چهرهٔ واقعی سیا هرچه بیشتر آشکار شود، بهتر است

Print Friendly, PDF & Email

رویترز به‌طور انحصاری روز پنجشنبه گزارش داد که به‌گفتهٔ یک مقام سابق آمریکایی، که اطلاعات مستقیمی از عملیات بسیار محرمانهٔ آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) دارد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، اجازه داده بود تا با هدف «تغییر افکار عمومی چین علیه دولت آن کشور»، در رسانه‌های اجتماعی چین عملیات محرمانه‌ای صورت پذیرد، و اطلاعات معینی علیه دولت را به‌طوری رسوخ دهند که بسیاری از مردم آن را عادی تلقی کرده و یا حتی آن را در زمرهٔ «اخبار» معمول بدانند. ایالات متحده یک مجرم همیشگی است و از ابزارهای مخفی مختلف برای تحریک «تکامل مسالمت‌آمیز» و یا «انقلاب‌های رنگی» در کشورهای دیگر استفاده می‌کند که سیا نیروی اصلی آن است و برای همین منظور به‌کار گرفته می‌شود. برای دیگر کشورها، نفوذ فراگیر ایالات متحده در همه‌جا قابل مشاهده و محسوس است، بنابراین نیازی به افشاگری نیست.



ما هنوز مطمئن نیستیم که هدف خاص «مقام سابق آمریکا» از افشای این اطلاعات به رویترز چه بوده است. سخنگوی سیا از اظهار نظر دربارهٔ وجود این برنامه، اهداف یا تأثیر آن خودداری کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن نیز در این زمینه پاسخی نداشت؛ به این معنی که نه تأیید و نه تکذیب شد. جامعهٔ اطلاعاتی ایالات متحده، برای سردرگمی، اغلب از ترکیبی از اطلاعات درست و نادرست استفاده می‌کند؛ تاکتیکی که در مورد ادوارد اسنودن استفاده شد. گزارش رویترز ارزشمند است، اما برای استخراج قسمت‌های واقعی و مفید نیاز به پردازش بیشتری دارد.



اولاً، این گزارش به‌شدت از نفوذ تهاجمی ایالات متحده به چین دفاع می‌کند. این تهاجم پیشگیرانه، جنگ شناختی ایالات متحده علیه چین را به‌عنوان یک ضدحملهٔ منفعل در برابر «حملات سایبری» چین و روسیه به ایالات متحده نشان می‌دهد. در واقع، نشان دادن خود به‌عنوان یک طرف ضعیف یا قربانی و توجیه اقدامات هژمونیک خود به‌عنوان اجرای «عدالت»، بخشی از جنگ شناختی ایالات متحده علیه کشورهای خارجی است.



یکی از مقامات آمریکایی در مصاحبه با رویترز حتی گفت که احساس می‌کند چین با چماق‌های فولادین بیسبال به ایالات متحده حمله می‌کند، و این در حالی است که ایالات متحده برای نشان دادن مهارت‌های بازیگری ناشیانه و اغراق آمیزش، فقط می‌تواند با «چماق‌های چوبین» مقابله کند.

 ایالات متحده هرگز از «چماق چوبین» استفاده نکرده است. در طول چند دههٔ گذشته، سیا حداقل ۵۰ دولت قانونی بین‌المللی را سرنگون کرده یا تلاش کرده است تا سرنگون کند. همچنین، آماری وجود دارد که نشان می‌دهد از سال ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۰، ایالات متحده ۸۱ بار تلاش کرده است تا برای تغییر رژیم یا تأثیر در انتخابات، در انتخابات ۴۵ کشور دخالت کند. ایالات متحده، به‌عنوان یک مجرم همیشگی در دستکاری افکار عمومی، مدت‌هاست که با تبلیغات هدفمند، انتشار اطلاعات درست و نادرست، ایجاد حوادث و رویدادها، شایعه‌سازی، تحریک افکار عمومی و دستکاری رسانه‌ها، طیف وسیعی از تاکتیک‌ها را ابداع و ایجاد کرده است. با تغییر شرایط،  به‌طور مداوم تاکتیک‌های تازه و تازه‌تری را توسعه می‌دهد و از فناوری‌های جدید استفاده می‌کند. واقعیت این است که ظاهر شدن ایالات متحده در لباس «برهٔ کوچولو» تنها یک تأثیر کمدی دارد و نه یک تأثیر تبلیغاتی. 



در مرحلهٔ بعد، از آنجایی که مداخله و نفوذ ایالات متحده در دیگر کشورها عملیاتی مخفیانه است، این افشاگری برای جهان خارج فرصتی است تا نگاهی اجمالی به روش‌های خاص مورد استفادهٔ ایالات متحده داشته باشد. به‌عنوان مثال، افشاگر اعتراف کرد که سیا یک تیم کوچک از مأمورانی را تشکیل داده است که با استفاده از هویت‌های جعلی آنلاین، داستان‌های مخربی را دربارهٔ دولت چین پخش می‌کنند، و به‌طور همزمان، برای استفادهٔ خبرگزاری‌های خارجی، شایعات و محتویات دروغ و افترا آمیز را منتشر می‌کنند. این موضوع اظهارات قبلی ویلیام برنز، رئیس سیا، را تأیید می‌کند که پیشنهاد کرد منابع بیشتری به فعالیت‌های اطلاعاتی علیه چین تخصیص داده ‌شود، و یک بار دیگر وجود تیم «۱۴۵۰» آمریکا (ارتش آب اینترنت)* را تأیید می‌کند که چین را هدف قرار داده است.



افشاگر اعتراف کرد که سیا افکار عمومی را در جنوب شرقی آسیا، آفریقا، و منطقهٔ اقیانوس آرام جنوبی هدف قرار داده است و روایت‌های منفی در مورد طرح کمربند و جاده منتشر می‌کند. این نشان می‌دهد که در جنگ تبلیغاتی آمریکا علیه چین، عرصهٔ افکار عمومی جهانی، به‌ویژه در کشورهای «جنوب جهانی»، هدف استراتژیک اصلی آنهاست. تئوری‌های مختلف «تهدید چین» که در کشورهای ثالث منتشر می‌شود، همان‌طور که چین به‌طور مداوم اشاره می‌کند، همه در پشت صحنه توسط سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده خلق می‌شوند.



ایالات متحده هرگز اهداف هژمونیک خود را کتمان نکرده و از تجاوز به حاکمیت سایر کشورها که حتی از رفتار هژمونیک آن هم آزار دهنده‌تر است نیز احساس شرمساری نمی‌کند. جفری ساکس، اقتصاددان آمریکایی، در تفسیر ماه گذشتهٔ خود از نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط سیا انتقاد کرد و گفت که این کار آمریکا برای ثبات جهانی و حاکمیت قانون ایالات متحده ویرانگر است و منجر به تشدید جنگ‌های منطقه‌ای، صدها هزار کشته، و میلیون‌ها آواره شده است. او همچنین از رسانه‌های جریان اصلی آمریکایی به‌دلیل کوتاهی در زیر سؤال بردن یا تحقیق در مورد سیا انتقاد کرد. در واقع، رسانه‌های جریان اصلی آمریکایی در ایفای نقش خود نه به‌عنوان دیده‌بان، بلکه به‌عنوان همدست عمل کرده‌اند. چقدر از شایعات ساخته‌شده توسط سیا از دهان رسانه‌های اصلی آمریکایی پخش شده است؟ چه زمانی در این باره کمی تأمل و یا خود را اصلاح کرده‌اند؟



همچنین، می‌بینیم که نیات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از این هم شوم‌تر است. همان‌طور که در افشاگری‌ها پذیرفته شده است، هدف آن‌ها وادار کردن چین به اختصاص منابع گرانبها برای دفاع در برابر «جنگ شناختی»، شرکت در «شکار ارواح»، و برهم زدن سرعت توسعهٔ ما است. پیش از هر چیز، از یادآوری آنها قدردانی می‌کنیم. در عین حال اجازه نمی‌دهیم عوامل خارجی در عزم راهبردی ما برای مدیریت خوب امور در کشور ما دخالت کنند. برای چین و جهان، هرچه سیا بیشتر، واضح‌تر، و کامل‌تر خود را افشا کند، مردم عمیق‌تر به ماهیت واقعی آن پی می‌برند و توانائی‌شان برای تشخیص حقیقت قوی‌تر خواهد شد.

ــــــــــــ
* «ارتش آب انترنت» به «تعداد زیادی از افرادی که به‌خوبی سازماندهی شده‌اند تا اینترنت را با نظرات و مقالات هدفمند پر کنند» اشاره دارد ـــ (مترجم)

منبع: سرمقالهٔ گلوبال تایمز، ۱۵ مارس ۲۰۲۴

https://www.globaltimes.cn/page/202403/1308934.shtml

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *