نکات کلیدی سخنان لاوروف طی بازدید از ونزوئلا

Print Friendly, PDF & Email

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجهٔ روسیه، روز سه شنبه (بیستم فوریه) پیش از سفر به برزیل برای نشست وزرای خارجهٔ گروه ۲۰، طی یک توقف رسمی کوتاه ۲۴ ساعته در ونزوئلا با مقامات دولتی آن کشور ملاقات کرد. لاوروف قبل از ورود به ونزوئلا یک توقف یک‌روزه‎ نیز در هاوانا، کوبا، داشت.

او در اظهارات خود در ونزوئلا به نکات کلیدی زیر اشاره کرد:

• مسکو و کاراکاس هردو خواستار دستیابی به «دموکراسی بیشتر در صحنهٔ بین‌المللی» از طریق رعایت اصول منشور سازمان ملل متحد هستند، و به‌ویژه در امر حاکمیت برابر کشورها توافق دارند. وی افزود: «ما روش‌های باج خواهی و محدودیت‌های یک‌جانبهٔ تحمیلی توسط واشنگتن و اقمار آن را رد می‌کنیم.»

• لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه و ونزوئلا در رابطه با دارایی‌های خود که توسط کشورهای غربی مصادره شده است به‌دنبال اجرای عدالت خواهند بود: «امروز ما در مورد اقدامات آتی تبادل نظر کردیم. ما برنامه‎های خودمان را داریم. ونزوئلا نیز قصد دارد در این زمینه دست به اقداماتی بزند، بنابراین تبادل تجربه در این زمینه بسیار مفید بود.»

• وزیر امور خارجهٔ روسیه گفت روسیه مطمئن است که ونزوئلا و گویان هردو خواستار گفت‎وگویی آینده‌نگر برای حل مناقشۀ مرزی میان خود هستند، و مداخله خارجی در این میان غیرقابل قبول است.

• وی هم‎چنین افزود که روسیه آمادۀ حمایت از مذاکرات بین دولت ونزوئلا و گروه‎های افراطی مخالفان است. وی گفت: «موضع قاطع ما در قبال دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا هرگز تغییر نکرده و همیشه به قوت خود باقی خواهد بود.»

• لاوروف تأکید کرد که ونزوئلا یکی از نزدیکترین و قابل‌اعتماد‌‌‌ترین دوستان روسیه در آمریکای لاتین و جهان است. به‌همین دلیل او این مبادلات میان این دو کشور را «امیدبخش» توصیف کرد.

• لاوروف سیاست‌های راهزنانۀ دولت آمریکا را محکوم کرد و دربارهٔ هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ ونزوئلا متعلق به شرکت دولتی «امتراسور» (EMTRASUR) که اخیراً توسط ایالات متحده سرقت شد، چنین گفت: «این یک دزدی و یک راهزنی آشکار است، مأموریت این هواپیما ارائۀ خدمات اولیه به مردم بود.»

• لاوروف گفت: «ما همچنین همکاری در حوزهٔ استفادهٔ صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را امیدبخش می‌دانیم. ما امروز در این مورد نیز صحبت و توافق کردیم که حجم همکاری‎ها را در این زمینه‌ها افزایش دهیم.»

در پایان، وزیر امور خارجهٔ ونزوئلا، ایوان گیل، دعوت‌نامه‎ای ازسوی دولت روسیه، برای سفر نیکلاس مادورو به روسیه دریافت کرد. رئیس جمهور مادورو اخیراً اشاره کرده بود که قصد دارد پس از انتخابات ریاست جمهوری روسیه، به این کشور سفر کند.

لاوروف همچنین در بیاناتی به تمایل روسیه در تسهیل الحاق ونزوئلا به بریکس اشاره کرد. روسیه فعلاً ریاست این اتحادیه را به‌عهده دارد. به‌گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجهٔ روسیه در دیدار با مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، گفت: «مسکو از علاقه دوستان ونزوئلایی برای تقویت روابط با بریکس آگاه است و به‌عنوان رئیس سال جاری این گروه در تسهیل این روند نزدیکی خواهد کوشید.»

منبع: اورینوکو تریبون، ۲۲فوریۀ ۲۰۲۴
https://english.۱۰mehr.com/key ـ points ـ of ـ sergey ـ lavrovs ـ statements ـ during ـ his ـ visit ـ to ـ venezuela/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *