جنگ نیابتی «نئوکان‌ها علیه اوکراین»: جنگ هسته‌ای روی میز است ــ‌‌ـ خصوصی‌سازی اوکراین

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: پروفسور میشل چوسودوفسکی ــ

مقدمه

در این مقاله، من بر دستور کار نئوکان‌ها تمرکز خواهم کرد که عمدتاً از  «پروژهٔ قرن نوین آمریکایی» (The Project for the New American Century ـ PNAC) الهام گرفته شده است.

نئوکان‌ها بر سیاست خارجی ایالات متحده کنترل دارند. آنها در زد و بندها و رشوه دادن به سیاستمداران و تصمیم‌گیرندگان دست دارند. آنها به‌نمایندگی از منافع مالی قدرتمند، در تعریف دکترین هسته‌ای، نقش کلیدی ایفا کرده و می‌کنند.

«پروژهٔ قرن نوین آمریکایی» خواستار ایجاد «برتری در سلاح‌های هسته‌ای»  (در برابر آن‌چه که در روسیه اعمال می‌شود) همراه با توسعۀ مجتمع صنعتی ـ نظامی، مبتنی بر سود است.

دستور کار نئوکان‌ها، همان‌طور که در مقالهٔ «پروژهٔ قرن نوین آمریکایی» (۲۰۰۰) فرموله شده است، از «دکترین ترومن» در جنگ سرد پیروی می‌کند. به قول جرج کنان: «روزی دور نیست که مجبور شویم با مفاهیم مستقیم قدرت سروکار داشته باشیم. هرچه کمتر اجازه دهیم شعارهای آرمان‌گرایانه مانع ما شوند، بهتر است.»

نئوکان‌ها قصد «برنده شدن در جنگ» را ندارند. دستور کار آنها «ویران کردن کشورها»  است. این یک دستورِ کار سود‌محور است: «تخریب» به «بازسازی» می‌انجامد.

آنچه در خطر است، نابودی مهندسی‌شدهٔ اقتصادی و اجتماعی استقلال دولت‌های ملی است. در بزنگاه، طلبکاران حاضرند تا «با عادی‌سازی شرایط»، «ثروت واقعی مملکت را تصاحب کنند». 

بخش دوم این مقاله بر دستور کار نئوکان‌ها به‌نمایندگی از نهادهای مالی برای «خصوصی‌سازی» کشورها، متمرکز است. 

خصوصی سازی اوکراین  به‌عنوان یک دولت ملی متروکهٔ فقیر توسط «بلک‌راک» و «جی پی مورگان» از طریق ایجاد بانک بازسازی اوکراین (URB) آغاز شده است.

اوکراین کشوری با قلمرو وسیع و منابع عظیم است. رژیم نیابتی کی‌یف دارای بدهی خارجی غیرقابل پرداختی است که سر به تریلیون‌ها دلار می‌زند؛ بدهی هایی که از زمان کودتای فوریهٔ ۲۰۱۴ نئونازی‌ها در یورومیدان، که توسط واشنگتن مهندسی و پیاده شد، ایجاد شده است.

ما دیگر در حوزهٔ «اقتصاد درمانی شدید» صندوق بین‌المللی پول نیستیم. آنچه در حال آشکار شدن است، تصاحب و تصاحب کل کشور توسط شرکت هاست.

خطر جنگ هسته‌ای 

استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در روی میز، از طراحی‌های پنتاگون است و از حمایت وزارت خارجهٔ آمریکا برخوردار است. در همین حال، در کنگرهٔ ایالات متحده لایحه‌ای برای آغاز جنگ جهانی سوم ارائه شده است. 
سناتورها لیندسی گراهام و ریچارد بلومنتال در ۲۲ ژوئن قطعنامه‌ای را ارائه کردند که  در صورت تصویب و امضای رئیس جمهور بایدن، ایالات متحده به‌عنوان رئیس ناتو باید نسبت به آغاز جنگ مستقیم علیه روسیه اقدام کند.*
 
دستور کار نئوکان‌ها برای «پروژهٔ قرن نوین آمریکایی» 

• نئوکان‌ها محکم و استوار پشت دستور کار اوکراین هستند.
• پروژهٔ قرن نوین آمریکایی (PNAC) به‌نمایندگی از منافع مالی قدرتمند بر سیاست خارجی ایالات متحده تسلط دارد. پروژهٔ قرن نوین آمریکایی برنامه‌ریزی عملیات نظامی «متوالی» را رد می‌کند:
«جنگ طولانی» آمریکا به‌شرح زیر است:
• «بجنگید و قاطعانه در تئاتر جنگ‌های بزرگ، متعدد، و همزمان پیروز شوید»
• اجرای «تئاترجنگ‌های همزمان» ستون فقرات دستور کار هژمونیک آمریکا است.

این یک پروژه جنگ جهانی است که توسط نئوکان‌ها کنترل می‌شود و برگزاری مذاکرات واقعی صلح را نیز از بین می‌برد.  

دستور کار هسته‌ای و جنگ جهانی

پروژهٔ قرن نوین آمریکایی (PNAC) در اوج مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در سپتامبر ۲۰۰۰، تقریباً دو ماه قبل از انتخابات نوامبر ۲۰۰۱، منتشر شد. این پروژه از آن زمان به ستون فقرات سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است. این مبنایی برای اجرای یک دستور کار جنگ جهانی هژمونیک، همراه با تحمیل «نظم تک‌قطبی جهانی» است. 

ویکتوریا نولند، که در وزارت امور خارجه حضور دارد و در حال حاضر به رئیس جمهور بایدن مشاوره می‌دهد، همسر رابرت کِیگان از پروژهٔ قرن نوین آمریکایی است. [نولاند در ۴ مارس ۲۰۲۴ از وزارت خارجه استعفا داد ـ مترجم]

چرا دولت بایدن به برنامهٔ تسلیحات هسته‌ای ۱/۳ تریلیون دلاری، برنامه‌ای که قرار است در سال ۲۰۳۰ به ۲.۰ تریلیون دلار افزایش یابد، نیاز دارد؟

برتری در جنگ هسته‌ای ستون فقرات دستور کار نئوکان‌ها است که در «پروژهٔ قرن نوین آمریکایی» توضیح داده شده است. هدف «حفظ برتری هسته‌ای»، به‌ویژه در رابطه با توازن بین ایالات متحده و روسیه است.

دوران پس از جنگ 

ایالات متحده از پایان جنگ جهانی تاکنون جنگ‌های متعددی انجام داده است: کره، ویتنام، کامبوج، لائوس، افغانستان، یوگسلاوی، عراق، لیبی، سوریه، یمن، … و اکنون اوکراین.

هدف ناگفته «پیروزی در جنگ» نیست، بلکه مهندسی ویرانی کل کشور، ایجاد هرج و مرج سیاسی و اجتماعی، با هدف نهایی «عادی سازی شرایط» و کنترل اقتصاد دولت‌ ـ ملت‌های مستقل است.

این دستور کار همچنین از طریق «تغییر رژیم»، «انقلاب‌های رنگی»، و نابودی و جرم‌انگاری همزمان دستگاهِ دولتی همراه با «اقتصاد درمانی شدید» و تحمیل بدهی‌های دلاری رو به‌افزایش انجام می‌شود ـــ اتفاقی که در ویتنام افتاد. نابودی کل کشوری که پس از آن در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ «خصوصی» شد:

ویتنام از ایالات متحده برای خسارات جانی و ویرانی عظیم، هرگز غرامت جنگی دریافت نکرد، با این حال، توافقی که در سال ۱۹۹۳ در پاریس حاصل شد، هانوی را ملزم کرد که بدهی‌های رژیم منحلهٔ سایگون «ژنرال تیو» را به‌رسمیت بشناسد. این توافق از بسیاری جهات به‌منزلهٔ الزام ویتنام به جبران هزینه‌های جنگ به واشنگتن است.

و آنچه اکنون در اوکراین در جریان است، خصوصی‌سازی کامل یک کشور است.

خصوصی‌سازی اوکراین

«بلک راک»، که بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری دارایی‌ها به‌صورت سهام و اوراق بهادار در جهان است، به‌همراه «جی پی مورگان» به نجات اوکراین آمده‌اند. آن‌ها قرار است بانک بازسازی اوکراین را راه‌اندازی کنند.
هدف اعلام‌شده «جذب میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خصوصی برای کمک به بازسازی پروژه‌ها در یک کشور جنگ‌زده» است. (فایننشال تایمز، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳)

«… بلک راک، جی پی مورگان و سرمایه‌گذاران خصوصی، با ۴۰۰ شرکت جهانی از جمله سیتی، سانوفی و ​​فیلیپس، قصد دارند از بازسازی کشور سود ببرند…. استفان وایلر از جی پی مورگان آن را یک «فرصت فوق‌العاده» برای سرمایه‌گذاران خصوصی می‌بیند.(کالین تودهانتر، تحقیقات جهانی، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳)

رژیم نئونازی کی‌یف در چنین تلاشی شریک است. جنگ برای تجارت خوب است، هرچه ویرانی بیشتر باشد، به همان نسبت «سرمایه گذاران خصوصی» در اوکراین بیشتر می‌شوند: «بلک راک و جی پی مورگان چیس به دولت اوکراین کمک می‌کنند تا با تأسیس و راه‌اندازی یک بانک بازسازی، بانکی که می‌تواند صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی را جذب کند، سرمایهٔ اولیهٔ عمومی را به سمت پروژه‌های بازسازی هدایت کند.» (فایننشال تایمز، نقل قول قبلی)

خصوصی‌سازی اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ با همکاری شرکت مشاوره‌ای «بلک راک»، «مک کینزی» راه‌اندازی شد؛ یک شرکت روابط عمومی که تا حد زیادی مسؤول همکاری و همدستی با سیاستمداران و مقامات فاسد در سراسر جهان است، که دانشمندان و روشنفکران به نام منافع مالی قدرتمند، در این زمینه سکوت می‌کنند. 

«دولت کی‌یف بازوی مشاوره‌ای بلاک راک را در ماه نوامبر برای تعیین بهترین روش جذب این نوع سرمایه، درگیر، و سپس در فوریه جی پی مورگان را هم اضافه کرد.  ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ماه گذشته اعلام کرد که این کشور با دو گروه مالی و مشاوران مک کینزی همکاری می‌کند.

«بلک راک» و وزارت اقتصاد اوکراین در نوامبر ۲۰۲۳ یادداشت تفاهمی امضا کردند. در اواخر دسامبر ۲۰۲۲، رئیس جمهور زلنسکی و لری فینک ، مدیر عامل بلک راک، در مورد استراتژی سرمایه‌گذاری به توافق رسیدند.

بازسازی اوکراین: محل برگزاری کنفرانس، لندن

زمان‌بندی دقیق (به جدول زمانی زیر مراجعه کنید). «کودتای نافرجام» پریگوژین ـ واگنر (۲۳ تا ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳) در روز بعد از کنفرانس بازسازی اوکراین در لندن به میزبانی رژیم کیف و دولت سلطنتی در ۲۱ تا ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ آغاز شد. آیا این یک تصادف است؟

صندوق توسعهٔ اوکراین همچنان در مراحل برنامه‌ریزی است و انتظار نمی‌رود تا پایان جنگ با روسیه به‌طور کامل راه‌اندازی شود.  اما سرمایه‌گذاران در کنفرانس این هفته لندن که توسط دولت‌های بریتانیا و اوکراین برگزار می‌شود، پیش‌نمایشی از برنامه‌های آیندهٔ خواهند داشت.

بانک جهانی در ماه مارس برآورد کرد که اوکراین برای بازسازی پس از جنگ به ۴۱۱ میلیارد دلار نیاز دارد و حملات اخیر روسیه این رقم را افزایش نیز داده است. هیچ هدف رسمی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی تعیین نشده است، اما افراد آشنا با این بحث‌ها می‌گویند که این صندوق به‌دنبال جذب سرمایهٔ کم‌هزینه از دولت‌ها، کمک‌کنندگان، و مؤسسات مالی بین‌المللی و استفاده از آن برای جذب سرمایه گذاری‌های خصوصی به مبلغی بین ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر است.

«بلک راک» و «جی پی مورگان» خدمات خود را اهدا می‌کنند، چرا که این کار به آن‌ها نگاهی اولیه به سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در کشور می دهد. این کار همچنین رابطهٔ «جی پی مورگان» با یک مشتری قدیمی را عمیق‌تر می‌کند.

بلک راک توصیه کرد که اوکراین برای یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند زیرساخت، آب و هوا و کشاورزی و جذاب کردن آن‌ها برای صندوق‌های بازنشستگی و دیگر سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان بلندمدت، به یک بانک مالی توسعه نیاز دارد. «جی پی مورگان» تا حدی به‌دلیل تخصص خود در زمینهٔ بدهی وارد شد.

«…  بیشتر سرمایه‌گذاران می‌خواهند منتظر پایان خصومت‌ها باشند. ویلر گفت: «مهم این است که اوکراین از قبل به آینده فکر می‌کند. آن‌ها می‌خواهند آماده باشند تا وقتی جنگ تمام شد، فوراً روند بازسازی را آغاز کنند.» (تأکید از فایننشال تایمز، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳)

میهمانان شامل نخست وزیر اوکراین، آقای دنیس شمیهال، رئیس کمیسیون اروپا، دکتر اورسولا فون در لاین، سفیر اعلیحضرت در اوکراین، دام ملیندا سیمونز بودند. از رهبران جامعه مدنی اوکراین آقایان ماسی نیّم [درگیر در یورومیدان ۲۰۱۴ با حمایت نئونازی ها]، یک کهنه سرباز اوکراینی و وکیل که در یک ماموریت جنگی در جریان تهاجم با ترکش مجروح شد و اکنون کمپین هایی برای حقوق کهنه سربازان و حمایت از آنها برپا می‌دارد حضور داشتند.

گاهشماری خصوصی‌سازی اوکراین
 
• نوامبر ۲۰۲۲. قرارداد با «بلک راک» (BlackRock) و «مک‌کینزی» (McKinsey)، وزارت اقتصاد اوکراین.
• دسامبر ۲۰۲۲. توافق بین لری فینک، مدیر عامل بلک راک و رئیس جمهور زلنسکی
• فوریهٔ ۲۰۲۳. «جی پی مورگان» به پروژه بانک بازسازی بلک راک می‌پیوندد
• ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳. ابتکار صلح آفریقا در سن پترزبورگ، بیانیهٔ رئیس جمهور پوتین در رابطه با مذاکرات صلح نافرجام در مارس ۲۰۲۲.
• ۲۱ ـ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳. کنفرانس لندن مربوط به بانک بازسازی اوکراین به‌میزبانی مشترک دولت‌های بریتانیا و اوکراین.
• ۲۳ ـ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳. «شورش» پریگوژین ـ واگنر

نتایج پایانی

• همهٔ بازیگران اصلی مالی و سیاسی در کنفرانس بازسازی اوکراین در لندن حضور داشتند.
• اوکراین در بند پول هنگفت (بیگ مانی) است. «بلک راک» و «جی پی مورگان».
• تخریب، نیروی محرکهٔ «بازسازی» است. 
• صلح و «آتش‌بس» «برای تجارت خوب نیستند»
• «مردم اوکراین شدیداً به آینده‌ای مبتنی بر رفاه و صلح نیاز دارند، اما در واقع اوکراین به سمت نوعی بدهی عظیم سوق داده می‌شود که به نوکرصفتی و سلطه می‌انجامد.» («بهارات دوگرا»، تحقیقات جهانی، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳)
• پیامد آن تحت عنوان «بازسازی»، فقر گسترده و ویرانی اجتماعی کل یک کشور است.

به روز رسانی: ژانویه ۲۰۲۴

در تحولات اخیر که برای اوایل سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است:

اعلام شد که صندوق املاک دولتی اوکراین قصد دارد حدود ۱۰۰۰ دارایی را برای خصوصی‌سازی اختصاص دهد. این طرح در شش مجمع ملی با عنوان، «توسعه: مجمع ملی ۲۰۲۳ فرصت‌ها، پایداری و بازیابی» (دسامبر ۲۰۲۳)

هیچ فرصتی وجود ندارد: مکانیسم‌های توصیف‌شده نشان می‌دهد که این ۱۰۰۰ دارایی (یا بیشتر) تصاحب خواهند شد. مشاغل کوچک و متوسط، ​​از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط کشاورزی و صنعتی، از بین خواهند رفت. بسیاری از این دارایی‌ها با قیمت منفی خریداری خواهند شد.

ویتالی کووال، رئیس صندوق املاک دولتی اوکراین، طرح این صندوق را برای سال ۲۰۲۴ ارائه کرد. وی تأکید کرد: «کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​ذینفع اصلی این فرآیند خواهند بود. ما معتقدیم که کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​باید در مرکز فرآیند خصوصی‌سازی قرار گیرند.

در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳، شش مجمع ملی ،”توسعه: مجمع ملی ۲۰۲۳ فرصت ها، پایداری و بازیابی” تحت نظارت اتاق بازرگانی و صنعت اوکراین و برنامه توسعه سازمان ملل متحد در اوکراین برگزار شد. این انجمن با حمایت سوئیس و پروژه “تقویت انجمن‌های تجاری عضو شرکت‌های کوچک، کوچک و متوسط ​​در اوکراین” که توسط برنامه توسعه ملل متحد در اوکراین اجرا شده است، برگزار شد.

به گفتهٔ ویتالی کووال، این صندوق در نظر دارد در سال ۲۰۲۴، حدود هزار کالا را که فرصت‌های جدیدی برای تجارت ایجاد می‌کنند، خصوصی‌سازی کند. این دارایی‌ها با تضمین روند عادلانه و شفاف به‌حراج گذاشته می‌شود.

رویهٔ شفاف همراه با مزایده‌های دستکاری شده با تقلب و فساد انجام می‌شود. این شبیه دزدی سر گردنه است. 
ویتالی کووال گفت: ما از شما دعوت می‌کنیم تا برای جستجوی دارایی‌هایی برای خصوصی‌سازی، سفیران ما شوید.
در طول ۱۰ ـ ۱۵ سال، بسیاری از شهرها، شهرک‌ها و روستاها دارایی‌های غیرفعال هستند. ویتالی کووال گفت: ما منتظر پیشنهادات شما برای خصوصی‌سازی هستیم و بهترین کار را انجام می‌دهیم تا راه حراجِ شفاف، کوتاه‌‌‌ترین باشد. (تأکید از صندوق املاک دولتی اوکراین)

ـــــــــــــ
* اریک زوسه، دوران (Duran)، ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳ مراجعه کنید.

منبع: تحقیقات جهانی (Global Research)، ۵ مارس ۲۰۲۴
https://www.globalresearch.ca/the ـ neocons ـ proxy ـ war ـ against ـ ukraine ـ nuclear ـ war ـ is ـ on ـ the ـ table ـ the ـ privatization ـ of ـ ukraine/۵۸۲۳۸۹۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *