فعالان صلح آمریکا خواستار گفت‌وگو و تفاهم با چین هستند

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: لیا زو، سانفرانسیسکو ــ

به‌دنبال ایجاد پل‌های تفاهم بین دو کشور، هیأتی از شورای صلح ایالات متحده ماه گذشته از چین بازدید کرد.

در زمانی که روابط چین و ایالات متحده به‌طور فزاینده‌ای با روایت‌های رقابت تعریف می‌شود، دیدار اخیر فعالان صلح ایالات متحده از چین روایت متعادل‌ساز تازه‌ای را ارائه داد.

به‌دنبال ایجاد پل‌های تفاهم بین دو کشور، ماه گذشته هیأتی از شورای صلح ایالات متحده، به‌دعوت «انجمن خلق چین برای صلح و خلع سلاح»،* از چین بازدید کرد. آنها تجربهٔ دست‌اول خود را در چین، در یک وبینار اخیر به‌اشتراک گذاشتند تا نشان دهند که همکاری، و نه رقابت، راه رسیدن به آینده‌ای صلح‌آمیز است.

«بهمن آزاد»، رئیس شورای صلح ایالات متحده، گفت: «آنچه که ما تجربه کردیم، یک چین مدرن بود که بر ترویج توسعهٔ مسالمت‌آمیز همهٔ ملل و احترام به حقوق بین‌المللی از سوی همه کشورها متمرکز بود.»

این تعهد به توسعهٔ مسالمت‌آمیز در تضاد آشکار با روایت «تهدید از سوی چین» است که اغلب توسط رسانه‌های آمریکایی و مقامات دولتی مطرح می‌شود. این روایت «‌توسعهٔ اقتصادی چین و نقش دیپلماتیک رو به رشد آن در امور جهانی را به‌عنوان ‘تهدیدی” برای ایالات متحده معرفی می‌کند.»

وی گفت: «امیدواریم با اطلاعات به‌دست آمده در این بازدید و همکاری نزدیکتر با “انجمن خلق چین برای صلح و خلع سلاح” بتوانیم کمکی باشیم در از میان برداشتن مِه سوء‌تفاهمی که در مورد چین در آمریکا ایجاد شده است.»

برای «امانوئل نس»، رئیس شورای صلح نیویورک و استاد علوم سیاسی در کالج بروکلین دانشگاه سیتی نیویورک، تعهد چین به برابری و عدم مداخله عمیقاً طنین‌انداز است.

وی گفت: «ایدهٔ ایجاد عدل و انصاف، نه‌تنها در یک کشور بلکه بین کشورها، برای من بسیار مهم بنظر ‌رسید.» «توسعهٔ مسالمت‌آمیز به‌معنای عدم دخالت در امور داخلی کشورهای جنوب جهانی به‌طور کلی است. این یکی از جنبه‌های مهم در ایجاد احساس صلح بود.»

او گفت که تلاش‌های چین برای توسعه مشارکت‌های جهانی و ایجاد اعتماد سیاسی، کلیدی در راه ایجاد جهانی صلح‌آمیز‌تر است. وی اضافه کرد: «این سطح از اعتماد، مبتنی بر گشودگی و فراگیری، و نیز بر پایه و اساس اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد استوار است، چیزی که توسط غرب ملغی شده است.»

«راجر هریس»، عضو کمیتهٔ اجرایی شورای صلح ایالات متحده، و یکی از اعضای هیأت، دوگانگی اساسی در ارزش‌های بنیادین بین دو ملت را برجسته کرد.

هریس گفت، از آنجا که دکترین امنیت ملی ایالات متحده بر «سلطهٔ همه‌جانبه» تأکید می کند، او تحت تأثیر اصول «استقلال، رفاه مشترک و توسعه مسالمت آمیز» چین قرار گرفته است. «چینی‌ها این واقعیت را که بین چین و ایالات متحده سطح بسیار بالایی از ادغام، به‌ویژه در زمینهٔ اقتصاد وجود دارد، می‌شناسند و تحسین می‌کنند. آنها همچنین می‌بینند که این روابطِ در‌هم‌تنیده مثبت است و منجر به منافع متقابل برای هر دو کشور می‌شود.»

«آجامو باراکا»، یکی دیگر از اعضای هیأت و رئیس کمیتهٔ هماهنگی «اتحاد سیاه‌پوستان برای صلح»، در ادامه بر تفاوت رویکردهای دیپلماتیک دو کشور تأکید کرد. او تعهد چین به ساختن «جامعه‌ای با آیندهٔ مشترک برای بشریت» را با «دیپلماسیِ حاصل‌جمع صفرِ بحران‌محور» مقایسه کرد، که وی آن را «ناشی از ویژگی دیپلماسی غرب» توصیف نمود.

«باراکا» گفت: چین همچنین متعهد به ادامه و تداوم توسعهٔ مسالمت‌آمیز مبتنی بر احترام متقابل و همکاری برد ـ برد، و کنترل و هدایت اصلاحات نظام حکمرانی جهانی بر اساس اصل انصاف و عدالت است. و اضافه کرد که این واگرایی اساسی در ارزش‌های بنیادین، بر اهمیت گفت‌وگوی باز و تفاهم برای پرکردن این شکاف تأکید می‌کند.

«بهمن آزاد» از طرف شورای صلح ایالات متحده گفت که در طول سفر به چین، اعضای هیأت و همتایان چینی آنها گفتگوهای «آموزنده، مولد، و سازنده» داشتند.

از جمله توافقات حاصل شده بین دو طرف تأکید بر مبادلات بین‌مردمی بود. با درک قدرت تعامل مستقیم، هر دو طرف متعهد شدند که سفر جوانان و تبادلات فرهنگی را تسهیل و به شهروندان این امکان را بدهند تا واقعیت‌های یکدیگر را از نزدیک تجربه کنند.

وبینارها و سمینارهای مشترکی برنامه‌ریزی شده‌اند که به موضوعات گرهی مانند پیچیدگی‌های روابط ایالات متحده و چین و مسائل گسترده‌تر صلح جهانی می‌پردازند. «آزاد» گفت، هدف این ابتکارات، تشویق گفت‌وگوهای باز و به‌اشتراک گذشتن اطلاعات، با هدف از بین بردن مِه اطلاعات نادرست و بی‌اعتمادی است که روابط دوجانبه را تیره می‌کند.

ـــــــــ

 Chinese People’s Associatation for Peace and Disarmament (CPAPD) *

منبع: Chinadaily، بیست و نهم دسامبر ۲۰۲۳
http://global.chinadaily.com.cn/a/۲۰۲۳۱۲/۲۹/WS۶۵۸e۰ceca۳۱۰۴۰ac۳۰۱aa۰۷۲.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *