اسرائیل، و آمریکا، مسؤولیت کامل خونریزی ایجاد شده را برعهده دارند!

Print Friendly, PDF & Email

ــ شورای صلح ایالات متحده ــ

این نتیجهٔ اجتنا‌ب‌ناپذیر ۷۵ سال اشغال غیرقانونی
و نقض وحشیانهٔ حقوق بشر فلسطینیان است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی نیروهای حماس علیه اسرائیل اعلام کرد: «ما در یک وضعیت جنگی هستیم… دشمن بهایی خواهد پرداخت که قبلاً هرگز ندیده است.»

سخنان نتانیاهو یک واقعیت تاریخی اساسی را پنهان می‌کند: اسرائیل در ۷۵ سال گذشته در وضعیت جنگی علیه مردم فلسطین، که او اکنون آنها را آشکارا «دشمن» می‌نامد، بوده است. «دشمن» مورد اشارهٔ او، مردم فلسطین هستند که ۷۵ سال اشغال خشونت‌آمیز، بمباران، دستگیری و حبس دسته‌جمعی، شکنجه، ترور و تبعید را به‌دست دولت اسرائیل تحمل کرده‌اند، تنها به این دلیل که از تسلیم در برابر اشغال غیرقانونی سرزمین خود و نقض آشکار حقوق اساسی بشر توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل سر باز زده‌اند.

فریبنده‌تر، این ادعاست که این یک حملهٔ «غافلگیرانه» توسط فلسطینی‌ها بود. اما با نگاهی به تاریخ شرم‌آور رفتار اسرائیل با مردم فلسطین در هفت دههٔ گذشته، و اقدامات توهین‌آمیز اخیر آن علیه مسجد الاقصی، واکنش فلسطینی‌ها برای هیچ ذهن منطقی «غافلگیرانه» به‌نظر نمی‌رسد.

خونریزی غیرقابل اجتناب تاریخی که آغاز شده، و از هم‌اکنون جان افراد زیادی را گرفته است، نتیجهٔ عملکرد خود اسرائیل است. دولت اسرائیل نمی‌تواند هیچ کس دیگری را برای این فاجعهٔ انسانی مقصر بداند.

با این حال، تقصیر در اینجا متوقف نمی‌شود. دولت ایالات متحده به‌همان اندازه ـــ اگر نه بیشتر ـــ مسؤول تراژدی کنونی است. چندین دهه حمایت بی‌قید و شرط از نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر توسط دولت اسرائیل، کمک‌های نظامی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به اسرائیل با چشمان بسته بر جنایات و تروریسم ارتش اسرائیل و شهرک‌نشینان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، و ممانعت مستمر از هرگونه تلاش جامعهٔ بین‌المللی برای به‌محاکمه کشاندن اقدامات غیرقانونی اسرائیل، همگی در ایجاد این وضعیت هولناک نقش داشته است.

ما از جامعهٔ بین‌المللی می‌خواهیم که هر اقدام جمعی لازم را برای توقف این خونریزی بر اساس قوانین بین‌المللی شناخته‌شدهٔ جهانی و منشور سازمان ملل متحد انجام دهد.

تا زمانی که به اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل پایان داده نشود و حقوق بشر مردم فلسطین به‌رسمیت شناخته نشده و به‌طور کامل تحقق نیابد، این خونریزی‌ها پایان نخواهد یافت.

شورای صلح ایالات متحده
۸ اکتبر ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *