صدور بیش از ۱۰۰ قطعنامه در ایالات متحدۀ امریکا علیه محاصرۀ کوبا

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: ادگار گول ــ
مترجم: م. نوری ــ

در جامعۀ مدنی ایالات متحدۀ آمریکا، انتقاد از محاصرۀ کوبا رو به‌افزایش است و صداهایی که خواستار خاتمه دادن به بیش از ۶۰ سال محاصرۀ اقتصادی، تجاری و مالی کوبا، و همچنین عادی‌سازی روابط بین دو کشور همسایه هستند رساتر شده است.

شبکۀ همبستگی ایالات متحدۀ آمریکا، «کنفرانس بین‌المللی برای عادی‌سازی روابط آمریکا و کوبا» گزارش داده که تاکنون بیش از ۱۰۰ قطعنامۀ مرتبط با این موضوع تصویب شده است. در میان صادرکنندگان قطعنامه، نام بیش از ۳۰ شهر ایالات متحده، مانند نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، بوستون، سیاتل، پیتسبورگ، بالتیمور، کلیولند، سانفرانسیسکو و ساکره منتو به چشم می‌خورد.

علاوه بر این، مجالس ایالتی مینه‌سوتا، میشیگان، ایلینویز و آلاباما نیز در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند. و در نهایت، قطعنامه‌هایی با همین مضون از سوی تعداد بی‌شماری از سندیکاها و سازمان‌های کارگری، نظیر اتحادیۀ ملی کارگران بهداشت و درمان، مرکز ملی کارگران سیاه‌پوست، کنگرۀ ملی اتحادیۀ کارگران صنایع الکتریک، اتحادیهٔ کارگران رادیو و ماشین آلات، اتحادیۀ بین‌المللی کارکنان بنادر و انبارها، و همچنین اتحادیۀ بین‌المللی فدراسیون کار کالیفرنیا، انجمن پرستاران کالیفرنیا، شورای کار ایالت واشنگتن، و ۱۴ شورای محلی کار تصویب و منتشر شده‌اند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳، شورای شهر نیویورک قطعنامه‌ای را به‌اتفاق آرا تصویب کرد که در آن از دولت پرزیدنت «جو بایدن» خواسته می‌شد به سیاست اِعمال تحریم‌های ظالمانۀ اقتصادی خاتمه دهد. به‌عنوان اولین گام، پیشنهاد شده بود که دولت آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم (SSOT) حذف کند. شورای شهر واشنگتن نیز در ماه مه ۲۰۲۳ به‌اتفاق آرا سند مشابهی را تصویب کرد.

شبکۀ همبستگی ایالات متحده نیز خود منتقد شدید محاصرۀ کوبا و علیه دلایل نخ‌نمای ابقای کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم است. با توجه به ابعاد ذکر شدۀ اعتراضات، می‌توان گفت که خواستۀ ۵۴ میلیون آمریکایی که در تهیه و تصویب قطعنامه‌های مزبور مشارکت داشتند نادیده گرفته می‌شود. در گذشته، در چارچوب کنفرانس‌های ملی این شبکه و ۵۳ سازمان عضو آن، و همچنین شبکۀ ملی کوبا (NNOC) دلایل مطالبات را تدوین کرده بودند که انعکاس مثبتی نیز یافته بود.

با این حال، حزب جمهوریخواه، در کنگرۀ ایالات متحدۀ آمریکا، اولین گام را برای قرار دادن دائمی نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم برداشته است. چنانچه این قانون تصویب شود، حتی رئیس جمهور آمریکا هم قادر به اِعمال نظر بر اجرا یا عدم اجرای این اقدام ضد کوبا نخواهد بود، همان‌طور که در مورد دیگر بخش‌های «قانون محاصرۀ کوبا»، که به تصویب کنگره رسیده، نیز نیست. پیش‌نویس قانون هم‌اکنون از سوی جمهوریخواهان هم به مجلس سنا و هم به مجلس نمایندگان ارائه شده است.

منبع: وب‌سایت «آمریکا ۲۱»، ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳
https://amerika۲۱.de/۲۰۲۳/۱۰/۲۶۶۵۲۹/resolutionen ـ usa ـ gegen ـ blockade ـ kuba

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *