درخواست یک آمریکایی از تایوان: طوری رأی ندهید که به اوکراین دوم تبدیل شوید

Print Friendly, PDF & Email

نویسنده: جان وی. والش ــ

مردم تایوان، که نام رسمی آن «جمهوری چین» است، روز ۱۳ ژانویه برای انتخاب رئیس جمهور جدید و قوۀ قانونگذاری تک مجلسی تایوان – یوان، به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. موضوع محوری این انتخابات تعیین سیاست تایوان در قبال جمهوری خلق چین است. این سیاست تأثیرات عمیقی بر شرق آسیا و جهان خواهد داشت.

بزرگ‌‌‌ترین تهدید برای صلح منطقه، گام تایوان در جهت خلاف سیاست «چین یکپارچه» و اعلام استقلال از جمهوری خلق چین خواهد بود. سیاست جمهوری خلق چین در قبال تایوان بر این پایه متکی است که در آینده، در زمانی مناسب، از طرق صلح‌آمیز موفق به وحدت با تایوان شود، مگر این‌که تایوان رسماً استقلال خود را اعلام نماید که در این‌صورت قطعاً کار به جنگ خواهد انجامید.

نظر تایوانی‌ها دربارۀ جدایی از جمهوری خلق چین

در حال حاضر مردم تایوان در مورد جدایی از جمهوری خلق چین چه نظری دارند؟ در یک نظرسنجی که درسال ۲۰۲۳ توسط تحقیقات انتخابات «دانشگاه ملی چنگ چی» انجام گرفته است، ۳۲/۱ درصد از سؤال شوندگان گفته‌اند که خواهان حفظ وضعیت فعلی تا آینده‌ای نامعلوم هستند؛ ۲۸/۶ درصد موافق این بودند که در آینده در خصوص سرنوشت تایوان تصمیم گیری کنند؛ ۲۱/۴ درصد خواهان حفظ وضعیت موجود ولی تلاش در جهت کسب استقلال بودند؛ و ۶ درصد طرفدار حفظ وضعیت موجود ولی تلاش برای وحدت تایوان و جمهوری خلق چین بودند. جمعاً ۸۸/۱ درصد موافق حفظ وضعیت موجود، ۶/۷ درصد خواهان حفظ وضعیت موجود بدون تعیین هدف برای آینده هستند.

برعکس فقط ۶/۱ درصد می‌خواهند هرچه زودتر با جمهموری خلق چین وحدت کنند و فقط ۴/۵ درصد خواهان استقلال هرچه زودتر از چین هستند. در زمینۀ مورد دوم، ایالات متحدۀ آمریکا موفق به فتح قلب‌ و فکر تایوانی‌ها نشده است.

توازن فعلی در انتخابات ریاست جمهوری

سه حزب بزرگی که برای انتخابات ریاست جموری نامزد معرفی کرده‌اند عبارتند از: حزب پیشروی دموکرات[۱]، حزب کومینتانگ[۲]، و حزب تقریباً جدیدالتأسیس مردم تایوان[۳]. نامزدهای ریاست جمهوری «ویلیام لای» از حزب پیشروی دموکرات، «هو یو یی» از حزب کومینتانگ، و « کو ون جه» از حزب مردم تایوان هستند. رهبر حزب پیشروی دموکرات موافق استقلال است، در موضعی خصمانه علیه جمهوری خلق چین قرار دارد، و نزدیک به رهبران سیاست خارجی ایالات متحدۀ آمریکاست. دو نامزد دیگر ریاست جمهوری خواهان تفاهم با جمهوری خلق چین و حفظ وضعیت موجود هستند.

و نتایج نظرسنجی‌ها برای انتخابات چیست؟ در حال حاضر حزب پیشروی دموکرات پیشتاز است ولی آرای آن دارای شیبی کاهش‌یابنده است. نظرسنجی دوم ژانویۀ ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که «ویلیام لای» از حزب پیشرو دموکرات ۳۸/۹ درصد از آرا، «هو یو یی» از حزب کومینتانگ ۳۵/۸ درصد، و «کو ون جه» از حزب مردم تایوان ۲۲/۴ درصد از آرا را کسب خواهند کرد. پس احزاب دارای موضع دوستانه نسبت به چین، یعنی حزب کومینتانگ و حزب مردم تایوان، مجموعاً ۵۸/۲ درصد از آرا را کسب خواهند کرد. ولی این پایان داستان نیست.

در نظام انتخاباتی تایوان، برای پیروزی در انتخابات فقط نیاز به کسب یک اکثریت است. با توجه به شکاف بین حزب کومینتانگ و حزب مردم تایوان، ممکن است حزب پیشرو دموکرات که در حال حاضر پیشتاز است برندۀ انتخابات شود. با وجود این، اپوزیسیون بدون برخورد با مشکل، اکثریت را در مجلس تایوان خواهد داشت، امری که سدی را در برابر حزب پیشرو دمواکرت ایجاد خواهدکرد.

نظر تایوانی‌ها در مورد دخالت نظامی ایالات متحدۀ آمریکا در درگیری نظامی تایوان

نظرسنجی اخیر «شورای سیاست خارجی شیکاگو» نشان می‌دهد که اکثریت آمریکایی‌ها مانند نظرسنجی‌های گذشته (۵۶ درصد) مخالف درگیری نظامی در تایوان و مخالف گسیل نیروهای نظامی برای حمایت از تایوان هستند.

درصد مزبور قطعاً با طولانی شدن جنگ افزایش خواهد یافت، امری که در مورد جنگ نیابتی اوکراین هم صادق بود. در کنگرۀ آمریکا، مخالفت‌ها با کمک مالی بیشتر به اوکراین در حال افزایش است، به‌ویژه از سوی جمهوریخواهان که منعکس کنندۀ جوّ ضد مداخلات نظامی آمریکا در بدنۀ حزب است.

و نظر سران سیاسی آمریکا دربارۀ اتباع خارجی که برای اهداف آمریکا کشته می‌شوند چیست؟ این نقل قول، که از رهبر اقلیت سنای آمریکا «میچ مک کانل» بارها تکرار شده، گویاست: «در اوکراین هیچ آمریکایی کشته نمی‌شود، ما پایه‌های صنعتی خود را (برای تولید تسلیحات) دوباره می‌سازیم. اوکراینی‌ها ارتش یکی از بزرگ‌‌‌ترین رقبای ما را نابود می‌کنند. برای من دشوار است جنبه‌ای منفی در این قضییه پیدا کنم.» او به هزاران اوکراینی که قربانی می‌شوند تا روسیه «تضعیف» شود (عبارتی که وزیر دفاع آمریکا به‌کار برد) اشاره‌ای نمی‌کند. این بی‌حرمتی به جان انسان‌ها به‌غایت فجیع و وحشیانه است.

جنگ نیابتی ایالات متحدۀ آمریکا علیه چین در تایوان ـــ گلوله‌های آمریکایی، خون تایوانی

به گفتۀ «الیور نورث» جنگ نیابتی در تایوان درست مانند اوکراین با «گلوله‌های ما و خون آنها» پیش خواهد رفت. حقیقتاً هم حزب پیشرو دموکرات گام‌هایی در این زمینه برداشته تا جوانان تایوانی را به گوشت دم توپ ایالات متحده تبدیل کند، و در این راستا مدت خدمت سربازی را از ۴ ماه به یک سال افزایش داده که از ابتدای ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد. این بخشِ «خون آنها»ست. اما در بخش «گلوله‌های ما»، تایوان از سال ۱۹۷۹ با مبالغ میلیاردی تسلیحات از ایالات متحده خریداری کرده است. اخیراً دولت «بایدن» آغاز به اهدای تسلیحات به تایوان کرده که به معنی صرف مالیات مردم آمریکا برای این تسلیحات است. صرف مبالغ هنگفت برای پایگاه‌های نظامی آمریکا، رزمایش دریایی و مانور «تأمین آزادی کشتیرانی» هم باید به آن هزینه‌ها اضافه شود. اگر جنگ درگیرد و هزینه‌ها افزایش یابد، چه مدت زمانی طول خواهد کشید تا آمریکا در پرداخت هزینه‌های جنگ دچار مضیقه شود و از ادامۀ جنگ خودداری کند؟ بالاخره ایالات متحده در امنیت کامل در آنسوی اقیانوس آرام است.

به‌نظر می‌رسد طرح بنیادین ایالات متحده عبارت از این است که جمهوری خلق چین را به اقدام نظامی تحریک کند تا به اعتبار آن در میان همسایگان صدمه بزند، و از سوی دیگر، این کشور را ترغیب به تجهیز ارتش خود و پیوستن به اتحاد ضد چینِ تحت رهبری ایالات متحده کند. آمریکا، اگر در این کار موفق نشود، از انجام عملیاتی زیر پرچم کاذب اِبا نخواهد داشت. باید واقعۀ خلیج «تون‌کین» را مدنظر داشت که منجر به تأیید جنگ ویتنام در کنگره و به قیمت جان میلیون‎ها انسان تمام شد.

روز ۱۳ ژانویه مردم تایوان می‌توانند گام راسخی در جهت آینده‌ای صلح‌آمیز بردارند. اگر به دولتی رأی دهند که تحت تأثیر سیاست فعلی جنگ‌طلبانۀ خارجی آمریکا نباشد، بسیاری از ما در ایالات متحده ممنون خواهیم بود. و شاید رأی شما الهام‌بخش ما برای انتخاب افراد بیشتری در ایالات متحدۀ آمریکا شود که مخالف جنگ هستند.

ـــــــــ
1. Demokratische Fortschrittspartei ـ DPP – حزب پیشرو دموکرات
2. Kuomintang – KMT – حزب کومینتانگ
3. Taiwanische Volkspartei – TPP – حزب مردم تایوان

منبع: آنتی‌کریگ، ۹ ژانویۀ ۲۰۲۴
https://antikrieg.com/aktuell/۲۰۲۴_۰۱_۰۹_einamerikaner.htm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *