین اظهار داشت: «در حالی که نظام جهانی پس از جنگ جهانی دوم برای چندین دهه به‌طور مؤثر عمل کرد، اما اکنون این نظام به‌نوعی ناکارآمد شده است.» با این حال، اگر ما آمریکایی‌ها «به‌اندازهٔ کافی جسور بوده و به خود اعتماد داشته باشیم، [فرصتی به دست خواهیم آورد] تا جهان را به شیوه‌ای متحد کنیم که تا به‎حال سابقه نداشته است».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با اشاره به این اظهارات بایدن، آن را یکی از موارد نادری توصیف کرد که مسکو در توافق کامل با واشنگتن قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: «جهان واقعاً به نظم جدیدی بر ‎اساس اصول کاملاً تازه نیاز دارد.» با این حال، پسکوف خاطرنشان ‎کرد که منظور بایدن از این نظام جدید، ایجاد «نظمی حول محور ایالات متحده» است و تأکید نمود که «مطمئناً دیگر چنین نظمی برقرار نخواهد نشد.»

در مقابل، روسیه همواره خواستار ایجاد نظم جهانی چندجانبه بوده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز، غرب را به «رویکرد استعماری» متهم کرده است که از قوانین بین‌المللی به‎میل خود استفاده می‌کند. ماه گذشته، رهبر روسیه همچنین تأکید کرد که «هیچکس حق ندارد به‌حساب دیگران، یا تحت نام آنها، بر ‎جهان، سلطه یابد.»

روابط بین واشنگتن و مسکو به‌دلیل درگیری اوکراین به پایین‌‌‌ترین سطح نزول کرده است، زیرا ایالات متحده، علاوه بر ارسال میلیاردها دلار تسلیحات به کی‎یف، تحریم‎های سختی را علیه روسیه اعمال کرده است.

از سوی دیگر، روابط بین ایالات متحده و چین متشنج است، به‌ویژه به‌دلیل حمایت واشنگتن از تایوان. دو کشور همچنین درگیر رقابت شدید اقتصادی هستند. چین ابتکار یک کمربند و یک جاده (BRI) خود را که به‌دنبال توسعهٔ زیرساخت‌های حمل و نقل بین‌المللی است و بیش از ۱۴۰ کشور از آن حمایت می‌کنند، ترویج می‌کند.
بایدن می‎خواهد که ایالات متحده با اعضای «گروه ۷» به رقابت اقتصادی با چین برخیزند، و مدعی‎است که ابتکار «یک کمربند ـ یک جاده» در نهایت «یوغی است بر گردن اکثر امضاکنندگان آن».

منبع راشیا تودی، ۳ نوامبر ۲۰۲۳
https://www.rt.com/search?q=Next+few+years+will+determine+future+world+order+%E۲%۸۰%۹۳+Biden

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *