جنگ در غزه از سر گرفته می‌شود: واشنگتن منبع مصیبت است

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده‌: تیم تحریریهٔ الکرمل ــ

روز پنجشنبه، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که اگر «اسرائیل» تصمیم به از سرگیری جنگ در نوار غزه بگیرد «موضع ما در ادامۀ حمایت از اسرائیل مبارزه با حماس، و استمرار کمک‌های امنیتی تغییر نخواهد کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، شامگاه پنجشنبه وارد سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد و ضمن شرکت در جلسۀ کابینه جنگ اسرائیل، به از سرگیری کشتار غزه مهر تأیید زد. او در همان شب اظهار داشت: «همان‌طور که از ابتدا گفته‎ایم، برای حصول اطمینان از عدم تکرار کشتار حماس در ۷ اکتبر، اسرائیل محق است که دست به‎هر اقدامی بزند. غزه نباید زیر سلطۀ حماس باقی بماند.»

روز جمعه، وال استریت ژورنال اطلاعاتی منتشر کرد مبنی بر اینکه واشنگتن صدها‎ هزار نوع مهمات، از جمله بمب‏های یک تنی، به ارتش اشغالگر اسرائیل تحویل می‏دهد.

نقل‎قول‎های بالا تأیید‌کنندهٔ آن است که ادعای ایالات متحده در تحت فشار گذاشتن اسرائیل» برای تمدید آتش‌بس، یا تضمین حفاظت از غیرنظامیان، دروغی بیش نیست. همچنین این گفته‎ها  نشان می‎دهد که ماشین کشتار اسرائیل در نوار غزه، با چراغ سبز واشنگتن، و با مشارکت ایالات متحده در فرآیند تصمیم‌گیری و استفاده از تسلیحات آن کشور عمل می‌کند. حرف و عمل مقامات رسمی واشنگتن مؤیدآن است که آنها طرف اسرائیلی را از ضرورت از سرگیری جنگ غزه مطلع کرده و در کنار اسرائیل خواهند ماند.

در اصل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، جنگ علیه فلسطینیان در غزه را جنگ شخصی خود می‏داند که اسرائیل چیزی بیش ‎از ابزاری برای اجرای آن نیست.  او رأسا روایت اسرائیل را، چه در مورد «سربریدن کودکان توسط حماس»، و چه در مورد تونل‎های مقاومت در زیر بیمارستان الشفا و جاهای دیگر، تأیید کرد.  او در کنفرانسی در ۲۴ نوامبر  اعلام کرد که  آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد علیه او بود و اظهار داشت: «آنها می‎دانستند که من از نزدیک با سعودی‎ها و دیگر دولت‎های منطقه کار می‎کردم تا بتوان در مقابل به‌رسمیت شناختن اسرائیل و حق موجودیت آن، صلح را در منطقه حاکم کرد. من معتقدم این یکی از دلایل زمانی بود که حماس برای حمله انتخاب کرد.»

ده روز پس از عملیات طوفان الاقصی، بایدن برای ابراز همبستگی با دولت بنیامین نتانیاهو وارد تل آویو شد. او در جلسات کابینه جنگ حاضر شد و در کنار اسرائیلی‌ها در طراحی جنگ مشارکت کرد.

واشنگتن، علاوه بر تهدید نیروهای مقاومت در منطقه و حمایت نظامی از اسرائیل، به‌طور فعال روایت تبلیغاتی اسرائیل از جنگ را ترویج کرده است. بایدن بمب‌گذاری اسرائیل در بیمارستان مسیحی الاهلی را تکذیب کرد و دروغ‌های اسرائیل دربارۀ کشف مقر حماس در زیر بیمارستان الشفاء را تکرار نمود. نادرستی این ادعاها پس از حملهٔ ارتش اسرائیل به بیمارستان ثابت شد.

چه کسی آمریکا را مسؤول می‎شمارد؟ هیچکس. ایالات متحده، اسرائیل را هم از هرگونه مسؤولیت پاسخگویی مصون می‏دارد.  ایالات متحده از ایجاد هرگونه وقفه در جنگ نابودکننده غزه جلوگیری می‌کند. واشنگتن، که در کشتار مردم غزه شریک است، از تریبون‎های خود و برخی از رسانه‌های تحت هدایت خود ادعا می‎کند که با جنگ مخالف است و برای متوقف کردن آن تلاش می‎کند. اما حقیقت در جای دیگری نهفته است.

چرا دولت آمریکا آشکارا دروغ می‎گوید؟


پاسخ این‎است که آن‎ها می‎خواهند عناصر داخل ایالات متحده را که نسبت به ادامهٔ حمایت واشنگتن از اسرائیل، به‎ویژه پس از قتل‎عام‎های متعدد غیرنظامیان اعتراض کرده‌اند، ساکت کنند. بر اساس یادداشت مورخ ۶ نوامبر، که توسط رسانه آمریکایی پولیتیکو به‌دست آمده است، مقامات وزارت امور خارجه معتقدند که واشنگتن باید «به‎طور علنی از نقض هنجارهای بین‌المللی توسط اسرائیل، از جمله محدود نکردن عملیات تهاجمی به اهداف نظامی مشروع و استفاده بیش‎از‎حد از زور علیه فلسطینیان، انتقاد کند.» این یادداشت نشان داد که دیپلمات‌های آمریکایی بر این باورند که نظرات رسمی واشنگتن «این دیدگاه عمومی را در منطقه‌ ایجاد می‌کند که ایالات متحده بازیگری مغرض و ناصادق است، که در بهترین حالت، منافع آمریکا را در سراسر جهان پیش نبرده، و در بدترین حالت، به آن آسیب می‌رساند.»

می‌توان نتیجه گرفت که تصمیم واشنگتن به انتشار اطلاعاتِ به‌اصطلاح نشت کرده در مورد وجود اختلافات بین دولت بایدن و دولت نتانیاهو، و همچنین کوشش‎های واشنگتن به‏منظور اعمال فشار به تل‌آویو برای اقدامات کمتر تهاجمی در بخش جنوبی نوار غزه، تلاشی است برای آرام کردن آمریکایی‌هایی که با آرمان فلسطین همدل‏اند، یا دیگر قادر به سرپوش گذاشتن و توجیه جنایات اسرائیل نیستند. کاخ سفید کاملاً بر تکمیل پروژه منطقه‌ای خود مصر است: عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل، حذف حماس و دیگر گروه‏های مقاومت در غزه، و واگذاری مسؤولیت نوار غزه از سوی اسرائیل به تشکیلات خودگردان فلسطین.

در این زمینه، بار دیگر باید تأکید کرد که این واشنگتن است که مستقیماً جنگ اسرائیل علیه غزه را مدیریت می‎کند.  تمام اظهارات ایالات متحده در مورد لزوم تداوم آتش‎بس‎های بشردوستانه چیزی جز دروغ محض نیست. کافی است به‎یاد بیاوریم که قبل از شروع هر مرحلۀ جدید نظامی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا، برای نظارت بر برنامه‌های نظامی و مشارکت در تعیین مرزهای سیاسی آن وارد تل‌آویو می‌شود. از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، بلینکن سه بار به فلسطین اشغالی آمده است.  اولین مورد در آغاز کارزار نظامی بود که گفت: «من به‎عنوان یک یهودی به‎اینجا آمده‎ام»، بار دوم قبل از شروع عملیات زمینی، و سومی در روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر، که ساعاتی قبل از شکسته شدن آتش‌بس و از سرگیری تهاجم نظامی بود.  در هر سه مورد، بلینکن در جلسات کابینۀ جنگ اسرائیل شرکت کرد.

بار دیگر تکرار می‌کنیم، جای هیچ‏گونه تردیدی نیست که ایالات متحده آمریکا در حال جنگ با همهٔ مردم فلسطین است.

منبع: اورینوکو تریبون، ۳ دسامبر ۲۰۲۳
https://orinocotribune.com/the ـ war ـ on ـ gaza ـ resumes ـ washington ـ is ـ the ـ source ـ of ـ the ـ plague/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *